Gå til innhold

Kan gutter og jenter bare være venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal folk gidde å være venner i det hele tatt, hvis alle menneskelige handlinger forklares ut fra overlevelse og reproduksjon? Hvorfor blir f.eks. noen alkoholikere eller rusmisbrukere ut i fra denne forklaringsmodellen? Og hva med homofile, handler de også bare ut i fra reproduksjon og overlevelse?

Anonymkode: 5be97...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to beste venner er gutter. De er også bestevenner, så vi er en gjeng på en måte. Vi er alltid veldig ærlige mot hverandre på alle måter, og har sagt at vi ikke har noen "følelser" for hverandre på noen måte. En av dem hadde litt følelser for meg når vi først ble kjent, ikke noe seriøst, og dette gikk over og nå er vi bare veldig gode venner.

Selvfølgelig kan vi tulle med hverandre med seksuelle kommentarer og sånn, men ligger ikke noe mer i det.

Anonymkode: 64da5...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Noe annet er myter som springer ut av at en og annen guttevalp påstår alle menn tenker som dem.

Anonymkode: 7a398...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Walkingdead said:

Ps. Jeg har mange mannevenner som ikke er interessert i meg på den måten, og jeg ikke i dem. Folk som ikke klarer å være venn med det motsatte kjønn har etter min mening et problem. Det kan også bli vanskelig for dem dersom partneren deres har venner av det motsatte kjønn, siden de selv ikke tror at det går an. Derfor mistenker de ofte at det er noe mer mellom partneren og vennene deres enn det det er.

Det som er så fantastisk er jo at dette har ikke noe med om man ''klarer å overleve kun som venn''. Det skal da absolutt ikke være noen straff å starte et vennskap som et vennskap, også innrømmer begge parter at de ønsker noe mer. Tenk så vakkert?

3 hours ago, WayTooSerious said:

Nei? Det er klart det er. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva du legger i et fb-forhold. Jeg har ikke hørt det uttrykket tidligere. Men jeg regner med at du mener venner/bekjente? 

Søk opp FB-forhold, du. Har ingen ting med venner/bekjente å gjøre haha.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er mann og min beste venn er en kvinne. Jeg har aldri vært forelsket i henne. Jeg har noen ganger tenkt at hun er sikkert bra i senga men jeg har etterhvert innsett at hennes vennskap betyr mye mer for meg enn hva vi eventuelt kunne få til av seksuelle gleder. 

Anonymkode: ee774...c06

Du klarte deg NEEESTEN hele innlegget uten at du også måtte tenke tanken på henne naken.

Anonymkode: 75667...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden og lignende meninger er typisk at man har vært mer på KG og forum enn ute i virkeligheten. Her inne snakkes det mye (kanskje litt for mye?) og sannheten er at det lyser gjennom at den sosiale delen går på underskudd. Typisk symtom er å snakke om vennskap og relasjoner ved hjelp av statistikk, historie, paranoia (spesifikt), mistenksomhet og svart-hvitt syn. Du kan "faget" fordi du har lest statistikk på internett og hengt på forum, så du kan "synse". Men du kan ingenting i praksis...Du vet ikke hva Real Life innebærer...

Sannheten er jo at menn og kvinner fint kan være venner. Se rundt deg (på de som faktisk lever i virkeligheten). Hvor mange kollegaer av motsatt kjønn klarer å sosialisere uten å knulle? Hvor mange jenter og gutter klarte ikke å være venner på VGS/høyskole/Uni uten å knulle? Hvor mange venner finnes det der ute av begge kjønn som er levende bevis på at vennskap kan forekomme?

Mitt råd er å logge av forum og komme seg ut i virkeligheten og skaffe deg litt erfaringer

Anonymkode: 0fc23...f2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var meg du siktet til så lever jeg et nesten for sosialt liv. Burde egentlig brukt mye av tiden min på å lese jobbe med prosjekter fremfor å møte så mange nye mennesker.

Sannheten er vel mer at du ser ting utenfra. Du ser at mennesker kommuniserer i et rom, og at menneskene er fordelte på kjønn. Punktum. Du SER ikke hva den ene parten i samtalen TENKER og/eller ØNSKER ut av samtalen. Du SER ikke hva den ene parten i samtalen IKKE VILLE TAKKET NEI TIL hvis h'n fikk tilbud om en ''tjeneste''.

Din ''levende virkelighetserfaring'' er basert på dette; at du ser ting utenfra (i den virkelige verden utenfor døren din), og antar at det du ser er riktig, fordi du har noen verdier i ditt liv du baserer dine fysiske syn på. Og det er det selvfølgelig ingenting galt i, å ha andre verdier i sitt liv enn andre. Fortsett med det! Det som du bør er å faktisk interaksjonere med andre medmennesker uten døren din i den virkelige verden vs. å se ting utenfra et vindu og ''føle, anta, og tenke'' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen jentevenner. Jeg hadde før, men hun irriterte livet av meg, så har ikke kontakt lenger.

Kunne ikke hatt jentevenner uten å sett på dem seksuelt eller romantisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkluderingen er altså: Hvis en gutt og en jente møtes på tomannshånd, så er det IKKE vennskap. Det er hva de kaller det, ja. At de ''henger med venner''. I praksis så er det en date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åpenbart. Jeg har heldigvis oppegående kompiser som klarer å se verdi i andre ting enn høne. :klaske:

Anonymkode: 99211...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avgjørende spørsmålet for din del da er:

Hvor gamle var dere da dere ble kjent?

Hvordan ble dere kjent?

Sivilstatusene deres da dere ble kjent?

Hvor lenge har dere vært kjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var meg du siktet til så lever jeg et nesten for sosialt liv. Burde egentlig brukt mye av tiden min på å lese jobbe med prosjekter fremfor å møte så mange nye mennesker.

Sannheten er vel mer at du ser ting utenfra. Du ser at mennesker kommuniserer i et rom, og at menneskene er fordelte på kjønn. Punktum. Du SER ikke hva den ene parten i samtalen TENKER og/eller ØNSKER ut av samtalen. Du SER ikke hva den ene parten i samtalen IKKE VILLE TAKKET NEI TIL hvis h'n fikk tilbud om en ''tjeneste''.

Din ''levende virkelighetserfaring'' er basert på dette; at du ser ting utenfra (i den virkelige verden utenfor døren din), og antar at det du ser er riktig, fordi du har noen verdier i ditt liv du baserer dine fysiske syn på. Og det er det selvfølgelig ingenting galt i, å ha andre verdier i sitt liv enn andre. Fortsett med det! Det som du bør er å faktisk interaksjonere med andre medmennesker uten døren din i den virkelige verden vs. å se ting utenfra et vindu og ''føle, anta, og tenke'' :-)

Dette er svart-hvitt/paranoia :) KGmanipulering... Han som forsøker å være stemmen vi ikke vet om I sosiale settinger. Innerst inne vil alle knulle!

Ignorerknapp*

Anonymkode: fd275...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konkluderingen er altså: Hvis en gutt og en jente møtes på tomannshånd, så er det IKKE vennskap. Det er hva de kaller det, ja. At de ''henger med venner''. I praksis så er det en date.

Tviler ikke på at det finnes kvinner og menn som ikke klarer vennskap og vanlig interesse for vennskap a  begge kjønn.

Men han er ikke Harald Eia, Tore Sagen eller noen anndn kul mann uansett!

Anonymkode: fd275...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du trekker inn evolusjon, så kan vi se på hvordan menneskene levde den største delen av vår utvikling.

Menneskene levde i grupper på rundt 50 individ, der det var et visst slektskap mellom de fleste, men ikke alle. Det var kontakt mellom ulike grupper, noe som førte til overføring av individ og hindret innavl. Disse menneskene levde, jaktet, sanket mat, oppdro barn og utviklet kultur sammen. Ved å samarbeide slik i grupper økte man sannsynligheten for at en selv overlevde, at ens barn overlevde og at ens søskens barn overlevde.

Det virker usannsynlig at disse gruppene hadde helt fri flyt av sex, dermed må det ha eksistert individer av motsatt kjønn som hverken er i slekt eller i et seksuelt forhold. Siden det vil være fordelaktig for gruppen (dermed barn og søskens barn) at disse klarer å samarbeide godt vil det være evolusjonsmessig smart om disse er i stand til utvikle et godt, ikkeseksuelt forhold, aka vennskap.

Derfor mener jeg vennskap mellom individer av motsatt kjønn i dagens moderne verden kan forklares ut i fra en teori om at alt handler om reproduskjon og overlevelse.

Anonymkode: 10b06...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som altså er klart her er at gutt og jente møtes ikke på tomannshånd som venner. Det er en ''date''.

Når en jente sier til en gutt at ''Jeg tror vi passer best som venner...'', hva er det venner gjør da, når gutten i ''date''-stadiet har vært på julemarkedet, konserter, kino, hjemmefilm, og ute på restaurant med jenta; hva slags ting gjenstår som ''venner gjør, men ikke folk som dater gjør''... jeg skal slite med å komme opp med flere dagdrivende aktiviteter man gjør med andre mennesker, som ikke er nettopp dine venner.

Ergo: Når jenta sier ''jeg tror vi passer best som venner..'' så betyr det; ''jeg tror vi helst ikke skal ha en relasjon til hverandre, men hvis vi møtes i en sosial sammenkomst vi begge skulle deltatt på uansett, så ikke prat til meg, for jeg er ikke interessert i deg''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Det er ingen hemmelighet at av dyrisk (evolusjonistisk) funksjon i psykologien går ethvert menneske sine handlinger ut i fra to motiver:

1. Reprodusering

og/eller

2. Overlevelse

Med det som bakgrunn: Hvorfor omgås gutter og jenter hverandre?

Det å kjøpe mat (2.) eller gifte seg (safer seg til 1.) har klare motiv.

Det er liten tvil om at gutter og jenter omgås hverandre fordi den ene er interessert i Reprodusering.

-

Har du guttevenner du møter på to-mannshånd (uavhengig av om du er i et forhold eller ikke), og gjør typiske ''date''-ting med (kino, filmkveld, turer, ''tar bare en kaffe'', eller bruker som loke-kompis for å ikke loke alene på shoppingsenteret?

Når jeg har gjort disse aktivitetene med jenter, og jeg spør en dag om å gjøre noe i tilsvarende kategori avslår de plutselig med begrunnelsen om at ''de tror vi passer best som venner, og vi bør slutte å date''. Jeg har aldri sett på det som en date, og jeg har aldri sett på oss som noe annet enn nettopp venner. Jeg har heller aldri eskalert det til noe mer, og dette er uavhengig av om jeg har truffet de 3 ganger eller 3 måneder.

Hva slags fysisk relasjon har man som ''venn'' til en jente, hvis disse aktivitetene går under kategorien date, og der er ikke du inkludert mer. Da betyr ''... vi passer best som venner'' = Vi passer best som venner på Facebook-profilene våre, uten at vi skal ha noe kontakt med hverandre mer? For jenter er altså statusen venn ensbetydende med statusen Ingen.

Folk spør meg om jeg dater mye, fordi jeg ofte finner på ting på tomannshånd med jenter; men det kan være noe med at man bare er mer komfortabel med det andre kjønn rent biologisk, fordi det er et kjønn du skal stifte Reprodusering med (være fysisk med, ha tillit til, og se opp til)?

Vil algoritmene i regnestykket endre seg basert på om man er godt kjent eller delvis ukjente basert på deres erfaringer?

det er mulig for kvinner og menn å være venner uten baktanker, men du er naiv om du ikke tror at flertallet av kvinner, menn vennskap har baktanker, følelser og andre ting bak seg enn et platonisk vennskap

Anonymkode: d37f4...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mennesker stammer fra en mer utviklet kjede av individer enn andre. Dvs, noen mennesker er mer styrt og drevet av primitive følelser og lyster, mens andre ikke får ståkuk av enhver kvinne de ser. Faktisk er noen menn såpass høyt utviklet over egne primitive impulser at de ville følt bekymring og omsorg, heller enn voldtektsfantasier om de så en ruset og lettkledd kvinne som strevde med å finne veien hjem. Utrolig, men sant

Anonymkode: df82f...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE er ikke heterofil. Har du aldri hørt om andre legninger?

Anonymkode: a4cf6...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i hvert fall er viktig å klargjøre med en gang er at når jeg skriver om gutt-og-jente-vennskap, så er det ikke ensbetydende med at gutten ofte vil noe mer, men jenta vil ikke. Vi lever i likestilling i 2017. Det er like mye 50/50, om ikke mer; at jenter inngår ''kun vennskap'' med gutter, og at det nettopp er JENTENE som vil at det skal bli til noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...