AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg er en 26 år gammel kvinne som har 1 år igjen av studiet (mastergrad). Startlønnen vil bli rundt 400.000 i året. Jeg hadde et par friår etter videregående, og reiste i disse årene. Jeg tok opp fag og jobbet deltid utenom, men utenom husleie og mat ble pengene brukt på opplevelser... Jeg har ikke fått noe pengehjelp av foreldre, så jeg har ikke vært helt skjødesløs med penger. Altså jeg har ikke hatt masse penger å bruke. Studiet jeg studerer tar også mye energi og jeg må lese mye. Så har ikke mulighet til å jobbe mer enn 1 gang i uka. Jeg har et veldig stramt budsjett, og har spart til 1 ferietur i året, og resten har måttet gått til tannlege, nye vintersko, ny PC og andre nødvendige utgifter. Jeg er veldig stresset over at jeg ikke har spart noe, og aner ikke hvordan jeg skal klare å få meg bolig noensinne? Jeg har bare 30.000 kr på en egen konto som jeg har lagt småbeløp til, og heldigvis har jeg aldri rørt disse pengene. Men 30.000 er ingenting egentlig. Hvor mye penger hadde dere spart til egenkapital når dere ble ferdig med å studere? Hvordan skal jeg klare å komme inn på boligmarkedet før jeg blir 40? Anonymkode: efa53...4d4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Null stress. Du lager en spareplan og sparer alt du kan på BSU og utenom, når du kommer ut i jobb. Anonymkode: 3c4dd...f06 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Hva med jobbing i juleferie, påskeferie og den lange sommerferien? Hva har disse pengene gått til? Anonymkode: 600ac...17d 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Du kan jo begynne å spare når du får god inntekt? Flere jeg kjenner bodde ganske shitty de første årene som ferdig utdannet. De endret mao ikke levemåten spesielt mye, de kjøpte litt jobbklær og flyttet kanskje i en liten leilighet med lav leie, og sparte type 150k i året. Da tar det bare et par år å få spart opp nok EK. Du kan evt kaste deg på "nå tjener jeg bra"-livsstilen hvor du kjøper ny bil og bruker masse penger på klær, lønningspils og reiser hvert år og bruke 5-10 år på å spare opp EK, valget er ditt. Anonymkode: 16dac...db7 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 Vi hadde ikke spart noe da vi var ferdige å studere, jeg og min mann (da var vi samboere). Men vi levde samme livet etter at vi begge fikk fulltidsstillinger og klarte å spare mellom 15 000 og 20 000 i mnd. Etter 2,5 år flyttet vi til en pendlerforstad og kjøpte oss enebolig. Det er lettere for to, men det går for én også, vil bare ta litt lengre tid. Ville bare understreke at det er ikke alle som har full BSU, eller foreldre klare til å kaisjonere etter studiene. Dette går bra, klem! Anonymkode: 74aa4...156 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med jobbing i juleferie, påskeferie og den lange sommerferien? Hva har disse pengene gått til? Anonymkode: 600ac...17d Ts her Jeg har ikke jobbet noe særlig i juleferie eller påskeferie... Jeg har jobbet ca 4 uker hver sommer i klesbutikk (veldig lav timelønn) og en god del av dette har gått til ferie, og det som har vært til overs har jeg satt på kontoen som har 30.000 Jeg har en lutfattig familie, hvor nesten alle går på trygd, så har ikke fått penger av dem og knapt jul- og bursdagsgaver. Og det forstår jeg jo, de har svært dårlig råd. Men jeg har måttet betalt alt av utstyr selv Er mange studenter som får dekket mobilregning, netflix og mer... Og kanskje fått ny vinterjakke til jul. Men det har altså jeg kjøpt selv Anonymkode: efa53...4d4 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en 26 år gammel kvinne som har 1 år igjen av studiet (mastergrad). Startlønnen vil bli rundt 400.000 i året. Jeg hadde et par friår etter videregående, og reiste i disse årene. Jeg tok opp fag og jobbet deltid utenom, men utenom husleie og mat ble pengene brukt på opplevelser... Jeg har ikke fått noe pengehjelp av foreldre, så jeg har ikke vært helt skjødesløs med penger. Altså jeg har ikke hatt masse penger å bruke. Studiet jeg studerer tar også mye energi og jeg må lese mye. Så har ikke mulighet til å jobbe mer enn 1 gang i uka. Jeg har et veldig stramt budsjett, og har spart til 1 ferietur i året, og resten har måttet gått til tannlege, nye vintersko, ny PC og andre nødvendige utgifter. Jeg er veldig stresset over at jeg ikke har spart noe, og aner ikke hvordan jeg skal klare å få meg bolig noensinne? Jeg har bare 30.000 kr på en egen konto som jeg har lagt småbeløp til, og heldigvis har jeg aldri rørt disse pengene. Men 30.000 er ingenting egentlig. Hvor mye penger hadde dere spart til egenkapital når dere ble ferdig med å studere? Hvordan skal jeg klare å komme inn på boligmarkedet før jeg blir 40? Anonymkode: efa53...4d4 Jeg hadde spart opp ganske mye fra jobb siden videregående, og hadde mer egenkapital enn jeg hadde trengt etter "reglene", men det hjelper da deg ikke særlig mye. Bo billig og spar så mye du kan når du kommer ut i jobb. Anonymkode: 7a84c...3e8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her Jeg har ikke jobbet noe særlig i juleferie eller påskeferie... Jeg har jobbet ca 4 uker hver sommer i klesbutikk (veldig lav timelønn) og en god del av dette har gått til ferie, og det som har vært til overs har jeg satt på kontoen som har 30.000 Jeg har en lutfattig familie, hvor nesten alle går på trygd, så har ikke fått penger av dem og knapt jul- og bursdagsgaver. Og det forstår jeg jo, de har svært dårlig råd. Men jeg har måttet betalt alt av utstyr selv Er mange studenter som får dekket mobilregning, netflix og mer... Og kanskje fått ny vinterjakke til jul. Men det har altså jeg kjøpt selv Anonymkode: efa53...4d4 Du er ikke så mye annerledes enn de fleste andre. Merkelig at du skylder på din families økonomiske situasjon for dine økonomiske prioriteringer. Det er helt greit å ta seg en årlig ferie, men da må du jo altså stå for det i ettertid. Du har valgt ferie over oppsparing til egenkapital. Du har valgt å ikke jobbe spesielt mye i juleferie eller påskeferie. De fleste må altså belage seg på å spare opp til egenkapital på egenhånd gjennom arbeid. De fleste må også kjøpe seg nye sko, jakker osv. selv. De fleste står for sin egen mobilregning. Det er irrelevant at noen studenter får dekket diverse her og der. Det er mange studenter som klarer seg på egenhånd under studiene og som får seg bolig på egenhånd etter studiene. Slutt å bruke studenter som får bidrag fra familien sin som unnskyldning for din økonomiske situasjon. Anonymkode: 600ac...17d 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #9 Skrevet 15. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde spart opp ganske mye fra jobb siden videregående, og hadde mer egenkapital enn jeg hadde trengt etter "reglene", men det hjelper da deg ikke særlig mye. Bo billig og spar så mye du kan når du kommer ut i jobb. Anonymkode: 7a84c...3e8 Det kan også nevnes at jeg faktisk prioriterte sparing, dro ikke på ferie og jobbet i alle ferier og helger. Anonymkode: 7a84c...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #10 Skrevet 15. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en 26 år gammel kvinne som har 1 år igjen av studiet (mastergrad). Startlønnen vil bli rundt 400.000 i året. Jeg hadde et par friår etter videregående, og reiste i disse årene. Jeg tok opp fag og jobbet deltid utenom, men utenom husleie og mat ble pengene brukt på opplevelser... Jeg har ikke fått noe pengehjelp av foreldre, så jeg har ikke vært helt skjødesløs med penger. Altså jeg har ikke hatt masse penger å bruke. Studiet jeg studerer tar også mye energi og jeg må lese mye. Så har ikke mulighet til å jobbe mer enn 1 gang i uka. Jeg har et veldig stramt budsjett, og har spart til 1 ferietur i året, og resten har måttet gått til tannlege, nye vintersko, ny PC og andre nødvendige utgifter. Jeg er veldig stresset over at jeg ikke har spart noe, og aner ikke hvordan jeg skal klare å få meg bolig noensinne? Jeg har bare 30.000 kr på en egen konto som jeg har lagt småbeløp til, og heldigvis har jeg aldri rørt disse pengene. Men 30.000 er ingenting egentlig. Hvor mye penger hadde dere spart til egenkapital når dere ble ferdig med å studere? Hvordan skal jeg klare å komme inn på boligmarkedet før jeg blir 40? Anonymkode: efa53...4d4 Du har prioritert andre ting enn sparing til egenkapital. Det er ikke noe du nå kan endre på. Anonymkode: b279a...c2a 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #11 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke så mye annerledes enn de fleste andre. Merkelig at du skylder på din families økonomiske situasjon for dine økonomiske prioriteringer. Det er helt greit å ta seg en årlig ferie, men da må du jo altså stå for det i ettertid. Du har valgt ferie over oppsparing til egenkapital. Du har valgt å ikke jobbe spesielt mye i juleferie eller påskeferie. De fleste må altså belage seg på å spare opp til egenkapital på egenhånd gjennom arbeid. De fleste må også kjøpe seg nye sko, jakker osv. selv. De fleste står for sin egen mobilregning. Det er irrelevant at noen studenter får dekket diverse her og der. Det er mange studenter som klarer seg på egenhånd under studiene og som får seg bolig på egenhånd etter studiene. Slutt å bruke studenter som får bidrag fra familien sin som unnskyldning for din økonomiske situasjon. Anonymkode: 600ac...17d åherrejesus, jeg understreket jo at jeg ikke forventer noe fra familien? Det var et svar på spørsmål hvor alle pengene hadde forduftet hen. Anonymkode: efa53...4d4 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #12 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: åherrejesus, jeg understreket jo at jeg ikke forventer noe fra familien? Det var et svar på spørsmål hvor alle pengene hadde forduftet hen. Anonymkode: efa53...4d4 Nei, du forklarte det med at du må betale for det mange studenter får dekket av familie. Anonymkode: 600ac...17d 2
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 15. oktober 2017 #13 Skrevet 15. oktober 2017 Dette skulle du ha tenkt på tidligere. Ja, det er ikke enkelt å spare mens man går skole da jeg gjør det samme. Men i dagens boligmarked må man spare. Du får spare mer når du begynner å jobbe. Å husk at 30.000 kr er bedre enn ingenting!
Ruccula Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg hadde spart 250 000 innen jeg var ferdig å studere. Hadde spart litt og litt i BSU i mange år. Men jeg har fått mye mer fra familien min enn deg og har ikke trengt å snu hver krone. Så flott at du kommer deg ut av fattigdomsfella som resten av familien din befinner seg i. Trygd er ofte arvelig, men du er snart ferdig med en master. Godt jobba! Så fort du får deg jobb, får du bare fortsette å leve på student budsjett og spare mest mulig. Det går fint! Lykke til 16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #15 Skrevet 15. oktober 2017 For å snu oss fra pekefingrene som vifter her og svare deg på hvordan du skal komme deg inn på boligmarkedet før 40: Det er 14 år dit,først av alt. Neste: Hvor er det du vil bo, og hvor dyrt? Er du ute etter leilighet på Gjøvik til 1,3 millioner, eller enebolig på Fjellhamar til 6 millioner? Sett lista på noe troverdig for deg og til første bolig. Husk at de fleste selger og oppgraderer ettersom de får partner og barn. Dersom du sikter på en leilighet til 1,5 mill, så trenger du 225 000. Du har allerede 30 000, hurra! Du trenger da 195 000 til. Ut fra startlønn tipper jeg du kan klare lett å spare 3000 I måneden, kanskje 5000 om du er sparsommelig og bor svært billig. Si at du går for 3000 og bruker resten på leve et greit liv. Da er vi oppe i 5,5 år på å spare det du trenger dersom vi ser helt bort fra renter og avkastning. Spar smart i BSU, bruk skattefordelen til mer sparing, sett buffer i fond, og spar så godt du kan, så kan du klare dette på 4 år. Anonymkode: 74aa4...156 12
Miah Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 Gjort er gjort. Du har tatt noen økonomiske valg som gjerne ikke var så lure, men det er ikke noe å gjøre med det nå. Da er det bedre å se fremover, og se på hvordan dette kan ordnes. Med en årslønn på 400.000 kommer du vel til å få utbetalt omtrent 25 000 i måneden? Jeg plottet den månedslønnen inn i mitt budsjett nå, og da får jeg opp at en kan spare 10 090 i måneden - og dette er et ganske romslig budsjett! 2500 i mat, 650 i busskort, 500 i klær, 800 i hudpleie/sminke/annet, 100 for HBO, 99 for Spotify, 49 for Jottacloud (lagringstjeneste), 120 for mobil, 3400 (!!) for studielån, 6000 i kollektiv (inkludert strøm), 200 i diverse, innboforsikring 150, uføreforsikring 350, medlemsskap Obos/Vestbo 41. Til og med med et slikt ganske romslig og greit budsjett får en til å spare (omtrent) 10 090 i måneden med en månedsinntekt på 25 000. Per år er det ca. 121 000. Etter kun fem år er det 605 000! Der har du egenkapitalen din! Kanskje du etter en stund får deg en samboer, og da kan du heller flytte ut av kollektivet og leie en liten leilighet sammen. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å snu oss fra pekefingrene som vifter her og svare deg på hvordan du skal komme deg inn på boligmarkedet før 40: Det er 14 år dit,først av alt. Neste: Hvor er det du vil bo, og hvor dyrt? Er du ute etter leilighet på Gjøvik til 1,3 millioner, eller enebolig på Fjellhamar til 6 millioner? Sett lista på noe troverdig for deg og til første bolig. Husk at de fleste selger og oppgraderer ettersom de får partner og barn. Dersom du sikter på en leilighet til 1,5 mill, så trenger du 225 000. Du har allerede 30 000, hurra! Du trenger da 195 000 til. Ut fra startlønn tipper jeg du kan klare lett å spare 3000 I måneden, kanskje 5000 om du er sparsommelig og bor svært billig. Si at du går for 3000 og bruker resten på leve et greit liv. Da er vi oppe i 5,5 år på å spare det du trenger dersom vi ser helt bort fra renter og avkastning. Spar smart i BSU, bruk skattefordelen til mer sparing, sett buffer i fond, og spar så godt du kan, så kan du klare dette på 4 år. Anonymkode: 74aa4...156 Tusen takk for svar! Jeg vil bo i Vestfold/Akershus og rundt her, gjerne på et småbruk for jeg har alltid drømt om å ha noen sauer, hund og gi en "landlig" barndom til fremtidige barn, da jeg har bodd i leilighet i storby. Og jeg vil jo ikke være alene om å kjøpe bolig, forhåpentligvis finner jeg en kjæreste å kjøpe sammen med. Det var ikke meningen å høres klagete ut i HI Men foreldrene mine er ikke helt oppegående (de er ikke sammen) og jeg har brukt penger på reising og gøye ting som jeg aldri har opplevd før, for å komme "ovenpå" livet igjen, hvis dere skjønner... Jeg har lånt penger til mamma bla. da jeg var yngre, i slutten av måneden når trygden hennes var brukt opp. Det er penger jeg aldri har fått igjen heller... Og det er bare å takke meg selv for det altså... Ønsket bare å få høre om hvor mye andre hadde spart i egenkapital før de ble ferdig med studiene, for å føle meg bedre dersom det fantes flere som har hatt like prioriteringer som meg selv... Anonymkode: efa53...4d4 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg vil bo i Vestfold/Akershus og rundt her, gjerne på et småbruk for jeg har alltid drømt om å ha noen sauer, hund og gi en "landlig" barndom til fremtidige barn, da jeg har bodd i leilighet i storby. Og jeg vil jo ikke være alene om å kjøpe bolig, forhåpentligvis finner jeg en kjæreste å kjøpe sammen med. Det var ikke meningen å høres klagete ut i HI Men foreldrene mine er ikke helt oppegående (de er ikke sammen) og jeg har brukt penger på reising og gøye ting som jeg aldri har opplevd før, for å komme "ovenpå" livet igjen, hvis dere skjønner... Jeg har lånt penger til mamma bla. da jeg var yngre, i slutten av måneden når trygden hennes var brukt opp. Det er penger jeg aldri har fått igjen heller... Og det er bare å takke meg selv for det altså... Ønsket bare å få høre om hvor mye andre hadde spart i egenkapital før de ble ferdig med studiene, for å føle meg bedre dersom det fantes flere som har hatt like prioriteringer som meg selv... Anonymkode: efa53...4d4 Mange har noen rare valg og tøffe bakgrunner bak seg. Det er mange på min alder som ikke kan spare eller prioritere, som har foreldre som sparte EK for dem og har kausjonert i tillegg fordi de ville ha drømmevillaen med en gang. Det er ikke få av disse som har brent seg et par ganger på hvor dyrt livet er. De redder seg jo inn igjen på verdier og familie, men dette er lærdom du allerede har og får før du kjøper. Og derfor vil du trolig lære dine barn kloke valg. Du får trøste deg med det. Og 4-5 år med å leie er helt overkommelig, altså. De årene går fort. Anonymkode: 74aa4...156 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg vil bo i Vestfold/Akershus og rundt her, gjerne på et småbruk for jeg har alltid drømt om å ha noen sauer, hund og gi en "landlig" barndom til fremtidige barn, da jeg har bodd i leilighet i storby. Og jeg vil jo ikke være alene om å kjøpe bolig, forhåpentligvis finner jeg en kjæreste å kjøpe sammen med. Det var ikke meningen å høres klagete ut i HI Men foreldrene mine er ikke helt oppegående (de er ikke sammen) og jeg har brukt penger på reising og gøye ting som jeg aldri har opplevd før, for å komme "ovenpå" livet igjen, hvis dere skjønner... Jeg har lånt penger til mamma bla. da jeg var yngre, i slutten av måneden når trygden hennes var brukt opp. Det er penger jeg aldri har fått igjen heller... Og det er bare å takke meg selv for det altså... Ønsket bare å få høre om hvor mye andre hadde spart i egenkapital før de ble ferdig med studiene, for å føle meg bedre dersom det fantes flere som har hatt like prioriteringer som meg selv... Anonymkode: efa53...4d4 Jeg har surret bort mye mer penger enn deg, forskjellen var bare at jeg fikk en del fra foreldre. Det er ikke vanlig å bare spare og ikke gjøre noe gøy hele studietiden.. De fleste er litt uansvarlige, selv om alle denne tråden er 100% perfekte ( som vanlig) Anonymkode: 2007d...0cb 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 Er student på andre året, og har spart rundt 143K i bsu på 2,5 år (satser på å ha 150 til nyttår). Hadde friår før studie der jeg sparte rundt 100K, også har jeg spart 43K mens jeg har studert. Er ansatt i fire forskjellige bedrifter i servicebransjen, og jobber rundt 3-4 dager i uka hvis jeg er flink. På sommeren jobber jeg litt på den gamle jobben min i hjembyen min. Er heldig som har en veldig generøs familie som betaler alt av helserelaterte regninger, så der sparer jeg mye. Men vet jeg kunne spart myyye mer dersom jeg virkelig gikk inn for det, men jeg liker å opprettholde en viss type livsstil. Selv om jeg ikke bryr meg så veldig om å komme inn på boligmarkedet tidlig, så prøver jeg å ha et mål om å spare minst 50 000kr i året som student. Fult overkommelig, men bare hvis du har tid og energi til det motivasjonen min er at jeg vet at jeg utdanner meg i et yrke hvor det er vanskelig å få jobb, så prøver å spare mest mulig mens jeg enda studerer! Anonymkode: db5e5...cd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå