Gå til innhold

Oppkjøring nr. 2..


Sannaxi

Anbefalte innlegg

Jepp... da har jeg min oppkjøring nummer 2 veldig snart. Hadde kjøretime idag, og det gikk rett vest.. tror jeg. Føler jeg har en tendens til å overtenke små ting jeg gjør feil som kjørelærer kommenterer. Kjørelæreren min er veeldig pirkete. Er sensor også det? Noen som har erfaring med pirkete kjørelærere og greiere sensorer? 

Kjørte feks mye landevei i dag. Holdt jo for det meste fartsgrensa utenom i uoversiktlige svinger. Og akkurat i det jeg kjørte ut av svingene begynte han å mase om å komme opp i fart. Altså hadde jo tenkt til det, men gjorde det ikke like knapt som han kommenterte fordi jeg ikke følte sikten var bra nok. Er det liksom sånne ting som trekker veldig ned på oppkjøringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg skal øke farten før jeg føler at sikten har blitt god nok, eller skal jeg holde fartsgrensa gjennom hele svingen (føler meg veldig utrygg om jeg gjør det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sannaxi skrev:

Så jeg skal øke farten før jeg føler at sikten har blitt god nok, eller skal jeg holde fartsgrensa gjennom hele svingen (føler meg veldig utrygg om jeg gjør det)

Jeg syntes ikke at du skal øke farten hvis du syntes du har for dårlig sikt. En del av det å ha lappen er at man kan kjøre og bedømme fart ut ifra kjøreforhold. At du velger å holde lav fart i svinger med dårlig sikt, tror jeg heller vil trekke opp enn ned. Jeg fikk i hvert fall pluss for å holde lav fart fordi det var veldig dårlig vær da jeg kjørte opp. Det viktige er at du informerer sensor om hvorfor du gjør som du gjør. Kan du begrunne farten din, så er det definitivt ikke et minus. Holder du gjennomgående for lav fart gjennom hele oppkjøringen uten god grunn, blir det selvsagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig for meg å si da jeg ikke var der, men effektiv fartsøkning er viktig (blant annet for flyt i trafikken). Vil anta at trafikklæreren din ikke ville sagt det hvis det var dårlig sikt. Greit å sakke ned farta ved dårlig sikt, men man skal ikke stoppe opp heller.

Anonymkode: 32995...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte kanskje i 70 i svingen når fartsgrense var 80.

Men den forrige kjøreskolen jeg kjørte med var ikke så pirkete som min nåværende lærer er. Tror dere han er så pirkete pga. videre kjøring etter føreprøva, eller kommer sensor til å være så pirkete? Gruer med sikkelig til neste kjøre time og har gjort det før noen timer nå pga all pirkingen. Kjører kjempe bra med faren min, men har får meg til å føle at keg absolutt ikke er klar til oppkjøring. Vurderer nesten å avbestille :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du kjører etter forholdene og det er bra! Under min oppkjøring kjørte jeg et sted det var svært uroversiktlig med mange svinger. Valgte derfor å kjøre 5-10 km under fartsgrensen. Forklarte hvorfor til sensor etter oppkjøring og fikk beskjed om at det var riktig vurdert. Hun sa jeg ville stryki om jeg kjørte fartsgrensa der. (Bestod på oppkjøring nr 2)

Sensorer er forskjellige, akkurat som kjørelærere. Men jeg tror ikke de vil henge seg veldig opp i om du var 15 sek for seint opp i fart, så lenge du kjører forsvarlig og har oversikt over trafikkbildet :) lykke til!

Anonymkode: b2d95...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du kjører etter forholdene og det er bra! Under min oppkjøring kjørte jeg et sted det var svært uroversiktlig med mange svinger. Valgte derfor å kjøre 5-10 km under fartsgrensen. Forklarte hvorfor til sensor etter oppkjøring og fikk beskjed om at det var riktig vurdert. Hun sa jeg ville stryki om jeg kjørte fartsgrensa der. (Bestod på oppkjøring nr 2)

Sensorer er forskjellige, akkurat som kjørelærere. Men jeg tror ikke de vil henge seg veldig opp i om du var 15 sek for seint opp i fart, så lenge du kjører forsvarlig og har oversikt over trafikkbildet :) lykke til!

Anonymkode: b2d95...3e8

Var litt oppmuntrende, takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er sensor i forhold til det å kjøre miljøvennlig, og å hoppe over gir? Hva er det dere gjør når dere hopper over gir når dere feks skal opp i 60km/h og 80km/h kjapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sannaxi skrev:

Men hvordan er sensor i forhold til det å kjøre miljøvennlig, og å hoppe over gir? Hva er det dere gjør når dere hopper over gir når dere feks skal opp i 60km/h og 80km/h kjapt?

Oi, det høres ut som du er veldig usikker og mangler en del grunnkunnskaper og -ferdigheter. Vil anbefale deg å lese mye teori (selv om du har bestått teoriprøven, trengs det tydelig en oppfriskning), og øvekjøre masse. 

Anonymkode: 32995...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler jeg en del grunnkunnskaper og ferdigheter?? Vet liksom at man burde kjøre med et turtall på mellom 1-2k, men det med å hoppe over gir lærte ikke den forrige kjøreskolen meg i det hele tatt. Var ikke innom det engang. Har ikke kjørt så lenge med den nye skolen og har tatt ganske få timer med dem, så å lære noe på så kort tid er litt vanskelig å ta inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vel hoppe over gir om forholdene tilsier  det, men å gjøre det til vanlig krever å gå høyere på turtallet før man gjør det. Da nytter det ikke å rusle rundt 2000r/min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel? Så det er inne negativt om jeg ikke gjør det? Beklager, ser jeg skulle byttet kjøreskole tidligere. Føler de brukte skikkelig lang tid på å lære meg det jeg har lært (var ikke treg til å ta inn ting, var bare dem som unngikk å lære meg). Den mye skolen har gjort meg oppmerksom på ting den gamle skolen aldr nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo kjøreTIMER med en kjøreLÆRER. Still alle disse spørsmålene til han, så får du svar! "Du ber meg om å komme meg opp i fart kjapt etter svingen, men jeg følte ikke jeg hadde oversikt. Hva tenker du om jeg hadde gjort det samme på oppkjøring?"

Jeg byttet også kjøreskole etter første oppkjøring, og den nye kjørelæreren plukket kjapt av meg feil som jeg ikke selv var klar over. Det var jo ikke overraskende at jeg ikke bestod når jeg åpenbart ikke var klar for det. Disse tankene delte jeg meg kjørelærer og han jobbet med meg fram til jeg følte meg klar selv.

Anonymkode: 5b8f2...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.10.2017 den 22.43, Sannaxi skrev:

Mangler jeg en del grunnkunnskaper og ferdigheter?? Vet liksom at man burde kjøre med et turtall på mellom 1-2k, men det med å hoppe over gir lærte ikke den forrige kjøreskolen meg i det hele tatt. Var ikke innom det engang. Har ikke kjørt så lenge med den nye skolen og har tatt ganske få timer med dem, så å lære noe på så kort tid er litt vanskelig å ta inn.

Det ligger i økonomi- og miljøvennlig kjøring at man hopper over gir når forholdene tilsier det. Å hoppe over gir er ikke nødvendigvis noe kjørelæreren lærer deg, det sier seg selv hvordan man gjør det.

Anonymkode: 32995...8ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjørelærer eller sensor kommenterer ting du har tenkt til å gjøre så fortell det. Forklar også hvorfor du har valgt å gjøre som du har gjort (f.eks. kjøre saktere pga. du syns det er dårlig sikt - men mulig du må til synstest om det ikke egentlig er dårlig sikt). 

Uansett bra at kjørelærer pirker, for da vet du det i alle fall til oppkjøring :) Lykke til. 

Anonymkode: 04623...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over speil, ikke kvæl motoren, og bare herm etter farten til de andre bilene i trafikken så klarer du deg nok :) 

Anonymkode: 088a4...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig kjipt å stryke på oppkjøringen og ikke minst kostbart. Har tatt flere førerkortklasser og på den siste trengte jeg 2 oppkjøringer da jeg rotet det skikkelig til. Dette til tross for at jeg har kjørt i mange år og anser meg selv om en gjennomsnittlig god sjåfør. Det som er helt sikkert er at ingen oppkjøringer er like, noen av oss får mange "utfordringer" på kjøreturen og noen peiser igjennom på veier med lite trafikk. Selv strøk jeg da jeg forsøkte å bytte fra venstre  til høyre felt da det var ett kjøretøy på siden av meg. Satt blinklyset på tidlig og følte at jeg og vedkommende i det andre feltet hadde en "avtale" om å slippe meg inn. Jeg svingte forsiktig over i det andre feltet og var sikker på at alt var ok. I ettertid fikk jeg høre at jeg hadde presset meg inn i feltet og tving den andre parten til å slippe meg inn. Fikk ny oppkjøring 4 eller 5 uker senere. Fikk samme sensor og ble rådet av sjåførlærer til å bytte sensor. Fikk ny sensor etter 2 minutter og oppkjøringen var bestått. Sensor tar helhetsvurdering og noen ganger er vi uheldige og roter det til, men det betyr ikke at vi er dårlige sjåfører. Jeg nekter å tro at jeg var noe bedre å kjøre etter 5 uker uten noen flere kjøretimer. Masse lykke til med oppkjøringen :) 

Anonymkode: b48bb...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...