Gå til innhold

avholdsfolk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvis jeg liker mann på alle plan, men ikke liker det faktum at han er avholdsmann....vel, vet ikke jeg.

Det å kose seg med vin betyr svært mye for meg..god mat og vin hører sammen og et lite glass rødvin om kvelden er bra, synes jeg.

Jeg ville nok først ha sjekket ut om hans avhold bunnet ut i et kristent livssyn. Dersom han var kristen ville jeg ha avskrevet ham med en gang. Selv er jeg såkalt liberal og "fri" som det heter, så det vil nok bli krasj med kristen avholdsmann!

Men dersom vi er på bølgelengde mht. meninger og livvssyn osv. og det er bare det at han ikke liker alkohol....ja, så hadde jeg nok godtatt det.

Skriver under på denne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde ikke plaget meg om han var avholds, men jeg syns det er drastisk å kalle seg avholdsmann/kvinne. såklart, det kan være jeg legger mye i ordet avholds.

Hadde nok likt at han kunne ha drukket litt innimellom, men synet mitt på ham hadde ikke forandret som om han hadde vært avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prinsipielt sett ikke noe i mot avholdsfolk, og folk som kan være like sosiale og ha like mye moro uten alkohol, synes jeg absolutt er beundringsverdige.

MEN jeg må ærlig inrømme at jeg ennå har til gode å møte avholdsfolk som jeg virkelig kunne utviklet et nærmere forhold til, av den enkle grunn at de blir alt for forskjellige fra meg. Dessuten synes jeg også at mange avholdsfolk har en tendens til å dømme dem som drikker.

(Gjelder selvsagt ikke alle)

Men for all del, hadde jeg møtt en avholdsmann som hadde de kvalitetene jeg setter pris på, og som kunne blitt med på fest en gang i blandt uten å sitte for seg selv i en krok, så hadde det ikke vært noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten synes jeg også at mange avholdsfolk har en tendens til å dømme dem som drikker.

Eh, det er vel nesten motsatt. Bare les gjennom denne tråden. Det er ikke måte på hvor kjedelige, kristne, fanatiske avholdsfolk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et lag med flere måtte han gjerne være avholds, men jeg ville kvie meg litt for å gå på date eller innlede et varig forhold til en mann jeg aldri kan dele en flaske vin med.... for det er ikke noe kos å drikke vin alene nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady76 ikke innl.
Og for ikke å snakke om at man kan våkne opp neste dag i like god form som dagen før' date=' uten å måtte ta hensyn til at ulike oppgaver må vente, fordi man var "på fylla" kvelden før. :) For det er som regel på fylla folk blir, når de skal ha det "gøy". Morsomt å snøvle og heve stemmen og kaste seg inn i "diskusjoner". Ser ikke helt forskjellen på det å ta kun èn drink, og avstå totalt. Dermed kan man likegodt la være å drikke, så skåner man kroppen for gifta :)[/quote']

Jeg syns bakrusen er VERD det. For dagen før var morsom & kul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, det er vel nesten motsatt. Bare les gjennom denne tråden. Det er ikke måte på hvor kjedelige, kristne, fanatiske avholdsfolk er.

Tror det er ganske likt på begge sider. Mange av de avholdsfolka jeg kjenner ser ned på de som drikker, og ser dumt på deg hvis du tar deg en sider eller en rusbrus.

Menmen, det er jo alltid to sider av en sak og hva folk velger å stå for burde vel egentlig være opp til hver enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ofte mennesker som ikke drikker hvorfor de ikke gjør det. Jeg spør også vegetarianere hvilken type vegetarianer de er og hvorfor de har blitt det, eller hvorfor mennesker jeg møter har valgt det yrket de har, innflyttere hvorfor de har flyttet til andre delen av landet, øldrikkere om de bare drikker øl eller også vin noen ganger...

Jeg forstår ikke helt hvorfor det automatisk blir tolket som et "forhør" når man spør om hvorfor folk ikke drikker, de fleste jeg har møtt har godt gjennomtenkte grunner til det, og det er interessant å høre. Akkurat som det er interessant å snakke med mennesker om alle mulige andre ting der de tenker anneledes enn meg, det åpner en opp for nye tenkemåter og gir innsyn i andres liv. Ellers blir det ansett som ganske høflig å vise interesse for andre, men jeg skjønner at jeg må vær litt mer forsiktig i forhold til avholdsfolk enn i forhold til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, hvis du har såpass med utbytte av alkohol, så er kanskje vedvarende fyllekuler noe for deg? :wink:

Jeg kan ha det morsomt og kult uten alkohol, og være pigg hele uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg spør ofte mennesker som ikke drikker hvorfor de ikke gjør det. Jeg spør også vegetarianere hvilken type vegetarianer de er og hvorfor de har blitt det, eller hvorfor mennesker jeg møter har valgt det yrket de har, innflyttere hvorfor de har flyttet til andre delen av landet, øldrikkere om de bare drikker øl eller også vin noen ganger...

Jeg forstår ikke helt hvorfor det automatisk blir tolket som et "forhør" når man spør om hvorfor folk ikke drikker, de fleste jeg har møtt har godt gjennomtenkte grunner til det, og det er interessant å høre. Akkurat som det er interessant å snakke med mennesker om alle mulige andre ting der de tenker anneledes enn meg, det åpner en opp for nye tenkemåter og gir innsyn i andres liv. Ellers blir det ansett som ganske høflig å vise interesse for andre, men jeg skjønner at jeg må vær litt mer forsiktig i forhold til avholdsfolk enn i forhold til andre?

Helt i orden å vise interesse. Men ofte blir det spurt som et slags angrep. Spør folk av ren intersee merker man det ganske fort og da blir det hyggelig å svare også. Men ikke når vedkommende ska prøve å omvende meg til å drikke. Jeg har også opplevd å sitte sammen med masse mennesker, pratet, småflørtet, ledd av de samme vitsene som de som drakk for så at folk sier "være sosial, ta en øl". Det eneste jeg gjorde anderledes enn de andre som var der var å drikke cola.

Og dere som tror at avholdsfolk er kjedelige; hvis jeg danser, ler, forteller dårlige vitser, synger karaoke og drikker cola. Er jeg da kjedeligere enn om jeg danser, ler, forteller, dårlige vitser, synger karaoke og drikker øl? Hvor mange øl må jeg drikke for ikke å være kjedelig lenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden å vise interesse. Men ofte blir det spurt som et slags angrep. Spør folk av ren intersee merker man det ganske fort og da blir det hyggelig å svare også. Men ikke når vedkommende ska prøve å omvende meg til å drikke. Jeg har også opplevd å sitte sammen med masse mennesker, pratet, småflørtet, ledd av de samme vitsene som de som drakk for så at folk sier "være sosial, ta en øl". Det eneste jeg gjorde anderledes enn de andre som var der var å drikke cola.

Og dere som tror at avholdsfolk er kjedelige; hvis jeg danser, ler, forteller dårlige vitser, synger karaoke og drikker cola. Er jeg da kjedeligere enn om jeg danser, ler, forteller, dårlige vitser, synger karaoke og drikker øl? Hvor mange øl må jeg drikke for ikke å være kjedelig lenger da?

Siterer langt og skriver under på denne!!

I tenåra lurte jeg ofte på hvorfor jeg var festbrems som herja rundt, dansa og prater med masse folk, mens han som satt og sov i et hjørne ikke var det.

Det er naturligvis i orden og hyggelig at folk viser interesse. Det er ikke de vennlig interesserte som er problemet. Problemet er de som tror du er så helt annerledes enn dem fordi du ikke drikker alkohol. De som har "kvinnen-fra-mars" blikket.

Det er de som gjerne starter med å være høflig interesserte for så å ende opp med å snakke mer og mer om at du ikke drikker desto mer de drikker selv. Og på nachspielet betror de seg om at de synes det er så ukomfortabelt å snakke med deg fordi de hele tiden er så klare over at du er edru. Så er det de som tvinger deg til å fortelle om du tror på et liv etter døden ca en setning ut i bekjentskapet. (Drikker du ikke... er du kristen eller?!) Så er det de som rett og slett er litt sinna på deg i utgangspunktet...fordi de tar ditt standpunkt som en kritikk av sitt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du har såpass med utbytte av alkohol, så er kanskje vedvarende fyllekuler noe for deg? :wink:

Jeg kan ha det morsomt og kult uten alkohol, og være pigg hele uka :)

:ler: nei, helst ikke vedvarende. Men hvis jeg har det kultpå byen en dag, så blåser jeg i om jeg er litt i bakrus dagen etter. Pleier ikke bli noe særlig dårlig heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I utgangspunktet ville jeg ikke nølt om mannen var avholds. Men det er forskjell på de som er avholds. Noen er med på festen og har det virkelig gøy sammen med de som drikker. Andre sier at de aksepterer at andre drikker mens de sitter og skuler stygt på deg hele kvelden for at du er så "syndig" (ja, for akkurat det har jeg kun opplevd i kristne miljøer). Så en avholds morroklump kunne jeg godt vært sammen med, men en som skuler stygt på meg hver gang jeg tar et glass vin - det hadde jeg ikke holdt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet ville jeg ikke nølt om mannen var avholds. Men det er forskjell på de som er avholds. Noen er med på festen og har det virkelig gøy sammen med de som drikker. Andre sier at de aksepterer at andre drikker mens de sitter og skuler stygt på deg hele kvelden for at du er så "syndig" (ja, for akkurat det har jeg kun opplevd i kristne miljøer). Så en avholds morroklump kunne jeg godt vært sammen med, men en som skuler stygt på meg hver gang jeg tar et glass vin - det hadde jeg ikke holdt ut.

Nettopp! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gulltopp
I et lag med flere måtte han gjerne være avholds, men jeg ville kvie meg litt for å gå på date eller innlede et varig forhold til en mann jeg aldri kan dele en flaske vin med.... for det er ikke noe kos å drikke vin alene nemlig...

Du vil kvie deg for å innlede et varig forhold til en mann du ikke kan dele en flaske vin med, ja, det er jo en strålende prioritering. :roll:

For the record, jeg er veldig forsiktig med alkohol og grenser mer mot å være avholds enn mot å ikke være det. Det er svært personlige grunner til dette, og jeg ville ikke like å bli spurt hvorfor. Hvorfor er det så viktig å vite grunnen til at folk ikke drikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn kjære kan ta ei flake vin el lørdgs kveld eller noen øl osv, men jeg drikker kanskje 2-3 ganger i året. Og venner osv har reagert veldig på dette.. Og det erikke mere seriøst enn et jeg synes det meste smaker grusomt vondt! Klarte peach canei helt til jeg drakk meg full på den i russe tiden.. *SUKK* det ser kjempe koslig ut å drikke rødvin osv, men det saker jeg helt forferdelig!!

Poenget mitt er: Han kan drikke, jeg gjør det helst ikke og vi har det fiiint sammen :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...