Gå til innhold

Lite eller stort kollektiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil flytte inn i et 16 mannskollektiv, hvor man har eget bad og rom, men stort felles kjøkken og stue. Grunnen til det er pga eget bad, hater tanken på å dele bad med andre.

Men hvordan er det å bo i et stort kollektiv vs et lite et med 4-5 stk? Hva er fordelene og ulempene med det ene og det andre, og hva ville dere valgt?

Anonymkode: 03a62...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ALDRI orket å dele kjøkken med 15 andre, aldri. Når det blir gris og rot i et kollektiv med 4 andre, så orker jeg ikke en gang tenke på når 16 stk skal fraskrive seg ansvar. 

Anonymkode: dfb48...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er kjøkkenet? For bor det 16 stk der, må det jo være flere kjøleskap, ovner, oppvaskmaskiner osv.

Jeg har bodd i kollektiv der vi var 6 stk, det gikk helt fint.

Anonymkode: f7be5...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ha valgt et lite kollektiv. Jeg ville heller ha bodd alene med høyere husleie enn å bo med 16 andre. 

Anonymkode: 7b980...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange kjøleskap, men kjøkkenet er like stort som f.eks. kokekjøkken fra skolen liksom... 4 lange kjøkkenbenker osv...

Tingen med lite kollektiv er at stue/kjøkken er mye mindre og man deler bad :( Høres forferdelig ut når 4-5 stk alle skal bruke badet og stelle seg om morgenen... Redd for at det blir som det er hjemme, hvor man krangler med søsken som man bor så tett med, men nå er det fremmede...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet meg en plate som jeg kan lage mat på til soverommet, også ville jeg sagt adios til nattesøvn. 
Det er omtrent garantert at det blir mye fest. (jeg har bod med 15 andre en meg før). 
Var mye tøv. Vanligvis er halvparten rolig, men om du har partyløver, er det garantert adios. 
Skaff deg øre plugger. 
og.. kjøp mat som ikke må lagres i kjøleskap ofte... trust me... har opplevd mat tyver, og med 15 andre en deg er det ikke alltid du vet hvem mat tyven er. Kommer i alle fall aldri igjen til å bo kollektivt. ALDRI IGJEN!!!
Var såpass uheldig at jeg endte opp i et nudist hus engang... fyrer gikk rundt naken, jeg var eneste jenta der...

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor mange kjøleskap, men kjøkkenet er like stort som f.eks. kokekjøkken fra skolen liksom... 4 lange kjøkkenbenker osv...

Tingen med lite kollektiv er at stue/kjøkken er mye mindre og man deler bad :( Høres forferdelig ut når 4-5 stk alle skal bruke badet og stelle seg om morgenen... Redd for at det blir som det er hjemme, hvor man krangler med søsken som man bor så tett med, men nå er det fremmede...

TS

Som regel vil det jo være to bad i kollektiv på denne størrelsen. 

Og nei, det vil aldri bli slik som å bo med søsken med mindre du bor med bestevennene dine. 

Anonymkode: 7b980...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Hvordan er det sosiale i 15+ manns kollektiv i forhold til 4-5? Det er vel mye større sjanse å finne venner i det store kollektivet?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva slags type mennesker du bor sammen med, men er det 16 stykker som deler kjøkken, så bør det være mer enn en av hver ting, dvs. flere komfyrer, kjøleskap, kaffetraktere etc. Samt mye bestikk, kopper, kar og glass. Med 16 stykker som deler kjøkken så kan det fort også bli rotete og skittent hvis dere ikke er nøye på å rotere på ordensuker. Med så mange bør det helt klart være minst en oppvaskmaskin med god kapasitet der, for det blir ellers mye manuell håndoppvask hvis dere ikke har det. Det kjipe med å dele kjøkken er i min erfaring at folk ikke alltid gadd å vaske opp etter seg. Dermed kommer man hjem til et kjøkken der det ikke er hverken rent bestikk, kjeler eller stekepanner etter en 16+ timers dag med jobb og/eller studier. Det er veldig lite ålreit å måtte sette i gang oppvask før man i det hele tatt begynner å lage mat. Dette var jo et mindre kollektiv, men med 16 baller det fort på seg med oppvask hvis ingen gidder å ta ansvar, så dere må helt klart ha en regel om at man alltid skal vaske opp etter at man har laget mat og spist, og den må følges. 

På den positive siden så er det jo mange og potensielt nye mennesker der, som kanskje er i samme livssituasjon. Er de oppegående vil det kunne gå fint, og man kan ha mye gøy med sosiale middager, fester og lignende :) Pass bare på at det ikke tar helt av og at alle inviterer masse folk i hytt og pine slik at resten av dere aldri får ro. 

Personlig ville jeg nok valgt et mindre kollektiv, på maks 3 stykker. Da kan man tolerere å dele bad/kjøkken, og det er også mye enklere å ta tak i hverandre hvis noen har "glemt" å gjøre en oppgave i huset. 

Anonymkode: 15a2b...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke by? ikke tilfeldigvis Tromsø?

Som alt annet, kommer dette HELT ann på personene som er der, men jeg kan LOVE deg, at det er bedre å ha eget bad og bo med mange, enn å dele bad med få. Blir et helt annet privatliv med eget bad. Skal du ha overnattingsgjester, er du dårlig i magen eller liker å kunne gå på do/stelle deg når du vil, så er eget bad veien å gå.

Har bodd med 15 stk, gikk helt supert. 

Anonymkode: b35a8...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...