Gå til innhold

Er jeg urimelig som krever penger for dette ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Kor fortalt! Jeg og en venninne har vært venninner siden barnskolen, jeg flyttet til en storby pga kjærligheten! Aldri kommet på besøk og bod borte i 8 år! Invitert og invitert men aldri kommet! Jeg er ofte hjemme og forventer alltid å bli invitert bort til mine foreldre og alltid blitt servert mat og alt som er. Og jeg er egentlig ikke noe gniten men heler veldig gavmild ift mine venner iom jeg syns det å glede andre er helt innafor! 

Jeg, aldri blitt invitert verken på en kaffe eller vann for å si det mildt eller en jentekveld. ( altså nå i voksen alder etter jeg flytta bort) 

Etter mye stillhet tok jeg kontakt og Hu måtte bort og inviterte ENDELIG seg selv og barn og mann til oss noe jeg ble veldig glad for! 

Helgen kom og vi tenkte at vi tar handleturen som vi burde tatt sammen for å rett å slett dele på regningen men for å gjøre det enkelt og minst mulig folk gikk jeg alene og handla mat for hele helgen! 

De bodde rett og slett på hotel, skulle de tro! Tok verken av tallerken etter seg, ryddet ikke etter seg eller tok lire hensyn og spiste ut hele kjøleskapet og drakk alkohol og hele pakka og forventet rett og slett å få alt servert rett i fanget! Ikke ble vi tilbud om hjelp ved frokostlaging osv.. attpåtil sto jeg på søndagen i dusjen med gliss tomme sjampo og balsamflaker! Uten å vite det så klart!

De tilbyde seg aldri om du skulle vippse noe eller om det var noe de skulle betale for! Men så når de reiste sa jeg at om ikke de skulle være med på spleiselag på maten! Hun sa å?  Hva skal jeg betale og jeg sa hva og spurte om det var ok ? Ikke fått svar og dette er flere dager siden.. 

Er jeg en dårlig venninne som sier at vi skal spleise på maten når de er på besøk hos oss ? Jeg tenker at hadde jeg vist at det en gang vil være motsatt at de inviterer på middag å visa versa så hadde jeg aldri bedt om spleising! Men når hele sammenhengen blir som den blir før jeg at det ikke er greit å forvente å få alt servert uten å i det hele vise takknemlighet eller noe.. jaja 

Anonymkode: a2426...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ville jeg ikke tatt betalt for, med mindre spleisingen var avtalt på forhånd. Bare la vær å inviter de på besøk igjen siden det ikke ble en hyggelig opplevelse. 

Anonymkode: b8312...fb1

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri falt meg inn å kreve penger for mat. Og hadde fått litt sjokk om vi ble krevet for betaling, etter å ha besøkt venner. 

Er du på grensen til konkurs kan jeg forstå det, men hadde uansett prøvd å løse det på en annen måte.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja. Du er urimelig. 

Anonymkode: 1b093...586

jeg synes ikke hun er urimelig,men jeg synes ikke hun skal kreve penger for det.

Ta kutt ut de frekke snylterne.

Anonymkode: 9e254...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette ville jeg ikke tatt betalt for, med mindre spleisingen var avtalt på forhånd. Bare la vær å inviter de på besøk igjen siden det ikke ble en hyggelig opplevelse. 

Anonymkode: b8312...fb1

Ja jeg vil si det, hun sa hva jeg skulle kjøpe og det var en dialog ift hva av mat som skulle handles inn! Skal sies at jeg sa de bare skulle bate 1/3 av maten da pluss alkohol kom uten som jeg ikke har tatt med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, SS skrev:

Hadde aldri falt meg inn å kreve penger for mat. Og hadde fått litt sjokk om vi ble krevet for betaling, etter å ha besøkt venner. 

Er du på grensen til konkurs kan jeg forstå det, men hadde uansett prøvd å løse det på en annen måte.

Jeg forstår det med at det ikke er normalt å kreve på spleising når det kommer til vanlig besøk men når det alltid blir den ene parten som betaler eller spanderer fordi den andre aldri ville gjort det går det vell en grense for hva som er greit ? Ikke vet jeg, ble vell gjerne litt feddup av hele greia at jeg tenkte at spleising var ok ( selvm det ikke er likt foredlet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde bare vært rett og rimelig at de spleisa på maten. Hvertfall når de bruker opp dusjsåper og ikke hjelper til!

Det er normal høflighet å hjelpe til med å rydde av, vaske opp og lage mat sammen. Hvertfall for meg som er norsk og vokst opp med det. 

Hvis de ikke spleiser så ikke inviter dem igjen. Finn noen andre venner som er mer lik deg ang dette. Selv søsken spleiser på mat når de er en hel helg hos hverandre med både mann og barn og de har jobb og inntekt. Hadde vært noe annet om hun var alene og arbeidsledig, men hadde fortsatt venta at hun deltok i mat og opprydding.

Anonymkode: 951ea...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du selv forventer mat osv når du er borte på besøk, og det er ikke uvanlig at verten står for mat osv når man selv har besøk. Ja som gode venner så er det vanlig å ta handleturen sammen og splitte varene , men om man ikke får det til så går man ikke i taket av den grunn. Er jo ikke mange hundrelappene det koster for en helg. 
Og man tåler en helg med tallerkner som ikke blir rydda vekk umiddelbart, selvom jeg selv er av den typen som setter det bort med en gang. 

Anonymkode: 7be8a...1d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The ceiling lamp skrev:

Besøk skal ikke betale for seg! Det er vanlig at sånt jevner seg ut når dere besøker dem.

Dette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The ceiling lamp skrev:

Besøk skal ikke betale for seg! Det er vanlig at sånt jevner seg ut når dere besøker dem.

Vært på besøk hos de 1 gang på 8 år pga de aldri vil ha besøk eller aldri inviterer. Så nei det jevner seg ikke ut her i gården. Har flere venner som jeg ikke spleise med men det er pga det vil alltid gå begge veier der 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri krevd betaling for gjester, og kommer heller ikke til å gjøre det. Når vi venter helgebesøk så kjøper vi inn god mat, vin, ekstra godt pålegg og jeg baker gjerne brød og rundstykker. 

Så ja, jeg synes du er urimelig som forlanger betalt for maten! 

Anonymkode: 3bd63...6e2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du selv forventer mat osv når du er borte på besøk, og det er ikke uvanlig at verten står for mat osv når man selv har besøk. Ja som gode venner så er det vanlig å ta handleturen sammen og splitte varene , men om man ikke får det til så går man ikke i taket av den grunn. Er jo ikke mange hundrelappene det koster for en helg. 
Og man tåler en helg med tallerkner som ikke blir rydda vekk umiddelbart, selvom jeg selv er av den typen som setter det bort med en gang. 

Da leser du feil for innlegget er sitert at det er hun som forventer servering.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forventet spørsmål om å hjelpe til. Ellers er det rart å kreve penger for mat dersom dette ikke ble snakket om på forhånd. 

Anonymkode: 3fbc0...422

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri krevd betaling for gjester, og kommer heller ikke til å gjøre det. Når vi venter helgebesøk så kjøper vi inn god mat, vin, ekstra godt pålegg og jeg baker gjerne brød og rundstykker. 

Så ja, jeg synes du er urimelig som forlanger betalt for maten! 

Anonymkode: 3bd63...6e2

Så koselig! Var akoratt det jeg gjorde også! Men takknemligheten var der etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns som utgangspunkt ikke det er naturlig at gjestene betaler for seg. Med mindre du er student og/eller har dårlig råd, men da burde du ha avklart det på forhånd og forklart situasjonen.

Men, når man er på besøk, er det jo naturlig at de tilbyr seg å hjelpe til med å rydde av bordet, forberede frokost evt, og at de ikke bruker opp all dusjsåpa di. Og at de takker pent for seg. Hvis de virker utakknemlige og grådige, skjønner jeg at du sitter igjen med en bismak. Men jeg syns likevel det ble rart å ta opp det med pengene så sent.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, The ceiling lamp said:

Ts sier jo at de aldri invitere noen hjem til dem,og alltid skal komme til andre-.

Anonymkode: 9e254...47b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS  HER jeg for står veldig mange av dere og vi spanderer middag på venner ute og hjemme å alt det der men å vet at det alltid går opp til slutt på et vis så er det aldri snakk om spleising men når det er litt spesielt med disse som bare forventer at andre skal bruke penger på de å aldri kan legge igjen en eneste krone eller kos til andre så blir jeg faktisk litt oppgitt. Menmen lært av dette. Siste gang 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 1. gang på 8 år de er hos dere? Da hadde jeg ikke krevd betaling. Det er noe annet når de er faste gjester. En annen sak er at de selv kunne kommet med noen bidrag.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...