Gå til innhold

Hemangiom (jordbærmerke)


Somjegønsker

Anbefalte innlegg

Hei:-) Er det noen her som har barn med Hemangiom (jordbærmerke)? Min sønn på 7 uker har 2 stk. Han har et på panna og et litt større på hofta 👎 Den på hofta fikk han ca 1 uke etter fødsel mens den andre kom ca 3 uker etter. Var så lei meg når han fikk den i ansiktet. De vokser ganske mye begge to. Helsesøster og lege sier at vi bare må avvente og se, og at de mest sannsynlig går vekk av seg selv. Men skal man virkelig vente på at noe skal vokse seg større i fjeset når det finnes behandling? 😭 Noen her inne som behandler barnas hemangiom?  Eller som har barn hvor hemangiomet har gått bort av seg selv? I så fall hvor lang tid tok det? 

Endret av Somjegønsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettåringen min har ett på ryggen. Det kom vel etter noen uker, og er der fortsatt. Mener det har blitt litt mer "utvannet" (altså at det nå er litt mer "spraglete", så vanlig HID syns inni merket), men ikke mindre.

Anonymkode: 5a887...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er det samme, men de sa at mi hadde storkebitt, rødt fødselsmerke i nakke og panne. Jordmor sa at røde fødselsmerker forsvinner, blå/brune er ofte permanente. Og at de røde som regel forsvinner i løpet av første leveår, noen ganger litt lengre. Det i pannen ble borte i løpet av 6-8 mnd, det I nakken var helt svakt da hun var 1,5 og borte til hun var 2.

Anonymkode: 778e7...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fikk et ved siden av nesen, dukket opp når han var ca 2 uker. Dette vokste raskt, og ble ca 5 mm i bredde, så ikke veldig stort. Men, det vokste også i høyde, og ble som et «nøste»og når han var ca 8 mnd begynte det å blø. Det var nokfordi det ble høyt og huden ble tynn. Når det begynte p blø var det nesten umulig å få det til å stoppe, det kunne blø i timesvis og sønnen min måtte gå med plaster hele tiden.

vi snakket med legene hele tiden og svaret var; lite å gjøre, det bruker å slutte å vokse etter ca 1 år, og jeg troe 90% er borte når barnet når skolealder.

jeg var så lei meg siden det var midt i ansiktet og han var så plaget med det!

når det begynte å blø ble vi sendt til riksen og fikk innvilget denne medisinen som faktisk hjelper mot hemangiom. Vi ble enig med legen om å vente litt med oppstart for å se hvordan det utviklet seg (det blødde fremdeles men hadde begynt såvidt å gro, og vi ville se hvordan det ble når skurven helet), og også fordi medisinen ikke er helt uten «vanskeligheter», barnet mø følges opp en lengre tid osv.

sønnen vår nærmet seg året, og vi ga det litt tid, og da begynte faktisk hemangiomet å trekke seg tilbake. Det ble raskt bare en liten prikk, som et arr, og i dag er han 3,5 år og har absolutt ingen merker etter det:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi har et på håndbaken. Det synes litt ennå, men har bleknet veldig. Hun er ett år nå. Tenker ikke over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han hadde i nakken hvertfall. Aner ikke når det forsvant, men han er 2 nå og de er borte

Anonymkode: 77ed3...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår har storkebitt i nakken, 21 måneder nå og ikke gått bort. Selv hadde jeg et som var ganske stort og utstående på ryggen, men dette er helt borte nå. Det trakk seg sakte men sikkert tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Somjegønsker skrev:

Hei:-) Er det noen her som har barn med Hemangiom (jordbærmerke)? Min sønn på 7 uker har 2 stk. Han har et på panna og et litt større på hofta 👎 Den på hofta fikk han ca 1 uke etter fødsel mens den andre kom ca 3 uker etter. Var så lei meg når han fikk den i ansiktet. De vokser ganske mye begge to. Helsesøster og lege sier at vi bare må avvente og se, og at de mest sannsynlig går vekk av seg selv. Men skal man virkelig vente på at noe skal vokse seg større i fjeset når det finnes behandling? 😭 Noen her inne som behandler barnas hemangiom?  Eller som har barn hvor hemangiomet har gått bort av seg selv? I så fall hvor lang tid tok det? 

Har hatt flere barn i bhg med dette, og de har alle blitt mindre og mindre ettersom barnet vokser. Når de begynner på skolen er de enten borte eller veldig små, sånn at de fjernes da. Noen har hatt ganske store merker på mange cm. 

De vil helst ikke gjøre noe med de pga komplikasjoner, og at arret vil bli større enn merket etter jordbærmerket ville ha blitt når barnet er så lite. 

Hvor store merker er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MissPierce skrev:

Har hatt flere barn i bhg med dette, og de har alle blitt mindre og mindre ettersom barnet vokser. Når de begynner på skolen er de enten borte eller veldig små, sånn at de fjernes da. Noen har hatt ganske store merker på mange cm. 

De vil helst ikke gjøre noe med de pga komplikasjoner, og at arret vil bli større enn merket etter jordbærmerket ville ha blitt når barnet er så lite. 

Hvor store merker er det snakk om? 

Takk for svar 😊 Det på hofta er ca 2,5 cm i diameter og det i ansiktet er ca 0,5 cm i diameter. Men de vokser enda ganske fort. Vet jo ikke hvor store de kommer til å bli dessverre. Er egentlig mest bekymret for det i fjeset. Det vokser ganske fort nå, særlig utover (i høyden). 

Men ikke misforstå meg- jeg synes sønnen min er verdens fineste uansett❤ Men om det er noe som kan gjøres før den eventuelt blir så stor at den feks sprekker og gjør vondt, så ønsker jeg det. Har nemlig lest om mulige behandlinger som ikke innebærer operasjon eller laser. Vet ikke om de behandles slik i Norge :vetikke: Synes det er så vanskelig/fælt å ikke vite hvor store de kommer til å bli eller når de kommer til å forsvinne.....vil jo bare det beste for sønnen min. Så da klarer jeg ikke helt å slå meg til ro før jeg har funnet flere svar.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thinkerbelle skrev:

Min sønn fikk et ved siden av nesen, dukket opp når han var ca 2 uker. Dette vokste raskt, og ble ca 5 mm i bredde, så ikke veldig stort. Men, det vokste også i høyde, og ble som et «nøste»og når han var ca 8 mnd begynte det å blø. Det var nokfordi det ble høyt og huden ble tynn. Når det begynte p blø var det nesten umulig å få det til å stoppe, det kunne blø i timesvis og sønnen min måtte gå med plaster hele tiden.

vi snakket med legene hele tiden og svaret var; lite å gjøre, det bruker å slutte å vokse etter ca 1 år, og jeg troe 90% er borte når barnet når skolealder.

jeg var så lei meg siden det var midt i ansiktet og han var så plaget med det!

når det begynte å blø ble vi sendt til riksen og fikk innvilget denne medisinen som faktisk hjelper mot hemangiom. Vi ble enig med legen om å vente litt med oppstart for å se hvordan det utviklet seg (det blødde fremdeles men hadde begynt såvidt å gro, og vi ville se hvordan det ble når skurven helet), og også fordi medisinen ikke er helt uten «vanskeligheter», barnet mø følges opp en lengre tid osv.

sønnen vår nærmet seg året, og vi ga det litt tid, og da begynte faktisk hemangiomet å trekke seg tilbake. Det ble raskt bare en liten prikk, som et arr, og i dag er han 3,5 år og har absolutt ingen merker etter det:)

 

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg er også ganske lei meg for at han har det i ansiktet. Blir liksom så blikkfang for andre 👎

Har hørt at de kan blø noe veldig om det går hull ja. Er litt redd for at det skal skje i panna. Huden virker så tynn der nå, og blir sikkert bare tynnere. Liker ikke at vi bare må vente og se... 

Godt at det forsvant av seg selv 😊 hvor lenge tok det før det begynte å forsvinne når det var helet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min har sånn på hånda. Det kommer nok ikke til å forsvinne, men han plages heller ikke over det :) 

Kusina mi fikk det i ansiktet da hun var liten, men det forsvant innen et par år :) 

Anonymkode: ab5a5...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Somjegønsker skrev:

Takk for svar 😊 Det på hofta er ca 2,5 cm i diameter og det i ansiktet er ca 0,5 cm i diameter. Men de vokser enda ganske fort. Vet jo ikke hvor store de kommer til å bli dessverre. Er egentlig mest bekymret for det i fjeset. Det vokser ganske fort nå, særlig utover (i høyden). 

Men ikke misforstå meg- jeg synes sønnen min er verdens fineste uansett❤ Men om det er noe som kan gjøres før den eventuelt blir så stor at den feks sprekker og gjør vondt, så ønsker jeg det. Har nemlig lest om mulige behandlinger som ikke innebærer operasjon eller laser. Vet ikke om de behandles slik i Norge :vetikke: Synes det er så vanskelig/fælt å ikke vite hvor store de kommer til å bli eller når de kommer til å forsvinne.....vil jo bare det beste for sønnen min. Så da klarer jeg ikke helt å slå meg til ro før jeg har funnet flere svar.  

Det på hofta er nok det jeg ville tenkt mest på. Det er det litt størrelse på, og det stikker mer ut. Men det kan også enklest dekkes til, om det skulle trenges. 

Det i ansiktet er jevnt og ser ikke ut til å stikke særlig ut. Så sånn det ser ut nå, om det ikke forandret seg veldig. Vil jeg tro at det ikke vil bli noe problem med det. 

På alle de barna jeg har kjent med sånne, så var det bare en gang at det måtte plasters. Det barnet datt, og skrubbet seg akkurat der det var. Det tok litt tid før det ble bra, men det var aldri noe problem ellers. Det satt midt i ansiktet, og var noen cm i diameter. 

Flere av foreldrene har vært bekymret da de har begynt i bhg. De har vært redd for at andre skal pille på det. Men de synes det er litt spennende første uken, og så er det glemt. Vi er veldig på, og sier at det er au au. De forstår de godt hva au au er, og det får være i fred er min opplevelse.  

Forstår virkelig at du er bekymret, det er helt normalt. Ville ha undersøkt mulighetene dere har om det skulle bli behov. Kan føles mer betryggende for deg. 

Siste barnet jeg hadde med jordbær merke, hadde ganske store da h*n begynte i bhg som 1 åring. Da h*n byttet avdeling som 3 åring var de nesten borte.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Sønnen vår har jordbærmerke under armen. Vi var og tok ultralyd av det, men skulle ikke gjøre noe med det så lenge han ikke er plaget. På sykehuset sa de at de pleier å forsvinne av seg selv. Og at de vanligvis bare behandler om de er skjemmende eller sitter sånn til at de er vonde. Da behandlet de visst med blodtrykksmedisn. Det som du viser bilde av er jo veldig lite. Blir sikkert borte. Han kunne hatt noe større eller i øyet og sånt. Ville ikke brydd meg med det der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 21.10.2017 den 20.18, Somjegønsker skrev:

Hei:-) Er det noen her som har barn med Hemangiom (jordbærmerke)? Min sønn på 7 uker har 2 stk. Han har et på panna og et litt større på hofta 👎 Den på hofta fikk han ca 1 uke etter fødsel mens den andre kom ca 3 uker etter. Var så lei meg når han fikk den i ansiktet. De vokser ganske mye begge to. Helsesøster og lege sier at vi bare må avvente og se, og at de mest sannsynlig går vekk av seg selv. Men skal man virkelig vente på at noe skal vokse seg større i fjeset når det finnes behandling? 😭 Noen her inne som behandler barnas hemangiom?  Eller som har barn hvor hemangiomet har gått bort av seg selv? I så fall hvor lang tid tok det? 

Hei!

Hvordan er jordbærmerkene til sønnen din den dag i dag? Er de forandret? Jeg har også en baby med et hemangiom.

Anonymkode: 46af8...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 17.50, Somjegønsker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg er også ganske lei meg for at han har det i ansiktet. Blir liksom så blikkfang for andre 👎

Har hørt at de kan blø noe veldig om det går hull ja. Er litt redd for at det skal skje i panna. Huden virker så tynn der nå, og blir sikkert bare tynnere. Liker ikke at vi bare må vente og se... 

Godt at det forsvant av seg selv 😊 hvor lenge tok det før det begynte å forsvinne når det var helet?

Beklager veldig sent svar! Det gikk veldig fort! Når det først begynte å Gro syns jeg nesten vi så forskjell fra uke til uke! Det var som om det plutselig bare begynte å skrumpe inn!

hvordan går det med dere i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...