Gå til innhold

Kan gutter og jenter bare være venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen hemmelighet at av dyrisk (evolusjonistisk) funksjon i psykologien går ethvert menneske sine handlinger ut i fra to motiver:

1. Reprodusering

og/eller

2. Overlevelse

Med det som bakgrunn: Hvorfor omgås gutter og jenter hverandre?

Det å kjøpe mat (2.) eller gifte seg (safer seg til 1.) har klare motiv.

Det er liten tvil om at gutter og jenter omgås hverandre fordi den ene er interessert i Reprodusering.

-

Har du guttevenner du møter på to-mannshånd (uavhengig av om du er i et forhold eller ikke), og gjør typiske ''date''-ting med (kino, filmkveld, turer, ''tar bare en kaffe'', eller bruker som loke-kompis for å ikke loke alene på shoppingsenteret?

Når jeg har gjort disse aktivitetene med jenter, og jeg spør en dag om å gjøre noe i tilsvarende kategori avslår de plutselig med begrunnelsen om at ''de tror vi passer best som venner, og vi bør slutte å date''. Jeg har aldri sett på det som en date, og jeg har aldri sett på oss som noe annet enn nettopp venner. Jeg har heller aldri eskalert det til noe mer, og dette er uavhengig av om jeg har truffet de 3 ganger eller 3 måneder.

Hva slags fysisk relasjon har man som ''venn'' til en jente, hvis disse aktivitetene går under kategorien date, og der er ikke du inkludert mer. Da betyr ''... vi passer best som venner'' = Vi passer best som venner på Facebook-profilene våre, uten at vi skal ha noe kontakt med hverandre mer? For jenter er altså statusen venn ensbetydende med statusen Ingen.

Folk spør meg om jeg dater mye, fordi jeg ofte finner på ting på tomannshånd med jenter; men det kan være noe med at man bare er mer komfortabel med det andre kjønn rent biologisk, fordi det er et kjønn du skal stifte Reprodusering med (være fysisk med, ha tillit til, og se opp til)?

Vil algoritmene i regnestykket endre seg basert på om man er godt kjent eller delvis ukjente basert på deres erfaringer?

Anonymkode: 75667...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er  i mindretall av tilfeller at gutter og jenter kan bare være venner. 
Gutter sier det selv, de blir venn med de jentene de syntes er pene og har en forhåpning om å komme i buksa på, og ingen ville sagt nei til å pule en venninde. Da ser de ikke på jenta som venn, selvom de ikke har gjort noe seksuelt enda. 
Det er ikke få ganger jeg har opplevd at gutter jeg blir kjent med og vil henge med som venn , og gjør helt vanlige venneting med, plutselig viser seg at ville noe mer. Det ødelegger naturligvis vennskapet for da er de i det med falske intensjoner og forhåpninger.. 
Til og med menn jeg har hatt som kamerater i 10-15 år og ansett som brødre, har plutselig forsvunnet og blitt sure når jeg har fått kjæreste, eller plutselig sagt til meg at de har likt meg hele tiden.... 

Men jeg har to gode guttekamerater, han ene er homofil, og han andre har jeg kjent siden jeg var 2 år gammel og er forøvrig god venninde med kjæresten hans også.  

Anonymkode: e9224...825

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange guttevenner, 50/50, har alltid vært sånn, lenge før -øh- reproduksjon kom inn i bildet :fnise:

Jeg vet ikke helt hva du spør om. Hva man gjør sammen? Jeg gjør det samme med guttevenner som med jentevenner. Skravler, ta en kaffe, går på konsert eller kino eller en utstilling eller et eller annet arrangement, ser fotball, tar en øl. 

Med noen har jeg kunnet se en viss ambivalens noen ganger, når jeg har hatt kjærester eller vært forelska i noen - som ikke har vært dem, men aldri i så sterk grad at det har ødelagt noe vennskap. 

Jeg liker inputt fra forskjellige folk, ikke bare når det kommer til kjønn, men bakgrunn etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen mannlige venner jeg henger ut med sånn som med venninner lenger. Hvis jeg gjør det, angrer jeg som regel. Det har ingenting med at jeg ikke klarer se dem som bare venner, men at jeg syns de fleste menn er drepende kjedelige (sånn sett skjønner jeg at du heller henger med damer) og at flere har skuffet med å ha andre motiver. 

Anonymkode: cfd2c...745

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var mye lettere å ha masse kompiser da jeg var yngre... Nå er ting mye mer alvorlig, man kan ikke bare henge med noen for selskapets skyld føler jeg. Jo eldre jeg har blitt jo mer har jeg vendt meg av å ha mannlige kamerater. Dumt egentlig, savner det til tider :) 

Anonymkode: a0d23...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan være venner. Min bestevenn er mann og han har kjæreste. Jeg er kvinne og jeg har kjæreste. Det er enkelte ting jeg heller snakker med han til enn med mine nærmeste kvinnelige venner. Noen ting sier jeg ikke til samboeren min engang.

Mennesker drives ikke av instinkter i samme grad som de fleste andre dyrene. Den sosiale gruppementaliteten har en større plass for oss. Selvfølgelig kan vi være bare venner.

Anonymkode: ec969...c6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig for jenter\kvinner, men det er umulig for menn\gutter.

Anonymkode: 4ae3a...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sjeldenhet for min del. Når det gjelder damer går vennskap og romantikk hånd i hånd. Jeg gidder ikke være venn med deg, hvis jeg ikke får noe ut av det.

En venninne er som oftest en potensiell kjæreste. De fleste andre er bekjente, enten fordi vi deltar på samme fritidsaktivitet, er kolleger, naboer, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lord Friendzone said:

En drink for mye på en bytur etter flere års vennskap, kan "velte lasset", og gjøre det hele svært komplisert. I slike tilfeller skal det nok mye til for at begge partene klarer å fortsette vennskapet som ingenting. Så mistanken om at motparten kanskje vil ha noe mer er det nok ganske få slike venner som klarer å eliminere 100%.

Selvfølgelig. Da er jo begge i hverandres Friendzone. Det er jo bekreftet av TID.

Jeg tenker mer på tidligere i en ''bli kjent''-fase. Hvis man møter en jente via jobb, trening, eller fritidsaktiviteter man driver med, og spør om hun vil bli med på ''Å ta en kaffe'', bare oss to, for å bli bedre kjent. Det i seg selv er ekstremt uskyldig, for det er jo noe ''venner'' kunne gjort også, men settes intensjonsrammen forskjellig fra starten av, hvis vi tar dyrisk psykologi til grunn?

11 hours ago, AnonymBruker said:

Gutter sier det selv, de blir venn med de jentene de syntes er pene og har en forhåpning om å komme i buksa på, og ingen ville sagt nei til å pule en venninde. Da ser de ikke på jenta som venn, selvom de ikke har gjort noe seksuelt enda. 
Det er ikke få ganger jeg har opplevd at gutter jeg blir kjent med og vil henge med som venn , og gjør helt vanlige venneting med, plutselig viser seg at ville noe mer. Det ødelegger naturligvis vennskapet for da er de i det med falske intensjoner og forhåpninger.. 
Til og med menn jeg har hatt som kamerater i 10-15 år og ansett som brødre, har plutselig forsvunnet og blitt sure når jeg har fått kjæreste, eller plutselig sagt til meg at de har likt meg hele tiden.... 

Les svaret over av hverandres Friendzoning pga. TID. Hadde du møtt samme folk for 10-15 dager siden, så ville intensjonsrammen blitt endret fra begges synspunkt.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja de kan være venner. Min bestevenn er mann og han har kjæreste. Jeg er kvinne og jeg har kjæreste. Det er enkelte ting jeg heller snakker med han til enn med mine nærmeste kvinnelige venner. Noen ting sier jeg ikke til samboeren min engang.

Anonymkode: ec969...c6a

Selvfølelig. La meg filtrere spørsmålet litt mer nyansert for forståelsens skyld: Den ene er singel og den andre er opptatt, eller begge er single.

2 hours ago, WayTooSerious said:

.. Ellers har kanskje jeg fått følelser for han. Og det går ikke. Eller hvis fyren en cute, kunne jeg aldri vært venn med han. For da hadde jeg villet knulle han. Og det kan man ikke med venner. Man blir aldri «vanlige» venner etter det. Så svaret mitt, er nei. For min del. 

Neivel. Jeg er veldig spent på argumentet ditt for HVORFOR. Når ble det en straff å få følelser for noen? De fleste forhold starter med et utgangspunkt fra vennskap. Om ''vennskapet'' er selve datingfasen, eller i et par hundre år er irrelevant når det kommer til at du føler at det ble en straff å bli forelsket.

Et rent FB-forhold går an, hvis man møtes sjeldnere enn hver 10 dag. Hvis ikke sier det seg selv at den ene vil få følelser for den andre, fordi følelser baseres på bl.a. hvor ofte man treffes. Det sier seg selv at det blir lite vennskap mellom gutt og jente hvis de møtes oftere enn det er timer i døgnet.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er mulig for jenter\kvinner, men det er umulig for menn\gutter.

Anonymkode: 4ae3a...c53

Det har kanskje vært en ekstrem misforstående formulering i spørsmålet mitt; for her skildres det at gutter som blir venn med jenter ønsker noe mer. Verden har heldigvis blitt mer likestilt de siste årene: Spørsmålet gjelder selvfølgelig like gyldig at jenter går inn i ''vennskap'' med et åpent og liberalt syn om at det KANSKJE kan bli noe mer ut av det; uten at det nødvendigvis er en fallgruve, straff, eller ''noe dårlig'' som skjer da...

1 hour ago, fullførsetningen said:

Det er en sjeldenhet for min del. Når det gjelder damer går vennskap og romantikk hånd i hånd. Jeg gidder ikke være venn med deg, hvis jeg ikke får noe ut av det.

En venninne er som oftest en potensiell kjæreste. De fleste andre er bekjente, enten fordi vi deltar på samme fritidsaktivitet, er kolleger, naboer, etc.

Din definisjon er altså at for jenter er det ingen tydelig overgang fra når vennskap blir til noe mer; det har alltid ligget i kortene? Til motsetning av de andre her som føler at gutten inngår vennskap for å snike inn et forhold, så mener du at det derimot er jenter som gjør dette og legger opp til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din definisjon er altså at for jenter er det ingen tydelig overgang fra når vennskap blir til noe mer; det har alltid ligget i kortene? Til motsetning av de andre her som føler at gutten inngår vennskap for å snike inn et forhold, så mener du at det derimot er jenter som gjør dette og legger opp til det?

Ja, jeg mener det. Så lenge det er snakk om to heterofile av motsatt kjønn, så ligger det i kortene at det kan bli noe mer. Jeg ser ikke nødvendigvis at det er en tydelig overgang, gitt at man helt fra begynnelsen av har en flørtete tone (noe som man bør ha ovenfor noen man vurderer som partner..).

Jeg mener at begge kjønn legger opp til, eller bør være innenforstått med, at det kan være noe mer, hvis de søker eller aksepterer et vennskap som går ut over det man kunne forvente ifb. med hobby eller arbeidsliv osv., med en heterofil av sitt motsatte kjønn, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har to gode guttekamerater, han ene er homofil, og han andre har jeg kjent siden jeg var 2 år gammel og er forøvrig god venninde med kjæresten hans også.  

Jeg er ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WayTooSerious said:

Fb-forhold? Well Well.. det er overflatisk! Don’t you think? 

Nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Walkingdead

Ps. Jeg har mange mannevenner som ikke er interessert i meg på den måten, og jeg ikke i dem. Folk som ikke klarer å være venn med det motsatte kjønn har etter min mening et problem. Det kan også bli vanskelig for dem dersom partneren deres har venner av det motsatte kjønn, siden de selv ikke tror at det går an. Derfor mistenker de ofte at det er noe mer mellom partneren og vennene deres enn det det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WayTooSerious
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei?

Nei? Det er klart det er. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva du legger i et fb-forhold. Jeg har ikke hørt det uttrykket tidligere. Men jeg regner med at du mener venner/bekjente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er mann og min beste venn er en kvinne. Jeg har aldri vært forelsket i henne. Jeg har noen ganger tenkt at hun er sikkert bra i senga men jeg har etterhvert innsett at hennes vennskap betyr mye mer for meg enn hva vi eventuelt kunne få til av seksuelle gleder. 

Anonymkode: ee774...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...