Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 #1 Skrevet 12. oktober 2017 Hei, Jeg skal på ultralyd i morgen (er helt i starten av uke 12) og er nysgjerrig på hva som vil skje og hva man vil få se. Har lest at enkelte har fått innvendig ultralyd, men at det er minst like vanlig med utvendig. Jeg er litt bekymret for om det blir innvendig da jeg er redd for at det blir ubehagelig. Fint om dere vil dere erfaringer Hilsen førstegangsgravid
snurk Skrevet 12. oktober 2017 #2 Skrevet 12. oktober 2017 Mest sannsynlig utvendig, men om de ikke kan se noe så vil de nok gjøre innvendig ul :-)
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #3 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har opplevd innvendig ultralyd i forbindelse med abort. Du får en god dose glidemiddel på og det var virkelig ikke smertefult eller fysisk ubehagelig på noen måter. Lykke til i morgen! Anonymkode: 1a478...cf2 1
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2017 9 minutter siden, snurk skrev: Mest sannsynlig utvendig, men om de ikke kan se noe så vil de nok gjøre innvendig ul :-) Takk for svar! Da håper jeg at både baby og alt har rett plassering så jordmor får best mulig bilder! Har du selv vært på ultralyd rundt denne tiden? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd innvendig ultralyd i forbindelse med abort. Du får en god dose glidemiddel på og det var virkelig ikke smertefult eller fysisk ubehagelig på noen måter. Lykke til i morgen! Anonymkode: 1a478...cf2 Takk for svar Betryggende å høre at du ikke opplevde det som smertefullt eller ubehagelig. Som vanlig er det nok bare jeg som bekymrer meg unødvendig. Og takk!
snurk Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Ja, jeg bor i Danmark og her får alle gravide tilbud om nakkefoldscan som foretas i uke 12-13. Jeg husker ikke nøyaktig hvor langt jeg var, men syns å huske jeg var 12+5 eller noe slikt. Det var utvendig ultralyd :-) 1
Humlefot Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg var på utvendig 11+6, klare fine bilder av sprellende baby som vinket med armen.😄 1
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #7 Skrevet 12. oktober 2017 8 minutter siden, snurk skrev: Ja, jeg bor i Danmark og her får alle gravide tilbud om nakkefoldscan som foretas i uke 12-13. Jeg husker ikke nøyaktig hvor langt jeg var, men syns å huske jeg var 12+5 eller noe slikt. Det var utvendig ultralyd :-) Jeg bor i Sverige og også her tilbys alle ultralyd i denne uken. Ble overrasket da jeg har forstått at man i Norge kun får tilbud om dette dersom man er fylt 38 år innen termin. Takk igjen for svar!
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2017 3 minutter siden, Humlefot skrev: Jeg var på utvendig 11+6, klare fine bilder av sprellende baby som vinket med armen.😄 Å, så fantastisk! Nå kjenner jeg at jeg virkelig gleder meg (og gruer meg). Håper alt står bra til med den lille og at jeg også får se en sprellende baby 1
N85 Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 Så mest med utvendig ul i uke 12+1🙂 (gyn prøvde med innvendig først). Men innvendig er ikke vondt det heller altså. Det er en relativt smal og glatt stav de bruker. Spekulum hos fastlegen er mye verre. 1
miore Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg har vært på 32 innvendige UL i løpet av et drøyt år nå, og lover på tro og ære at det ikke gjør vondt Sist jeg var på UL i uke 12 var det først innvendig og deretter utvendig UL. Vi så detaljene angående nakkefold og nesebein bedre på den innvendige, mens det var lettere å se hele fosteret på utvendig.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg var aldri på ul så tidlig. Så kan ikke hjelpe deg der. Men jeg tok en innvendig ul i vinter pga andre ting enn graviditet. Og jeg skal være ærlig å si at jeg knapt kjente staven. Og jeg er ganske trang, og spenner musklene lett. Men med en god dose glidemiddel på den, så var det knapt merkbart. Ikke smertefult eller ubehagelig. Bare ubehagelig å ligge der å skreve til et annet menneske 🤣 Anonymkode: d4558...967 1
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 12. oktober 2017 49 minutter siden, N85 skrev: Så mest med utvendig ul i uke 12+1🙂 (gyn prøvde med innvendig først). Men innvendig er ikke vondt det heller altså. Det er en relativt smal og glatt stav de bruker. Spekulum hos fastlegen er mye verre. Det var godt å høre! Har vært til undersøkelse for å ta celleprøve hvor spekulum ble brukt så da er det fint å vite at det ikke er like ubehagelig. Nå kan jeg kanskje la være å kvie meg og heller glede meg over å få se babyen for første gang. Takk for svar
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #13 Skrevet 12. oktober 2017 42 minutter siden, miore skrev: Jeg har vært på 32 innvendige UL i løpet av et drøyt år nå, og lover på tro og ære at det ikke gjør vondt Sist jeg var på UL i uke 12 var det først innvendig og deretter utvendig UL. Vi så detaljene angående nakkefold og nesebein bedre på den innvendige, mens det var lettere å se hele fosteret på utvendig. Mange takk for svar! Jeg er glad for å høre at alle dere som svarer ikke har opplevd den innvendige ultralyden som fryktelig ubehagelig. Jeg håper fortsatt på utvendig, men det viktigste er såklart at jordmor får undersøkt alt som skal undersøkes. Jeg føler meg litt dum som henger meg opp i en slik filleting når jeg om noen måneder faktisk skal gjennom en fødsel. Men det orker jeg ikke engang tenke på! :D
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #14 Skrevet 12. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var aldri på ul så tidlig. Så kan ikke hjelpe deg der. Men jeg tok en innvendig ul i vinter pga andre ting enn graviditet. Og jeg skal være ærlig å si at jeg knapt kjente staven. Og jeg er ganske trang, og spenner musklene lett. Men med en god dose glidemiddel på den, så var det knapt merkbart. Ikke smertefult eller ubehagelig. Bare ubehagelig å ligge der å skreve til et annet menneske 🤣 Anonymkode: d4558...967 Takk for svar! Jeg har også en tendens til å stramme til alle muskler, noe som sikkert ikke gjør saken bedre. Godt å høre deg si at du omtrent ikke kjente staven! Akkurat det å skreve foran et fremmed menneske tror jeg aldri jeg kommer til å bli vant til.
miore Skrevet 12. oktober 2017 #15 Skrevet 12. oktober 2017 2 minutter siden, Sommerfugl90 skrev: Mange takk for svar! Jeg er glad for å høre at alle dere som svarer ikke har opplevd den innvendige ultralyden som fryktelig ubehagelig. Jeg håper fortsatt på utvendig, men det viktigste er såklart at jordmor får undersøkt alt som skal undersøkes. Jeg føler meg litt dum som henger meg opp i en slik filleting når jeg om noen måneder faktisk skal gjennom en fødsel. Men det orker jeg ikke engang tenke på! :D Jeg synes ikke det er så rart at man blir bekymret når man ikke vet helt hva som venter en Usikkerhet er alltid litt skummelt! Men det er i alle fall ikke i nærheten av å være like ubehagelig som et spekulum, den staven som brukes er veldig smal, og de bruker rikelig med glidemiddel. Mange synes jo det er litt ekstra ubehagelig siden man gjerne føler seg litt ekstra sårbar uten klær på underkroppen; der har jeg blitt rimelig blasert etter hvert i og med at jeg har vært gjennom det så utrolig mange ganger. 1
Sommerfugl90 Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #16 Skrevet 12. oktober 2017 16 minutter siden, miore skrev: Jeg synes ikke det er så rart at man blir bekymret når man ikke vet helt hva som venter en Usikkerhet er alltid litt skummelt! Men det er i alle fall ikke i nærheten av å være like ubehagelig som et spekulum, den staven som brukes er veldig smal, og de bruker rikelig med glidemiddel. Mange synes jo det er litt ekstra ubehagelig siden man gjerne føler seg litt ekstra sårbar uten klær på underkroppen; der har jeg blitt rimelig blasert etter hvert i og med at jeg har vært gjennom det så utrolig mange ganger. Du har nok rett i at usikkerheten når man ikke vet helt hva som venter kan være ganske skummel. Jeg er ganske flink til å gruble og ser alltid for meg de absolutt verst tenkelige scenarioene. Takk igjen for fine svar!
Minlillelykke Skrevet 12. oktober 2017 #17 Skrevet 12. oktober 2017 Vi tok ul i uke 12 denne gangen. Den var utvendig. Så en bitteliten ferdig baby. Fikk ikke vite kjønn eller slikt da 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #18 Skrevet 13. oktober 2017 Hadde innvendig i uke 13... på ahus. Men innvendig UL er på ingen måte ubehagelig! Kjennes knapt i det hele tatt Så uansett absolutt ingenting å grue seg til! Anonymkode: c6292...70d 1
Sommerfugl90 Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #19 Skrevet 13. oktober 2017 Det ble utvendig for min del! Vi så en liten baby som vinket til oss og jeg er helt i ekstase! :D Hodet mitt er helt på en annen plass og jeg forstår ikke hvordan jeg skal holde ut på jobb frem til i ettermiddag :D 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 Det er nok veldig forskjellig om man tar innvendig eller utvendig ultralyd har jeg skjønt. Tok ultralyd både i uke 6 og 8, og de var begge utvendige. Kan hende utstyret var av topp kvalitet, eller om det har noe å si hvor mye ekstra man har på magen? Nå er jeg litt lubben selv men akkurat der nede hvor hun rotet rundt med ultralydapparatet er jeg rimelig flat ( alt er så langt ned de første ukene, så alt ligger omtrent i høyde med trusekanten). Anonymkode: bf324...5e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå