Christy89 Skrevet 19. oktober 2017 #41 Del Skrevet 19. oktober 2017 Hvorfor i alle dager har han ikke planlagt å komme seg videre fra flyplassen? Dette må man planlagge og ikke bare tenke at noen kan hente midt på natten. Han kunne spurt deg før han dro på ferie Har han virkelig ikke råd til 300 kr i taxi? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #42 Del Skrevet 19. oktober 2017 Det vil jo koste deg ca 200 i drivstoff/slitasje/forsikring å ta denne turen. Her er det helt innafor å si at "beklager, jeg har tatt noen øl". Anonymkode: dcad1...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 19. oktober 2017 #43 Del Skrevet 19. oktober 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? Anonymkode: 29a39...beb Det der hadde jeg ikke fundert over en gang. Jeg hadde sagt nei, uansett årsak, fordi jeg har ikke ansvar for andres liv. Om jeg så rett og slett bare ikke gidder så hadde jeg sagt nei Spør en person deg om noe så er det din rett å si nei dersom det er ønskelig. Du trenger ikke forklare deg engang 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #44 Del Skrevet 19. oktober 2017 Jeg sa nei Anonymkode: 29a39...beb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gregor Clegane Skrevet 20. oktober 2017 #45 Del Skrevet 20. oktober 2017 Hadde kommet an på diverse elementer. Ville stilt meg selv noen spørsmål. Basert på alle disse som en helhet, ville jeg kommet frem til om jeg skulle hentet personen eller ikke. Er situasjonen eller omstendighetene veldig spesielle? Er dette en person som ville stilt opp for meg i lignende settinger? Er kollektivforbindelsene overkommelige der hvor vedkommende befinner seg? Dreier det seg i hovedsak om slett planlegging og latskap? Er området hvor personen ferdes et belastet/lugubert strøk? Hvordan er været og temperaturen på det aktuelle tidspunktet? Finnes det andre bekjente av oss/vedkommende som befinner seg nærmere enn meg? Hvor viktig er det for min egen del at jeg får nok restitusjon til neste dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeilaS Skrevet 20. oktober 2017 #46 Del Skrevet 20. oktober 2017 Jeg hadde faktisk ikke giddet. Høl i hodet at han ikke har planlagt hvordan skal komme seg hjem. Istedenfor ringer han og vekker ts midt på natten. Han burde sette av taxipenger og ikke ta det som en selvfølge noen henter han. Hadde han tenkt å betale ts? Jeg stiller opp for venner, men noen ganger sier jeg nei. Det må folk tåle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeilaS Skrevet 20. oktober 2017 #47 Del Skrevet 20. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa nei Anonymkode: 29a39...beb Hva sa han da? Ble han sur eller forsto han? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 20. oktober 2017 #48 Del Skrevet 20. oktober 2017 På 18.10.2017 den 22.48, AnonymBruker skrev: Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? Anonymkode: 29a39...beb Drar han et sted uten å vite om han kommer seg hjem så er det så dårlig planlagt at han fortjener å gå. Jeg ville hatt litt mer medlidenhet om det skjedde noe plutselig uforutsett som gjorde at hans opprinnelige plan om hjemtransport ikke fungerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 20. oktober 2017 #49 Del Skrevet 20. oktober 2017 Hvis det er snakk om kr 300 i taxi burde han iberegnet dette. Er ikke gratis å kjøre 40 minutter heller. Veldig irriterende. Men hadde henter om han var en som stilte opp for enten meg eller jeg visste han stilte opp for andre. Men ikke hvis var en som tok lettvint på ting. Men hadde ikke latt han gå. Der går grensa. Noen trenger litt lenger tid på å lære seg ansvar enn andre, så hadde forklart at han neste gang bør planlegge litt bedre og hvorfor. På en fin måte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 20. oktober 2017 #50 Del Skrevet 20. oktober 2017 Hvis det er for å spare 300 kr hadde jeg sagt nei til å hente kl 22:30 og kjøre 40 min. Da skal man ikke spørre om skyss. Hadde det vært prekært og en god venn, hadde jeg stilt opp. Hjelpsom kan jeg være, men lar meg ikke utnytte som gratis taxi for gniene folk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #51 Del Skrevet 20. oktober 2017 Han kan jo betale deg en hundrings eller noe for det:) Spør han mye om skyss? Hvis han maser ofte ville jeg tatt en alvorsprat med han, men hvis ikke så syns jeg du kan hente han. Anonymkode: 28f0a...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #52 Del Skrevet 20. oktober 2017 On 10/18/2017 at 11:53 PM, AnonymBruker said: Tror det handler mest om at taxi er dyrt og ikke tar seg råd. Cirka 300kr i taxi.. Anonymkode: 29a39...beb Hvis en venn måtte hente meg midt på natten og kjøre så langt ville jeg tilbudt minst 300 for den jobben. Man må jo beregne inn denne kostnaden i flyturen. On 10/19/2017 at 3:57 AM, Thyra said: Jeg vet heller ikke hvor ts og vennen bor. Men jeg vet at en stor del av Norges befolkning lever i en annen virkelighet enn du beskriver her. Ikke alle bor i en by. Ikke alle bor nærme nok en flyplass til at de kan komme seg hjem med flybussen. De må eventuelt reise videre med vanlige busser. Vanlige bussruter går oftest ikke på natta. I grisegrente strøk går de ofte også ganske sjelden på dagen. Og ikke alle bor i umiddelbar nærhet av en busstopp heller. Der jeg vokste opp var det over en mil til nærmeste busstopp. Og halvannen time med bil og en ferge (flr var det to) til nærmeste flyplass. Det hadde blitt dyrt med taxi. Og kanskje er siste ferga for kvelden gått. Og nei, dette er ikke unntak, det er virkeligheten for en stor del nordmenn. De som ikke selv har bil parkert på flyplassen, er ofte avgengig av å bli hentet. Hvis man er avhengig av å bli hentet må man avtale dette på forhånd, og bli enige om bensinpenger og hvor mye man skal betale for turen. Anonymkode: 32061...d7b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 20. oktober 2017 #53 Del Skrevet 20. oktober 2017 Tråden er ryddet for personangrep og avsporing. Papirfly, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 20. oktober 2017 #54 Del Skrevet 20. oktober 2017 På 19.10.2017 den 7.52, AnonymBruker skrev: Hadde hentet. En annen gang kan det være jeg som trenger hjelp eller skyss. Venner hjelper hverandre. Samfunnet er blitt så kynisk, det er meg og mitt først.. Anonymkode: 49308...a6f Og dette er nettopp holdningen til en som gir faen og vil bli hentet gratis når sjåføren pleier å sove på den tiden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 20. oktober 2017 #55 Del Skrevet 20. oktober 2017 Ehh, ja. Merkelig spørsmål. Man henter ikke noen dersom det ikke passer. Man henter heller ikke om man ikke har lyst. Det faktisk frivillig å hente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joia Skrevet 20. oktober 2017 #56 Del Skrevet 20. oktober 2017 På 18.10.2017 den 22.48, AnonymBruker skrev: Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? Anonymkode: 29a39...beb Det er sikkert overstått. Men rart å ikke ha satt av penger til taxi når man er ute og flyr?!? Jeg hadde lagt meg. hvis vennen hadde blitt frastålet lommeboka, ja da er det en annen sak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 20. oktober 2017 #57 Del Skrevet 20. oktober 2017 Trenger man å bli hentet sent på kvelden må dette planlegges på forhånd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 21. oktober 2017 #58 Del Skrevet 21. oktober 2017 On 19.10.2017 at 3:57 AM, Thyra said: Jeg vet heller ikke hvor ts og vennen bor. Men jeg vet at en stor del av Norges befolkning lever i en annen virkelighet enn du beskriver her. Ikke alle bor i en by. Ikke alle bor nærme nok en flyplass til at de kan komme seg hjem med flybussen. De må eventuelt reise videre med vanlige busser. Vanlige bussruter går oftest ikke på natta. I grisegrente strøk går de ofte også ganske sjelden på dagen. Og ikke alle bor i umiddelbar nærhet av en busstopp heller. Der jeg vokste opp var det over en mil til nærmeste busstopp. Og halvannen time med bil og en ferge (flr var det to) til nærmeste flyplass. Det hadde blitt dyrt med taxi. Og kanskje er siste ferga for kvelden gått. Og nei, dette er ikke unntak, det er virkeligheten for en stor del nordmenn. De som ikke selv har bil parkert på flyplassen, er ofte avgengig av å bli hentet. Eller så kan man jo bare vente til det blir morgen, og flere alternativer. Jeg hadde heller ventet 2-5 timer på flyplassen enn å forvente at en venn skulle stille opp midt på natten, om det ikke var avtalt på forhånd. I mine øyne er det en større ulempe for den som må ut å hente midt på natta, og kanskje ikke får sove igjen, enn det er for meg å vente litt lengre på flyplassen/betale taxi. Det er faktisk det verste jeg vet, når folk spør om en tjeneste, fordi noe er en ulempe for dem selv. Men så er det en enda større ulempe for den som blir spurt, og de viser ingen forståelse for at de får avslag. La oss si jeg spør venninna mi om hjelp til oppvasken, fordi jeg er sliten. Så blir jeg sur og kaller henne en dårlig venn, når hun sier nei; det er vanskelig siden hun har brukket benet. Hvorfor skal man forvente mer av andre enn seg selv? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 21. oktober 2017 #59 Del Skrevet 21. oktober 2017 Vi var i bryllup i fjor sommer på Vestlandet og var helt avhenging av at noen vi kjente der kom og hentet oss på flyplassen. Årsaken til det var at vi måtte ta siste fly fra Gardermoen og over til Vestlandet en fre fordi samboer måtte jobbe den dagen. Det gikk ikke fly buss før neste dag når vi kom fram og det hadde kostet 400 til 500 kr med taxi til sentrum og hotellet vi skulle overnatte på. Vi hadde ikke verdens beste økonomi på det tidspunktet så, så mye i taxi utgifter kunne blitt problematisk for oss. Jeg tenker at så lenge folk kommer med fly og det ikke er tilgjengelig noen form for transport så kan man hente, i så fall for en liten sum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 22. oktober 2017 #60 Del Skrevet 22. oktober 2017 Men i det tilfelle du beskriver der tussi så kan man avtale på forhånd også. Da blir det noe helt annet enn å ringe noen sent på kvelden og be om skyss 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå