tingeling Skrevet 22. januar 2005 #1 Del Skrevet 22. januar 2005 Hei Vi skal snart kutte pillen men så fikk jeg her for en tid siden vite at vår elskede pusejente kan smitte meg og en evt baby med toxoplasmose... Er det noen av dere som har katt, og hvordan gjør dere dette? Vår pusejente er innekatt og har aldri være ute eller vært sammen med noen utekatter? Tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shy Skrevet 22. januar 2005 #2 Del Skrevet 22. januar 2005 Hei! Jeg er gravid, og vi har katt. Da vi fant ut at jeg var gravid, ble vi enige om at mannen min skal tømme kattesanden fra kassen til pus. Bortsett fra det er alt som før, jeg både koser og duller med pusen, men jeg passer meg litt for å ha henne helt oppi ansiktet mitt... Jeg har mange venner som har katt, har vært gravide, og fått friske fine barn... uten allergier eller noe annet tull i svangerskapet. Det er nok bare lurt å bruke sunn fornuft, og ikke utsette seg for farer som f.eks å tømme kattekassen. Lykke til med prøvingen!! shy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 22. januar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 22. januar 2005 Takk for svar! Leste litt på nettet i dag og fant ut at innekatter er mye mindre utsatt så jeg puster litt lettere nå Tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 22. januar 2005 #4 Del Skrevet 22. januar 2005 Legen kan ta blodprøve og undersøke om du er immun mot toksoplasmose. Det er ikke så mange som er det, bare ca 10% tror jeg, men det kan jo hende du er heldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 22. januar 2005 #5 Del Skrevet 22. januar 2005 Eg har pusekatt og er ikkje immun mot toxoplasmose. Det vart teke blodprøve for å sjekke dette ved første kontroll, i veke 22 og det skal takast igjen i veke 37. Eg har ikke bedt om ekstra blodprøvar - dette er rutine der eg går til kontrol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 23. januar 2005 #6 Del Skrevet 23. januar 2005 At katten din er innekatt reduserer risikoen betraktilig. den må jo få smitten fra et sted for å smitte deg :-) En viktig forhåndsregle er som nevnt her at du ikke tømmer/steller katte doen. Og du og pus trenger ikke sove i samme seng. Du er jo ikke den eneste som har katt og ønsker å bli gravid så dette går nok bra om du passer på litt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #7 Del Skrevet 23. januar 2005 :-) Og du og pus trenger ikke sove i samme seng. hmmm... pusekatten vår liker veldig godt å sove i sengen vår og etter at hun lærte seg å åpne dører har vi nesten måttet gi opp... kastet henne ut av soverommet tre ganger i dag morges Men, men vi får vel bli litt strengere, det er kanskje god trening tingeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #8 Del Skrevet 23. januar 2005 Faren for å få Toksoplasmose av katter i Norge er relativt liten. I følge legen min var faren for å få det gjennom dårlig mat større. Og om man hadde vært i Syden og plukket opp noe der - katt eller mat. Jeg har katt og bekymrer meg iallefall IKKE, selv om jeg er 28 uker gravid nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 28. januar 2005 #9 Del Skrevet 28. januar 2005 Det er aldri bevist overføring av toksoplasmose fra katt til en gravid kvinnei Norge. Man har derimot hatt noen toksoplasmosetilfeller hos gravide kvinner som har gravd i jord eller spist ugrei mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå