Gå til innhold

Burde pedofile navngis i media?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skjuler de seg? 

Anonymkode: 9860b...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være pedofil uten å noen gang ha gjort noe som helst ulovlig. 

Anonymkode: 3e4c0...aef

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke spørsmålet her. Tenker på når det intervjues for pedofile er alltid anonyme. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Det var ikke spørsmålet her. Tenker på når det intervjues for pedofile er alltid anonyme. 

Det var egentlig ikke det som var spørsmålet her nei. Men uansett, synes du det er rart at pedofile gjerne ikke har lyst å dele med hele verden at de er det? Det må være vanskelig å ha slike tanker, og ikke minst hvordan omverdenen vil dømme deg for det. Jeg har ingenting til overs for pedofile som lever ut tankene sine, bare så det er sagt. Pedofile har tanker som av samfunnet ses på som helt uakseptable, og som nærmest en tikkende bombe. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var egentlig ikke det som var spørsmålet her nei. Men uansett, synes du det er rart at pedofile gjerne ikke har lyst å dele med hele verden at de er det? Det må være vanskelig å ha slike tanker, og ikke minst hvordan omverdenen vil dømme deg for det. Jeg har ingenting til overs for pedofile som lever ut tankene sine, bare så det er sagt. Pedofile har tanker som av samfunnet ses på som helt uakseptable, og som nærmest en tikkende bombe. 

Hvorfor kan de ikke stå for den de er når de krever at andre skal det? 

Skrevet

Hvorfor skulle pedofile navngis i media? En pedofil er ikke kriminell, og har ikke gjort noe galt. Du tenker kanskje på pedofile som forgriper seg på og eller voldtar barn? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig, men da er det vel gjerne heller ingen som vet om det, og sånn sett litt vanskelig å navngi vedkommende:) Når det gjelder mennesker som faktisk har begått overgrep kan man jo tenke seg at det er fristende å henge dem ut, men da må man tenke på andre typer kriminalitet også. Skal man navngi de som har vært voldelige mot barn? Vold mot partner? Voldtektsmenn/kvinner?  Og hvor skal grensen gå for alvorlighetsgrad mtp å navngi dem? Dessuten er det veldig mange slike saker som er ord mot ord. I noen tilfeller viser det seg i etterkant at det har vært oppspinn/hevn/sjalusi fra anklagerens side, og da har man gjort temmelig stor skade hvis sånn info allerede er spredd.

Endret av Påkrevd
Skrevet

Synes generelt at personvernet er for stort i straffesaker her til lands. Under pågående og henlagte saker bør navn holdes skjult, men dømte voldtektsmenn, pedofile osv bør registreres i offentlige registre. Har selv jobbet med en nylig dømt pedofil i flere måneder uten å vite det, vist bilder av mitt barn til han osv. Gikk kaldt nedover ryggen min når jeg tenkte på det i ettertid at han vet mye om meg og barnet sitt liv ift skole, arbeidstiden min, navn på barnet og lignende. 

Anonymkode: 75f53...72f

• Liker 5
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Påkrevd skrev:

Det er riktig, men da er det vel gjerne heller ingen som vet om det, og sånn sett litt vanskelig å navngi vedkommende:) Når det gjelder mennesker som faktisk har begått overgrep kan man jo tenke seg at det er fristende å henge dem ut, men da må man tenke på andre typer kriminalitet også. Skal man navngi de som har vært voldelige mot barn? Vold mot partner? Voldtektsmenn/kvinner?  Og hvor skal grensen gå for alvorlighetsgrad mtp å navngi dem? Dessuten er det veldig mange slike saker som er ord mot ord. I noen tilfeller viser det seg i etterkant at det har vært oppspinn/hevn/sjalusi fra anklagerens side, og da har man gjort temmelig stor skade hvis sånn info allerede er spredd.

Pleier du å skrive, skal vi oute heterofile når ei kvinne blir voldtatt?

Endret av HalldirV2
Skrevet

Nei, en overgriper bør få sin straff i form av fengsel, men uthenging i media skader familien hens som er uskyldig. 
Selv om hen burde tenkt på familien sin, så er familien like fult uskyldig. 
I ett lokalsamfunn vil nok folk få vite hvem personen er og hvem familien er, men da har familien en mulighet til å flytte bort og starte på nytt. Deles navn i media tar man fra familien alle muligheter til å legge saken bak seg. 
Overgriperen bør selvfølgelig få fengsel, og legges i register i forhold til framtidige jobber, men det er overgriperen som skal straffes, ikke hens nærmeste. 
Uthenging av navn i media kan også avsløre offer som ønsker glemme saken og ikke bli avslørt som offer i sakene. Kommer det opp en sak hvor overgriper har forgrepet seg på niese/nevø eller slikt, og navnet kommer fram, så vil man også med det samme indirekte navngi offeret. 

Skrevet
4 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Pleier du å skrive, skal vi oute heterofile når ei kvinne blir voldtatt?

Jeg pleier ikke å skrive om dette i det hele tatt, jeg. Jeg peker bare på en grunn til at det kanskje ikke er så lurt å oute pedofile/påståtte pedofile, og sammenlikner det samtidig opp mot annen type voldskriminalitet.

Skrevet

Dømte pedofile bør henges ut i media, ja, slik at folket kan ta sine forholdregler. For hvorfor skal sånne beskyttes? Kanskje uthenging i media hadde virket avskrekkende på enkelte fremtidige overgripere også.

Anonymkode: 9f722...89f

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvorfor ikke spikre dem til korset mens vi er igang. Siviliserte samfunn driver ikke med gapestokk...

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dømte pedofile bør henges ut i media, ja, slik at folket kan ta sine forholdregler. For hvorfor skal sånne beskyttes? Kanskje uthenging i media hadde virket avskrekkende på enkelte fremtidige overgripere også.

Vi vet at det beviselig ikke har noen preventiv effekt, hverken for de som henges ut eller for potensielt fremtidige overgripere. Snarere tvert imot for førstnevnte gruppe. Man påfører dem bare et enda større utenforskap og endre større problemer. Det i seg selv kan man godt drite i, men om man så gjør det bryr man seg vel fortsatt om at ikke barn skal utsettes for overgrep. Vel, i så fall er en Megan's Law-variant det dummeste man kan gjøre. Det mener alle som har forsket på effekten av slike registre.

Anonymkode: a34b0...5d5

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør de?

Hvilke følger tror du dette kanfå for den pedofiles familie? Barn? 

Anonymkode: cd789...643

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Selvsagt ikke. Man kan være pedofil og aldri ha gjort noe ulovlig. Om alle pedofile ble navgitt ville ingen oppsøkt offentlig støtte. Det er positivt at pedofile som sliter søker støtte hos psykologer e.l for å hindre at de blir overgripere, eller gi dem et fristed der de kan være åpne

Ingen vinner på å oute mennesker som kjemper mot sine lyster og ikke vil skade noen

Om du tror alle pedofile er overgripere har du et forenklet syn på mennesker. En pedofil kan være et normalt menneske som deg og meg. Akkurat slik en person med kreft kan være slik som deg og meg. Sorry at jeg bruker slike emosjonelle ladede ord, men jeg tror det er nødvendig for å trenge gjenneom

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Trist hvis en person blir utsatt for justismord og hengt ut i media, spesielt hvis personen tok livet av seg.

Anonymkode: a5e53...7a9

Skrevet

For det første må man skille mellom pedofile og pedofile overgripere samt andre barneovergripere. Og å være pedofil er ikke synonymt med å være overgriper, og jeg er overbevist om at mange av disse hadde hatt mye lettere med å forholde seg til problemene om de hadde fått hjelp for det. Incestsenteret i Vestfold og Tore Langfeldt er blant de jeg kan komme på som i dag aktivt jobber med å gi terapi til pedofile, såvel som overgripere. 

Så for å besvare spørsmålet ditt: Nei, egentlig ikke. Og den grunnen er ganske enkel: hadde det ikke vært idioter som tok loven i egne hender og hadde ikke overgriperen hatt familie som hadde blitt rammet, så hadde problemet kanskje stilt seg annerledes. Dessverre er det ikke slik. Det er noen fjols som kunne tenke seg å ta loven i egne hender, det er også øvrige familiemedlemmer som har det tøft nok allerede når slike brudd skjer. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, bare se til USA, det funker jo utmerket må vite😛.  Men nei, preventivt er det nok ikke. Snarere tvert imot. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Ja, bare se til USA, det funker jo utmerket må vite😛.  Men nei, preventivt er det nok ikke. Snarere tvert imot. 

USA er på et eller annet vis et forbilde for mange folk hva rettsystemet angår. Da er det ganske komisk hvor ille det står til på de fleste fronter der borte kontra her, også sett i proposisjon til befolkningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...