Gå til innhold

Dere som er deprimerte.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er så nedfor for tiden at jeg tror jeg går mot depresjon. Jeg klarer såvidt det er å komme meg på jobb. Er depressiv gjennom hele dagen. Vil bare sove og har lite matlyst. Jeg har noen jeg prater med dette om. Men jeg merker at det blir å sitte inne med mye tunge tanker. 

Anonymkode: 6837a...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din og bli henvist til psykolog. Eller snakk med noen andre. Slike tanker blir for tunge å holde inne for seg selv til slutt. 

Anonymkode: 2dd4b...6b6

• Liker 3
Skrevet

Prøv å kom seg ut på 30 min tur hver dag. Det er jævlig tungt, men frisk luft og fysisk aktivitet er veldig viktig når man er på en nedtur. 

• Liker 7
Skrevet

Ikke gå til psykolog, de skriver dritt i journalen din som blir brukt mot deg senere

Anonymkode: 4e6f4...298

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gå til psykolog, de skriver dritt i journalen din som blir brukt mot deg senere

Tull og tøv. Ikke legg dine paranoide følelser over på ts. Og det fins "dårlige epler i alle trær" , men de fleste er heldigvis friske.

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, Skadeskutt said:

Tull og tøv. Ikke legg dine paranoide følelser over på ts. Og det fins "dårlige epler i alle trær" , men de fleste er heldigvis friske.

Har du aldri opplevd å bli dårlig behandlet av diverse helsepersonell som vet historien din?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri opplevd å bli dårlig behandlet av diverse helsepersonell som vet historien din?

Nei.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har møtt noen som ikke har vært spesielt hyggelig, men det hår ikke hatt med historien min å gjøre. Som sagt det finnes kjipe mennesker i alle yrker, men de fleste i helsesektoren er ordentlige mennesker. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Veldig leit at du opplever dette og at det virker som det går mot en periode med depresjon, sliter selv med det. Veldig bra at du har noen å snakke med om det, men det er også viktig å sette seg noen mål og presse seg selv ut av det selv om det er veldig tungt. Det varierer hva man opplever som hjelpsomt, men kan dele ut av erfaring i det minste. Har gått dager og uker der jeg bare sov og klarte ikke å gå ut og dagene føltes tunge, ensomt men lite motivert og hadde lite mening.  Med engang jeg klarte å gå ut en tur føles det mye bedre. Føler at fysisk aktivitet er veldig veldig viktig og hjelper mye på humøret. Lærte at det depresjonen "sier"/får deg til å gjøre - at man ikke orker å gå ut, vil ikke spise, mistet interesse i x aktivitet, snakke eller møte folk -> gjør akkurat det motsatte. Igjen er det enkelt sagt enn gjort, men det er noe man jobber med. Også er det verdt å reflektere over om det kan være en eller flere hendelser som kanskje har ført til det? var det forandringer i hverdagen? noe du savner? 

Ønsker deg lykketil, hvis det går over lengre periode burde man helst kontakte legen din eller evt psykolog. Det er ikke enkelt å være/jobbe alene med det. :klem:

Endret av timmian
  • Liker 4
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner at jeg er så nedfor for tiden at jeg tror jeg går mot depresjon. Jeg klarer såvidt det er å komme meg på jobb. Er depressiv gjennom hele dagen. Vil bare sove og har lite matlyst. Jeg har noen jeg prater med dette om. Men jeg merker at det blir å sitte inne med mye tunge tanker. 

Anonymkode: 6837a...749

Har jobben ditt noen velferdsordninger som gjør at du kan komme deg til psykolog ganske raskt? Min fastlege henviste meg til psykolog, men det er 16 ukers ventetid (ganske horribelt når man tenker på at psykiske behov ofte er ganske akutte). Min leder sendte meg dog til en bedriftspsykolog, og der fikk jeg time dagen etter at jeg hadde fortalt sjefen min om hvordan jeg hadde det. Ellers kan fastlegen fungere som en god støttekontakt i mellomtiden, jeg har ukentlige timer med min fastlege, som har skrevet ut medisiner og er veldig opptatt av oppfølgning fra uke til uke. Ønsker deg alt vel.

Anonymkode: 87ff4...035

• Liker 2
Skrevet

Er litt i samme båt selv. Det er det samme hver høst/vinter. Selv om du bare har lyst til å ligge i senga og deppe så prøv å kom deg ut en tur i skogen! Det hjelper mer enn du tror. Vet ikke med deg, men jeg har en tendens til å isolere meg når nedturen kommer. Ikke gjør det! Sosial omgang gjør også underverker selv om det er det siste du vil. Snakk med venner, familie eller psykolog! Du er ikke alene, lykke til :hjerte: klem!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobben ditt noen velferdsordninger som gjør at du kan komme deg til psykolog ganske raskt? Min fastlege henviste meg til psykolog, men det er 16 ukers ventetid (ganske horribelt når man tenker på at psykiske behov ofte er ganske akutte). Min leder sendte meg dog til en bedriftspsykolog, og der fikk jeg time dagen etter at jeg hadde fortalt sjefen min om hvordan jeg hadde det. Ellers kan fastlegen fungere som en god støttekontakt i mellomtiden, jeg har ukentlige timer med min fastlege, som har skrevet ut medisiner og er veldig opptatt av oppfølgning fra uke til uke. Ønsker deg alt vel.

Anonymkode: 87ff4...035

Altså, det er ikke alle steder det er 16 ukers ventetid. Jeg har blitt henvist flere ganger til psykolog og har aldri venta lenger enn fire uker. Som regel tar det bare to. Men det er jo helt sinnsykt med 16 ukers ventetid noen steder i landet uansett da :hakeslepp:

Skrevet
12 timer siden, TulleJenny skrev:

Altså, det er ikke alle steder det er 16 ukers ventetid. Jeg har blitt henvist flere ganger til psykolog og har aldri venta lenger enn fire uker. Som regel tar det bare to. Men det er jo helt sinnsykt med 16 ukers ventetid noen steder i landet uansett da :hakeslepp:

Jeg måtte vente 8 mnd. Var akutt deprimert...

Anonymkode: d0a1b...a3f

Skrevet
20 hours ago, Skadeskutt said:

Nei. Jeg har møtt noen som ikke har vært spesielt hyggelig, men det hår ikke hatt med historien min å gjøre. Som sagt det finnes kjipe mennesker i alle yrker, men de fleste i helsesektoren er ordentlige mennesker. 

Interessant, kanskje det går på trynefaktor og eventuell jobb eller diagnose man har. Ville ikke overrasket meg om helsepersonell er smålige nok til å la personlige følelser styre hvordan de behandler pasienten. Er for så vidt ikke umulig at psykiatrien der du bor er bedre. Det skal ihvertfall ikke mye til... Og nå sier noen sikkert "ja, du virker ganske frekk og stygg, så da er det ikke rart helsepersonell behandler deg som dritt". Men 1 jeg er ikke så direkte og "frekk" i virkeligheten, 2 det er behandlingen av meg som har gjort meg sånn 

Skrevet
23 timer siden, Skadeskutt skrev:

Prøv å kom seg ut på 30 min tur hver dag. Det er jævlig tungt, men frisk luft og fysisk aktivitet er veldig viktig når man er på en nedtur. 

Mange av oss som er deprimerte gjør dette allerede uten at det nødvendigvis gjør oss friske. 

Anonymkode: 2e222...f18

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av oss som er deprimerte gjør dette allerede uten at det nødvendigvis gjør oss friske. 

Har ikke sagt at det gjør at man blir frisk, men det er uansett bra for en. 

Jeg har selv vært deprimert mange ganger. Både lett, moderat og alvorlig. Vært innlagt 6,5 mnd i strekk på akuttpost pluss tre korte tvangsinnleggelser og har nå vært innlagt to uker på et annet behandlingssted hvor jeg har plass i ett år. Uten at jeg ser for meg å være såpass lenge da.. Selv om fysisk aktivitet ikke gjør meg frisk, så vet jeg at det blir verre av å ikke ta den turen. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt diagnostisert ved DPS?

Anonymkode: 854ea...32b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte vente 8 mnd. Var akutt deprimert...

Anonymkode: d0a1b...a3f

Det er jo helt horribelt :bond:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør jo ikke situasjonen værre heller? :)

Skrevet

Anbefaler deg å snakke med legen din ;) Det kan godt være du er på tur inn i en depresjon og da er det viktig å få hjelp tidlig. Det kan også være andre ting; D vitamin mangel kan føles slik du beskriver og det er jo noe det er lettere å behandle kjapt.
Lykke til:troest:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...