AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg liker å tro jeg har gode sosiale antenner, men ser jo at selv de med dårlige sosiale antenner mener at de har gode. Hvorfor er det så vanskelig å vite om man har gode sosiale antenner? Anonymkode: fa0a9...dcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 22. oktober 2017 #2 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er ikke vanskelig ? Responsen du får sier jo alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 22. oktober 2017 #3 Del Skrevet 22. oktober 2017 Jeg synes selv det er lettere å se objektivt på mennesker og situasjoner enn subjektivt på meg selv og meg selv i situasjoner. Når du ser et menneske så ser du bare hva de viser og ofte hva de gjerne føler, men man kjenner ikke til hele spekteret i dem. Når man ser seg selv så kjenner man til hele spekteret av følelser man har følt, veien man har gått, alle tankene man har tenkt, erfaringene man har fått og lærdommene man har blitt gitt - alt. Og så er det personligheten vår og det at vi har ulike normaliteter. For min far var det helt naturlig å kaste ordene ut uten å tenke over det, mens for meg er det ikke slik med alt. Man vet selv hva man er god for og hva man legger i sine handlinger og ord. Ord som sies kan oppfattes helt galt av andre enn hva de var tenkt som - pga alt det nevnte over. Det blir litt sånn.. jeg kan ta ansvar for mine ord og handlinger, men jeg kan ikke ta ansvar for hvordan du oppfatter det. Så kanskje det er derfor man opplever sosial antenner ulikt på et vis...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #4 Del Skrevet 22. oktober 2017 5 minutes ago, NotNaomi said: Det er ikke vanskelig ? Responsen du får sier jo alt? Det tenker jo jeg også, men samtidig så ser jeg jo at mange tror de har bedre sosiale antenner enn de faktisk har. Så da er det kanskje ikke så lett likevel. 1 minute ago, Mass said: Jeg synes selv det er lettere å se objektivt på mennesker og situasjoner enn subjektivt på meg selv og meg selv i situasjoner. Når du ser et menneske så ser du bare hva de viser og ofte hva de gjerne føler, men man kjenner ikke til hele spekteret i dem. Når man ser seg selv så kjenner man til hele spekteret av følelser man har følt, veien man har gått, alle tankene man har tenkt, erfaringene man har fått og lærdommene man har blitt gitt - alt. Og så er det personligheten vår og det at vi har ulike normaliteter. For min far var det helt naturlig å kaste ordene ut uten å tenke over det, mens for meg er det ikke slik med alt. Man vet selv hva man er god for og hva man legger i sine handlinger og ord. Ord som sies kan oppfattes helt galt av andre enn hva de var tenkt som - pga alt det nevnte over. Det blir litt sånn.. jeg kan ta ansvar for mine ord og handlinger, men jeg kan ikke ta ansvar for hvordan du oppfatter det. Så kanskje det er derfor man opplever sosial antenner ulikt på et vis...? Gode poenger! TS Anonymkode: fa0a9...dcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #5 Del Skrevet 22. oktober 2017 Alkohol kan være eksempel på hvor man tror selv at man har gode sosiale antenner, men ikke har det. Anonymkode: a39a0...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #6 Del Skrevet 22. oktober 2017 12 hours ago, NotNaomi said: Det er ikke vanskelig ? Responsen du får sier jo alt? Not true. Selv pleide jeg tidligere å ha dårlige sosiale antenner, samtidig som jeg trodde antennene mine var helt normale. Dette var i en periode da jeg hadde begrenset med sosial erfaring grunnet dårlige erfaringer som resulterte i innesluttet atferd og mye tid ved pc. Etterhvert som jeg bestemte meg for å være mer sosial i praksis, og lærte av erfaringer, skjønte jeg at mine sosiale antenner for bare få år siden hadde vært elendige. Jeg tror årsaken ligger i at alle stoler mer på seg selv enn på andre mennesker, fordi man vet hva man selv vet og hvilket grunnlag man selv har for å mene ting, men man vet ikke hva andre vet eller hvordan andre tenker. Da er det lett å tro at misforståelser og sosiale utfordringer skyldes at andre mennesker er ugjennomtenkte, hensynsløse, uetiske e.l. Min avdøde mor sa noen ganger at hun mente verden var helt sprø, at folk flest var ubegripelige, mens resten av familien mente at hun var den ubegripelige... Jeg tror den beste pekepinnen på hvor gode sosiale antenner man har, er hvor lett man har for å vinne andres tillit og gjøre andre komfortable. Hvis man stadig havner i diskusjoner, krangling og uenigheter, eller ingen vil bruke tid sammen, så tyder det på at man ikke vet hva som skal til for å ha en god tone med folk. Anonymkode: 13339...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå