Gå til innhold

avholdsfolk


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Aurélie

Jeg hadde blitt veldig begeistret dersom en fyr jeg likte godt, ikke rørte alkohol. Drikker ikke selv, (tok litt juleøl på juleaften, men da var det sikkert 3 år siden siste jeg drakk noe alkoholholdig :o :-) ) Jeg har tatt dette valget fordi jeg vil leve så sunt som mulig, og en partner bør dele denne holdningen min, iallefall til et visst nivå. Er ingen fanatiker i det daglige, men alkohol ser jeg ikke noe behov for, hverken på den ene eller andre måten (sosialt, avslappende osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg ville syntes det var bra. Jeg er ikke selv avholdskvinne' date= men drikker meg aldri full. Har ikke behov for alkohol for å ha det gøy. Jeg synes det er lite modent å måtte drikke seg full når man er på byen eller på fest, og ville heller ha en fanatisk avholdsmann enn en voksen mann som ikke kan begrense alkoholbruken sin.

Helt enig i alt du sier. Også det med modenhet. Skal

huske på det før neste julebord :oops:

Jeg har forøvrig møtt alle typer folk som ikke

drikker og måten de er på er vidt forskjellig. Det var

en tidligere i tråden som trodde de ville være et

"drittkjedelig" menneske. Det høres litt innskrenket ut.

Jeg liker ikke misjonerene avholdsmennesker. Det

finnes endel av de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var

en tidligere i tråden som trodde de ville være et

"drittkjedelig" menneske. Det høres litt innskrenket ut.

Enig. Litt tåpelig å bedømme hvor spennende folk er etter alkoholinntaket. Mitt inntrykk er at folk som tenker slik ofte er veldig unge og selv drikker seg full så fort anledningen byr seg og tror de er så grusomt morsomme bare fordi de har litt for høy promille. Ganske utrolig at man må forklare for alle hvorfor man ikke drikker alkohol, mens det å drikke seg full på hver fest er helt greit og nærmest forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Litt tåpelig å bedømme hvor spennende folk er etter alkoholinntaket. Mitt inntrykk er at folk som tenker slik ofte er veldig unge og selv drikker seg full så fort anledningen byr seg og tror de er så grusomt morsomme bare fordi de har litt for høy promille. Ganske utrolig at man må forklare for alle hvorfor man ikke drikker alkohol, mens det å drikke seg full på hver fest er helt greit og nærmest forventet.

:Nikke:

Drikker selv aldri alkohol så jeg hadde ikke hatt noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker nesten aldri selv heller, s¨å det hadde jeg blitt glad for. Skjønner ikke hvorfor det skulle være et problem. Jeg er så lei av alle som maser på meg om at nå må du drikke...selv om det er godt ment..Jeg liker ikke alkohol, og kommer aldri til å drikke mer en en øl eller to hvis jeg en sjelden gang er ute. Jeg synes det er helt greit at andre drikker, det plager meg ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

Hadde jeg ikke hatt noe problem med jeg, så lenge han hadde respektert at jeg drikker! For det gjør jeg, og det slutter jeg nok ikke med på ei stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg ikke hatt noe problem med jeg' date=' så lenge han hadde respektert at jeg drikker! For det gjør jeg, og det slutter jeg nok ikke med på ei stund :P[/quote']

Iiiiiiik hva med pausen vi skulle ha i helga da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det hadde vært litt kjedelig igrunnen... Liker å kunne gå ut å ta en pjolter i ny og ne, og blikket fra da edru personer som ikke har det like gøy synes jeg ikke særlig om...

= ingen 2nd date :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det hadde vært litt kjedelig igrunnen... Liker å kunne gå ut å ta en pjolter i ny og ne, og blikket fra da edru personer som ikke har det like gøy synes jeg ikke særlig om...

= ingen 2nd date :kul:

Hvem sier en edru person ikke kan ha det like gøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke funket så bra å være sammen en avholdsmann. Jeg ville nok lurt fælt på grunnen til at han var det.

Man trenger såklart ikke alkohol for å more seg, men det skaper en ekstra spiss på stemningen ofte, og på diskusjonene. (I MODERAT forbruk, altså!)

Det ville vært litt kjedelig om ikke typen min skulle ha delt dette med meg, men istedet insistert på at vi skulle stå tidlig opp hver søndagsmorgen for å "få mest mulig ut av dagen" når alt jeg vil er å ligge i senga og se på video og pleie formen.

Men jeg har nok endel fordommer mot avholdsmennesker. Tror de enten er hyperkristne eller er helsefreaks eller ekstremt moraliserende. Sikkert fordi jeg aldri har kjent noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få bestemme selv.

Men jeg hadde syntes det var kjedelig..

Heldigvis drikker typen, og det er veldig kos

når vi enten sitter hjemme eller drar på byen :)

Jeg tror ikke en avholdsmann hadde passet meg,

det ... uff, nei.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger alkohol for å more deg, har du i utgangspunktet et problem. Jeg sier ikke at folk ikke vet å more seg uten alkohol, vi er jo alle edrue i hverdagen. Men hvis du er avhengig av et bestemt stoff for å få mest mulig ut av et festlig lag, bør du gå inn i deg selv å se etter om alt er i orden.

I kontrast til hva som står skrevet i denne tråden, så trenger man som oftest en god begrunnelse for å være avholds her til lands. I hvert fall ifølge mine opplevelser.

Må jo ikke ha det for å more seg.

Men jeg syns det er stress å gå på byen uten å drikke.

Og det blir mer kos med litt alkohol av og til.

Trenger en dram iblant for å stresse ned, herlig!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Nå var jeg avholdsmenneske selv til jeg ble 25' date=' så jeg tror ikke jeg hadde spurt om hvorfor en gang, jeg. Må avholdenhet begrunnes?[/quote']

Tydeligvis, for veldig mange spør hvorfor. Er selv avholden, og det er en del som har store problemer med det. Tidligere ble jeg ikke invitert på enkelte fester, fordi jeg ikke drakk.

Så hvorfor må vi begrunne, at vi ikke drikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet en person som ikke drikker at han/hun har det like gøy :-)

Kanskje personen som ikke drikker har drukket før og vet at h*n har det like gøy uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og for ikke å snakke om at man kan våkne opp neste dag i like god form som dagen før, uten å måtte ta hensyn til at ulike oppgaver må vente, fordi man var "på fylla" kvelden før. :) For det er som regel på fylla folk blir, når de skal ha det "gøy". Morsomt å snøvle og heve stemmen og kaste seg inn i "diskusjoner". Ser ikke helt forskjellen på det å ta kun èn drink, og avstå totalt. Dermed kan man likegodt la være å drikke, så skåner man kroppen for gifta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

det ER faktisk ett problem til tider og ikke drikke, det godtas aldri stilltiende og må så godt som alltid begrunnes.

jeg kommer fra avholdsfamilie, er ikke avholds, men drikker svært svært sjeldent. har drukket og festet masse tidligere, så jeg VET at jeg når jeg sier jeg har det like gøy uten, så er det faktisk sant, om ikke bedre, fordi jeg faktisk gjør det av egen, natulig glede. ;)

men jeg ville vært litt forsiktig med en som proklamerer seg avholdsmann, ikke fordi det er ett problem for meg at vedkommende ikke drikker, men graden og "alvoret" ville jeg nok forhørt meg om.

kommer som sagt fra avholdsfamilie, så jeg vet hvor lite som forståes og aksepteres av endel i miljøet, og det blir lett litt fanatisk i mitt hode. Det trenger jeg på en måte ikke.

men en som "trenger" en fest i helga eller noe og har problem med at jeg faktisk ikke drikker meg verken full eller beruset lenger, det hadde vært enda værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sårri...dette blir langt:

'Jeg er avholds, og har aldri vært full i mitt liv.

Tror ikke jeg har gått glipp av noe, egentlig. Sånn rent fysisk er jo alkohol bare et middel som sløver sansene slik at man lettere mister hemningene. Det er ikke "glede på flaske" - liksom. (Selv om det nok kan oppleves slik av enkelte.) Gleden (og andre følelser)kommer jo fra mennesket, uansett om man er full eller edru. For min del er det ikke nødvendig med hjelp til å fjerne hemninger... jeg er ganske hemningsløs helt naturlig.

Jeg tror faktisk det er flere fordommer mot avholdsfolk enn det er fordommer andre veien. Jeg har tatt et standpunkt for min egen del og forventer ikke at alle andre skal ha kommet frem til samme konklusjon. (Og ettersom jeg har lang fartstid i avholdsungdomsorganisasjoner så vet jeg at slik er det med veldig mange avholdsmenneskene her i landet.) Det handler ikke om å ta avstand fra andres valg - men om å gjøre et eget valg. Selv har jeg definitivt vært på min mengde fester. Mine nærmeste venner er ikke avholdsmennesker, og tenker nok ikke over at jeg ikke drikker heller, de tar meg som den pakkeløsningen jeg er, heldigvis.

Men i mange sammenhenger opplever jeg likevel fordommer. Det er nok knapt noen som er mindre interessert i hva andre fyller glassene sine med enn meg. Men likevel opplever jeg f.eks at folk tror jeg har brukt jobbjulebordet på å følge med på hva og hvor mye de har drukket, og at de bør stå til rette for meg for det.

Da får jeg rett og slett lyst til å si "Ja og du la vel merke til at jeg drakk til sammen tre cola light i går... du må ikke tro jeg er diabetiker eller noe, jeg liker bare best lightbrus, og jeg drikker jo bare brus i helgene."

For de fleste avholdsmennesker er alkohol rett og slett ikke noe man tenker så mye på. For å si det som det er så tenker jeg på alkohol og at jeg ikke drikker hver gang noen skal spørre meg hvorfor jeg har cola light i glasset. Og så skal fortsette med å fortelle meg at "det er helt GREIT for vedkommende at jeg ikke drikker, så lenge jeg ikke har noe imot at de drikker"

Hadde jeg hatt noe imot det så hadde jeg ikke gått på et utested, og jeg hadde vært den av oss som tok opp temaet. Men jeg har ennå til gode å spørre noen om hvorfor de drikker, og si at det er ok for meg at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg tror faktisk det er flere fordommer mot avholdsfolk enn det er fordommer andre veien. Jeg har tatt et standpunkt for min egen del og forventer ikke at alle andre skal ha kommet frem til samme konklusjon. (Og ettersom jeg har lang fartstid i avholdsungdomsorganisasjoner så vet jeg at slik er det med veldig mange avholdsmenneskene her i landet.) ....

det er både og, jeg har hele slekta mi i avholdorganisasjoner, men det er ikke ungdomsorganisasjonene da, så det er mulig det er bedre der.

i voksenorganisasjonene har det vært (og er slik jeg ser) mye fordommer mot folk som velger annerledes.

her, som andre "samfunn", går gjerne ting begge veier.

men det er klart, det er FLERE som ikke er avholds, så den gruppen er større, og det blir derfor FLERE reaksjoner fra den største gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...