Gå til innhold

Elendig språk i norske poptekster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser og ser at denne Cezinando har blitt skrytt opp i skyene for sine fantastiske tekster blant annet. 

Jeg synes feks tekstlinja "Det er ingenting som føles ut som en ekte følelse" skurrer og skjærer litt i mine ører.. "Føles ut"? Er det her blitt blandet med "ser/høres ut som"? Evt kjennes ut som også blir feil for meg men som mange likevel sier..

Korrekt skal det vel være "Ingenting som føles som en ekte følelse"..? 

Må også påpeke at teksten til "Fy faen" av Hakeem og Temur (?) har et begredelig dårlig språk.. Spesielt syntaks er på bærtur... :sjokkbla: 

Poenget er at det er trist at forbilder for ungdommen bruker et så dårlig språk i tekstene sine, som da dessverre blir kopiert av de unge.

Anonymkode: 9ef92...dd9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poptekster har vel aldri vært den fremste eksponenten for godt og korrekt språk, uansett hvilket språk det dreier seg om. 

Anonymkode: af9eb...629

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Føles ut" er blitt veldig vanlig, også blant mine høyt utdannede venner. Det lyder temmelig tåpelig, men slik går det.

Anonymkode: 97d34...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tekster også på engelsk, skriver bevist litt feil eller utelater ord, det er for det meste for å få teksten til å passe inn i sangen. Den mest irriterende er :

Are we human, or are we dancer? 

av the killers.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 1.14, kat-e skrev:

Mange tekster også på engelsk, skriver bevist litt feil eller utelater ord, det er for det meste for å få teksten til å passe inn i sangen. Den mest irriterende er :

Are we human, or are we dancer? 

av the killers.

Sier de ikke dancers altså? Har alltid trodd det :sjokkbla:

Men jeg har hørt før (vet ikke helt hvor) at sangtekster er mer åpne for grammatisk feil språk for å lage et "kunstnerisk uttrykk". Kanskje for å lage andre språklige bilder enn man får om man følger grammatikken slavisk? 

Eller så pleier vel mange norske artister å skrive sangtekster etter deres eget muntlige språk. Da blir det gjerne mye som er annerledes enn vi er vant til, slik som dialekt, setningsoppbygning, enkeltord og uttrykk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på Cezinano så irriterer jeg meg også over at de synger "verden e'kke bra nok, vi er perfekt".

Vi er da vel perfektE, ikke perfekt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Olava skrev:

Sier de ikke dancers altså? Har alltid trodd det :sjokkbla:

Men jeg har hørt før (vet ikke helt hvor) at sangtekster er mer åpne for grammatisk feil språk for å lage et "kunstnerisk uttrykk". Kanskje for å lage andre språklige bilder enn man får om man følger grammatikken slavisk? 

Eller så pleier vel mange norske artister å skrive sangtekster etter deres eget muntlige språk. Da blir det gjerne mye som er annerledes enn vi er vant til, slik som dialekt, setningsoppbygning, enkeltord og uttrykk. 

Er nok Dancer ja :

https://genius.com/The-killers-human-lyrics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 8.30, AnonymBruker skrev:

Jeg leser og ser at denne Cezinando har blitt skrytt opp i skyene for sine fantastiske tekster blant annet. 

Jeg synes feks tekstlinja "Det er ingenting som føles ut som en ekte følelse" skurrer og skjærer litt i mine ører.. "Føles ut"? Er det her blitt blandet med "ser/høres ut som"? Evt kjennes ut som også blir feil for meg men som mange likevel sier..

Korrekt skal det vel være "Ingenting som føles som en ekte følelse"..? 

Må også påpeke at teksten til "Fy faen" av Hakeem og Temur (?) har et begredelig dårlig språk.. Spesielt syntaks er på bærtur... :sjokkbla: 

Poenget er at det er trist at forbilder for ungdommen bruker et så dårlig språk i tekstene sine, som da dessverre blir kopiert av de unge.

Anonymkode: 9ef92...dd9

Den er for ungdommen denne musikken, skjønner du.

Anonymkode: c1282...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Angelheart2 skrev:

Mens vi er inne på Cezinano så irriterer jeg meg også over at de synger "verden e'kke bra nok, vi er perfekt".

Vi er da vel perfektE, ikke perfekt?

Til og med sangtittelen er "Vi er perfekt men verden er ikke det" (slik jeg har funnet det skrevet). Merker at jeg sliter litt med å skrive den linjen uten komma foran "men". Bare der kan man vel se flere uregelmessigheter.

Uansett - min mening er at man skal til en viss grad kunne gjemme seg bak kunstnerisk frihet. Når det gjelder dette eksempelet så tenker jeg at man skal kunne si at "vi er perfekt" dersom det er det som høres best ut i en sang (eller om det skulle rime), Samtidig tenker jeg at man ikke skal kunne gjemme seg bak kunstnerisk frihet dersom det finnes like gode/bedre alternativer. Dessverre blir dette veldig ofte en subjektiv vurdering. 

Jeg synes dog man burde hive inn et komma. Det hadde og gått helt fint an å skrive "perfekte" i teksten og synge "perfekt" uten at det ville være for gale. (Man skriver jo "verden er ikke det", selv om åpningslinjen  er "verden er'kke det").

Endret av ekkoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...