Gå til innhold

Lånte bort bilen, endte ikke bra. Nå uenige! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En bekjent lånte bilen min, og knuste hele bakruten. Det er vedkommende inneforstått med å dekke. Vedkommende prøvde å vri seg unna ansvaret å si h*n ikke hadde råd, jeg har også forhørt meg med andre som bekrefter at personen går så å si blakk hele året, men jeg sa at det var bare å betale, så jeg håper at verkstedet kan sende faktura direkte til h*n og at ikke jeg som bileier står ansvarlig for å betale og får løpende purringer osv? 
Regningen kommer på ca 6000...  

Så til det vi er uenige om! 

Når jeg har på radio/cd spiller rangler det sinnsykt inni der, så åpenbart at det er glasssprut nedi høytalerne bak. Man kan høre musikken, men med masse skurr (og derfor ubrukelig) Dette gjør jo også at bilens verdi synker, og jeg hadde planlagt i hele sommer at bilen skal selges før jul. 

I tillegg så kommer det en helt ny og ukjent høy lyd fra bremsene hver gang man bremser eller svinger, da mener jeg høy brr-lyd og ikke en vanlig svosj som man noen ganger hører på bil med dårlige bremser. Verkstedet sier at det er noe med hjulstillingen og abs systemet, som typisk skjer om man kjører nedi et hull eller lignende og noe bremsesensor blir skjev. De sa at om det er det så vil det koste ca 2000 å fikse, men om det ikke er det (det vet de ikke før de får bilen inn på verksted, å skrur den opp) så kan det bli dyrere. 
Dette vil ikke vedkommende som lånte bilen betale, for bilen er gammel og slitasje er naturlig. H*n mener det ikke er sin skyld , 
men jeg har aldri hørt den lyden før (man kjenner det også fysisk i gulvet at noe "henger seg opp" når man bremser) og brukte jo bilen min selv to dager før jeg lånte den bort, og ei annen som lånte bilen min bare noen dager før det igjen kan også bekrefte at lyden ikke har vært der. 

Det er riktig at bilen er gammel og at man må regne med slitasje, men dette er en lyd som har kommet over natta og som også vil kreve reparasjon siden ingen vil kjøpe en bil hvor bremsene brrrer som en høy låvedør i gummi på vått gulv, det høres nesten livsfarlig ut. 

Syns dere det er riktig å kreve betaling for dette også, eller må jeg ta bremsene på meg selv? Verkstedet sier det typisk skjer når man kjører hardt ned i grop eller kant uforsiktig og brutal kjøring , men vedkommende som lånte bilen nekter for å ha gjort det.. Verkstedet sier at det ikke er en vanlig slitasje skade, men som altså kommer av noe konkret, og siden lyden ikke har vært der før så er det nå feilen har oppstått. 

Hva tenker dere om de ødelagte høytalerne, og bremsene ???? 
Bilen kunne like gjerne vært vrakpant nå så dårlig stand den plutselig ble levert tilbake i, men det ER riktig at den er gammel og ikke av særlig høy verdi (25.000 kr ca, kjørt under 120.000 km og har kun lav verdi pga en nøkkelripe i lakken og gammel årsmodell).  Dette var en jeg anså som en ny venn men nå blåser jeg ærlig talt i å etablere eller beholde noe vennskap, jeg er vanligvis en som underkaster meg og ikke krever noe, men jeg syntes ikke det er riktig at jeg skal tape verdi på den fordi en annen herper den....Og vedkommende vet at jeg skulle selge den før jul.  Hvordan formulerer jeg meg evn for å kreve dette, når vedkommende sa når jeg "foreslo"/hintet til det at det ikke var sin skyld så ikke noe h*n skulle dekke? 

Takk håper på mange svar! Ganske rådvill! 

Kan også nevne at vedkommende har ødelagt en annen bil som ble lånt, tidligere, har jeg fått vite av en felles venn som kjenner den bileieren. Vedkommende har også fortalt meg selv om biler hvor bremsene har begynt å brenne og lignende så jeg har vært sjokkert over hvor dårlige biler vedkommende har kjørt, men begynner jo å føle nå at det er personen som herper alle bilene.... 

Anonymkode: ea93b...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke 100%sikkert kan vite at det er vedkommende som har påført bilen skadene, så ville jeg betalt halvparten selv, (selv om mistanken er stor for at det har skjedd mens bilen var lånt bort). Det er jo en risiko du tar ved å låne vekk bilen. Sure penger! Eller så får du la være å fikse det og trekke det fra som tap når du selger bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vil vel tro verkstedet forholder seg til bileier og ikke sender faktura til utenforstående (for dem er jo din bekjent en utenforstående).

Anonymkode: 6ef95...79a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene er jeg litt usikker på egentlig, ettersom det er litt vanskelig å bevise konkret at han har gjort det. Når det kommer til høytalerne, om det er glasskår som forårsaker den merkelige lyden og at det kommer av den knuste ruten så synes jeg det er riktig at han betaler for det. 

Anonymkode: fdd22...483

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en eldre bil kan du da fikse bremsene selv. 

Anonymkode: 2ba88...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve for skader som kan være påført av deg eller slitasje. Du aksepterte at han skulle slite på bilen din og dens bremser og deler når du lånte den bort. 

Bakruten og evt glass i høytalere pga dette kan du kreve for. 

Anonymkode: b5cd1...bdd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vis det finnes glass biter nedi høyttalerne , så kan vel "vennen" din vanskelig forklare seg bort fra det, du er sikker på at du ikke får dekt ruta på forsikringen? må selvsagt fortsatt betale en egenandel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass-skadene dekkes av den som lånte. Inklusivt eventuelt glass som forårsaker skurre-lyd. Bremser? Nei. Når en låner bort gammel slitt bil blir det for søkt å kreve full betaling for deler som fra før er slitt. Risiko for at slitte deler tar kvelden faller på deg.

Verkstedet går nok heller ikke med på å sende faktura til en annen enn eier av bilen. Hva skal de ha som sikkerhet for at de får pengene sine? De kan vel også kreve at reparasjonene er betalt før de gir deg nøklene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du delkasko eller bedre, så dekker forsikringen reparasjonen mot egenandel på 2000 kroner og uten bonustap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Horten Market said:

Har du delkasko eller bedre, så dekker forsikringen reparasjonen mot egenandel på 2000 kroner og uten bonustap.

Hvorfor det? Fordi bilen ble lånt bort?

Anonymkode: 4f2e2...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fytti katta det er dårlig gjort. 

Dumt du ikke har forsikring?

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Fordi bilen ble lånt bort?

Anonymkode: 4f2e2...911

Det er bare sånn reglene er, glasskade blir behandlet i et eget punkt i forsikringen. Det har vel å gjøre med at god sikt er viktig. Glasskader som kan repareres gjøres faktisk gratis, det er bare når hele ruten må byttes at det kommer en egenandel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Takk for svar...  Jeg har kun ansvarsforsikring så ja kjempe surt at forsikringen ikke dekker det.. 

Angående bremsene så sier verkstedet at det ikke er slitasjeskade, men noe som kan skje når man kjører hardt i kant eller grop og hjulstilling og abs sensor får seg en trøkk. Så derfor føler jeg jo at det egentlig er vedkommende sin skyld dette (som har kjørt på landlig grusvei innrømte han), og ikke noe som ville ha skjedd med mitt bruk (på asfalt) og bilen stått mest i garasje hele året og blir ikke brukt hver uke engang ellers, er kun en ekstrabil og derfor vært kjørt minimalt, ergo lite slitasje men kun lav verdi pga gammel årsmodell og en stygg ripe...Hadde den på verksted i februar i år og da var alt tipp topp med bremser og motor, de fikset noe greier da ,men husker ikke hva.  Jeg syntes at tipset om å betale hvertfall halvparten hver av bremsutgiftene var en grei ordning, eller er det urimelig for meg å kreve syntes dere? Jeg vil jo egentlig kreve hele beløpet.... 

Angående høytalerne, hvordan skal jeg få sagt til han at han får dekke det som må gjøres med de? Han vil garantert prøve å si at han kan enten åpne de selv og fikse det (det går ikke uten å ta av hele plastpanelet langs hele bagasjerom og frem til sidedørene for det er ikke synlige skruer så det er helt uaktuelt at en som aldri har gjort det før gjør det! Han kommer til å knekke av hele shiten og ødelegge bilen enda mer) eller prøve å nekte fordi han allerede har nok utgifter med selve glassruta. 

Og jeg aksepterte ikke at han skulle "slite på bilen min", han skulle kjøre noen esker flyttelass som tok 1-2 timer, men var en dust å trodde han kunne presse igjen bagasjeluka hardt med fart selvom de harde eskekantene var tydelig for store for bagasjerommet... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

TS her! Takk for svar...  Jeg har kun ansvarsforsikring så ja kjempe surt at forsikringen ikke dekker det.. 

Angående bremsene så sier verkstedet at det ikke er slitasjeskade, men noe som kan skje når man kjører hardt i kant eller grop og hjulstilling og abs sensor får seg en trøkk. Så derfor føler jeg jo at det egentlig er vedkommende sin skyld dette (som har kjørt på landlig grusvei innrømte han), og ikke noe som ville ha skjedd med mitt bruk (på asfalt) og bilen stått mest i garasje hele året og blir ikke brukt hver uke engang ellers, er kun en ekstrabil og derfor vært kjørt minimalt, ergo lite slitasje men kun lav verdi pga gammel årsmodell og en stygg ripe...Hadde den på verksted i februar i år og da var alt tipp topp med bremser og motor, de fikset noe greier da ,men husker ikke hva.  Jeg syntes at tipset om å betale hvertfall halvparten hver av bremsutgiftene var en grei ordning, eller er det urimelig for meg å kreve syntes dere? Jeg vil jo egentlig kreve hele beløpet.... 

Angående høytalerne, hvordan skal jeg få sagt til han at han får dekke det som må gjøres med de? Han vil garantert prøve å si at han kan enten åpne de selv og fikse det (det går ikke uten å ta av hele plastpanelet langs hele bagasjerom og frem til sidedørene for det er ikke synlige skruer så det er helt uaktuelt at en som aldri har gjort det før gjør det! Han kommer til å knekke av hele shiten og ødelegge bilen enda mer) eller prøve å nekte fordi han allerede har nok utgifter med selve glassruta. 

Og jeg aksepterte ikke at han skulle "slite på bilen min", han skulle kjøre noen esker flyttelass som tok 1-2 timer, men var en dust å trodde han kunne presse igjen bagasjeluka hardt med fart selvom de harde eskekantene var tydelig for store for bagasjerommet... 

Glem bremsene. De må du ta selv. Nå har du lært å ikke låne bort.

Anonymkode: 5e679...e87

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har jo selv sagt at de ikke kan være sikre på hva skaden på bremsene er før de har åpnet og sett. Dessuten, en bil har ikke godt av å stå i garasje det meste av tiden, så det som argument for at du ikke kan ha bidratt til denne skaden er urimelig. 

Glem bremsene, men resten skal selvsagt lånerne dekke. Selv om det er svært tvilsomt at du ser noe til disse pengene. 

Anonymkode: 83558...46a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glem bremsene. De må du ta selv. Nå har du lært å ikke låne bort.

Anonymkode: 5e679...e87

Det frekkeste er at han spurte 5 dager senere om han kunne låne bilen igjen! Uten å ha gjort noe med ruta engang.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i alle dager har han klart å knuse bakruta?  Høres ut som han har kræsjet bilen - og ja, jeg ville ha sagt at da bilen er ikke i samme stand som når han lånte den kan han godt dekke alt som er problematisk med den nå.  SANN er det når du LÅNER ting, ikke bare  når folk låner BORT ting.  

Anonymkode: 99e0b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene kan ikke bevises 100% er hans feil. Det blir den sier og den sier. Hadde ikke krevd at han betalte de, bilen er gammel og tydeligvis lite verdt. Hadde du hatt papirer på bilen fra dagen før han lånte den, der det kunne dokumenteres at alt var i orden, hadde det stilt seg anderledes. 

Bakruta skal han dekke, og dersom dere finner glass i høyttalerne, de også. Men du må nok finne deg i og drive inn pengene selv og enten legge ut på verkstedet eller ta han med så han betaler der. Tviler de gidder å legge seg opp i en slik tvist. 

Anonymkode: c0432...f12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen er gammel, så er det ikke utenkelig at bremseproblemene kan ha oppstått over tid, eller at du har kjørt i et hull selv for lenge siden og du ikke husker (det trenger for så vidt ikke være så veldig hart, en dump kan gjøre at det forverrer seg over tid i noen tilfeller), så her syntes jeg ikke du har grunnlag for å krever erstatning.

Bakrta skal h*n selvfølgelig erstatte. 

Anonymkode: 620bd...e5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsene må du ta på deg selv, lyden da du spiller musikk kan du kanskje gjøre noe med? Kan det åpnes og fjernes om det er noe inne i dem?! Jeg kan ikke dette, men kanskje noen her inne vet.. 

ruta dekker han, tror det beste er om han er med da regningen skal betales. Altså ikke få faktura , men gjøre opp der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...