Gå til innhold

Amming, pumping, såre pupper og mme

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, PositivPessimist skrev:

Dere som gir flasker. Delammet dere først? 

Jeg syns det er utrolig vanskelig og ta en avgjørelse også. Men merker at jeg snart ser mannen med ljåen av det her opplegget.

En skulle jo tro at etter tre dager med amming nærmest døgnet rundt, pluss litt mme på kvelden når poden ennå ikke virker fornøyd, at det skulle begynne å bli mer melk.

Men det går likevel max en time etter å ha spist av mine pupper i over en time.. at han er sulten igjen 😓

Men dette er da helt vanlig ganske lenge? Jeg satt seriøst lenket til sofaen 24 timer i døgnet og maratonammet de første månedene, bare jeg reiste meg og gikk på do ble han illsint og så var det rett på puppen igjen. Husk at pupp er mer enn mat, også kan de jo ta en tår innimellom hvis de får lyst 

Går han ned i vekt, eller er den stagnerende? Det er den eneste reelle indikasjonen på at du faktisk har for lite melk, alt det andre du beskriver er normalt hos nyfødte. 

Anonymkode: f52f3...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er da helt vanlig ganske lenge? Jeg satt seriøst lenket til sofaen 24 timer i døgnet og maratonammet de første månedene, bare jeg reiste meg og gikk på do ble han illsint og så var det rett på puppen igjen. Husk at pupp er mer enn mat, også kan de jo ta en tår innimellom hvis de får lyst 

Går han ned i vekt, eller er den stagnerende? Det er den eneste reelle indikasjonen på at du faktisk har for lite melk, alt det andre du beskriver er normalt hos nyfødte. 

Anonymkode: f52f3...24f

Vektoppgangen er fin. Men jeg har gitt mme i tillegg når han ikke har blitt fornøyd.

Jeg vet det er normalt at det går mye tid til amming. Men det er problematisk når man blir så sår at man nesten ikke vil ha noe med babyen å gjøre til slutt.

Skrevet

Sluttet etter noen uker fordi jeg fikk negative følelser for ungen. Amming var tortur og babyen var torturisten som jeg ville ha minst mulig med å gjøre. Først når vi begynte med mme følte jeg glede over og tilknytning til barnet.

Anonymkode: 659ae...68a

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sluttet etter noen uker fordi jeg fikk negative følelser for ungen. Amming var tortur og babyen var torturisten som jeg ville ha minst mulig med å gjøre. Først når vi begynte med mme følte jeg glede over og tilknytning til barnet.

Følte du at det ble tortur pga smerter i forbindelse med ammingen?

Skrevet
14 minutes ago, PositivPessimist said:

Vektoppgangen er fin. Men jeg har gitt mme i tillegg når han ikke har blitt fornøyd.

Jeg vet det er normalt at det går mye tid til amming. Men det er problematisk når man blir så sår at man nesten ikke vil ha noe med babyen å gjøre til slutt.

Hvis du er så sår så er det stor sannsynlighet for at barnet har feil teknikk (du sier det er sjekket, men av hvem? Det er veldig få som er gode på det, i tillegg kan det SE riktig ut fra utsiden, og likevel være feil), stramt tungebånd (igjen - hvem har sjekket? Det er ganske få leger i Norge som kan dette, selv om de fleste TROR de kan det), infeksjon (hvis du har sår) eller sopp. Hvis du vil finne ut av det bør du kontakte ammehjelper. 

Og så er det selvfølgelig helt og holdent DIN avgjørelse hva du vil gjøre videre nå. Min kommentar går mer på hvis du ønsker å få bukt med sårheten på andre måter enn å slutte å amme. Men hvis du føler ammeslutt er veien å gå er det lov. Dette vet du best selv!

Skrevet
11 minutter siden, PositivPessimist skrev:

Følte du at det ble tortur pga smerter i forbindelse med ammingen?

Pga smerter ja. Hadde heller født ti ganger enn å amme igjen. Prøvde alle mulige råd både fra helsestasjon og kjerringråd, ingenting hjalp.

• Liker 1
Skrevet
On 10/10/2017 at 11:22 PM, PositivPessimist said:

Jeg er nybakt tobarnsmor og merker at overgangen fra en til to er rimelig heftig.

Sist funket det ikke med amming og barnet ble flaksematet fra tre-fire uker. Nå har jeg en nyfødt på halvannen uke som jeg virkelig prøver å fullamme, men syns det er vanskelig.

Vanskelig fordi jeg fortsatt ikke har nok melk til å mette skrotten. Vanskelig fordi jeg blir fort sår. Veldig sår. (Og ja, jeg har sjekket både teknikk, stilling, tak og tungebånd..) Og det er vanskelig fordi det krever så mye tid, og med en toåring i hus er det ekstra krevende.

Er ute etter at noen deler sine erfaringer om amming med nummer to. Har det gått av seg selv, eller har dere også måtte supplert med litt mme?

Her og nå sliter jeg veldig med motivasjonen til å prøve videre. Særlig når jeg sprekker opp og blør. Akkurat nå er jo barnefar hjemme, så jeg kan få hjelp så jeg rekker å pumpe ut det jeg har.

Men skjønner ikke åssen det skal gå når han er tilbake på jobb.. 

Tungebåndet kan skape problemer selv om man får beskjed om at det ikke er kort på barsel/helsestasjon eller hos fastlege.  Vi fikk beskjed om tungebåndet ikke var kort, men fikk ikke til ammingen før vi klippet. Ofte kan det være behov å klippe mer enn det som er standard på Barsel.

Meld deg inn i facebookgruppa støttegruppe for stramt leppe-/tungebånd og be om en foreløpig vurdering av bilder og råd om hvilke helsepersonell som har best kompetanse på dette.

Anonymkode: c202c...6a0

Skrevet
6 hours ago, Minlillelykke said:

Vi har sikkert 20 flasker, så vi synes kokingen er enklere. Microen hadde gått hele tiden om vi skulle sterilisert de der. Sist husker jeg at jeg skylte alle flaskene etter bruk, og på kvelden når pappaen la babyen så vasket jeg og kokte. Tok meg omtrendt 15 minutter hver dag

Vi hadde nok flasker til en dag. Tok de i oppvaskmaskinen og slang de i elektrisk sterilisator etterpå. Brukte lite tid på det når rutinene var på plass. Fikk forøvrig til ammingen etterhvert og sluttet med flaske.

Skrevet
4 hours ago, PositivPessimist said:

Dere som gir flasker. Delammet dere først? 

Jeg syns det er utrolig vanskelig og ta en avgjørelse også. Men merker at jeg snart ser mannen med ljåen av det her opplegget.

En skulle jo tro at etter tre dager med amming nærmest døgnet rundt, pluss litt mme på kvelden når poden ennå ikke virker fornøyd, at det skulle begynne å bli mer melk.

Men det går likevel max en time etter å ha spist av mine pupper i over en time.. at han er sulten igjen 😓

Det blir jo ikke nok melk når du har gitt mme hver kveld. Da tror jo kroppen din at den produserer nok. Det er normalt at nyfødte spiser hele kvelden.

Når det ef sagt, så er jeg enig i at mamming er bedre enn amming, og det er du som må bestemme når nok er nok. Det skal jo ikke være så vondt at su gruer deg til hvert måltid. Men det er synd om du føler du må gi opp om det skyldes manglende veiledning og dårlig kompetanse i helsevesenet.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir jo ikke nok melk når du har gitt mme hver kveld. Da tror jo kroppen din at den produserer nok. Det er normalt at nyfødte spiser hele kvelden.

Når det ef sagt, så er jeg enig i at mamming er bedre enn amming, og det er du som må bestemme når nok er nok. Det skal jo ikke være så vondt at su gruer deg til hvert måltid. Men det er synd om du føler du må gi opp om det skyldes manglende veiledning og dårlig kompetanse i helsevesenet.

Vil bare legge til at jeg hadde sluttet å amme selv, hadde det ikke vært for at jeg hadde så inmari mye melk og jeg fikk rett og slett ikke til å trappe ned, så jeg vet hvordan det er å ønske å slutte.

Skrevet

Det skorter ikke på veiledning hos helsevesenet. Og det er begrenset hvor mange turer man orker å ta til ammepoliklinikken og råd fra ammehjelpen. 

Det er ingenting som tilsier at det skal bli sårt. Men noe er det jo. 

Tungebåndet er sjekket. Om man snitter noe der, så snitter man jo hele tunga.

Årsaken til at vi har måttet supplere med mme på kvelden er jo fordi han har hengt fast i puppen non stop, som har ført til ekstremt såre pupper med sprekker og blod. Og da frister det ikke å pine seg gjennom to timer til med amming.. før det er natt, med mer amming, og så en ny dag, med enda mer amming. Bare fordi det er liksom det som er ventet av samfunnet. 

Jeg kunne pumpet slik at jeg sparer puppene litt og minsten får morsmelk. Men problemet er når jeg er alene hele dagen. Da har jeg ikke sjans til å pumpe samtidig som jeg bysser, bærer og varmer flasker.

Var derfor jeg var litt interessert i å høre fra folk i lignende situasjon.

Skrevet

Slutt med selvplagingen! Og gi ungen mme. Når du har så vondt, og har en på to år i tillegg du er alene med på dagtid, så er det ingen annen råd enn å slutte å amme etter min mening. Jeg ga det opp tidlig, av ulike årsaker, og det har jeg vært glad for siden. At jeg ikke ødela babytiden med stress for å amme. 

Anonymkode: de582...461

• Liker 2
Skrevet

For min del hjalp det med brystskjold og pumping. Vi trengte bare under to uker. Nå (babyen er 4 uker) ammer jeg babyen uten hjelpemidler. Har RIKELIG med melk etter jevnlig pumping, og brystvortene er ikke såre i det hele tatt. Babyen har lagt på seg litt mer enn kurven tilsier at er normalt, men helsesøster mente at det bare var positivt. 

Anonymkode: 59af1...1f8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med selvplagingen! Og gi ungen mme. Når du har så vondt, og har en på to år i tillegg du er alene med på dagtid, så er det ingen annen råd enn å slutte å amme etter min mening. Jeg ga det opp tidlig, av ulike årsaker, og det har jeg vært glad for siden. At jeg ikke ødela babytiden med stress for å amme. 

Anonymkode: de582...461

Jeg er ikke alene med toåringen da. Han går i bhg.

Men merker likevel at jeg ikke har sjans til å pumpe og flaskemate, i tillegg til byssing og bæring. For denne poden krever sin dose med nærhet for å si det sånn.

Skrevet

Bare gi mme da og slutt å føle at du MÅ - det er normalt at de er på brystet ofte de første ukene.  Mange klager over et eller annet, betyr ikke at du ikke har nok melk.  Men full forståelse at det kan være noe dritt å amme.  Jeg mener virkelig at mødre må slutte å fole såpass skyldig at de vurdere mme at de prøver å finne unnskyldinger.  Gi MME og få livet ditt tilbake! 

Anonymkode: 4feed...863

Skrevet

´å føle´

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gi mme da og slutt å føle at du MÅ - det er normalt at de er på brystet ofte de første ukene.  Mange klager over et eller annet, betyr ikke at du ikke har nok melk.  Men full forståelse at det kan være noe dritt å amme.  Jeg mener virkelig at mødre må slutte å fole såpass skyldig at de vurdere mme at de prøver å finne unnskyldinger.  Gi MME og få livet ditt tilbake! 

Jeg er selvsagt helt enig i at man bare må gjøre det man selv vil og trenger.

Men det er rart med det.. når man er i denne situasjonen så kjenner jeg veldig på hva samfunnet mener er "fasiten". Det er jo et helsikes ammepress fra første stund. Og aller helst vil man jo få det til.

Det er ikke bare bare å være mamma.. 😔 Og jeg kan jo ikke være den eneste som syns det er litt vanskelig.

Jeg har ikke noe i mot mme. Min forrige fikk det jo. Men kjenner vel mer på det nå at jeg har et annet utgangspunkt med den nye lille. Og mitt eget press gjør at jeg på mange måter føler at jeg må stå i det.

Hodet altså.. enn om det bare kunne bestemt seg. Og stått for det.. 🙄

Skrevet

Det er mer støtte for å gi mme nå en noensinne.  Jeg mener virkelig at vi har mer en nok å stresse med i denne verden en å bli deprimert fordi mann ikke vil, eller kan ikke, amme.   MME er en fantastisk alternativ til morsmelk.  Er det samme----nei.  Men det er mer en bra nok for at barn vokser og blir sterk of fin på det.  Om mann kan del amme slik at babyen får litt antistoffer fra morsmelk og vekt oppgang på mme, supert!  Men om mødrene vil rett og slett slutte for det er for vanskelig, burde dere bare gjøre det uten å tenke at dere er dårlig mødre.  

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer støtte for å gi mme nå en noensinne.  Jeg mener virkelig at vi har mer en nok å stresse med i denne verden en å bli deprimert fordi mann ikke vil, eller kan ikke, amme.   MME er en fantastisk alternativ til morsmelk.  Er det samme----nei.  Men det er mer en bra nok for at barn vokser og blir sterk of fin på det.  Om mann kan del amme slik at babyen får litt antistoffer fra morsmelk og vekt oppgang på mme, supert!  Men om mødrene vil rett og slett slutte for det er for vanskelig, burde dere bare gjøre det uten å tenke at dere er dårlig mødre.  

Takk for at du skriver akkurat det man trenger å lese 😊 

Er jo akkurat det jeg mener selv også. Men merker at alle hormonene i denne nybakte mammakroppen har vanskelig for å bli enig med seg selv 🙄

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, PositivPessimist skrev:

Takk for at du skriver akkurat det man trenger å lese 😊 

Er jo akkurat det jeg mener selv også. Men merker at alle hormonene i denne nybakte mammakroppen har vanskelig for å bli enig med seg selv 🙄

Skjønner veldig godt hva du mener! Etter jeg hadde sluttet å amme førstemann lovet jeg meg selv at om jeg fikk flere barn skulle jeg ikke la ammingen ødelegge babytiden, og jeg skulle slutte mens leken var god og ikke ta det så tungt at jeg ikke kunne delamme. Den gang ei, andre gangen var det enda verre å innse at jeg burde slutte. Når jeg ser tilbake på de ukene ser jeg nå at jeg holdt på å bli deprimert av det.

Men, når jeg først bestemte meg for å slutte og klarte å innse at det var best har det bare gått oppover. Jeg har det bedre, babyen er mett og fornøyd (vi har til og med trillet turer, istedetfor å pumpe), jeg er en bedre mor for mine to og jeg er en litt hyggeligere samboer 😜

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...