AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #41 Skrevet 14. oktober 2017 På 12.10.2017 den 22.17, Ruccula skrev: Jeg snakket med helsesøster i dag og hun sa at det var mer enn bra nok å bare sterilisere utstyret en gang pr dag. Og skylle godt i kaldt vann og vaske i varmt zalo vann etterpå.. Det kan nok hjelpe litt Mattilsynet er ikke enige i den anbefalingen når de er under 6 måneder. Mange helsestasjoner/helsesøstre har dessverre lite kunnskap om endringer i råd ang mme fordi det er ulovlig å "reklamere", så man må ofte kontakte Mattilsynet selv. Men; jeg hadde bare en drøss flasker(nok til halvannet døgn), og kjørte sterilisator en gang om dagen. Hadde sånne dispensere også - som vi etterhver brukte til grøtpulver også når mmemengden avtok. Og så hadde jeg kokt kaldt vann i flasker i kjøleskapet som ble byttet ut hvert døgn(etter anbefaling) - som jeg blandet med kokt varmt vann. Fant ut av det "perfekte blandingsforhold" for porsjonene så jeg slapp å varme/kjøle ned flasker når ungen var sulten og utålmodig. Anonymkode: 78057...f20 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #42 Skrevet 14. oktober 2017 4 timer siden, PositivPessimist skrev: Takk for at du skriver akkurat det man trenger å lese 😊 Er jo akkurat det jeg mener selv også. Men merker at alle hormonene i denne nybakte mammakroppen har vanskelig for å bli enig med seg selv 🙄 KG og ammegrupper på facebook er helt feil plass å gå om man trenger litt balanse i svarene Jeg ringte til Ammehjelpen og fikk super hjelp, men hun dro jo og en historie om at bestemora mista den en puppen under krigen pga abcess - og "det var det jo verdt, så bra er amming" Jeg bare.......nja. SÅ bra og viktig er ikke ammin for meg i 2017 i Norge. Jeg vil beholde vettet og puppen. Om jeg var deg, så hadde jeg delammet om mulig - eller bare gitt mme. Er jo ikke noe du må avgjøre i dette sekund, og du trenger IKKE KGs approval. Du er mammaen her, og bestemmer selv - uavhengig av om resten av Kvinneguidens og ammegruppene på facebook ammer til både de selv og ungene går på veggen og vel så det. Du vet jo at det gikk fint sist, og at dette bare er en periode All forståelse fra meg. Jeg kommer selv til å prøve det jeg kan for å få det til om jeg får flere barn, men grensen min går når man kjenner at det begynner å knekke psyken - det er det aldri verdt overhodet. Anonymkode: 78057...f20 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #43 Skrevet 14. oktober 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: KG og ammegrupper på facebook er helt feil plass å gå om man trenger litt balanse i svarene Jeg ringte til Ammehjelpen og fikk super hjelp, men hun dro jo og en historie om at bestemora mista den en puppen under krigen pga abcess - og "det var det jo verdt, så bra er amming" Jeg bare.......nja. SÅ bra og viktig er ikke ammin for meg i 2017 i Norge. Jeg vil beholde vettet og puppen. Om jeg var deg, så hadde jeg delammet om mulig - eller bare gitt mme. Er jo ikke noe du må avgjøre i dette sekund, og du trenger IKKE KGs approval. Du er mammaen her, og bestemmer selv - uavhengig av om resten av Kvinneguidens og ammegruppene på facebook ammer til både de selv og ungene går på veggen og vel så det. Du vet jo at det gikk fint sist, og at dette bare er en periode All forståelse fra meg. Jeg kommer selv til å prøve det jeg kan for å få det til om jeg får flere barn, men grensen min går når man kjenner at det begynner å knekke psyken - det er det aldri verdt overhodet. Anonymkode: 78057...f20 Amen! Og hva er det med folk som bare MÅ toppe andre? De som alltid har slitt mye mer og nesten ofret livet for å amme?! Det er liksom ikke lov å si at man synes amming er et slit og ødelegger babytida, for de hadde det nemmelig mye verre, men de holdt ut! Så kom ikke hit å klag liksom.. De er ikke bedre mødre i mine øyne fordi de fullammer. Anonymkode: f0cda...d5d 1
PositivPessimist Skrevet 14. oktober 2017 Forfatter #44 Skrevet 14. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Amen! Og hva er det med folk som bare MÅ toppe andre? De som alltid har slitt mye mer og nesten ofret livet for å amme?! Det er liksom ikke lov å si at man synes amming er et slit og ødelegger babytida, for de hadde det nemmelig mye verre, men de holdt ut! Så kom ikke hit å klag liksom.. De er ikke bedre mødre i mine øyne fordi de fullammer. Anonymkode: f0cda...d5d Signerer denne med et til amen! 😉 Vet veldig godt at KG og Face ikke er stedene man normalt sett søker gode råd når det gjelder sånne ting. For aller helst skulle vi jo alle jogget hjem fra føden med trendy joggevogn, samtidig som vi gjorde viktige knipeøvelser. Hjemme lå allerede 40 nyvaskede tøybleier sv økologisk bomull, og kjøleskapet var fylt med selvdyrkede grønnsaker uten spor av sprøytemidler. I sofaen var allerede ammekurven klar, fordi vi må bare innfinne oss med at der skal vi sitte 24/7 de første ukene. Når vi ikke trener oss inn igjen i skinny jeansen vel og merke. 😂😂 Men det er alltids et lite snev av håp om å få noen fornuftige svar også 😉 Og det har jeg jo fått. Jeg vet at det er mitt valg. Og jeg vet jeg har lov til å gjøre det jeg trenger. Jeg vet så godt at jeg ikke burde bekymre meg så mye om hva andre tenker. Og jeg vet at det gikk fint med poden på to år, som fikk mme.
Ruccula Skrevet 14. oktober 2017 #45 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mattilsynet er ikke enige i den anbefalingen når de er under 6 måneder. Mange helsestasjoner/helsesøstre har dessverre lite kunnskap om endringer i råd ang mme fordi det er ulovlig å "reklamere", så man må ofte kontakte Mattilsynet selv. Men; jeg hadde bare en drøss flasker(nok til halvannet døgn), og kjørte sterilisator en gang om dagen. Hadde sånne dispensere også - som vi etterhver brukte til grøtpulver også når mmemengden avtok. Og så hadde jeg kokt kaldt vann i flasker i kjøleskapet som ble byttet ut hvert døgn(etter anbefaling) - som jeg blandet med kokt varmt vann. Fant ut av det "perfekte blandingsforhold" for porsjonene så jeg slapp å varme/kjøle ned flasker når ungen var sulten og utålmodig. Anonymkode: 78057...f20 Jeg spurte helsesøster, 3 jordmødre og fastlegen min om dette. Alle sa at det holder å sterilisere en gang pr dag. Det er også det som står på ammehjelpen sine sider.. Men jeg skal innrømme at jeg ikke er helt trygg. Men i dag har jeg bare skylt og vasket utstyret mellom pumpinger og matinger... Også sterilisert det kun 2 ganger i steden for hver gang 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå