Gå til innhold

Må jeg svare kollega på meldinger med personlige spørsmål angående sykemelding/sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS nok en gang!

Når det gjelder å ha kollegaer i sosiale medier er det noe jeg ikke ønsker, nettopp for å unngå situasjoner som denne.  Jeg har kun kollegaen uten antenner på Facebook, de øvrige kollegaene og sjefen har jeg ikke lagt til (noen av dem er heller ikke på sosiale medier). 

Kollegaen uten antenner sendte meg venneforespørsel på Facebook da vi hadde jobbet sammen noen måneder. Denne ignorerte jeg først, men vedkommende ble veldig sur og fornærma for at jeg aksepterte og gnålte så mye om det at jeg til slutt ga meg for å få fred. 

Anonymkode: d2968...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS nok en gang!

Når det gjelder å ha kollegaer i sosiale medier er det noe jeg ikke ønsker, nettopp for å unngå situasjoner som denne.  Jeg har kun kollegaen uten antenner på Facebook, de øvrige kollegaene og sjefen har jeg ikke lagt til (noen av dem er heller ikke på sosiale medier). 

Kollegaen uten antenner sendte meg venneforespørsel på Facebook da vi hadde jobbet sammen noen måneder. Denne ignorerte jeg først, men vedkommende ble veldig sur og fornærma for at jeg aksepterte og gnålte så mye om det at jeg til slutt ga meg for å få fred. 

Anonymkode: d2968...bac

Hvis noe av dette skjedde skriftlig og du fremdeles har det, anbefaler jeg deg å ta vare på den kommunikasjonen også. Alt som kan vise at problemet i denne situasjonen er kollegaen din (og forsåvidt også sjefen) og ikke deg. Det høres kanskje paranoid ut, men jeg har selv opplevd på kroppen hvordan det kan bli når man greier å irritere skruppelløse kolleger som viser seg å være sjefens kjæledegge. Det blir ikke bedre når man har en sjef som verken respekterer de ansattes følelser eller arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 54bb1...235

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i en sykemelding er det sjefen din har rett til å vite. Resten er en sak mellom deg og legen. Andre kolleger har ingenting med det å gjøre. Om en sykemelding påvirker arbeidssituasjonen til de andre ansatte, er det opp til lederen å tilrettelegge for det. 

Om noen er borte fra jobb mener jeg at en melding som "Håper det går bra og at du snart er tilbake på jobb" er helt innafor, så får man jo dele det man føler for i svaret, men i ditt tilfelle er spørsmålene helt uakseptable. Ta vare på kommunikasjonen i tilfelle det skulle bli noe krøll med arbeidsgiver/kolleger i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må bare la det gå nå, konsentrere deg å bli frisk og får deg en ny jobb.

Anonymkode: 27e00...3ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...