Gjest Lala ikke innl Skrevet 22. januar 2005 #1 Del Skrevet 22. januar 2005 Har en del spørsmål som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med.. 1) Når begynner man på valpekurs? 2) Hvor langt bør man gå med en dverg-pinscher som er 3 måneder gammel? 3) Hvor mye mat skal han ha? Han er ekstremt dårlig til å spise tørrfor. 4) Han nekter helt å gå ute i snøen. Han står bom-stille og piper. Han har fått dekken som han kan bruke. Vet også at det finnes sokker, men har hørt at det ikke anbefales. Hvorfor skal man ikke bruke sokker på hunden? Ser klart at det er der han fryser mest og derfor nekter å gå. 5) Hvor ofte er det vanlig at de skal luftes i den alderen? I dag har jeg måttet lufte han ca hver 1/2 time. Jeg må følge med han hele tiden når han er våken ellers tisser han på gulvet (ja nå tisser han ikke lenger kun på tepper nei). 6) Hvor ofte kan jeg dusje han? Han synes det er ufattelig morsomt og jeg bruker kun valpeshampo som jeg har kjøpt i dyrebutikk. 7) Gjør det noe om katten spiser litt av våtmaten han får? Setter pris på alle svar. Ellers tar jeg også imot bokanbefalinger :oops: Det er så mange spørsmål som dukker opp underveis.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2005 #2 Del Skrevet 22. januar 2005 1) Når begynner man på valpekurs? Så raskt som mulig. 2) Hvor langt bør man gå med en dverg-pinscher som er 3 måneder gammel? Ikke langt i det hele tatt. Så lenge han får en tisse/bæsjetur, så er egentlig alt. 3) Hvor mye mat skal han ha? Han er ekstremt dårlig til å spise tørrfor. Det står vel en tabell på tørrfôrposen? Se på tabellen og se hvor mye han vil veie som voksen, eller hvor mye h*n veier nå. Aner ikke hvilket tørrfôr du bruker, men skal isåfall stå en av delene. Husk å bløte opp fôret i lunket vann i 15 min. 4) Han nekter helt å gå ute i snøen. Han står bom-stille og piper. Han har fått dekken som han kan bruke. Vet også at det finnes sokker, men har hørt at det ikke anbefales. Hvorfor skal man ikke bruke sokker på hunden? Ser klart at det er der han fryser mest og derfor nekter å gå. Lokk han med noe, pipeleker pleier å gjøre susen, har ihvertfall funket her. Jeg bruker bare sokker på vinteren hvis det er et sted jeg absolutt må gå igjennom der det er saltet (salt = etsende for små hundepoter). Så lenge det ikke er saltet, ser jeg ingen grunn til å bruke sokker på han. 5) Hvor ofte er det vanlig at de skal luftes i den alderen? I dag har jeg måttet lufte han ca hver 1/2 time. Jeg må følge med han hele tiden når han er våken ellers tisser han på gulvet (ja nå tisser han ikke lenger kun på tepper nei). Så lenge du får han til å bli husrein. Er nå ingen spesiell fasit på hvor ofte du må lufte hunden da den er så ung. Han roer seg ned med tissingen med tiden, når? Det får bare tiden vise selv. 6) Hvor ofte kan jeg dusje han? Han synes det er ufattelig morsomt og jeg bruker kun valpeshampo som jeg har kjøpt i dyrebutikk. Så lite som mulig. Jeg bader så og si aldri hunden, bortsett fra når han er EKSTREMT møkkete (hatt en fin rulletur i gjørme og slikt), er ingen vits å bade mer enn nødvendig. Istedenfor å bruke dyrebutikksjampo mtp prisen, er det like greit å kjøpe babysjampo (jeg bruker den gule gjennomsiktige fra natusan) på butikken, den gjør samme nytten, og er like drøy, og er endel billigere. Men du MÅ ikke bruke sjampo da du vasker, helt greit uten også. 7) Gjør det noe om katten spiser litt av våtmaten han får? Neida, gjør ingenting. Ilderene her spiser bikkjematen støtt og stadig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #3 Del Skrevet 23. januar 2005 Ja, vær forsiktig med å dusje ham for ofte. Anthon er tre måneder og har blitt dusjet (uten såpe) én gang pga møkk. Vasker du med såpe tar du bort det naturlige fettlaget på kroppen. Det vil man ikke gjøre på en valp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibs Skrevet 23. januar 2005 #4 Del Skrevet 23. januar 2005 Ja' date=' vær forsiktig med å dusje ham for ofte. Anthon er tre måneder og har blitt dusjet (uten såpe) én gang pga møkk. Vasker du med såpe tar du bort det naturlige fettlaget på kroppen. Det vil man ikke gjøre på en valp...[/quote'] Velger du riktig og mild sjampo kan du vaske hunden din hver eneste dag uten å ødelegge verken fettlag eller hudens naturlige beskyttelseslag. Spør veterinæren om riktig sjampo for hunder/katter som vaskes ofte. Menneskehud er både tykkere og har en lavere pH-verdi enn hva hundehud har, slik at selv milde produkter som er pH-tilpasset mennesker kan være feil for dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #5 Del Skrevet 23. januar 2005 ok. jeg ble rådet av min vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibs Skrevet 23. januar 2005 #6 Del Skrevet 23. januar 2005 Du kan bruke VetriDerm Sensitive Shampoo til valper og kattunger, og du kan vaske dyret hver dag med den. Den får du på apotek eller hos dyrlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #7 Del Skrevet 24. januar 2005 huskm å kjøp valpe för som er tilpasset str på hunden (når den er voksen..) feks. en st berard må ha large og en puddel kan ikke ha det.. uff, jeg er så trøtt at jeg ikke kan forklare meg.. Ang bading, om du gjør det ofte og han ikke er møkkete, så holder det med bare vann... Men prøv å begrens det til feks 2 ganger i mnd (eller 1 gang i mnd er ennå bedre...) ang tissing, prøv med avis og flytt nærmere døra.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå