Gå til innhold

Er der innafor å si nei til å hente andre når det ikke passer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 20.10.2017 at 11:03 PM, Perle said:

Merkelig spørsmål. Man henter ikke noen dersom det ikke passer. Man henter heller ikke om man ikke har lyst. Det faktisk frivillig å hente.

Det er nok heller du som er merkelig. Vi andre gjør iblant ting som ikke passer eller vi ikke har lyst til, nettopp fordi vi synes vi må.  Vi føler oss tvunget til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, GauteS skrev:

Det er nok heller du som er merkelig. Vi andre gjør iblant ting som ikke passer eller vi ikke har lyst til, nettopp fordi vi synes vi må.  Vi føler oss tvunget til det.

Jeg eier mitt eget liv og gjør ikke ting fordi jeg føler meg tvunget til . Altså emosjonell press. Da bør en jobbe med grensene sine. 

Anonymkode: 8f6fe...d6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg eier mitt eget liv og gjør ikke ting fordi jeg føler meg tvunget til . Altså emosjonell press. Da bør en jobbe med grensene sine. 

Forstår. Men jeg har altså noe som heter samvittighet, og den kan tvinge meg til å gjøre noe jeg ikke har lyst til.
Jeg skal ikke prøve å forklare deg hva samvittighet er, det blir som å prøve å forklare en blind hva farger er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 18.10.2017 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. 

Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. 

Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? 

Anonymkode: 29a39...beb

Han har satt seg i den situasjonen selv. Er han gammel nok til å være ute uten en voksen er han gammel nok til å komme seg hjem for egen maskin eller lommebok. 

Fortell ham at det passer dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, GauteS skrev:

Ja, jeg er inneforstått med dette. Men for meg er slike ting gjeldene om det er snakk om begravelser, kjedelige arbeidsoppgaver, lufte hunden i storm og regnvær, kjøre gamle tante Olga til fotterapauten, dra i 80 årslag og å selge lotter for idrettslaget.

Ikke å dra ut midt på natta for og hente en voksn kladd som har sosa bort pengene sine på byen, og som nå ikke har råd til å komme seg hjem. 

Synes i det hele tatt det er passe frekt å ringe og be om noe slikt. Da skal du ihvertfall være sikker på at du kan gjøre skikkelig gjengjeld, men noe sier meg at dette neppe er tilfelle her..

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Perle said:

Ja, jeg er inneforstått med dette. Men for meg er slike ting gjeldene om det er snakk om begravelser, kjedelige arbeidsoppgaver, lufte hunden i storm og regnvær, kjøre tante gamle tante Olga til fotterapauten, dra og å dra i 80 årslag og å selge lotter for idrettslaget.
Ikke å dra ut midt på natta for og hente en voksn kladd som har sosa bort pengene sine på byen, og ikke har råd til å komme seg hjem.
Synes også det er frekt av å ringe og be om noe slikt. Da skal du ihvertfall være sikker på at du kan gjøre skikkelig gjengjeld, men noe sier meg at dette neppe er tilfelle her..

Da er vi jo enige likevel!
Men å selge lotter, det har jeg ikke samvittighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...