Gå til innhold

Ufør - grunnet psyken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror mange kan få plass i arbeidslivet enn så lenge, men på sikt blir det nok vanskelig for oss alle, friske som syke. Og da, når stadig færre er i arbeid og bidrar til inntekter til staten, så blir det fryktelig vanskelig å betale ut trygd i øst og vest.

Det kommer til å bli tøft.

Anonymkode: 03a55...752

Det er mange uføre som kunne ha jobbet litt, men mange av oss er ikke stabile arbeidstakere. Mange vet ikke før de står opp om de klarer å jobbe, kanskje klarer de to timer på mandag, fire på torsdag og så ikke i det hele tatt på to uker, og så en time igjen. Det er jo også en av grunnene til at arbeidsutprøving er så vanskelig. Arbeidsgivere går veldig for lei av det der, og så blir man sendt videre.

Anonymkode: f6823...4ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår hva du mener TS, og jeg tenkte slik selv. Men husk at selv om du søker uføretrygd så betyr ikke det at du være ufør resten av livet. Dersom du blir bedre senere så kan du alltids begynne å studere eller jobbe. :) Du kan også holde deg oppdatert på emner du er interessert i om du har gode stunder.

Hvis du hadde holdt på med tiltak nå for å få utdanning eller jobb så ville jeg sagt fortsett med AAP hvis du kan. Men siden du er for syk uansett så synes jeg ikke du risikerer noe ved å søke uføretrygd.

 

Anonymkode: 83431...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange uføre som kunne ha jobbet litt, men mange av oss er ikke stabile arbeidstakere. Mange vet ikke før de står opp om de klarer å jobbe, kanskje klarer de to timer på mandag, fire på torsdag og så ikke i det hele tatt på to uker, og så en time igjen. Det er jo også en av grunnene til at arbeidsutprøving er så vanskelig. Arbeidsgivere går veldig for lei av det der, og så blir man sendt videre.

Anonymkode: f6823...4ac

Ser den. Poenget mitt er imidlertid at det kommer til å bli tøft fordi uføretrygd (og annen trygd) på sikt må høvles ned. Tror jeg i hvert fall.

Anonymkode: 03a55...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufør også her. Sosial angst. Fikk uføretrygden superraskt (2 år). Lever livet og stortrives. Deilig å aldri måtte jobbe mer. Hvor jeg må gå i angst på jobb hver dag. 

Anonymkode: 9e9c4...67a

Jeg håper inderlig at folk skjønner at dette er et trolleinnlegg? 

Du blir ikke innvilget ufør av NAV, lege, og spesialister etter 2 år med sosial angst - som er noe man kan bli frisk av. Det er ikke slik systemet fungerer, heldigvis. Det er tydelig at personen skriver dette for å skape fordommer mot uføre.

Man hadde ikke hatt AAP i så mange år som vi har, dersom man skulle utelukke mennesker arbeidslivet etter kun to år, pga. psykiske plager som kan behandles. Anbefaler alle å lese seg opp på reglene, og ta slike utsagn med en stor klype salt. 

Anonymkode: 77b6b...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper inderlig at folk skjønner at dette er et trolleinnlegg? 

Du blir ikke innvilget ufør av NAV, lege, og spesialister etter 2 år med sosial angst - som er noe man kan bli frisk av. Det er ikke slik systemet fungerer, heldigvis. Det er tydelig at personen skriver dette for å skape fordommer mot uføre.

Man hadde ikke hatt AAP i så mange år som vi har, dersom man skulle utelukke mennesker arbeidslivet etter kun to år, pga. psykiske plager som kan behandles. Anbefaler alle å lese seg opp på reglene, og ta slike utsagn med en stor klype salt. 

Anonymkode: 77b6b...44b

Troll? For å opplyse deg så fikk jeg innvilget uføretrygd før NAV overhodet ble opprettet for 15 år siden. Den tiden man hadde Trygdeetaten og Aetat adskilt. Sikkert strengere nå ja. Men ikke for 15 år siden...

Anonymkode: 9e9c4...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akuratt b1egynt på aap ble psykisk syk etter faren og besteveninna mi døde og etter jeg ble voldtatt på et arrangement.. også oppvokst i barnevernet der faren i huset mobbet meg og trua meg.. Jeg håper på med p0sykisk behandling og bli frisk nokk og jobbe hvertfall 50% som grafisk designer eller massør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser den. Poenget mitt er imidlertid at det kommer til å bli tøft fordi uføretrygd (og annen trygd) på sikt må høvles ned. Tror jeg i hvert fall.

Anonymkode: 03a55...752

Men hvilke jobber skal de uføre ha? Det er vanskelig nok for friske mennesker å få jobb.

Så håper jeg virkelig ikke de kutter i minstesatsen. For de lever på 15 000 utbetalt. Og de fleste steder må man ut med minst 10 000 kr for en 2 roms leilighet. Og er man syk har man gjerne høye utgifter til medisiner og behandling.

Men det de blå holder på med, er jo og kutte mest til de som har minst i samfunnet.

Tror og det kommer til å føre til flere selvmord, for folk føler seg så lite verdt, og vil ha ett liv hvor de bare kan sitte alene i leiligheten sin, og ikke ha det bra.

Anonymkode: 15dcb...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilke jobber skal de uføre ha? Det er vanskelig nok for friske mennesker å få jobb

Det er her problemet ligger. Ingen vil ansette eller jobbe sammen med en med ustabil helse men alle vil at disse skal komme seg ut i arbeidslivet. Hvordan?:vetikke:

Anonymkode: 9f3c3...fa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er her problemet ligger. Ingen vil ansette eller jobbe sammen med en med ustabil helse men alle vil at disse skal komme seg ut i arbeidslivet. Hvordan?:vetikke:

Anonymkode: 9f3c3...fa5

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilke jobber skal de uføre ha? Det er vanskelig nok for friske mennesker å få jobb.

Så håper jeg virkelig ikke de kutter i minstesatsen. For de lever på 15 000 utbetalt. Og de fleste steder må man ut med minst 10 000 kr for en 2 roms leilighet. Og er man syk har man gjerne høye utgifter til medisiner og behandling.

Men det de blå holder på med, er jo og kutte mest til de som har minst i samfunnet.

Tror og det kommer til å føre til flere selvmord, for folk føler seg så lite verdt, og vil ha ett liv hvor de bare kan sitte alene i leiligheten sin, og ikke ha det bra.

Anonymkode: 15dcb...9d7

Ja, tror også selvmordsraten kan øke betraktelig i årene som kommer, samt at kriminaliteten kommer til å øke og forskjellene mellom fattig og rik kommer til å øke.

 

Anonymkode: 03a55...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilke jobber skal de uføre ha? Det er vanskelig nok for friske mennesker å få jobb.

 

Anonymkode: 15dcb...9d7

Hvorfor i all verden skal man alltid gå ut i fra at "de uføre" tilhører en og samme gruppe med lidelser? Mange uføre kan jobbe i reduserte stillinger og kan møte opp samme tidspunkter de dagene de jobber. Det er langt i fra alle som ikke vet når og hvor mye de orker å jobbe!

Anonymkode: 9906f...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ufør pga en bipolar lidelse. 

Vert i mye arbeidsutprøving, under hver arbeidsperiode blei jeg psykotisk og endte med å nesten ta livet av meg mange ganger. 

Så hva er det beste da, arbeide til jeg tar mitt eget liv eller leve ett liv så godt det lar seg gjøre?! 

I 15 år var jeg inn og ut av psykiatrisk, etter jeg blei ufør roet alt seg og nå er det 4 år siden forrige innleggelse! 

Anonymkode: 62c7e...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...