Gå til innhold

Oppkjøring nr. 2..


Sannaxi

Anbefalte innlegg

På 11.10.2017 den 18.59, Sannaxi skrev:

Jepp... da har jeg min oppkjøring nummer 2 veldig snart. Hadde kjøretime idag, og det gikk rett vest.. tror jeg. Føler jeg har en tendens til å overtenke små ting jeg gjør feil som kjørelærer kommenterer. Kjørelæreren min er veeldig pirkete. Er sensor også det? Noen som har erfaring med pirkete kjørelærere og greiere sensorer? 

Kjørte feks mye landevei i dag. Holdt jo for det meste fartsgrensa utenom i uoversiktlige svinger. Og akkurat i det jeg kjørte ut av svingene begynte han å mase om å komme opp i fart. Altså hadde jo tenkt til det, men gjorde det ikke like knapt som han kommenterte fordi jeg ikke følte sikten var bra nok. Er det liksom sånne ting som trekker veldig ned på oppkjøringa?

Før oppkjøring er jeg prikete, speiselt ved oppkjøring nummer to. Da skal jeg fjerne så mange uvaner og feil som mulig. Jeg vet jeg ikke klarer å få det perfekt men noe vil bli bedre. Håpløst å ikke nevne noe som kan stryke eleven.

Sensorene er greie, de styrker som regel bare livsfarlige sjåfører.

Situasjoner på oppkjøringen avgjøres av forholdene rundt. Kjører du i 50 i en 80 sone der det ikke er noe trafikk bak vil det trekke ned men ikke være nok til å styrke deg. Kjører du 70 i en 80 sone og lager kø er det nok til å styrke deg. 

På 11.10.2017 den 19.14, Sannaxi skrev:

Så jeg skal øke farten før jeg føler at sikten har blitt god nok, eller skal jeg holde fartsgrensa gjennom hele svingen (føler meg veldig utrygg om jeg gjør det)

Du skal kunne stoppe innenfor siktstrekningen din, og du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring.

Du må vise at du kan tilpasse farten etter forholdene.

På 11.10.2017 den 19.19, altflyter skrev:

Jeg syntes ikke at du skal øke farten hvis du syntes du har for dårlig sikt. En del av det å ha lappen er at man kan kjøre og bedømme fart ut ifra kjøreforhold. At du velger å holde lav fart i svinger med dårlig sikt, tror jeg heller vil trekke opp enn ned. Jeg fikk i hvert fall pluss for å holde lav fart fordi det var veldig dårlig vær da jeg kjørte opp. Det viktige er at du informerer sensor om hvorfor du gjør som du gjør. Kan du begrunne farten din, så er det definitivt ikke et minus. Holder du gjennomgående for lav fart gjennom hele oppkjøringen uten god grunn, blir det selvsagt noe annet.

Å gå ned fra 80 til 70 i en uoversiktlig sving er positivt. Å bremse ned til 40 fører til stryk. Det handler om å velge riktig fart i riktig sving. 

Å begrunne hva man gjør er postivit så lenge man er litt reflektert.

På 11.10.2017 den 19.48, Sannaxi skrev:

Kjørte kanskje i 70 i svingen når fartsgrense var 80.

Men den forrige kjøreskolen jeg kjørte med var ikke så pirkete som min nåværende lærer er. Tror dere han er så pirkete pga. videre kjøring etter føreprøva, eller kommer sensor til å være så pirkete? Gruer med sikkelig til neste kjøre time og har gjort det før noen timer nå pga all pirkingen. Kjører kjempe bra med faren min, men har får meg til å føle at keg absolutt ikke er klar til oppkjøring. Vurderer nesten å avbestille :(

Grunnen til at han er pirkete er jo fordi han vil fjerne så mange uvaner som mulig. Da kaster man et vidt nett bevisst om at bare noe av det blir bedre.

Sensor forteller deg ikke alle grunnene til at du styrker, og hvis du består får du bare vite en eller to ting du gjorde feil (sånn får du elendige sjåfører som skryter av at de KUN hadde en feil på oppkjøringen).

Husk at sensor ser på et helhetsintrykk av kjøringen din. Læreren ser på tusen små biter og prøver å få alle perfekte. Det er to vilt forskjellige måter å jobbe med.

At du har strøket to ganger tyder jo på at din forrige lærer ikke var pirkete nok. Å kjøre med foreldre er ofte lettere (de legger merke til færre feil og de hjelper ofte ved å fortelle deg om hva du må være obs på. I tillegg elsker visst foreldre å kjøre på høyhastighetsveier.

Hvis du gruer deg til kjøretimen bør du nok bytte lærer. Det skal og kan være morsomt å lære. Finn en som passer til deg. Å utsette oppkjøringen for å øve mer kan være fornuftig.

På 11.10.2017 den 20.57, Sannaxi skrev:

Men hvordan er sensor i forhold til det å kjøre miljøvennlig, og å hoppe over gir? Hva er det dere gjør når dere hopper over gir når dere feks skal opp i 60km/h og 80km/h kjapt?

Førstegir, clutch til gripepunkt, gi gass og slipp ut clutch, øk farten til minst 20, inn med clutch, andregir, slipp clutch til gripepunkt og følg med gass mens du slipper ut clutchen, øk farten til 60, bytt til fjerdegir, øk farten til 80 og velg 6. eller 5. avhengig av hvordan veien er og bilen er giret.

På førerprøven ser de på turtall. Hold den under 2000 omdreininger så er det nok. Å hoppe over gir kan være positivt (som å starte i andre i nedoverbakker) fordi det viser forståelse, men knoter du det til vil det væer negativt. Du trenger ikke å beherske å hoppe over gir for å bestå.

På 12.10.2017 den 8.14, tdm900 skrev:

Kan vel hoppe over gir om forholdene tilsier  det, men å gjøre det til vanlig krever å gå høyere på turtallet før man gjør det. Da nytter det ikke å rusle rundt 2000r/min

På oppkjøringen skal man når man kjører i jevn fart holde seg under 2000. Når man aksellerer kan man selvsagt gå mye høyere. Eller hvis det er nedoverbakke (moderne biler bruker ikke drivstoff i nedoverbakke).

På 12.10.2017 den 22.32, Sannaxi skrev:

Kan vel? Så det er inne negativt om jeg ikke gjør det? Beklager, ser jeg skulle byttet kjøreskole tidligere. Føler de brukte skikkelig lang tid på å lære meg det jeg har lært (var ikke treg til å ta inn ting, var bare dem som unngikk å lære meg). Den mye skolen har gjort meg oppmerksom på ting den gamle skolen aldr nevnte. 

Å lære elevene å hoppe over gir er noe jeg gjør når jeg har tid til overs. Det er ikke nødvendig for en førerprøve. Jeg never at det kan gjøres men jeg bruker ikke mye tid på det hvis det er andre deler av kjøringen som må forbedres. Jeg skulle gjerne hatt mer tid til å lære elevene alle finessene med bilkjøring men her spiller tid og økonomi inn i bildet.

Hvis man er misfornøyd eller ikke lærer noe hver time bør man bytte lærer. Husk at man kan bytte tilbake dersom den nye er verre. Be om logg over undervisningen og skriv ut epostene fra SSV som sier hvorfor du strøk.

FOrskjellige lærere fokuserer på forskjellige ting.

På 13.10.2017 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Se over speil, ikke kvæl motoren, og bare herm etter farten til de andre bilene i trafikken så klarer du deg nok :) 

Anonymkode: 088a4...8e1

Man styrker ikke på å kvele motoren. Selvsagt forutsetter det at du kommer deg i gang innenfor rimelig tid og at du ikke triller bakover.

På 13.10.2017 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig kjipt å stryke på oppkjøringen og ikke minst kostbart. Har tatt flere førerkortklasser og på den siste trengte jeg 2 oppkjøringer da jeg rotet det skikkelig til. Dette til tross for at jeg har kjørt i mange år og anser meg selv om en gjennomsnittlig god sjåfør. Det som er helt sikkert er at ingen oppkjøringer er like, noen av oss får mange "utfordringer" på kjøreturen og noen peiser igjennom på veier med lite trafikk. Selv strøk jeg da jeg forsøkte å bytte fra venstre  til høyre felt da det var ett kjøretøy på siden av meg. Satt blinklyset på tidlig og følte at jeg og vedkommende i det andre feltet hadde en "avtale" om å slippe meg inn. Jeg svingte forsiktig over i det andre feltet og var sikker på at alt var ok. I ettertid fikk jeg høre at jeg hadde presset meg inn i feltet og tving den andre parten til å slippe meg inn. Fikk ny oppkjøring 4 eller 5 uker senere. Fikk samme sensor og ble rådet av sjåførlærer til å bytte sensor. Fikk ny sensor etter 2 minutter og oppkjøringen var bestått. Sensor tar helhetsvurdering og noen ganger er vi uheldige og roter det til, men det betyr ikke at vi er dårlige sjåfører. Jeg nekter å tro at jeg var noe bedre å kjøre etter 5 uker uten noen flere kjøretimer. Masse lykke til med oppkjøringen :) 

Anonymkode: b48bb...f03

Det er noen som stryker på uflaks. Enten at de kommer inn i en knotete situasjon (en idiot kjører feil vei i rundkjøringen, en million unger er på sykkeltur) eller at de får den ruten som er minst egnet for dem å vise hva dem kan.

Noen er flinke til å kjøre i byen, og så får de en rute der de kun kjører landevei og vice versa. I tillegg har trafikken mye å si. Man vil ikke ha for mye (da er det fort gjort å gjøre feil i en situasjon) eller for lite (da vil en feil som å vike for bil fra venstre ødelegge inntrykket, siden sensor ikke får se om du gjør det hver gang eller bare den ene gangen).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 1. sensor var en gretten person som leitet etter feil.

Min 2. sensor var en sprudlende glad og optimistisk person som ønsket at jeg skulle stå.

 

Det var som dag og natt. Tror du må stole på flaxen!

Anonymkode: dd8f7...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at så lenge du forklarer hvorfor du gjør som du gjør så bør det holde. Jeg har hatt lappen i mange år nå, og det hender faktisk jeg er nede i 50 km/t i svinger fordi jeg føler de er uoversiktelige. (Som oftest 70 km/t, men noen svinger er jo mer uoversiktelig enn andre).

Det er ikke verre enn å si "Jeg slakker litt ned her fordi jeg har aldri kjørt på denne veien før, og vet ikke hva som kommer rundt svingen. Derfor er dette litt uoversiktelig for meg, så jeg velger å senke farten".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Oppkjøringa er rett rundt hjørnet nå, og kjørelæreren var helt uenig med meg da vi snakket om avbestilling av timen.. Tar det som noe positivt jeg da😊 Øvde masse på det med landeveiskjøring i går, og tror jeg får det greit til nå, er litt under av og til, men får håpe det går bra. En siste ting jeg slet litt med var høyreregelen. Altså ikke det å følge høyreregelen, men å observere om det er høyreregelen eller forskjørsvei. Vet at i de aller fleste 30 veier/soner er det høyreregel, og noen 40 50 og 60 veier. Har dere noen tips til hvordan jeg kan ble flinkere til å observere slikt? Skal nesten bare øve på et i morgen skjønner dere😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sannaxi skrev:

Tusen takk for innspill! Oppkjøringa er rett rundt hjørnet nå, og kjørelæreren var helt uenig med meg da vi snakket om avbestilling av timen.. Tar det som noe positivt jeg da😊 Øvde masse på det med landeveiskjøring i går, og tror jeg får det greit til nå, er litt under av og til, men får håpe det går bra. En siste ting jeg slet litt med var høyreregelen. Altså ikke det å følge høyreregelen, men å observere om det er høyreregelen eller forskjørsvei. Vet at i de aller fleste 30 veier/soner er det høyreregel, og noen 40 50 og 60 veier. Har dere noen tips til hvordan jeg kan ble flinkere til å observere slikt? Skal nesten bare øve på et i morgen skjønner dere😊

Masse lykke til på oppkjøringa! Du kommer sikkert til å bestå 😊

Anonymkode: 64fa9...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom bare innom for å si at jeg besto😊 Fikk en myye bedre og mer motiverende sensor denne gangen ( selv om den forrige ikke var så alt for værst), og det hjelp skikkelig på kjøringa!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ligge i 70 i 80 sonen med mindre du ikke klarer å bremse for en annen bil som står i ro utenfor synsfeltet. Nå har jeg sett veldig mange bilister og da ekstremt mange med "L" på bilen som kjører langt under riktig fartsgrense. Derfor blir jeg litt i stuss om du faktisk kjører for defensivt. 

Selv kjørte jeg i +-3 km over/under hele oppkjøringen da jeg hadde fått streng beskjed om at å ligge 5 under eller over i mer enn 1km ville være strykegrunn. Men det er vel forskjell på sensor også.

Anonymkode: a7a3c...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...