Gå til innhold

Venner uten lappen som tror du er sjåfør.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, GauteS skrev:

"Spleise på bensinen"er helt galt. I mine kretser har det vært normalt å si at jeg tar bensinen, så tar bileieren bilen, men det er også urettferdig. Med dagens drivstoffgjerrige biler blir det bare noe sånt som 65 øre pr. km. Statens satser (4,10 pr. km) syns de fleste er i høyeste laget, men Pasientreiser har en moderat sats som en får om en kjører til sykehus f.eks.: 2,20 pr. km. Det er mer fornuftig å ta utgangspunkt i disse satsene når utgiftene skal deles.

Ja, litt av problemet er at bensinpenger blir så lite at det liksom ikke "er noe" mellom voksne folk. Jeg sitter på med en venninne i blant når vi skal til samme event. Hadde hun ikke kjørt samme vei, hadde jeg selvsagt tatt kollektivt (har lappen, men ikke bil). For meg er det helt greit å ta kollektivtrafikk selv om det tar dobbelt så lang tid, minst, jeg er jo vant til at det tar den tiden det tar. Men når hun skal samme vei og spør om jeg skal sitte på, takker jeg ja.

Da vi var yngre, holdt vi på med bensinpenger  (fordi det var oftere og lengre), men etterhvert er det blitt rart. Vet liksom ikke helt hva jeg skal gi. Noen ganger har jeg gitt en hundrelapp som liksom gjelder for flere ganger. Men det er som om det blir litt pinlig....!!!

Anonymkode: 85fdd...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, litt av problemet er at bensinpenger blir så lite at det liksom ikke "er noe" mellom voksne folk.

Enhver bileier vet (hvis han er ærlig) at drivstofforbruket bare er en ganske liten del av det som det i realiteten koster å ha bil. Har man snyltebil, blir jo forholdet helt latterlig. Strømmen er bortimot gratis, men de andre utgiftene (verditapet, ikke minst) har man likevel. 
Om vi tenker oss en tur på 2 mil én veg, koster bussbillettene ca. 60 x 2 =120 kr, mens drosje koster noe sånt som 700 (uten ventetid). En rimelig pris for å sitte på i privatbil synes jeg kan være 3 kr pr. km (: 2), dvs. 20 km x 2 (tur-retur) x 3 kr : 2 = 60 kr, Men dette forutsetter at bileieren skal samme veien og at de skal spleise.

Anonymkode: 8cb6c...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uten bil (de fleste) skjønner ikke hvor dyrt det er med bil. Jeg kan godt kjøre av og til, men er ingen gratis taxisjåfør. Sier jeg nei, så har de ingen grunn til å bli sure. Det er sikkert kjipt å ta kollektivt, men ikke mitt problem. Heller ikke mitt problem hvis folk ikke har penger til taxi hjem fra byen og har mistet siste buss. Jeg kan hente hvis de spør i god tid. Ikke ringer midt på natten og vekker meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett at de som ikke har bil og førerkort selv vet, og tenker over, hva det faktisk koster å kjøre en bil fra A til B, og drivstoffutgiftene er jo bare deler av det totale. Og mange av de forstår heller ikke hvor mye "styr" det er for en med førerkort å kjøre og hente "hele tiden"

Så jeg tenker at du rett og slett må si det som det er, f eks Jo da, vi kan gjerne kjøre dit og ta det som en hyggelig tur, men jeg har ikke råd til å dekke det selv, så da må vi dele på drivstoff og bompenger i det minste. På en sånn tur går det jo minst en halv tank diesel, evt bompenger, og man kan jo om man virkelig skal regne på det også ta med slitasje, forsikring, verditap pga kilometer etc også. Men jeg tror man må ha bil selv for å faktisk se det totale bildet. 

De som ikke har lappen vet nok hva en liter diesel koster, og mange kanskje også hvor mye en bil bruker, og bompenger og alt det der, men jeg tror nok de fleste aldri har tenkt over det i praksis. Rett og slett tenkt over hva det koster å kjøre f eks en tur på 6 mil, og hvilke utgifter det faktisk er å holde en bil gående med forsikringer pr km, årsavgift, verditap, slitasje, servicer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kjører jeg, mens andre ganger ikke. Jeg er ikke noens sjåfør. Vil ikke bli snylter på. Blir det en del kjøring, så synes jeg folk bør tiby seg å betale litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...