Gå til innhold

Dere som er deprimerte.

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, TulleJenny skrev:

Det er jo helt horribelt :bond:

I know. Kommer virkelig an på hvor man bor i landet... Ble moderat deprimert med angst nå og fikk bare medisiner av legen. Legen mente at det ikke engang var vits å sende henvisning. 

Anonymkode: d0a1b...a3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 10.10.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Ikke gå til psykolog, de skriver dritt i journalen din som blir brukt mot deg senere

Anonymkode: 4e6f4...298

Dette er feil. Ingen har innsyn i journalen med mindre man samtykker til det. Særlig ikke når det gjelder så sensitive ting.

Til TS:

Jeg var/er selv deprimert. Vært innlagt 2 ganger og tar antidepressiva. Det du beskriver er typiske tegn på en depresjon som ikke bare er lett, men moderat. Du burde snakke med noen du stoler på, hvis ikke du klarer dette, snakk med fastlegen din. Vet at det er vanskelig, men tro meg, du vil ikke bli så dårlig at du blir innlagt. Ett tips: Kom deg på jobb!!! Vet at det er helt jævlig vanskelig, men du må. Be venner/familie om å "tvinge" deg med på ting. Spis selv om du ikke er sulten. Last ned appen "mindfulness" og prøv ut øvelsene der, de er gull verdt. Prøv å finne ut hva som funker for akkurat deg.

Hvis du får tanker om døden eller å skade deg selv, oppsøk legevakt (be eventuelt noen andre om å gjøre det for deg), ring mental helse tlf eller ring en du stoler på umiddelbart. Lykke til :hug:

Anonymkode: 78540...fa7

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I know. Kommer virkelig an på hvor man bor i landet... Ble moderat deprimert med angst nå og fikk bare medisiner av legen. Legen mente at det ikke engang var vits å sende henvisning. 

Ikke begynn på medisiner med mindre du har vært deprimert LENGE og det ikke er noen annen utvei! De er kjempe vanskelige å venne seg av med, i tillegg til at det ikke funker noe særlig uten samtalebehandling i tillegg. Bytt fastlege i så fall.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke begynn på medisiner med mindre du har vært deprimert LENGE og det ikke er noen annen utvei! De er kjempe vanskelige å venne seg av med, i tillegg til at det ikke funker noe særlig uten samtalebehandling i tillegg. Bytt fastlege i så fall.

Gått på de mange ganger så vet hva jeg går til. De fungerer svært godt for min del. Ingen vits i å bare være til. Jeg vil leve.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt diagnostisert ved DPS?

Anonymkode: 854ea...32b

Ja, hvordan det?

Anonymkode: 2e222...f18

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
22 timer siden, TulleJenny skrev:

Er litt i samme båt selv. Det er det samme hver høst/vinter. Selv om du bare har lyst til å ligge i senga og deppe så prøv å kom deg ut en tur i skogen! Det hjelper mer enn du tror. Vet ikke med deg, men jeg har en tendens til å isolere meg når nedturen kommer. Ikke gjør det! Sosial omgang gjør også underverker selv om det er det siste du vil. Snakk med venner, familie eller psykolog! Du er ikke alene, lykke til :hjerte: klem!

Mange som sliter med dette. Oktober og fram til februar så er jeg alltid litt langt nede. Har bestilt meg tur til Panama om noen uker, fordi jeg vet at sol og varme hjelper. Ikke alle som har mulighet til å reise, men det er hvertfall viktig å spise ordentlig, sove nok og gå seg en tur eller trene. Prøve å gjøre noe hyggelig for seg selv tror jeg også er viktig, om det er kino/cafe med en venn eller å se en morsom film f.eks. 

Er vel en trøst i at vi er mange som har det sånn ts. 

Skrevet
51 minutter siden, JeSuisLouise skrev:

Mange som sliter med dette. Oktober og fram til februar så er jeg alltid litt langt nede. Har bestilt meg tur til Panama om noen uker, fordi jeg vet at sol og varme hjelper. Ikke alle som har mulighet til å reise, men det er hvertfall viktig å spise ordentlig, sove nok og gå seg en tur eller trene. Prøve å gjøre noe hyggelig for seg selv tror jeg også er viktig, om det er kino/cafe med en venn eller å se en morsom film f.eks. 

Er vel en trøst i at vi er mange som har det sånn ts. 

Så deilig med tur til Panama da :) Reiser selv til varmere strøk i januar og det ser jeg fram til! Kjipt tid i vente for mange nå ja.. Klem til deg!

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
21 timer siden, TulleJenny skrev:

Så deilig med tur til Panama da :) Reiser selv til varmere strøk i januar og det ser jeg fram til! Kjipt tid i vente for mange nå ja.. Klem til deg!

Takk det samme :) Sol og varme hjelper på veldig mange vet jeg. En i min familie som har brukt en spesiell lampe mot vinterdepresjon. Vet ikke om det kan hjelpe ts.. lege er uansett første instans om det har vart over tid. 

Skrevet
På 10.10.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Ikke gå til psykolog, de skriver dritt i journalen din som blir brukt mot deg senere

Anonymkode: 4e6f4...298

Tull!

Anonymkode: ab970...125

Skrevet

For mange hjelper samtaleterapi og/eller medisiner. Så jeg disser ikke dette. Men for meg hjalp ikke behandling for depresjonen. Jeg har prøvd mye, og til og med vært innlagt en kort periode. Jeg ble ikke bedre, tvert i mot. I de periodene så "ble" jeg depresjonen min, og sykeliggjøringen gjorde meg sykere.

Det som har hjulpet meg er egenterapi. For det første å godta at jeg er mer tungsindig enn mange andre. Det er en del av meg som jeg ikke blir kvitt, så jeg har vært nødt til å akseptere det og leve med denne erkjennelsen. Yoga og meditasjon har hjulpet masse. Mindfullness. Det samme har annen trening som løping hvor jeg tar meg helt ut, og fjellturer og andre turer i naturen.

Jeg hører ofte kommentarer som "hvis du orker å komme deg ut å trene så er du ikke skikkelig deprimert, jeg er alvorlig deprimert og klarer knapt bevege meg". Dette er provoserende. Alles opplevelse av depresjon er annerledes, og man kan ikke måle alvorlighetsgrad på denne måten. Og min personlige erfaring er at å bevege seg hjelper. Selv om jeg nærmest føler meg suicidal, så blir livet mer håndterlig og jeg føler meg mer menneskelig når jeg får kommet meg opp og ut. 

Anonymkode: 07e34...06c

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler en gåtur om dagen. Uansett hvor kjipt og dritt det er, tok meg 6 år å skjønne hvor mye en gåtur faktisk kan hjelpe.

Uansett, lykke til:hjerte:

Anonymkode: c456b...e83

Skrevet
På 10.10.2017 den 13.09, Skadeskutt skrev:

Prøv å kom seg ut på 30 min tur hver dag. Det er jævlig tungt, men frisk luft og fysisk aktivitet er veldig viktig når man er på en nedtur. 

Det er ingen mirakelkur, men du har litt rett i det du sier. Synd ikke den gode treningsfølelsen holder seg når man er ferdig med gåturen eller treningen bare...

Skrevet
10 timer siden, Jolene skrev:

Det er ingen mirakelkur, men du har litt rett i det du sier. Synd ikke den gode treningsfølelsen holder seg når man er ferdig med gåturen eller treningen bare...

Nei det gjør det ikke for meg heller. Jeg får ikke det langvarige endorfinrushet som man egentlig skal få. Detter veldig fort ned igjen. Men akkurat der og da får jeg litt pause. 

Skrevet
7 timer siden, Skadeskutt skrev:

Nei det gjør det ikke for meg heller. Jeg får ikke det langvarige endorfinrushet som man egentlig skal få. Detter veldig fort ned igjen. Men akkurat der og da får jeg litt pause. 

Samme her :klem:

Skrevet

Jeg har godt erfaring med gåturer som terapi mot depresjon, men det holder ikke med bare 30 minutter. Skal det ha effekt, må jeg gå så jeg blir sliten. Turen må minimum vare en time, men gjerne være mye lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...