Gå til innhold

Må jeg låne ut ferieleiligheten min gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg noen innspill fra andre rundt dette.

Vi har en ferieleilighet i Spania. Denne får vi naturlig nok ikke brukt hele tiden, så da vi kjøpte den var et av kriteriene i regnskapet at vi skulle leie den ut så mye som mulig (når vi ikke er der selv).

I løpet av året vi har hatt leiligheten, har vi fått leid den ut ganske mye, noe vi er fornøyd med.

For å få vist den frem, legger vi innimellom ut link til leiligheten vår på Facebook. I forrige uke fikk jeg da en melding fra en venninne om hun kunne låne leiligheten en uke i mai neste år. Jeg sa at det bare er å gå inn på siden jeg linket til, så kan hun booke leiligheten direkte derfra. Da fikk jeg til svar at hun ønsket å låne den, ikke leie den.

Og da lurer jeg på: er dette normalt? Nærmeste familie får så klart låne leiligheten gratis, men skal virkelig venner og venners venner forvente å få låne leiligheten for å få en gratis ferie? 

Vi har faste utgifter på boligen.

Merk: dersom vi tar med oss venner mens vi er der selv, forventer vi selvsagt ingenting for det.

Hva tenker dere? Kjør debatt!

Anonymkode: 9fa6c...867

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så frekke folk er! Selvfølgelig skal hun betale for seg! 

En ting er om dere hadde invitert henne, på eget initiativ, til å være der sammen med dere i ferien. Men om hun skal bo der uten dere, får hun pinadø betale leie. Den tiden hun er der er tid dere kunne leid ut til andre mot betaling, så dere taper potensiell inntekt på at hun er der.

Anonymkode: 33e49...32c

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne tenkt meg noen innspill fra andre rundt dette.

Vi har en ferieleilighet i Spania. Denne får vi naturlig nok ikke brukt hele tiden, så da vi kjøpte den var et av kriteriene i regnskapet at vi skulle leie den ut så mye som mulig (når vi ikke er der selv).

I løpet av året vi har hatt leiligheten, har vi fått leid den ut ganske mye, noe vi er fornøyd med.

For å få vist den frem, legger vi innimellom ut link til leiligheten vår på Facebook. I forrige uke fikk jeg da en melding fra en venninne om hun kunne låne leiligheten en uke i mai neste år. Jeg sa at det bare er å gå inn på siden jeg linket til, så kan hun booke leiligheten direkte derfra. Da fikk jeg til svar at hun ønsket å låne den, ikke leie den.

Og da lurer jeg på: er dette normalt? Nærmeste familie får så klart låne leiligheten gratis, men skal virkelig venner og venners venner forvente å få låne leiligheten for å få en gratis ferie? 

Vi har faste utgifter på boligen.

Merk: dersom vi tar med oss venner mens vi er der selv, forventer vi selvsagt ingenting for det.

Hva tenker dere? Kjør debatt!

Synes det er ufint av venninnen din å forvente å få låne leiligheten gratis når dere drive utleie store deler av året...

Men forstår dilemmaet ditt! Hva skal man svare på sånt liksom...:klo:

Si at dere har utgifter på leiligheten men at du kan gi henne en venninnepris?

Anonymkode: 10a64...957

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du låner hennes feriehus, eller lignende gratis, så er ikke det normalt nei. 

Hvis det var en av mine beste venner så hadde det nok kanskje fått litt redusert pris, men ikke gratis, nei. 

Anonymkode: b3e15...218

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ferieleilighet som mine venner får låne mot å betale de faste utgiftene de genererer, som strøm og vann. Men, jeg leier den ikke ut, så jeg taper jo ikke eventuelle leieinntekter om venner låner den en uke. Synes det blir annerledes i ditt tilfelle, men jeg ville uansett ikke forlangt full pris av vennene mine. 

Anonymkode: 1e548...aba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes betaling av faste utgifter + vask etterpå er en grei ting for en god venninnne. Men om man taper penger fordi andre har meldt interesse på den tiden så synes jeg man kan se det litt an. Hvor lenge osv. Et lite avslag ville jeg nok gitt uansett.

Anonymkode: a6d87...b5e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortell henne at dere ønsker å leie den ut så mye som mulig, og derfor ikke kan låne den bort i tilfelle noen skulle ønske å leie den i samme periode.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så frekke st jeg blir helt matt.... nei dere må absolutt ikke låne bort leiligheten gratis 

Anonymkode: 95b82...71c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si at hun kan få låne den hvis den fortsatt er ledig et par dager før perioden hun spørr om. Dvs at enhver som betaler vil ha førstepri, men hvis den står ledig så kan hun låne den. Ellers er det jo i realiteten du som betaler ferien hennes, hvis alternativet er betalende gjester. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Jeg ville ikke lånt den bort. Ikke fordi det er problematisk å låne den bort 1 uke. Men når den først er lånt bort til en venninne, kommer det kanskje to venninner til, så tre venner av mannen din. Da er det plutselig 6 uker dere står ut potensielle leieinntekter. Vet ikke hva dere får i leie pr uke, men la oss si 5000 kr x 6 uker = 30000 kr. Jeg er ihvertfall for glad i pengene mine til å gi vekk så mye 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er frekkere enn flatlusa. Og hun gidder ikke en gang ta hintet når du ber henne booke? Hadde nok tilbudt en venninnepris til de aller nærmeste, men godviljen min ville forsvunnet når folk forventet å låne den gratis.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nei det hadde jeg ikke akseptert. Lurer på hvilke antenner slike folk har som forventer å få låne. Nær familie er ok, men ikke venner.

Du kan jo spørre henne selv om hvis hun hadde en ferieleilighet i Spania, om hun hadde leid den ut gratis. Trokke det:fnise:

Anonymkode: 0f94b...88e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for masse enstemmige svar! :laugh:

Jeg burde kanskje nevnt det, men dette er ikke en veldig god venninne. Dette er den type venninne man møter på nyttårsaften og i et par bursdager i løpet av året, og har en god tone med. Men ingen av oss ville ringt den andre for å gjøre noe sammen bare vi to!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for masse enstemmige svar! :laugh:

Jeg burde kanskje nevnt det, men dette er ikke en veldig god venninne. Dette er den type venninne man møter på nyttårsaften og i et par bursdager i løpet av året, og har en god tone med. Men ingen av oss ville ringt den andre for å gjøre noe sammen bare vi to!

Det at hun er mer en bekjent enn en venninne gjør egentlig bare saken enda mer klar. Forstår meg ikke på slike folk. Heldigvis er det ikke noe tap for deg om du skulle miste henne fordi du ikke ville spare henne for masse penger på egen bekostning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om ei jeg bodde på studenthjem med for 6 år siden da jeg gikk på frisørskole... Pleide å stusse henne da fordi jeg skulle utdanne meg som frisør, noe jeg ikke ble da. Men nå, 6 år senere, fikk jeg en melding fra henne hvor hun spurte om jeg ikke kunne komme å klippe håret hennes gratis :fnise: Prøvde å si at 'eeeh jeg har ikke klippet hår på 6 år' men da sa hun bare 'det gjør ikke noe, du gjør jo det gratis, så jeg skal ikke forvente så mye'........... Over til ditt dilemma; er vedkommende så frekk at hun spørr rett ut, vær så frekk til bake å svar rett ut :)

Anonymkode: 2d076...039

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NoSvar at "Hei, uke 19 neste år? Ja, det kan dere, dersom den ikke er utleid innen starten av uke 18. Det er en populær periode og vi trenger leieinntektene.".

...og skulle hun ta kontakt og leiligheten er ledig, så ville jeg glatt dradd en hvit løgn... For noen som er så frekke tipper jeg på er av typen som bruker en gratis leilighet som en offentlig rasteplass. 

Anonymkode: fc2f9...e57

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er dritfrekk! 

Vi leier ut hytte på fjellet ( 17 sengeplasser, basseng osv) har aldri opplevd at noen spør om å låne gratis. Får tross alt inn 12-15 k ,alt etter sesong

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å skrive en hyggelig melding tilbake. "Dessverre, vi leier den ut når vi ikke bruker den selv, men dere er hjertelig velkommen til å leie. Se linken jeg sendte deg tidligere ;)" regner med hun vil føle seg dum da.

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du ikke låne bort leiligheten gratis. Hun er frekk som spør! Men noen folk er jo bare sånn. Vet de om en rørlegger spør de om han kan fikse lekkasjen gratis. Vet de om en frisør forventer de gratis klipp.    Typiske er vel at de skjelden tilbyr noe i gjengjeld....

Anonymkode: f619a...578

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...