Gå til innhold

Ufør - grunnet psyken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som har blitt ufør på grunn av psykisk sykdom? Hvordan gikk prosessen og hvordan forholdt nav seg til det?

Legen, og behandlerene mine tok det opp nå og jeg er så usikker. Er på niende året med AAP, aldri vært frisk nok til å prøve arbeidsrettige tiltak og mye innleggelser på psykiatrisk, ambulant akutteam, flere forskjellige instanser som er inne osv.. Synes det virker så skummelt med å bli ufør, men de rundt meg (behandlere) mener at jeg ikke vil komme meg ut i arbeid.

Anonymkode: 8f26a...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja ufør grunnet psyken.tok 14 år før jeg fikk uføretrygd.ung ufør

Anonymkode: 7002f...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ufør grunnet fysisk sykdom og kan bare ikke få sagt nok at det er det å være hjemme og ufør som gjør meg psykisk syk og jeg vil anbefale alle som er fysisk friske til å jobbe og være aktive for det holder psyken i gang selvom man er psyk også. Det blir værre av å sitte hjemme uten mestringsfølelse , uten  noe å bidra med, uten noe å føle seg verdig for, og uten å ha noe mening med å stå opp og leve. 

Anonymkode: d6398...e23

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hva slags sykdom det er. Schizofreni og bipolar er vel sykdom man har livet ut mens depresjon kan man fint bli frisk av. Med god medisinering kan schizofrene og bipolare jobbe som alle andre, så diagnosen betyr ikke automatisk ufør. Depresjon kan gjør arbeidsufør, men her er det alltid god sjanse at det ikke vedvarer flere tiår, derfor ikke permanent ufør.

Anonymkode: 03118...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ufør grunnet fysisk sykdom og kan bare ikke få sagt nok at det er det å være hjemme og ufør som gjør meg psykisk syk og jeg vil anbefale alle som er fysisk friske til å jobbe og være aktive for det holder psyken i gang selvom man er psyk også. Det blir værre av å sitte hjemme uten mestringsfølelse , uten  noe å bidra med, uten noe å føle seg verdig for, og uten å ha noe mening med å stå opp og leve. 

Anonymkode: d6398...e23

Det er ikke alle som er psykisk friske nok til dette. Har du noen gang besøkt omsorgsboliger eller institusjoner for psykisk syke?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufør også her. Sosial angst. Fikk uføretrygden superraskt (2 år). Lever livet og stortrives. Deilig å aldri måtte jobbe mer. Hvor jeg må gå i angst på jobb hver dag. 

Anonymkode: 9e9c4...67a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufør også her. Sosial angst. Fikk uføretrygden superraskt (2 år). Lever livet og stortrives. Deilig å aldri måtte jobbe mer. Hvor jeg må gå i angst på jobb hver dag. 

Anonymkode: 9e9c4...67a

Håper du nyter det, for det kommer ikke til å vare - det fine systemet vi har altså. Og en bidragsyter til det er den store mengden nordmenn som er uføre pga psykiske lidelser. Det øker bare på liksom.

Anonymkode: 03a55...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du nyter det, for det kommer ikke til å vare - det fine systemet vi har altså. Og en bidragsyter til det er den store mengden nordmenn som er uføre pga psykiske lidelser. Det øker bare på liksom.

Anonymkode: 03a55...752

Jeg tror også at det vil bli strammet drastisk inn når det gjelder psykisk sykdom og AAP/ufør etter hvert. Det er bare et tidsspørsmål. Og godt er det! :)

Anonymkode: 29028...320

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har ejg ikke.

Sluttet å ruse meg, tok en utdanning og nå kjører jeg mercedes. Ikke gi opp så lett, psykisk sykdom kan man holde i sjakk. Det er som kreft og kampen stopper aldri, men det kan gjøres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufør også her. Sosial angst. Fikk uføretrygden superraskt (2 år). Lever livet og stortrives. Deilig å aldri måtte jobbe mer. Hvor jeg må gå i angst på jobb hver dag. 

Anonymkode: 9e9c4...67a

Sosial angst er noe som kan jobbes med. Når du unngår sosiale ting vil det bare bli verre. Synd at du lar sykdommen din styre livet ditt så mye at du velger å gå hjemme resten av livet.

Anonymkode: 6e4fb...236

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosial angst er noe som kan jobbes med. Når du unngår sosiale ting vil det bare bli verre. Synd at du lar sykdommen din styre livet ditt så mye at du velger å gå hjemme resten av livet.

Anonymkode: 6e4fb...236

Tusen liker til deg!

En fyr med en fot og lungekreft løp fra ene siden av amerika til nesten den andre (han døde men samlet inn millioner til kreftpasienter). En sykdom er et hinder, men man kan overkomme det. Men hvis man legger seg ned for å dø så dør man jo bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosial angst er noe som kan jobbes med. Når du unngår sosiale ting vil det bare bli verre. Synd at du lar sykdommen din styre livet ditt så mye at du velger å gå hjemme resten av livet.

Anonymkode: 6e4fb...236

Jeg er så enig. Er ufør selv på grunn av psyken, og den har aldri vært så ille som nå når jeg bare går hjemme og suller. 

Anonymkode: d81b2...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Nei ufør grunnet fysisk sykdom og kan bare ikke få sagt nok at det er det å være hjemme og ufør som gjør meg psykisk syk og jeg vil anbefale alle som er fysisk friske til å jobbe og være aktive for det holder psyken i gang selvom man er psyk også. Det blir værre av å sitte hjemme uten mestringsfølelse , uten  noe å bidra med, uten noe å føle seg verdig for, og uten å ha noe mening med å stå opp og leve. 

Anonymkode: d6398...e23

Å jobbe for å opprettholde materialismens grådige grep om samfunnet der det er om å gjøre å jobbe og kjøpe til en styrter, er ikke noe jeg synes er givende ihvertfall. Jobb mer og kjøp mer, det er det som er status, så dør du utbrent når du er 50 år, men du har ihvertfall dekorert boligen din med det siste innen kunst og innredning!

6 minutes ago, abrasiveRefraction said:

Tusen liker til deg!

En fyr med en fot og lungekreft løp fra ene siden av amerika til nesten den andre (han døde men samlet inn millioner til kreftpasienter). En sykdom er et hinder, men man kan overkomme det. Men hvis man legger seg ned for å dø så dør man jo bare.

Vet du hvorfor slike saker blir sensasjon i media? Fordi de er et sjeldent unntak. Akkurat slik det en gang skjer at noen som har fått alvorlig, dødelig sykdom og som leger er sikker på vil dø, plutselig blir bedre. Det skjer unntak, men det er en grunn at til de er unntak

Anonymkode: 790b0...cf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ufør pga Asperger. Nav ville uføretrygde meg etter 4-5 år på aap, men jeg nektet. Alle sier at man bør jobbe hvis man er fysisk frisk, og at det bare er å ta seg sammen. Men jeg fikk det ikke til selv om jeg prøvde så mye jeg klarte, og etterhvert ble jeg faktisk fysisk syk fordi jeg stresset for mye med jobb. Så da ga jeg opp og søkte om uføretrygd. Nå som jeg slipper å jobbe har jeg det mye bedre, men det er ekkelt å lese hvor mange som hater uføretrygdete, og at de mener at jeg bare er lat og en snylter. Derfor skriver jeg ikke så mye her lenger.

Anonymkode: 4b16b...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggene kommer ut med engang noen slår et slag for et aktivt arbeidsliv fremfor et isolert liv som ufør - typisk det.

Jeg er absolutt overbevist om at mange med psykiske lidelser (tenker da ikke på tunge diagnoser) kunne bidratt mye mer med sin arbeidskraft, og at dette ville gitt positive effekter tilbake igjen. Jeg er også like overbevist om at samfunnet vårt er svært diagnose-hissig, der normale følelser og tilstander stadig oftere blir sykeliggjort, og der vi har tillatt et ras av uførhet på grunn av vår rikdom.

Vel, rikdommen er langt på vei på tur å ta slutt, og Norge er nødt til å stabilisere sitt velferdssystem på er langt mer nøkternt nivå, egentlig også et mer "normalt" nivå. 

Anonymkode: 03a55...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg er blitt ufør pga psykiske ting. I mitt tilfelle en medfødt hjerneskade som ikke går på fysiske ting men ting man ikke kan se. Ligner mye på aspergers men ikke helt likt. Er ingen behandling mot det jeg har. Jeg har det bedre på en måte av å være hjemme fordi jeg kan ta mer hensyn til de begrensningene som jeg må ta i hverdagen.  Samtidig så savner jeg å ha noe å gå til og hadde jeg vært stabil i den lille arbeidsevnen jeg har så hadde jeg jobbet de prosentene. Dessverre aner jeg ingenting om hvordan formen er før jeg våkner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Piggene kommer ut med engang noen slår et slag for et aktivt arbeidsliv fremfor et isolert liv som ufør - typisk det.

Jeg er absolutt overbevist om at mange med psykiske lidelser (tenker da ikke på tunge diagnoser) kunne bidratt mye mer med sin arbeidskraft, og at dette ville gitt positive effekter tilbake igjen. Jeg er også like overbevist om at samfunnet vårt er svært diagnose-hissig, der normale følelser og tilstander stadig oftere blir sykeliggjort, og der vi har tillatt et ras av uførhet på grunn av vår rikdom.

Vel, rikdommen er langt på vei på tur å ta slutt, og Norge er nødt til å stabilisere sitt velferdssystem på er langt mer nøkternt nivå, egentlig også et mer "normalt" nivå. 

Anonymkode: 03a55...752

Men er det plass til de i arbeidslivet? Vil de i det hele tatt få, og beholde en jobb? Arbeidsmarkedet i dag er tøft, og de syke og svake faller utenom.

Jeg er selv syk, jeg har 4 diagnoser på fysisk sykdom, og 3 på psykisk sykdom. Og jeg går på AAP. Nav vil ikke ha meg ufør, de nekter jo for at den verste sykdommen min, er sykdom. Selv om jeg har tatt blodprøver, som både påviser sykdommen og alvorlighetsgraden av den. Spesialistene mener jo at denne sykdommen alene, skulle være nok til å få meg ufør. Men det får jeg ikke bli. Og jeg skulle så gjerne jobbet, for jeg elsker å jobbe. Men har jo forsøkt mange ganger, og det går ikke. Eller det kan gå fint med kanskje 6 timer på en uke, fordelt på 2 dager. Men noen uker er jeg for dårlig til det og. Men hvem vil ansette meg? For tro meg, jeg vil gjerne jobbe de få timene jeg kan. Og tenker at blir jeg ufør, så kommer jeg nok til å jobbe som frivillig, da med noe hvor jeg kan komme når jeg orker.

Anonymkode: 15dcb...9d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det plass til de i arbeidslivet? Vil de i det hele tatt få, og beholde en jobb? Arbeidsmarkedet i dag er tøft, og de syke og svake faller utenom.

Jeg er selv syk, jeg har 4 diagnoser på fysisk sykdom, og 3 på psykisk sykdom. Og jeg går på AAP. Nav vil ikke ha meg ufør, de nekter jo for at den verste sykdommen min, er sykdom. Selv om jeg har tatt blodprøver, som både påviser sykdommen og alvorlighetsgraden av den. Spesialistene mener jo at denne sykdommen alene, skulle være nok til å få meg ufør. Men det får jeg ikke bli. Og jeg skulle så gjerne jobbet, for jeg elsker å jobbe. Men har jo forsøkt mange ganger, og det går ikke. Eller det kan gå fint med kanskje 6 timer på en uke, fordelt på 2 dager. Men noen uker er jeg for dårlig til det og. Men hvem vil ansette meg? For tro meg, jeg vil gjerne jobbe de få timene jeg kan. Og tenker at blir jeg ufør, så kommer jeg nok til å jobbe som frivillig, da med noe hvor jeg kan komme når jeg orker.

Anonymkode: 15dcb...9d7

Tror mange kan få plass i arbeidslivet enn så lenge, men på sikt blir det nok vanskelig for oss alle, friske som syke. Og da, når stadig færre er i arbeid og bidrar til inntekter til staten, så blir det fryktelig vanskelig å betale ut trygd i øst og vest.

Det kommer til å bli tøft.

Anonymkode: 03a55...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Nei ufør grunnet fysisk sykdom og kan bare ikke få sagt nok at det er det å være hjemme og ufør som gjør meg psykisk syk og jeg vil anbefale alle som er fysisk friske til å jobbe og være aktive for det holder psyken i gang selvom man er psyk også. Det blir værre av å sitte hjemme uten mestringsfølelse , uten  noe å bidra med, uten noe å føle seg verdig for, og uten å ha noe mening med å stå opp og leve. 

Anonymkode: d6398...e23

Enig, så lenge diagnosen er en som er mulig å bli bedre av da.
Jeg er også fysisk syk og syns det er tungt psykisk å bare være hjemme.

Anonymkode: 2f872...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...