Gå til innhold

Denne "me too"-greia

Fremhevede innlegg

Gjest chisandra
Skrevet

Denne «kampanjen» spenner så vidt at hvert eneste voksne menneske kan bruke hashtaggen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Nanokanin skrev:

Hvor har jeg sagt ingen skal snakke om de? Jeg bare mener det er en feilfordeling, hvor det ikke er tusenvis av gutter hvor det er sosialt akseptalt å dele sine historier på samme måte, og bli møtt med den samme omtanken, empatien og sympatien. HOVEDPOENGET mitt var at denne debatten er litt absurd, fordi mange av de som fronter en total likestilling, men gjør det ikke egentlig, fordi de ser bare på likestillingen i favør av kvinner, det er jo ikke likestilling. OG da var mitt poeng: menn vil i stor grad bry seg mindre om de samme tingene som kvinner gjør, (bli tatt i skrittet), men det betyr ikke jeg at jeg mener at det er mindreverdig for det, tvert i mot? Det bare tilsier at man er forskjellig. Jeg skulle gjerne kalt med "feminist", men jeg synes det er en elendig betegnelse, for mye kjønnsdiskrimeringen foregår i dag mot menn, uten at de som kaller seg feminister har nevnt det med ETT eneste ord.

Hvem faen er du som sitter der på din høye hest og klandrer ofre for trakassering, overgrep og voldtekt for å snakke om det de har opplevd på en av deg ikke godkjent og visstnok absurd måte, når det eneste du selv gjør er å sitte her inne og kanskje også på VG Debatt og tråkke på overgrepsofre etc fordi  det også finnes andre som har opplevd lignende, men som ikke tørr si fra, blant annet på grunn av mennesker som deg? 

Du får starte en kampanje du også, da vet du, og støtte kompisene dine når de forteller hva de opplever. Og ikke minst, konfrontere de når de gjør noe galt. 

Anonymkode: 8cbe3...3f9

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Nanokanin skrev:

Skjønte ikke svaret....hvor har jeg skrevet at jeg ikke bryr meg? Jeg har pekt på en tendens, der men oppfatter sekuelle tilnærminger fra kvinner som smigrende og positivt,men kvinner gjør det motsatte

Hadde du syntes det var smigrende hvis en kvinne du ikke kjenner plutselig tok armen din og gned den mellom beina sine? Midt i rushen på bussen slik at du ikke har mulighet til å flytte deg? Eller noen slang ord som dritthøl etter deg når du har snakket med en kollega i 10 min på en jobbfest og svarer nei når han ut av det blå spør om du vil ta en kjapp en på do?  Da er det deg det er noe rart med. 

Nei det er ikke smigrende når noen gnir en hard penis opp og ned på ryggen min når man står tett i tett på bussen. Heller ikke når noen slenger ord som fittehøl etter meg fordi jeg aviser dem pent og ryddig. 

Anonymkode: 0dc24...1e8

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Nanokanin skrev:

Takk for gjennomtenkt svar! Poenget mitt var heller ikke at noen skulle føle seg jævlig fordi de føler seg slik de gjorde da de ble trakaserte, tvert i mot! Men: det stiller jo et nytt spørsmål, bryr kvinner (og menn) seg like mye om hvor jævlig menn har det i det norske samfunnet? At de faller utenfor? tar flest selvmord? ruser seg mest? Fler atferdsvanskser? Lese- og skrivevansker? Talevansker? And the list goes on.....jeg prøver bare å påpeke et slags hykleri her: MANGE jenter vil argumentere for at vi er helt like biologisk og derfor bør være biologisk likestilt, men samtidig, ikke anerkjenner at vi oppfører hos helt ulikt på en hel del helt fundamentale ting, som er påvist igjen og igjen, ikke er tillært, men medfødte egenskaper....Så jeg: og jeg tror, mange menn med meg, føler denne kampanjen med "me too" er bare et slag i trynet til mange som allerede ligger nede, og aldri vil få denne samme oppmerksomheten.

Og som ei sa over meg her, når ble det å bli tatt på rumpa til en nesten "ble voldtatt", dette har foregått til alle tider....er ikke greit, men herregud da, folk tåler dette, jenter som gutter, hvorfor gå inn i en ekstrem offerrolle? Ingen liker det eller respekterer det.

Ikke for å ødelegge for deg, men hvis du ser rundt deg er det kvinner som støtter disse mennene, mens menn gjerne sier "mann deg opp". Er det da kvinners feil, eller skal dere kanskje begynne å se innad i egen gruppe, i steden for å skylde på kvinner hele tiden?

Anonymkode: 28dd2...575

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, Nanokanin skrev:

Jeg har blitt befølt på både kjønnsorgan, rumpe og brystkasse, men på en ertende måte, som overhodet ikke gjorde meg noe, men mindre jeg ikke var interresert selv, da avviste jeg henne. 

Nemlig, du har blitt befølt noen ganger ila livet på en ertende måte, og ikke på en seksuell måte, du avviste henne, og hun hørte, hun fortsatte ikke og fortsatte ikke, og fulgte ikke etter deg og holdt deg fast og slo deg eller spyttet på deg når du avviste henne. 

Kvinner opplever dette på en seksuell, ikke på en ertende måte, hver dag, sier de nei så får de skjellsord , spytt eller til og med slag og spark i retur. Sier de nei så fortsetter allikevel menn å prøve, og sier joo kom igjen, ikke vær så kjip. 
Dytter de vekk sjefen sin som prøver å ta de på puppen eller rumpa når de løfter opp en eske for han, så risikerer du å få sparken. Det er menn som er hovedproblemet i voldtektsaker og all den andre oppførselen som ikke er direkte voldtekt er fremdeles en del av overgrepskulturen vi har i samfunnet i dag hvor menn tror de bare kan forsyne seg av damer og skylde på "lystene sine" som mann. Vel, bikkja mi klarer fint å sitte pent og rolig selvom det ligger et biff stykke foran han og han ikke får klarsignal til å spise. 

Anonymkode: 79047...133

• Liker 4
Skrevet

Jeg har pekt på en tendens, der men oppfatter sekuelle tilnærminger fra kvinner som smigrende og positivt,men kvinner gjør det motsatte. Jeg snakker ikke å bli voldtatt av en grusom dame med en kvivdildo, jeg prøve bare å matche de historiene jeg har lest i denne trenden: bli tatt på rumpa, tatt på generelt utested etc... jeg har kun oppfattet disse som uskyldige sjekkeforsøk, og overhodet ikke tatt meg nær av det

At du ønsker nærhet, klåing og seksuelle tilnærmelser fra fremmede kvinner velkommen, betyr ikke at kvinner ønsker det fra menn. Hadde du opplevd det like smigrende og positivt om det var en homofil mann som befølte deg? En av ditt eget kjønn, det kjønnet som får oss kvinner til å føle ubehag og frykt og gremmelse?  Neppe, da hadde nok du også følt ubehag og frykt/sinne og gremmelse.  Menn er fysisk sterkere , og har en holdning om at kvinner er mindre verdt enn menn og objekter for dem, derfor er det mye mye mer truende med menn som klår enn kvinner som klår. De fleste menn tar heller ikke nei for et nei ! 

sexism2.jpg

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men slik er kulturen vår, menn skal bite det i seg, får ikke prate om det.

Anonymkode: 52cd3...cda

Det er ingen som nekter oss menn å snakke om det. Det er vi menn selv som ikke vil snakke om det. Vi kan ikke dumpe ansvar på kvinner for å tale menns sak. Kvinner dumper ikke ansvaret på menn for å tale kvinners sak. Kvinner taler sin egen sak. Vi har mye å lære av kvinner.

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Nanokanin skrev:

Veldig mange synes villige til å dele denne sosiale trenden....og da tenker jeg (som mann): jeg har opplevd akkurat de samme tingene, men jeg  har ikke tenkt over det i mer enn 10 sek. etterpå....Ikke fordi jeg prøver å være "tøff" eller "mann", men rett og slett fordi jeg synes det er ubetydelige hendelser, som mennesker gjør. Jeg har blitt befølt på både kjønnsorgan, rumpe og brystkasse, men på en ertende måte, som overhodet ikke gjorde meg noe, men mindre jeg ikke var interresert selv, da avviste jeg henne. So far so good: poenget her er vel at jenter har en annet type sensitivitet for disse tingene, og da kan jeg ikke jeg som mann bare si: det er fordi dere er bæsete, mens jeg tåler det...(enkleste løsning, ja).....men på den andre siden, jeg savner et motsvarende engagement fra kvinner, hvis de virkelig kaller seg forkjempere for likestilling (noe jeg gjør), så burde de jo også ta opp de temaene at menn taper totalt sett i samfunnet, har flest selvmord, begår mer vold, får ikke barn, er mer rusavhengige, dropper ut av skolen etc.: Hvis ikke dette er saker som er viktige for de som kjemper kvinnens sak, kommer de ikke til å få nesten ikke en eneste mann med seg. 

Hakk i plata på deg eller?

• Liker 2
Skrevet

Hvor har jeg sagt ingen skal snakke om de? Jeg bare mener det er en feilfordeling, hvor det ikke er tusenvis av gutter hvor det er sosialt akseptalt å dele sine historier på samme måte, og bli møtt med den samme omtanken, empatien og sympatien. HOVEDPOENGET mitt var at denne debatten er litt absurd, fordi mange av de som fronter en total likestilling, men gjør det ikke egentlig, fordi de ser bare på likestillingen i favør av kvinner, det er jo ikke likestilling. OG da var mitt poeng: menn vil i stor grad bry seg mindre om de samme tingene som kvinner gjør, (bli tatt i skrittet), men det betyr ikke jeg at jeg mener at det er mindreverdig for det, tvert i mot? Det bare tilsier at man er forskjellig. Jeg skulle gjerne kalt med "feminist", men jeg synes det er en elendig betegnelse, for mye kjønnsdiskrimeringen foregår i dag mot menn, uten at de som kaller seg feminister har nevnt det med ETT eneste ord.

Hvordan vet du at det ikke er sosialt akseptert. Har noen menn prøvd?

• Liker 2
Skrevet

I disse metoo-tider: La meg minne dere på Brianna Wu, som angivelig var et offer for Gamer Gate. Hun var så offer at hun sto frem i media - åh, og forresten, her er det nye spillet mitt jeg nettopp laget som trenger massevis av gratis PR!

Til slutt konkluderte FBI med at bortsett fra en mindreårig som hadde ringt en 10 ganger og slengt med leppa til henne, så var det bare hun selv som sto bak trusslene mot seg selv. Noe de fleste allerede var klare over.

http://knowyourmeme.com/photos/911071-gamergate

Her er en lang sammenstilling av hele saken rundt henne: https://lolcow.wiki/wiki/Brianna_Wu's_Harassment

Anonymkode: 241f5...5b2

Skrevet

Kan en kvinne lyve og påstå at noe som ikke skjedde skjedde? Selvfølgelig. Vil det være noen som lyver for å få sympati? Selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet

igår på byn, var det en dame som jeg ikke kjente knep meg på rumpa.

jeg har hatt traumer, angst og ville ta selvmord idag tidlig, er kjempesynd i meg, jeg er et offer:rolleyes:

har delt #metoo på instagram, FB, twitter og andre steder for å få mest mulig oppmerksomhet 

#metoo

#iwasraped

#cantlivewiththisanymore

#menarepigs

#killallmenn

#yesimbeingsarcastic

Anonymkode: 4db34...223

Gjest Walkingdead
Skrevet

På 19.10.2017 den 0.32, Nanokanin skrev:

Forstå meg rett: jeg sier ikke at kvinner i denne posisjonen ikke har rett til å føle seg slik eller skal ytre seg på grunn av det, men alt dette sier, ironisk nok bare underbygger mye av det mange prøve å fornekte, at vi har ganske ulik biologisk utgangspunkt.

Hvorfor kommer du ikke på noen annen grunn enn den biologiske? Jeg kommer på ganske andre grunner.

Skrevet
På 19.10.2017 den 1.08, chisandra skrev:

Denne «kampanjen» spenner så vidt at hvert eneste voksne menneske kan bruke hashtaggen. 

Enig. Ser også at mange av dem som tagger seg er av typen hysterisk kvinne som hadde laget et stort drama om en mann kom tilfeldig borti puppen deres på bussen mens folk jeg vet har blitt misbrukt naturlig nok ikke tagger seg.

Anonymkode: 2ab9a...137

• Liker 1
Skrevet
På 19.10.2017 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes tanken bak kampanjen er fin, men syntes det har blitt en sytekampanje i praksis.

Anonymkode: 4d40d...391

Ja... å oppleve overgrep, man er jo virkelig sytete som klager over overgrep. Fysj at de kan finne på å KLAGE. For noen bortskjemte mennesker, tenk å KLAGE over noe man IKKE ønsker og IKKE liker.... 

Anonymkode: c4214...9e8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I disse metoo-tider: La meg minne dere på Brianna Wu, som angivelig var et offer for Gamer Gate. Hun var så offer at hun sto frem i media - åh, og forresten, her er det nye spillet mitt jeg nettopp laget som trenger massevis av gratis PR!

Til slutt konkluderte FBI med at bortsett fra en mindreårig som hadde ringt en 10 ganger og slengt med leppa til henne, så var det bare hun selv som sto bak trusslene mot seg selv. Noe de fleste allerede var klare over.

http://knowyourmeme.com/photos/911071-gamergate

Her er en lang sammenstilling av hele saken rundt henne: https://lolcow.wiki/wiki/Brianna_Wu's_Harassment

Hvor mange ganger har vi ikke lestom noen som «står frem» med overgrepsanklager i forbindelse med bok- eller platelansering? 😏

Anonymkode: b681d...e6c

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler ikke at denne hører hjemme under "seksualitet". Overgrep handler om makt og vold. Og ja, selvfølgelig er det alltid noen som kommer med mer "uskyldige" historier som tafsing på rompa på et utested bare for å henge seg på denne kampanjen. Men i stedet for å irritere seg over dette (hvorfor plager det dere?) så burde vi heller være ekstremt glad for at overgrep og maktmisbruk er satt på dagsorden og at kvinner og menn føler de har en tryggere plattform å snakke ut på, når dette er noe som har systematisk blitt hysjet ned i altfor lang tid. 

Anonymkode: 8ec8a...0b8

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Ser også at mange av dem som tagger seg er av typen hysterisk kvinne som hadde laget et stort drama om en mann kom tilfeldig borti puppen deres på bussen mens folk jeg vet har blitt misbrukt naturlig nok ikke tagger seg.

Anonymkode: 2ab9a...137

Ikke det jeg observerer. De som er med på kampanjen er jenter som har blitt grovt befølt, seksuelt trakassert, forsøkt truet til sex, og voldtatt. Faktisk så så jeg på facebook at en jente posta om en hun hadde anmeldt, som nå hadde havnet i fengsel, og på den posten så var det flere jenter som skrev tusen takk og at det ga de styrke til å anmelde og slutte å tie lenger de også. Jenter som for første gang utenom med psykolog og familie delte historier om hvordan såkalte kamerater hadde voldtatt de, om hvordan fremmede menn hadde holdt de fast og dratt opp toppen og befølt puppene dems på vei hjem fra byen, og om hvordan de hadde blitt slått og spyttet på fordi de hadde dyttet vekk fremmede menn som på dansegulvet på klubben gnukket seg opp til de og gropa de i skrittet.  Det er sånne episoder kampanjen handler om, ikke om menn som tilfeldigvis kommer borti puppen til noen på en full buss. Et hvert oppegående menneske forstår at det ikke er intensjonelt seksuelt trakasserende og jeg tviler på at det faktisk er noen som forteller om sånne historier i denne kampanjen, derimot er det mange som opplever at menn på fulle busser utnytter seg av at det er trangt og begynner å beføle fordi kroppskontakten er tett og jenta ikke kan trekke seg unna. 
Det er også mange i denne kampanjen som ikke deler historier men kun deler hashtaggen metoo, og selvom du oppfatter noen av de jentene som hysteriske personer så betyr det ikke at det de har opplevd ikke er noe å være hysterisk for. 

Å kalle det for å lage stort drama å sette ned foten om beføling, overgrep og seksuelltrakassering sier veldig mye om deg og ditt verdisyn og kvinnesyn. 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror mange har forskjellige grenser og forskjellige definisjoner av seksuell trakassering. Jeg mener ikke at menn nødvendigvis har en høyere terskel, fordi de skal være macho, og at kvinner er mer sutrete, men at det blir behandlet på forskjellige måter og at man former seg deretter. Jeg er kvinne som har vært offer selv, og hadde jeg gått ut med historiene mine hadde nok få gapskrattet. Det er blitt normalt, og normalt å definere det flere kvinner utsettes for som seksuell trakassering. Menn, derimot, utgjør fremdeles en liten del av statistikken (i hvert fall over de som ytrer seg om det) at mange blir forbauset og kanskje prøver å finne andre forklaringer enn seksuell trakassering. Om det blir ansett som bedre eller verre vet jeg ikke, men det kan liksom ikke kalles det samme som det som skjer med kvinner. Mange skal ha det til å være menn som trakasserer seksuelt, og kvinner som må tåle det. Grensene utvikles deretter. Om flere kvinner snakker ut om seksuell trakassering vil flere bli oppmerksomme på det, og liknende hendelser anses som seksuell trakassering. Om flere menn hadde gjort det samme, ville det samme sikkert skjedd blant mennene.

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig, men kort sagt handler det om at jo flere tilfeller som belyses, desto lettere er det å finne et samlebegrep på det.

Jeg skal ikke ytre meg om hva seksuell trakassering faktisk er, og jeg er såpass redd for å trå feil at jeg sjeldent bruker begrepet. Jeg tok meg ikke tid til å skrive om mine tilfeller under emneknaggen (hashtag) "Metoo" engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...