Gå til innhold

Hvorfor aksepterer samfunnet at menn objektifiseres?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dagens samfunn er det lite man skal tillate seg før det blir voldsom debatt om objektifisering av kvinner. Det kan være en uheldig uttalelse, en vits som ikke slår an etc. Det blir fort et helvete når utsagn og handlinger kan tolkes til dithen at kvinner blir sett på som et sexobjekt. 

Men hvorfor er det ikke slik når rollene er snudd? Dette er fullt ut akseptert av kvinner og menn, og vi ser det spesielt i talentkonkurranser.

F.eks. i "Skal vi danse". Dommerpanelet gikk mann av huse da de skulle bedømme Grunde Myhrer, og det var ikke måte på hvor deilig han var, noe de la lite skjul på, hverken kvinner eller menn i panelet. Det ble stor latter og stor begeistring av alle. Dette ble også gjort et poeng av i "VG-panelet" i ettertid. 

På talentshow som f.eks. "Americas got Talent" florerer dette. De to kvinnelige dommerne i panelet nøler ikke med å omtale mannfolka som kommer inn i bar overkropp om hvor deilige de er. Flere ganger har de også tafset på dem og berørt dem når de har vært på scenen med dem. Heidi Klum tar ofte hånda si og beføler Simon Cowells hårete brystkasse. Til stor latter fra alle.
Jeg tror alle vet hva som hadde skjedd om en mannlig dommer hadde begynt å beføle en kvinnelig deltaker eller en kvinnelig meddommer over brystene. Om de hadde omtalt en kvinnelig deltaker som "deilig".

I den amerikanske versjonen av "Vil du bli millionær" var det en soldat som var deltaker, og den kvinnelige programlederen ble helt betatt av denne fyren og sa til og med at hun ble kåt av av han. Hva hadde skjedd om en mannlig programleder hadde sagt til en kvinnelig deltaker at han ble kåt når han så henne?

Så hvorfor aksepteres dette i et samfunn der man kjemper om likestilling? Ja, seksuell trakassering og objektifisering av kvinner er definitivt et mye større problem enn motsatt, men det betyr jo ikke at man skal akseptere det mot menn, eller skal vi det?

Eksempler:

Hele dommerpanelet i "Skal vi danse" vil "ligge med" Myhrer:
https://www.vgtv.no/video/146640/droeyt-dansestunt-helt-sykt

Dette neste klippet er så sinnsykt drøyt, at hadde rollene vært snudd, hadde programlederen garantert blitt anmeldt for sextrakassering. Men her er det altså veldig morsomt (Legg spesielt merke til hva hun sier rundt 1:30 ut i klippet):
https://www.youtube.com/watch?v=Zy_f1KOUlpA

Mel B tafser på en deltaker:
http://www.youtube.com/watch?v=ZcN75u1kGk0&t=1m38s

Det finnes flust av tilsvarende eksmpeler.

Anonymkode: b4c30...c76

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du igjen. Trodde du fortsatt var opptatt og engasjert  i «pronopenis-tråden» din..  :tekola:

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Perle skrev:

Du igjen. Trodde du fortsatt var opptatt og engasjert  i «pronopenis-tråden» din..  :tekola:

??

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

??

Ikke bry deg, hennes misjon her inne er å skrive nedsettende om alt og alle.

Til spørsmålet. Objektivisering av både kvinner og menn skjer rundt oss hele tiden. I de aller fleste tilfeller reageres det ikke fordi det er normalt, og strengt talt ganske naturlig, men grunnen til at i enkelte tilfeller reageres mer mot kvinnelig objektivisering er jo fordi vi lever i en tid med fokus på likestilling der kvinner, og ikke menn, har vært den undertrykte parten. Derfor er nok terskelen for hva som er objektivisering av menn høyere fordi de kommer fra det som har vært (og på flere områder fremdeles er) den mest undertrykte parten.

Det blir liksom ikke helt det samme å si rasisme fordi en mørkhudet mann eller dame kaller deg blek, som hvis du sier noe nedsettende til en mørkhudet person om hans hudfarge.

Anonymkode: 58536...82a

• Liker 3
Gjest Walkingdead
Skrevet (endret)

Fordi en del kvinner er hevngjerrige og tenker at nå er det menns tur.

Og fordi menn er kulturelt lært opp til ikke å sutre, selv når de også føler på ting.

Endret av Walkingdead
Gjest making.a.mess
Skrevet

Alle menn jeg kjenner ville blitt temmelig fornøyde av å bli tafset på av Mel B....

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med sånne stakkars menn tråder. Det får bare kvinner til å syntes at de tidligere tiders barske menn har blitt redusert til sutrekopper og hengeromper. Du kan da ikke sammeligne det å ta en hånd på en manns brystkasse med å ta en dame på puppene. 

Skrevet
5 minutter siden, Walkingdead skrev:

Fordi en del kvinner er hevngjerrige og tenker at nå er det menns tur.

Ja det vil jeg tro. Jeg er også dame men har aldri hatt behovet for å tafse etter en annens kropp eller å heie-opp og "slikke" chippendales eller hva de kalles. 

Men å hevne en dårlig handling så det blir en lærepenge av samme smak har jeg lært meg jeg også. Og da kaster jeg ballen litt tilbake og sier oppriktig at jeg ikke skjønner menns etterspørsel og higen etter former av seksualisering hos damer. Hva er greia,med seksualiserende adferd/tilgjorthet/bekledning/skuespillet det er i seg selv?

Jeg tror man glemmer hvor fint det er når man er to sammen i livet. En partner som følger deg gjennom alle fasene i voksenlivet og det å eldes sammen og dele tanker og minner fra fortid. Samfunnet legger ikke mye til rette for varige familieverdier og verdien av et godt livslangt partnerskap. Ekteskap er på vei ut og det er den ektefølte kjærligheten også desverre.

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Alle menn jeg kjenner ville blitt temmelig fornøyde av å bli tafset på av Mel B....

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med sånne stakkars menn tråder. Det får bare kvinner til å syntes at de tidligere tiders barske menn har blitt redusert til sutrekopper og hengeromper. Du kan da ikke sammeligne det å ta en hånd på en manns brystkasse med å ta en dame på puppene. 

Hørt sånt tull. Selvfølgelig kan det sammenlignes. Begge deler er egentlig utakseptabel oppførsel. Hva med å klipe ei jente i rompa kontra en mann? 

Anonymkode: cc884...def

• Liker 1
Skrevet

Likestilling vel. Kvinner har blitt objektivisert hele tiden.

Men det er jo like urettferdig at menn kan ligge rundt og få status, mens en kvinne blir sett på som en hore om hun gjør det samme.

Anonymkode: 2d399...044

• Liker 1
Skrevet

Kvinner som holder på sånn må skjerpe seg!!

Har vært vitne til kjipe episoder flere ganger:

Det var en ekkel dame i køen på et utested i Bergen for noen år siden som begynte å klå vilt på en ung mann, som ble tydelig utilpass. Alle venninnene bare lo. Når hun skulle inn ble hun nektet av dørvakten og laget deretter et helvetes styr. 

Så var det ei som bare "bestemte" at hun skulle ha med seg en ung fyr hjem. Jeg vet ikke hvordan det endte, men jeg hadde lyst til å gi han overfallsalarmen min. Han bare lo da, men. Ikke greit. 

Men det er sånn at hvis man kjefter på damer på byen så angriper de i flokk, så det er en risikosport. 

• Liker 3
Skrevet

En mannlig programleder som hadde gjort det samme mot en kvinnelig deltaker ville fått sparken på dagen og det ville vært flere uker med diskusjoner i media etterpå om hvor ille programlederen var og om hvor trakasserende kullturen er, osv.

Anonymkode: 6abc8...b6d

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er nok terskelen for hva som er objektivisering av menn høyere fordi de kommer fra det som har vært (og på flere områder fremdeles er) den mest undertrykte parten.

Anonymkode: 58536...82a

d35.jpg

• Liker 2
Gjest Froning
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En mannlig programleder som hadde gjort det samme mot en kvinnelig deltaker ville fått sparken på dagen og det ville vært flere uker med diskusjoner i media etterpå om hvor ille programlederen var og om hvor trakasserende kullturen er, osv.

Ser poenget ditt...

Videoen var fremdeles hysterisk:laugh: Fikk meg en god latter:fnise:

Thanks for sharing!

Endret av Froning
Skrevet
16 minutter siden, Froning skrev:

Videoen var fremdeles hysterisk:laugh: Fikk meg en god latter:fnise:

Du er en del av problemet.

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke sammenligne med at dommere i konkurranser som handler om image og hvordan de ter seg, gir ros og komplimenter til deltakerne som har fikset seg i timesvis nettopp for å se bra ut for netopp dommerne -
med alle de millioner av daglige tilfellene der kvinner som bare går ut døra og på jobb får seksuelle komplimenter fra fremmede de ikke vil ha noe med å gjøre og ikke hadde intensjon om å møte på, og blir befølt og objektivisert fordi de tilfeldigvis går på gata fra A til B eller er på et offentlig sted. 

Anonymkode: 68018...81d

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt sånt tull. Selvfølgelig kan det sammenlignes. Begge deler er egentlig utakseptabel oppførsel. Hva med å klipe ei jente i rompa kontra en mann? 

Anonymkode: cc884...def

Verre for en jebte sikkert, men man skal ikke klype en mann i rompa heller. 

Spurte mannen min om hva han hadde syntes om at Mel B hadde tatt på brysthårene hans. Han sa med et glis at det hadde vært HELT GREIT.  

Skrevet
37 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Verre for en jebte sikkert, men man skal ikke klype en mann i rompa heller. 

Spurte mannen min om hva han hadde syntes om at Mel B hadde tatt på brysthårene hans. Han sa med et glis at det hadde vært HELT GREIT.  

Nei man skal ikke klype en mann i rumpa heller siden det er en intimsone for han, og generelt så tar man ikke på fremmede folk. 
Men det er jo kvinners rumper som er seksualiserte, og ikke menns, så det er mye værre å klype en kvinne i rumpa. Kvinnerumper blir max seksualisert overalt i samfunnet, reklamer, filmer, musikkvideor, cd covere, moteindustrien, OVERALT. 
Mens mannerumper er jo akseptert som en vanlig kroppsdel like seksuell som håndflaten eller leggen eller nakken. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei man skal ikke klype en mann i rumpa heller siden det er en intimsone for han, og generelt så tar man ikke på fremmede folk. 
Men det er jo kvinners rumper som er seksualiserte, og ikke menns, så det er mye værre å klype en kvinne i rumpa. Kvinnerumper blir max seksualisert overalt i samfunnet, reklamer, filmer, musikkvideor, cd covere, moteindustrien, OVERALT. 
Mens mannerumper er jo akseptert som en vanlig kroppsdel like seksuell som håndflaten eller leggen eller nakken. 

Hæ? Det er vel ikke helt sant, selv om det er MER kvinnerumper. Mannerumper er helt klart seksualiserte også! Så det senest i går i No Strings Attached.

Likevel er det verre for kvinner, og grunnen er den fysiske underlegenheten vi generelt har. En mann kan faktisk bare dytte bort en dame, så det er ikke truende på samme måte som det KAN være for kvinner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...