AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 For 8 år siden var jeg i en bilulykke og fikk en kraftig nakkesleng. Er operert flere ganger. Er på AAP i dag og føler at jeg bare blir dårligere og dårligere. Har testet det som er av behandlinger (fysioterapi, akupunktur, kiropraktor osv osv) men ingen vil behandle meg da jeg blir værre av behandling. Før ulykken hadde jeg 100% jobb, var aktiv innenfor idrett og hadde flere hobbyer. Etter ulykken har energinivået vært under bakkenivå. Jeg blir utslitt av en tur på butikken og på de dårligste dagene må jeg samle krefter for å gå på do 🙄 Nå er det som kan fikses i nakken min fikset og jeg har mye mindre smerter, men energien er stadig på null. Var hos en nevrolog som snakket om ME da jeg har omtrent alle symptomene. Jeg avfeide det litt selv men så sa fastlegen min seg enig og ville jeg skulle utredes. Kan man virkelig få ME etter en ulykke? Jeg kan virkelig ingenting om dette. NAV krevde at jeg skulle utredes hos psykolog da de mente at smertene og utmattelsen er psykisk. Psykologen jeg gikk til utelukket dette da psyken min vistnok er tipp topp. Dette innlegget viser garantert hvor lite jeg kan om dette og jeg håper det finnes noen snille sjeler her på KG som kan forklare meg litt om hvordan utredningen foregår. Kan man bli frisk av dette? Hilsen TS som er dritt lei av sofa, internett og Netflix hele dagen og som veldig gjerne vil få livet tilbake 😥 Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Nei, det kan man ikke. ME kommer av virusinfeksjon. Ikke rart at ingen snart vet hva ME går ut på for noen leger setter jo bare diagnose etter symptomer og ikke sykdomsforløp. At du sliter med fatique etter ulykke er nok ikke uvanlig, men fatique og ME er heller ikke det samme. Jeg ville frarådet en ME-utredelse og rette fokus mot mer sannsynlige tilstander i stedet for å få en diagnose du uansett ikke vil få noe hjelp for. Anonymkode: ba109...587 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan man ikke. ME kommer av virusinfeksjon. Ikke rart at ingen snart vet hva ME går ut på for noen leger setter jo bare diagnose etter symptomer og ikke sykdomsforløp. At du sliter med fatique etter ulykke er nok ikke uvanlig, men fatique og ME er heller ikke det samme. Jeg ville frarådet en ME-utredelse og rette fokus mot mer sannsynlige tilstander i stedet for å få en diagnose du uansett ikke vil få noe hjelp for. Anonymkode: ba109...587 Takk for svar! Det var det inntrykket jeg satt med også! At ME er virus og ikke resultat av skade! Men jeg kan som sagt ikke noe om dette... Jeg føler at legen vil utrede meg for å få en knagg og henge skadene på istede for å finne ut av hva som egentlig feiler meg! Jeg vil bli frisk og ikke bare få høre «at det er sånn fordi......» Takk igjen for nyttig svar TS Anonymkode: 32694...a47
Bakepulver Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det var det inntrykket jeg satt med også! At ME er virus og ikke resultat av skade! Men jeg kan som sagt ikke noe om dette... Jeg føler at legen vil utrede meg for å få en knagg og henge skadene på istede for å finne ut av hva som egentlig feiler meg! Jeg vil bli frisk og ikke bare få høre «at det er sånn fordi......» Takk igjen for nyttig svar TS Anonymkode: 32694...a47 http://me-forskning.no/hva-er-me/ Håper at legene kan hjelp deg, Ts og finne en løsning på helseutfordringene dine etter ulykken. Ønsker deg alt godt videre 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 4 minutter siden, Bakepulver skrev: http://me-forskning.no/hva-er-me/ Håper at legene kan hjelp deg, Ts og finne en løsning på helseutfordringene dine etter ulykken. Ønsker deg alt godt videre Tusen takk for link og lykkeønskninger ❤️ TS Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 Men du kan jo ha fått ME etter ulykken, etter en virusinfeksjon. Anonymkode: d341c...efb
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 Du kan jo ha fått en virusinfeksjon, gjerne uten å være helt klar over det Anonymkode: f64ef...950
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 Noen får faktisk også ME uten å gå gjennom en virusinfeksjon først, "kun" 75% av ME syke forteller at de har fatt en virusinfeksjon i forkant av sykdommen Anonymkode: f64ef...950 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 Nei, du har ikke og får ikke ME diagnose etter trafikkulykker. Trøttheten du opplever har en sammenheng med ulykken og traumet du har opplevd. Dermed heter trettheten din fatigue. Symptomer og opplevelsen er den samme som ved ME. ME er en utelukkelsesdiagnose. Når det ikke finnes en fysisk eller psykisk påviselig grunn til trettheten er diagnosen ME. Finnes der en påviselig forklaring slik som her, så er Fatigue diagnosen på trettheten din. Du kan lese mye nå om kreftpasienter og senskader. En av plagene deres er slitenhet/energitap. De kan være vel så plaget med tretthet som en med ME, men også her settes fatigue som diagnose på det kreftpasientene sliter med. Det samme gjelder for oss med andre grunner til nedsatt energinivå. Du må finne din måte å klare å fungere best mulig på. Noen opplever at trettheten går litt over, andre må leve med det resten av livet. Det er mer enn ti år siden jeg ble skadet. Trettheten er ikke like ille nå som i starten. Men om det skyldes at jeg har tilpasset meg eller om trettheten er mindre vet jeg sannelig ikke. Anonymkode: a2878...823 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 Ja det kan man. ME kommer av virus som kan ligge og "sove" i kroppen frem til f.ex. en ulykke skjer. Det kan også trigges av barnefødsel, et infisert flåttbitt/annet insektbitt, følelsesmessige kriser og andre ting som gjør at immunforsvaret er midlertidig nede eller at man har plutselig mye adrenalin i kroppen som viruset nærer seg av (som ved en skade). Sjekk ut boka Medisinsk Klarsynt. Her om å komme seg fra skader: http://www.medicalmedium.com/blog/recovering-from-physical-injuries Anonymkode: b88f4...af5 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Tusen takk for mange gode svar Skal ta opp fatigue med lege. Syntes det er rart om jeg har fått ME som følge av en bilulykke som flere her sier... Om legen likevel vil utrede meg, er det noen måte å finne ut av dette sikkert på? Siden det er virus tenker jeg på. Jeg vil jo ikke ha en "sekkediagnose" fordi legen min "gir opp" å finne årsaken. Ser for meg at de da vil slutte å utrede etter hva som egentlig er galt og henge alt på ME-knaggen? TS Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #12 Skrevet 12. oktober 2017 Er du flink til å tilpasse deg fatiguen? Aktivitetsavpasser og energiøkonomiserer du? Anonymkode: 8d8b2...cc8 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #13 Skrevet 12. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan man. ME kommer av virus som kan ligge og "sove" i kroppen frem til f.ex. en ulykke skjer. Det kan også trigges av barnefødsel, et infisert flåttbitt/annet insektbitt, følelsesmessige kriser og andre ting som gjør at immunforsvaret er midlertidig nede eller at man har plutselig mye adrenalin i kroppen som viruset nærer seg av (som ved en skade). Sjekk ut boka Medisinsk Klarsynt. Her om å komme seg fra skader: http://www.medicalmedium.com/blog/recovering-from-physical-injuries Anonymkode: b88f4...af5 Hvis man blir bitt av en flått er det ikke ME man får, men borreliose! 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode svar Skal ta opp fatigue med lege. Syntes det er rart om jeg har fått ME som følge av en bilulykke som flere her sier... Om legen likevel vil utrede meg, er det noen måte å finne ut av dette sikkert på? Siden det er virus tenker jeg på. Jeg vil jo ikke ha en "sekkediagnose" fordi legen min "gir opp" å finne årsaken. Ser for meg at de da vil slutte å utrede etter hva som egentlig er galt og henge alt på ME-knaggen? TS Anonymkode: 32694...a47 Har du andre plager enn fatigue? Les litt om ME og se om du kan kjenne deg igjen. Les gjerne Canada-kriteriene! Hvis du ikke kjenner deg igjen har du nok ikke ME. Det er viktig å finne utav hva som er galt, og at du får rett diagnose! Anonymkode: 994e8...5fa
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #14 Skrevet 12. oktober 2017 ME kan forårsakes av en virusinfeksjon, men dette er det absolutt ikke fakta. Selv forskere vet ikke hvorfor så hvorfor er alle er så bastante? Det er mellom 50-75% som selv sier at de har fått ME etter en infeksjon. Foreløpig vet man ikke nok til å si hvorfor noen får ME. Til TS; ja, prøv å unngå å få en ME diagnose før du er absolutt ferdig utredet. Får du diagnosen får du null hjelp og blir etterlatt til deg selv. Anonymkode: f6aff...703 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #15 Skrevet 12. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du flink til å tilpasse deg fatiguen? Aktivitetsavpasser og energiøkonomiserer du? Anonymkode: 8d8b2...cc8 Jeg gjør så godt jeg kan ut i fra dagsform. Man får jo lite forståelse fra folk rundt seg for at man "alltid er sliten" så jeg pusher meg nok innimellom mer en jeg bør gjøre. Når du får 47352 gangen får høre at du bare er lat og at man ikke kan være SÅ sliten av så lite så er det ikke så enkelt bestandig For friske mennesker å skulle skjønne at det faktisk er fullstendig nødvendig å sove i 3 timer etter en tur på butikken tror jeg ikke går ann. Eller at oppvasken må taes dagen etter fordi man er tom for krefter etter å ha laget middag. Jeg trodde jo ikke på det selv før ulykken, så jeg forstår dem jo, men det er veldig frustrerende for meg. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man blir bitt av en flått er det ikke ME man får, men borreliose! Har du andre plager enn fatigue? Les litt om ME og se om du kan kjenne deg igjen. Les gjerne Canada-kriteriene! Hvis du ikke kjenner deg igjen har du nok ikke ME. Det er viktig å finne utav hva som er galt, og at du får rett diagnose! Anonymkode: 994e8...5fa Jeg kjenner meg igjen i det meste faktisk. Ja, jeg tenker også at det er viktig at man får korrekt diagnose! Jeg håper jo det er så enkelt som at jeg har en nerve i klem en plass og at jeg må finne rette kiropraktoren som kan knekke den opp. Sånn for å sette det på spissen. TS Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #16 Skrevet 12. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ME kan forårsakes av en virusinfeksjon, men dette er det absolutt ikke fakta. Selv forskere vet ikke hvorfor så hvorfor er alle er så bastante? Det er mellom 50-75% som selv sier at de har fått ME etter en infeksjon. Foreløpig vet man ikke nok til å si hvorfor noen får ME. Til TS; ja, prøv å unngå å få en ME diagnose før du er absolutt ferdig utredet. Får du diagnosen får du null hjelp og blir etterlatt til deg selv. Anonymkode: f6aff...703 Det er det jeg er redd for nemlig. En venninne av meg slet med mye av de samme tingene, men hadde mye mer smerter enn meg. Hun fikk diagnosen fibromyalgi og nå henger legen hennes ALT på fibroknaggen! Hun fikk en gang akutte ryggsmerter - type kunne nesten ikke stå oppreist og legen hang det rett på fibroknaggen uten å utrede henne. Etter lang tid dro hun til privatlege som sendte henne på MR. Hun hadde en alvorlig prolaps som faktisk måtte opereres! Det er jo kjempeskummelt! TS Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #17 Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør så godt jeg kan ut i fra dagsform. Man får jo lite forståelse fra folk rundt seg for at man "alltid er sliten" så jeg pusher meg nok innimellom mer en jeg bør gjøre. Når du får 47352 gangen får høre at du bare er lat og at man ikke kan være SÅ sliten av så lite så er det ikke så enkelt bestandig For friske mennesker å skulle skjønne at det faktisk er fullstendig nødvendig å sove i 3 timer etter en tur på butikken tror jeg ikke går ann. Eller at oppvasken må taes dagen etter fordi man er tom for krefter etter å ha laget middag. Jeg trodde jo ikke på det selv før ulykken, så jeg forstår dem jo, men det er veldig frustrerende for meg. Jeg kjenner meg igjen i det meste faktisk. Ja, jeg tenker også at det er viktig at man får korrekt diagnose! Jeg håper jo det er så enkelt som at jeg har en nerve i klem en plass og at jeg må finne rette kiropraktoren som kan knekke den opp. Sånn for å sette det på spissen. TS Anonymkode: 32694...a47 Hvis du kjenner deg igjen så kan det godt være at du har ME, og da bør du jo utredes. Du kan også ta en tur innom kiroprakteren for å se om du har en nerve du kan knekke opp Hvis du har ME behøver ikke alt håp å være ute. Det forskes mye på ME for tiden, og Rituximab-studiene blir publisert neste år! Da regner de med at ME er en autoimmun sykdom og at Rituximab (kreftmedisin) stabiliserer de røde blodcellene som er overaktive Da blir den nok mer en medisin, enn kur. Anonymkode: 994e8...5fa
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #18 Skrevet 12. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kjenner deg igjen så kan det godt være at du har ME, og da bør du jo utredes. Du kan også ta en tur innom kiroprakteren for å se om du har en nerve du kan knekke opp Hvis du har ME behøver ikke alt håp å være ute. Det forskes mye på ME for tiden, og Rituximab-studiene blir publisert neste år! Da regner de med at ME er en autoimmun sykdom og at Rituximab (kreftmedisin) stabiliserer de røde blodcellene som er overaktive Da blir den nok mer en medisin, enn kur. Anonymkode: 994e8...5fa B-cellene Anonymkode: 994e8...5fa
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #19 Skrevet 12. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kjenner deg igjen så kan det godt være at du har ME, og da bør du jo utredes. Du kan også ta en tur innom kiroprakteren for å se om du har en nerve du kan knekke opp Hvis du har ME behøver ikke alt håp å være ute. Det forskes mye på ME for tiden, og Rituximab-studiene blir publisert neste år! Da regner de med at ME er en autoimmun sykdom og at Rituximab (kreftmedisin) stabiliserer de røde blodcellene som er overaktive Da blir den nok mer en medisin, enn kur. Anonymkode: 994e8...5fa Ja, jeg syntes lissom bare det er merkelig at det kom samme dagen som jeg var i den ulykken lissom. Hadde det kommet snikende så er det en ting, men som et direkte resultat av den er det jeg stusser på. Men jeg sier nok ja til utredningen. Er det noen som vet noe om hvordan den foregår? Ja, hadde jeg bare funnet en kiropraktor som hadde turt å ta i meg så hadde jeg flyttet inn der frem til jeg var fikset 😂 Får håpe det kommer en kur Anonymkode: 32694...a47
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #20 Skrevet 12. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange gode svar Skal ta opp fatigue med lege. Syntes det er rart om jeg har fått ME som følge av en bilulykke som flere her sier... Om legen likevel vil utrede meg, er det noen måte å finne ut av dette sikkert på? Siden det er virus tenker jeg på. Jeg vil jo ikke ha en "sekkediagnose" fordi legen min "gir opp" å finne årsaken. Ser for meg at de da vil slutte å utrede etter hva som egentlig er galt og henge alt på ME-knaggen? TS Anonymkode: 32694...a47 Hva ME kommer av er ikke påvist. Der er flere teorier, som over her virusteorien, men ingen har til dags dato klart å isolere et virus fra en person syk med ME. Mange av dem med påvist ME her sine forklaringsmodeller på hvorfor de har ME, men teoriene ders er ikke forankret i medisinsk forskning. Diagnosen er omstridt og jeg kjenner flere med påvist ME som flere år senere har fått andre diagnoser som forklarer trettheten deres, og dermed har ME diagnosen blitt satt til side som feil. Her på forumet kan det bli som å banne i kirken om man uttaler seg slik jeg har gjort i dette innlegget. Men diagnosen ME er ingen kommet til buns i, ingen vet hva som forårsaken ME. Anonymkode: a2878...823 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå