Gå til innhold

Tenk hvis vi alle nektet bompenger!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må si med en gang, at jeg tør ikke, men syns det denne mannen gjør er genialt. Ten HVIS flere hadde gjort som han. Tenk hvis vi alle kunne nekte å betale bompenger, staten hadde ikke hatt kapasitet til å kreve oss alle. http://www.nettavisen.no/nyheter/har-nektet-a-betale-bompenger-i-halvannet-ar/3339485.html

Anonymkode: 8e825...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde vi ikke fått så mange flere nye veier da. 

Anonymkode: 07b99...168

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde vi ikke fått så mange flere nye veier da. 

Anonymkode: 07b99...168

Det er det som er problemet. Jeg synes ikke bompenger burde være nødvendig, men siden det ikke er håp om noe særlig veibygging uten bompengefinansiering vil jeg heller betale. 

Anonymkode: e0807...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det som er problemet. Jeg synes ikke bompenger burde være nødvendig, men siden det ikke er håp om noe særlig veibygging uten bompengefinansiering vil jeg heller betale. 

Anonymkode: e0807...b69

Hva med bompengeringen i Oslo, har det noe som helst med nye veier å gjøre?

Anonymkode: 8e825...bbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med bompengeringen i Oslo, har det noe som helst med nye veier å gjøre?

Anonymkode: 8e825...bbe

Haha, Oslo er jo gullbyen for bil. Har du vært på Vestlandet? Bergen har hatt bomring siden 1982 (og, ja, pengene er øremerket for samferdsel) og man kan ikke dra til noe som helst sted fra Bergen uten å måtte bla opp betydelige beløp.

Anonymkode: b68fc...ee5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si med en gang, at jeg tør ikke, men syns det denne mannen gjør er genialt. Ten HVIS flere hadde gjort som han. Tenk hvis vi alle kunne nekte å betale bompenger, staten hadde ikke hatt kapasitet til å kreve oss alle. http://www.nettavisen.no/nyheter/har-nektet-a-betale-bompenger-i-halvannet-ar/3339485.html

Anonymkode: 8e825...bbe

Ikke kapasitet? Tror du overvurderer hvor mye jobb det er. Ubetalte regninger blir sendt til inkasso eller statens innkrevningssentral uten at noen trenger å løfte en finger. Så blir det gebyr, innkassorente og lønnstrekk på hele gjengen. Staten får alltid pengene sine.

 

Anonymkode: c4a0e...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med bompengeringen i Oslo, har det noe som helst med nye veier å gjøre?

Anonymkode: 8e825...bbe

Nei, men saken du linket til gjelder ikke Oslo, den gjelder en bomring som er satt opp for å finansiere veibygging, nærmere bestemt Tønsbergpakken fase 1. 

Bomringen i Oslo har en annen funksjon, og det blir en annen diskusjon. 

Anonymkode: e0807...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, men saken du linket til gjelder ikke Oslo, den gjelder en bomring som er satt opp for å finansiere veibygging, nærmere bestemt Tønsbergpakken fase 1. 

Bomringen i Oslo har en annen funksjon, og det blir en annen diskusjon. 

Anonymkode: e0807...b69

Interessant. Virker på meg som om man ønsker å sette opp bommer, og så gjør man det og så finner man et eller annet argument for det. Bommene er sikkert nyttige for overvåkning også, litt frem i tid når personvernet vår er fullstendig rasert.

Anonymkode: 8e825...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi fikk fred i verden. DET hadde vært noe.

(Forutsatt at det ikke var på grunn av total utslettelse, eller noe sånt, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, T-Rex said:

Tenk om vi fikk fred i verden. DET hadde vært noe.

(Forutsatt at det ikke var på grunn av total utslettelse, eller noe sånt, da.)

Usannsynlig at vi får fred i verden når myndighetene gjør som de vil uansett hva man stemmer.

Anonymkode: 8e825...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Usannsynlig at vi får fred i verden når myndighetene gjør som de vil uansett hva man stemmer.

Anonymkode: 8e825...bbe

Eh, ja. Det er nok en smule utopisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger er jo bare en ekstra skatt som de som kjører bil betaler. Det er jo en ganske urettferdig skatt, som treffer veldig ulikt. 

Alternativt kunne jo pengene blitt betalt over skatten. Selv om vi ikke kjører bil selv, har vi jo likevel mange fordeler av at det er gode veier. F.eks varer som vi kjøper er transportert på disse veiene. 

Uansett ville enten skattetrykket vært høyere, eller tjenestetilbudet lavere uten bompengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si med en gang, at jeg tør ikke, men syns det denne mannen gjør er genialt. Ten HVIS flere hadde gjort som han. Tenk hvis vi alle kunne nekte å betale bompenger, staten hadde ikke hatt kapasitet til å kreve oss alle. http://www.nettavisen.no/nyheter/har-nektet-a-betale-bompenger-i-halvannet-ar/3339485.html

Anonymkode: 8e825...bbe

Å nekte bompenger kan gå en stund, men tilslutt så havner du i retten, hos statens inkrevningssentral. Så tar de bilen din og huset ditt om du ikke betaler. 

Jeg ville vi klet dette litt annerledes og skrudd tiden 4,5 år tilbake. Da lovet nemlig frp at dersom de kom i regjering så skulle alle bompengebommene fjernes. (Og Mulla Krekar skulle ut av landet, prompte.) Men hva skjedde? Ingenting. Folk og frpere har forlangst glemt sine løfter. Hadde de gjort som de lovet, så hadde ingen trengt å betale bompenger. 

(Men noen av oss betaler ikke bompenger og burde kanskje ikke uttale oss i denne debatten?)

Anonymkode: 3195e...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde vi ikke fått så mange flere nye veier da. 

Anonymkode: 07b99...168

Bompengene brukes ikke bare til vei, noe det skulle vært brukt til, så med årsavgiften alene blir det ganske mye. Årsavgift * alle registrerte kjøretøyer

Anonymkode: 7413b...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Å nekte bompenger kan gå en stund, men tilslutt så havner du i retten, hos statens inkrevningssentral. Så tar de bilen din og huset ditt om du ikke betaler. 

Jeg ville vi klet dette litt annerledes og skrudd tiden 4,5 år tilbake. Da lovet nemlig frp at dersom de kom i regjering så skulle alle bompengebommene fjernes. (Og Mulla Krekar skulle ut av landet, prompte.) Men hva skjedde? Ingenting. Folk og frpere har forlangst glemt sine løfter. Hadde de gjort som de lovet, så hadde ingen trengt å betale bompenger. 

(Men noen av oss betaler ikke bompenger og burde kanskje ikke uttale oss i denne debatten?)

Anonymkode: 3195e...a0c

Nettopp. Virker som alle politikere vil ha bommer over hele landet uansett hva de sier.

Bommene angår ikke bare dem som betaler bompenger, de har et stort overvåkningspotensiale.

Anonymkode: 8e825...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutes ago, stan said:

Bompenger er jo bare en ekstra skatt som de som kjører bil betaler. Det er jo en ganske urettferdig skatt, som treffer veldig ulikt. 

Alternativt kunne jo pengene blitt betalt over skatten. Selv om vi ikke kjører bil selv, har vi jo likevel mange fordeler av at det er gode veier. F.eks varer som vi kjøper er transportert på disse veiene. 

Uansett ville enten skattetrykket vært høyere, eller tjenestetilbudet lavere uten bompengene. 

Ja hvorfor kan de ikke det? Kan det være en annen grunn til bommene?

Anonymkode: 8e825...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting folk her ser ut til å misforstå er at veiutbygging betales ikke med innsamlede midler. De betales med lån i banken som så mange andre store prosjekter. Da foretar utlåner, altså banken, en risikoanalyse basert på sannsynligheten for å få tilbake pengene sine og renter oppå det. Da ser de på cash flow og betalingsdyktighet til de involverte. De har sannsynligvis lagt inn i budsjettene at så og så mange prosent ikke kommer til å betale. Og den gjelden kan de selge til inkassobyrå og da får de en del av pengene sine likevel. Det blir makroøkonomi, ikke mikro. 

Anonymkode: 31017...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvorfor kan de ikke det? Kan det være en annen grunn til bommene?

Anonymkode: 8e825...bbe

Det er jo så enkelt som at politikerne har sett at folk (motvillig) aksepterer bompenger. Så da er det blitt en ekstra måte å få inn penger på. 

Når man først blir vant med disse pengene er de vanskelig å gi slipp på.

Det er jo det Frp har erfart i regjering. At politikken rett og slett ikke henger sammen. Det er ikke mulig å ta vekk bompengene uten å redusere tjenestetilbudet. 

Så bompengene er kommet for å bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk hvis alle snek på trikken og stjal i butikken? Det hadde jo vært helt toppers? 

Anonymkode: 72fe2...0e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...