Gå til innhold

Venner som blir sur fordi han ikke vil jobbe svart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min er håndtverker, og jeg er rett og slett litt oppgitt på hans vegne. Til stadighet så får både jeg og han spørsmål fra venner og bekjente om han kan gjøre noe arbeid for dem. Både jeg og ham er veldig imot svart arbeid, både av juridiske og etiske grunner. Likevel så slutter ikke folk å spørre. Det begynner rett og slett å bli slitsomt å høre "jammen da kan dere jo tjene noen ekstra kroner. Hvorfor vil dere ikke det?". Det verste er de som blir sint fordi de mener han er kjip som sier "Jeg kan gladelig legge varmekabler på badet ditt, men da blir det igjennom firmaet". 

Jeg blir både oppgitt og lei meg av at så utrolig mange har den holdningen til svart arbeid. Samboeren min har selv opplevd hvordan svart arbeid gjør at bedriften hans får mindre å gjøre. Det er ulovlig og det er dårlig gjort mot dem som er ærlige og skatter av arbeidet sitt.

Er virkelig svart arbeid sosialt akseptert i så stor skala som jeg får inntrykk av?

Da er det nesten bedre med dem som ber ham jobbe gratis og blir sure når han sier "jeg kan godt gjøre jobben, men da blir det igjennom firmaet"

Anonymkode: 04b54...38c

• Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min far og bror har samme problem. Stygt å se hvor lite respekt håndtverkere får..

Anonymkode: 6c609...693

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så begynn å svare at at han trenger den fritiden han har til å gjøre andre ting enn jobbrelaterte ting. Han jobber i et firma, og der tar han gjerne oppdrag. Noe annet er tåpelig å forlange av folk. 

Anonymkode: b191a...5e5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre er det en stor del av befolkningen som synes at svart arbeid er greit. Jeg mistenker at disse er de samme som klager over at trygdede ødelegger velferdssamfunnet vårt, helt uten å reflektere over egne handlinger.

Anonymkode: 9c01c...cf2

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min er håndtverker, og jeg er rett og slett litt oppgitt på hans vegne. Til stadighet så får både jeg og han spørsmål fra venner og bekjente om han kan gjøre noe arbeid for dem. Både jeg og ham er veldig imot svart arbeid, både av juridiske og etiske grunner. Likevel så slutter ikke folk å spørre. Det begynner rett og slett å bli slitsomt å høre "jammen da kan dere jo tjene noen ekstra kroner. Hvorfor vil dere ikke det?". Det verste er de som blir sint fordi de mener han er kjip som sier "Jeg kan gladelig legge varmekabler på badet ditt, men da blir det igjennom firmaet". 

Jeg blir både oppgitt og lei meg av at så utrolig mange har den holdningen til svart arbeid. Samboeren min har selv opplevd hvordan svart arbeid gjør at bedriften hans får mindre å gjøre. Det er ulovlig og det er dårlig gjort mot dem som er ærlige og skatter av arbeidet sitt.

Er virkelig svart arbeid sosialt akseptert i så stor skala som jeg får inntrykk av?

Da er det nesten bedre med dem som ber ham jobbe gratis og blir sure når han sier "jeg kan godt gjøre jobben, men da blir det igjennom firmaet"

Hvis han kan fikse "vennepris" gjennom firmaet, ved å kun ta innkjøpspris på materialer f.eks, så bør vel dette være helt akseptabelt?

Hvis han kun kommer med alternativet at dette gjør jeg gjerne, til fullpris, gjennom firmaet, så tenker jeg jeg ville blitt litt fornærmet om vi var nære venner. (Da hadde jeg følt at han ikke ønsket å hjelpe meg som venn, selv om han kunne.)

Venner hjelper hverandre der de kan, og dette går selvfølgelig begge veier.

Anonymkode: 19602...7b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han kan fikse "vennepris" gjennom firmaet, ved å kun ta innkjøpspris på materialer f.eks, så bør vel dette være helt akseptabelt?

Hvis han kun kommer med alternativet at dette gjør jeg gjerne, til fullpris, gjennom firmaet, så tenker jeg jeg ville blitt litt fornærmet om vi var nære venner. (Da hadde jeg følt at han ikke ønsket å hjelpe meg som venn, selv om han kunne.)

Det er DU som er en dårlig venn som forventer at dine venner skal bruke sin egen fritid eller firmaets arbeidstid på gratis/billig arbeid for deg slik at du skal kunne spare! Det er snakk om levebrødet deres! 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med? Hvor ofte jobber du gratis for vennene dine?

Anonymkode: 673e6...56b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke dette er noe man kan forvente. Kan ikke samboeren din neste gang si at "hvis du har lyst til å stå ansvarlig for eventuelle skader jeg pådrar meg i forbindelse med jobb for deg, så er det helt greit. Men vi at det da kan bli ganske dyrt hvis jeg skader meg hardt og du som arbeidsgiver blir erstatningsansvarlig". Jeg tror ikke folk sitter meg kunnskap nok om hva svart arbeid egentlig går ut på. De tror de kanskje driver med litt skattesnusk fordi de ikke betaler MVA, men konsekvensene kan bli langt verre og plutselig står du med skjegget i postkassa fordi du skulle spare noen tusenlapper. 

Vennene til kjæresten din er kjipe hvis de til stadighet maser om å få utført billig jobb av ham. Her må dere nok bare være harde og si at "alt kan gjøres gjennom firmaet og det er det". 

Anonymkode: f1220...440

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bifftomat

Folk kan betale det det koster å pusse opp. Ikke forvente at venner gjør det billigere for dem. Veldig frekt å spørre. Stå på deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? 

Hvis alle vennene til Hi, alle vennene til samboeren hennes, familiene og øvrig slekt skal få "vennepris", hvordan tror du det går med firmaet da? 

Anonymkode: ff00b...821

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

enig,

Anonymkode: 13d21...918

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe svart som håndtverker er som å sage av den greinen du sitter på. Firmaene trenger jobb. Dette undergraves ved svart arbeid.

Anonymkode: 53657...b73

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jobbe svart som håndtverker er som å sage av den greinen du sitter på. Firmaene trenger jobb. Dette undergraves ved svart arbeid.

Anonymkode: 53657...b73

Enig i dette, i tillegg kommer den delen som er dagens krav til bla godkjenninger og som en annen kommenterte: skader på materiell og personen som utfører arbeidet. 

Jeg har selv en samboer som jobbet tidligere som rørlegger, og for nære venner hjelper han gjerne med små enkel ting som man i utgangspunktet har lov å fikse selv, men der stopper det. Han forklarer enkelt og greit at det bør utføres av et firma med godkjenning slik at jobben blir utført etter dagens krav. 

Når det kommer til vennetjenester synes jeg det er supert at man kan hjelpe hverandre feks med å pusse opp og utføre enkle snekkerarbeid, likedan det å gi rabatter (som er godkjent i firma som familie/vennepris) Dette så lenge det går begge veier.....

Anonymkode: db336...8dd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Firmaet sambo jobber i, har ganske strenge regler for materialinnkjøp (kun lov å bruke på nærmeste familie) og rabatten han får er veldig liten. Uansett så er ikke folk fornøyd med å "bare" få rabatt på materialer. Hvis materialene egentlig koster 2000 og vennene får det til 1400, så legger de knaptnok merke til det når selve jobben/arbeidet kommer på 8000..... Å spare 600 kr blir lite i det store og det hele. De forstår ikke hvorfor han ikke vil gjøre det svart, og vi har rett og slett gitt opp å prøve å forklare at det har med å gjøre at noen ting MÅ gjøres gjennom firma for at det skal godkjennes, og at når han gjør slike "vennetjenester", så ødelegger han sitt eget arbeidsgrunnlag og som nevnt i HI. Det er ulovlig. 

TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? 

Hvis alle vennene til Hi, alle vennene til samboeren hennes, familiene og øvrig slekt skal få "vennepris", hvordan tror du det går med firmaet da? 

Anonymkode: ff00b...821

Det er nettopp det folk ikke forstår... De skjønner ikke hvor mange som forventer dette. Småarbeid som ikke trenger godkjenning, gjør han gjerne gratis som en vennetjeneste, men da for nære venner og familie, men selv med dem nekter han å ta betalt svart. Enten gjør han småting gratis eller så er det gjennom firmaet. Så enkelt burde det være....
TS

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er elektriker og sliter med det samme. Han har satt foten ned og sier det samme til alle som spør. 

"Hadde det bare vært deg, så. Men alle jeg kjenner ber om hjelp, derfor må jeg henvise alle som spør til å gå via jobben min."

Han gir gjerne råd til hvordan ting kan løses, eller sier hva som trengs for den type belysning eller den type varmepumpe og hvordan han ville gjort det og gått frem, men selve arbeidet og materialet gir han ikke bort gratis/innkjøpspris til noen andre enn søsken og foreldre. 

De fleste aksepterer det uten å krangle når de innser at han er av den rettferdige typen som ikke vil hjelpe en venn og ikke en annen, og ikke har råd eller fritid nok til å hjelpe alle. 

Anonymkode: c2d4e...b88

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest making.a.mess
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er om man har endel venner og familie. Å være gratishåndverkeren til feks 20 stk utenom ordinær jobb spiser jo opp all fritiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som jobber på Møller, jeg selv kjører ingen av bilmerkene innenfor VAG, så kunne ikke gjort noen jobb hos dem. Kompisen min har hjulpet til flere ganger på bilene jeg har hatt. Jeg kjøper inn deler, han monterer. 

Anonymkode: 376dc...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen min er håndtverkere. Vi ble bedt om å hjelpe folk hele tiden før, og i begynnelsen var det greit, det var koselig å kunne hjelpe til (gratis og så for små summer) . Men folk ville ha gjort større jobber, og skulle nesten ikke betale noe. Og da vi begynte å si nei, fordi fritiden ble spist opp, og det begynte å minne om organisert svart arbeid, ble folk sure. Fant ut hvor mange venner vi satt igjen med, for å si det sånn! Og vi får nesten aldri hjelp tilbake, hvis vi spør så er det utrolig hvor travle folk er. Det er også utrolig hvor "interessante" vi er i sosiale sammenhenger, folk synes det er helt innenfor å sitte i evigheter og spørre om praktiske tips, råd osv. Har begynt å si at jeg ikke snakker jobb på fest, har fått nok! 

Noen mennesker har virkelig dårlig råd av forskjellige grunner de kanskje ikke kan noe for, og disse er de som er mest takknemlige og virkelig fortjener en tjeneste. Tenker for eksempel at jobben gjøres gratis og at de må betale for materialer.  De som har nok til å betale full pris er ofte frekke og og gjerrige og vil ha mest for minst mulig. Det er min erfaring. 

Anonymkode: 98bae...5a1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fotograf og blir nesten jaktet på i bursdager, dåper, bryllup, nye barn osv. Veldig slitsomt. Jeg forteller bare at dette er jobben min. Det som betaler regningene mine og gjør at jeg har tak over hodet og mat i kjøleskapet. Å for å fortsette å ha det så kan jeg ikke jobbe gratis. De fleste tar det fint og de spør stort sett bare en gang. Jeg gjør det innimellom for de aller nærmeste da, fordi jeg vil..men jeg føler det er så lite respekt for andres yrke å forvente svart jobb eller gratis jobb når man ikke tilbyr det selv. 

Hva med å bare være ærlig og direkte? 

Nei, jeg vil ikke jobbe svart. Når jeg er ferdig på jobb er jeg ferdig på jobb.

Anonymkode: 930ba...c6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...