Tvist Skrevet 10. oktober 2017 #41 Skrevet 10. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ut i fra det du skriver så ville jeg ikke ha leid ut leiligheten til han. Du skriver at søskene har ofret seg for at denne leiligheten skal bli laget. Ikke la eldstesønnen ødlegge mulighetene til søskene. Tilby han heller å overnatte i din boenhet. Dette vil motivere han til å finne noe eget. Når det gjelder BSU. Krev at han oppretter en BSU-konto, det kan gjøres via nettbank. Når han får penger i gave, del summen på to, halve setter du på BSU og resten får han velge selv hva han vil gjøre med. Dette er en grei måte å få de til å spare på. Anonymkode: 20e6c...274 Hun kan jo ikke gjøre dette, han er en voksen mann, ikke et barn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #42 Skrevet 10. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man tar ikke betalt av egne barn! Han bør få bo der gratis inntil han er klar for å flytte. Anonymkode: 93f74...331 Han har alt flyttet og bodd for seg selv, han er ikke i noen økonomisk nød. Man lar ham heller sove på en madrass på gulvet (regner med at gutterommet ikke er tilgjengelig pga småsøsken og nytt hjem) enn på gata, men man gir ikke vekk så mye av familiens ressusrser som påvirker levestandarden til mor og søsken når det ikke er behov for det. Her er behovet for at han lærer seg at andre ikke skal vaske opp rundt ham mye større. Håper han lærer det før han flytter sammen med en dame - slik at det som en annen skrev ikke sklir tilbake til det som for ham er komfortabelt når han føler seg tryggere i forholdet. Det kan gjøre det mye vanskeligere å få et velfungerende samliv med et annet menneske. Jeg er enig med alle her. Det er tydelig en del ting han må lære seg nå, som kan bli veldig dyrt å lære seg senere. Enten han blir vant til å leve over evne og ikke klarer å stoppe om han ikke har inntekt til det, eller han ikke klarer alt det praktiske . Sånn litt pessimistisk, de jeg vet om som ble sittende fast i at "foreldrene ikke krever så mye" har blitt på eller over grensen til bitre, sliter med å få seg jobb, misfornøyde om de ikke kan bruke alle pengene på "seg selv", klarer ikke å være i forhold over tid og virker som om de sluttet å modnes intellektuelt og mellommenneskelig i løpet av tenårene. TS, jeg håper han finner motivasjonen i seg selv videre og forstår at han ikke kan leve hos deg - og la deg og søsknene "betalte" for ham. Enten fordi du ikke får råd til ferier, fritidsaktiviteter eller rett og slett sliter deg ut fysisk og psykisk om han blir sittende fast. Anonymkode: 83ffb...8da 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #43 Skrevet 10. oktober 2017 Du må jo sørge for at din egen økonomi går rundt, det andre er sekundære betraktninger. Har du ikke råd til å leie ut til han, ja så har du ikke råd. Det forstår han sikkert. Dessuten er det vel ikke engang sikkert at han har lyst å bo så nærme mor Hvis du først leier ut til han og dere signerer ordinær kontrakt, så har du ingen formell rett til å foreta ukentlig inspeksjon. Utleie medfører at man frasier seg retten til å disponere husrommet man leier ut, i perioden som fastsettes i kontrakten. Så om du syntes du ikke har råd eller syntes han er ansvarlig nok, så må du ta stilling til det før du leier ut Anonymkode: 49401...4ad 6
Juniper Skrevet 10. oktober 2017 #44 Skrevet 10. oktober 2017 Når leiligheten i kjelleren ble gjort i stand for å gi deg en bedre økonomi, og du har et reelt behov for disse pengene, så sier det seg selv at du ikke leier ut til sønnen! Hvis han ikke hadde vært din sønn, men en tilfeldig person som du kjente, som ville leie, og du visste at han var uansvarlig med penger og ikke gjorde husarbeid, da hadde du aldri leid ut til han. Gutten begynner å bli voksen, og det er på høy tid at han blir behandlet som det. Siden han alltid har "løpt til pappa" når du setter krav har han vist at han ikke håndterer å bli satt krav til. Jeg hadde ikke stolt på at han hadde betalt leie i det hele tatt! Og du vet at leiligheten blir et grisehus! Ikke diskuter denne leiligheten med sønnen. Bare lei den ut på nytt. Hvis de etterspør, så si at det er en inntektskilde for deg, og at du trenger pengene. Hadde du ikke trengt pengene hadde du ikke innredet den til å begynne med, og da ville du heller ikke hatt en leilighet for han. Sønnen din bør finne seg et kollektiv. Ha andre som setter krav til han. Jeg ser for meg at i valget mellom "en spontan fest-tur til varmere strøk" og "betale husleie" vil du tape hver eneste gang. Og bli stemplet som grisk om du prøver å få inn pengene. 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #45 Skrevet 10. oktober 2017 6 timer siden, pressplay skrev: Her har du en glimrende anledning til voksenopplæringen for din sønn. Sett deg ned med ham og forklar hvorfor du trenger å få betalt full husleie og hvordan det går ut over din og hans søskens økonomi om du lar ham bo til redusert pris. Så setter du opp krav til hva som skal til. Da kan du f. eks kreve at han setter av mellomlegget til egen sparing til han blir student. Så hva du krever av husarbeid. Da tilbyr du deg å vaske sammen med ham et par ganger og viser ham hvordan det skal gjøres og triks for å gjøre det lettere. Så kan du setter du sammen med ham opp et vaskeskjema og sier at det vil bli inspisert. Mye av motvilje mot å gjøre husarbeid ligger i at man ikke vet hva som må gjøres. Man må tørre å sette krav til ham Tenker du i dette tilfellet på om sønnen skal leie sin mors uteleiedel til redusert pris, og at sønnen skal sette mellomlegget til sparing til seg selv? I så fall taper jo hans mor sårt tiltrengte penger på dette, som igjen går utover de yngste barna. Anonymkode: b1f0f...7fa 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #46 Skrevet 10. oktober 2017 Det beste for alle i denne saken, er at sønnen bor et annet sted enn hos mor. Sønnen vil vokse på det å måtte ta ansvar for betaling av husleie til en utenfor familien, og vokse på det å måtte holde det rent og ryddigi den boligen han leier, og det å lære seg økonomi og å prioritere husleie og andre ting som må betales, før han bruker penger på unødvendige ting som feks sløseri og luksusvaner. Anonymkode: b1f0f...7fa 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #47 Skrevet 10. oktober 2017 Btw. ALDRI vær kausjonist for en egoist som sløser penger! Anonymkode: b1f0f...7fa 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #48 Skrevet 10. oktober 2017 Sønnen tjener like mye som sin mor. Han har kun seg selv å forsørge. Mor har yngre barn å forsørge i tillegg til seg selv, og har i tillegg huslån. Det er ikke akkurat synd i han, økonomisk sett. Anonymkode: b1f0f...7fa 2
Kattugla Skrevet 10. oktober 2017 #49 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg er enig med de andre som har skrevet her inne. Det er forståelig at det sitter langt inne å ikke stille opp for din sønn når han er uten eget bosted, men slik jeg oppfatter det har du rett og slett ikke råd til å sponse ham med flere tusen i måneden og han er attpåtil ikke den eneste du trenger å ta hensyn til. Din eldste sønn er en voksen mann som har flyttet ut og det mest naturlige er at du nå tar valg utifra hva du og dine yngre hjemmeboende barn trenger. Jeg synes også at det er en veldig viktig faktor at de yngste barna har gått med på å ha mindre plass å boltre seg på, nettopp for at dere kan ha en romsligere hverdag, å gi storebror den gevinsten rett i lomma ville vært svært urettferdig ovenfor de. Din sønn er ikke på gaten, han bor hos far nå og du har også sagt at han kan alltid bo hos dere i en periode mens han finner seg noe nytt og hvis han vil heller ha noe "eget" enn å bo hos dere, må han rett og slett finne seg i å betale for det. Jeg ville ikke engang nevnt utleieleiligheten med mindre han selv tar det opp og da ville jeg vært veldig klar på at du har tatt opp ekstra lån for å få bygget den, tanken var å få langsiktig ekstra inntektskilde for husholdningen og at det er ikke aktuelt for deg å leie den til mindre enn markedspris. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #50 Skrevet 10. oktober 2017 22 hours ago, AnonymBruker said: For å være ærlig... du gjør han en bjørnetjeneste ved å ikke leie ute til han. Hadde det vært slik at han ikke hadde noen steder å bo. Da hadde det vært en grei nødløsning, en midlertidig løsning. Nå så har han en plass å bo. Det er sjeldent lurt å leie ut til familie. Det må være snakk om pliktoppfyllende og noen du virkelig kan stole på. Som ikke sluntrer unna med husleie eller rett og slett snylter på utleier. Bare fordi det er familie. Du kjenner din sønn best. Følg magefølelsen din. Ikke gjør det for enkelt for han, for da lærer han aldri å bli ansvarsfull. Anonymkode: 2f652...cda Hun gjør ham en bjørnetjeneste ved å leie ut til ham, mener du. En bjørnetjeneste er noe som ikke er fordelsaktig, ikke en stor tjeneste eller fordel, slik mange virker å oppfatte det som.. Anonymkode: 22711...f36
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #51 Skrevet 10. oktober 2017 23 hours ago, AnonymBruker said: Er det urimelig av meg å sette helt andre krav til min egen sønn enn til vanlige leieboere? Ukentlig inspeksjon på rent og ryddig og krav til sparing f. eks.? ? Anonymkode: d2989...004 Unskyld meg ,men han er en voksen mann-dette er totalt urimelgi! Anonymkode: 53aa7...b17 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #52 Skrevet 10. oktober 2017 16 hours ago, AnonymBruker said: Slik situasjonen er så gjør du nok rett i å ikke leie kjellerleiligheten ut til ham. Bare begrunne det med økonomi, at du trenger full markedspris for å ha mer å rutte med til deg selv og småsøsken i hverdagen, that's it. Samtidig så får jeg en uggen følelse av hvordan du som forelder omtaler ham. Slik du beskriver ham høres han ut som en slabbedask, unnasluntrer, pengesløser og generelt tvilsom type. Han har vel noen ålreite sider også, eller? Jeg vet at mange gutter på 20+ ikke synes vaskekosten er den mest spennende gjenstanden i verden, men de fleste av dem har da et visst begrep om renslighet og ansvar for seg selv og de rundt seg, i hvert fall om de har blitt oppdratt skikkelig og har hatt foreldre som har lært dem ansvar systematisk gjennom oppveksten. Det er ikke en fremtidig kvinne som bør få den kjipe jobben med å lære din sønn om renslighet og penger (i så fall vil han slite med å skape sunne kjærlighetsrelasjoner!), det er det du og far som hadde plikt til å lære ham, og det høres ut som noe har sviktet i den prosessen. Anonymkode: 8e9e1...f41 denne. jeg tror det beste for han å ikke leier hos deg,når du skal detaljstyre han. Anonymkode: 53aa7...b17 3
altflyter Skrevet 10. oktober 2017 #53 Skrevet 10. oktober 2017 Når du er avhengig av den inntekten, så har du faktisk ikke råd til å leie ut rabattert til ham. Enten får han betale full leie, eller fortsette å bli boende hos far. Det kan ikke være slik at et voksent menneske med god økonomi skal gå negativt ut over familiens økonomi 1
pressplay Skrevet 10. oktober 2017 #54 Skrevet 10. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker du i dette tilfellet på om sønnen skal leie sin mors uteleiedel til redusert pris, og at sønnen skal sette mellomlegget til sparing til seg selv? I så fall taper jo hans mor sårt tiltrengte penger på dette, som igjen går utover de yngste barna. Anonymkode: b1f0f...7fa Jeg tar utgangspunkt i det TS skriver at det er en mulighet, så ja. Hvorfor har folk et helt religiøst forhold til penger? Sønnen trenger tydeligvis litt voksenopplæring og nå har hun muligheten. Hvor viktig er de 2000 kr måneden EGENTLIG veid opp mot å gi sønnen en ballast hun ikke har klart å gi tidligere? Dette er veldig typisk norsk familitenking. Hvert individ for seg selv. Hun kan sette seg ned med sønnen og forklare ham hva som var meningen med leiligheten og hva det vil si for henne og småsøskenes økonomi om han får rabatt. Så får hun selv bestemme om hun har råd til det. Det må jo være helt ok normalt å veilede familiemedlemmer hvis man ser at de har mangler i livet. Blir litt småkvalm av at alt skal måles i kroner og øre. 1
Kattugla Skrevet 10. oktober 2017 #55 Skrevet 10. oktober 2017 31 minutter siden, pressplay skrev: Jeg tar utgangspunkt i det TS skriver at det er en mulighet, så ja. Hvorfor har folk et helt religiøst forhold til penger? Sønnen trenger tydeligvis litt voksenopplæring og nå har hun muligheten. Hvor viktig er de 2000 kr måneden EGENTLIG veid opp mot å gi sønnen en ballast hun ikke har klart å gi tidligere? Dette er veldig typisk norsk familitenking. Hvert individ for seg selv. Hun kan sette seg ned med sønnen og forklare ham hva som var meningen med leiligheten og hva det vil si for henne og småsøskenes økonomi om han får rabatt. Så får hun selv bestemme om hun har råd til det. Det må jo være helt ok normalt å veilede familiemedlemmer hvis man ser at de har mangler i livet. Blir litt småkvalm av at alt skal måles i kroner og øre. Ts har jo forsøkt å gi sønnen ballast og veiledning før, men det ble sabotert av hans far som ikke ville akseptere at gutten ble stilt krav til. Noe som er dessverre ikke uvanlig hos skilte foreldre. Og gutten har jo visst å benytte seg av det. Nå er sønnen voksen og ferdig "oppdratt" og må begynne å ta ansvar for eget liv. Hva i all verden skal han egentlig lære av at mor også begynner å sy puter og sponse husleie slik at han kan fortsette å sløse med sine egne penger, men denne gangen på sine søskens bekostning? Og det er ikke som han blir kastet til ulvene, hvis han ikke er klar til å stå på egne ben og finne ny leilighet og forsørge seg selv, har han fortsatt muligheten til å bo hjemme og få både kost og losj (slik jeg forstod det) hos begge sine foreldre, å få tilbud om det er virkelig ikke noe å klage på for en voksen mann! 2
pressplay Skrevet 10. oktober 2017 #56 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Kattugla skrev: Ts har jo forsøkt å gi sønnen ballast og veiledning før, men det ble sabotert av hans far som ikke ville akseptere at gutten ble stilt krav til. Noe som er dessverre ikke uvanlig hos skilte foreldre. Og gutten har jo visst å benytte seg av det. Nå er sønnen voksen og ferdig "oppdratt" og må begynne å ta ansvar for eget liv. Hva i all verden skal han egentlig lære av at mor også begynner å sy puter og sponse husleie slik at han kan fortsette å sløse med sine egne penger, men denne gangen på sine søskens bekostning? Og det er ikke som han blir kastet til ulvene, hvis han ikke er klar til å stå på egne ben og finne ny leilighet og forsørge seg selv, har han fortsatt muligheten til å bo hjemme og få både kost og losj (slik jeg forstod det) hos begge sine foreldre, å få tilbud om det er virkelig ikke noe å klage på for en voksen mann! Tydeligvis er han ikke ferdig oppdradd så her ser jeg en mulighet for en mor å komme med korrigerende innspill til voksenlivet. Har du aldri mottatt tips eller hjelp fra dine foreldre etter fylte 18? Og hvorfor snakker du om sløsing, sy puter og kasting til ulvene? Det er ikke noe jeg har sagt. Mitt forslag gikk på tvungen sparing og pliktig husarbeid, altså det settes krav. Det du skriver er jo "jaja, så ble han en slask. Det er bare å gi opp". Mitt poeng er at TS har en mulighet til å hjelpe sønnen sin til å bli litt mer voksen. 1
Kattugla Skrevet 10. oktober 2017 #57 Skrevet 10. oktober 2017 2 timer siden, pressplay skrev: Tydeligvis er han ikke ferdig oppdradd så her ser jeg en mulighet for en mor å komme med korrigerende innspill til voksenlivet. Har du aldri mottatt tips eller hjelp fra dine foreldre etter fylte 18? Og hvorfor snakker du om sløsing, sy puter og kasting til ulvene? Det er ikke noe jeg har sagt. Mitt forslag gikk på tvungen sparing og pliktig husarbeid, altså det settes krav. Det du skriver er jo "jaja, så ble han en slask. Det er bare å gi opp". Mitt poeng er at TS har en mulighet til å hjelpe sønnen sin til å bli litt mer voksen. Det er da virkelig ingen som sier at det er bare å gi opp. Men det virker også som hovedgrunnen til at han er blitt slik, er at far og besteforeldre har stått på pinne for ham hele livet, slik han har sluppet ansvar og plikter og da er det kanskje en idé å slutte å tilrettelegge for at han kan fortsette slik? Foreldrene stiller jo fortsatt opp, selvom han ikke får egen leilighet til redusert pris. Han bor hjemme hos far nå - og kan også få bo hjemme hos mor om han ønsker det - og har dermed mulighet til å spare opp masse penger før han begynner å studere. Det er altså fullt mulig å støtte sine voksne barn og gi de fornuftige tips om voksenlivet, uten at det går utover hele familiens økonomi, som er det denne tråden handler om slik jeg ser det. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #58 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg hadde aldri i verden leid ut en leilighet til barnet mitt når han var så uansvarlig. Hvorfor er det i det hele tatt et tema? Hvordan vet han at det ikke allerede er nye leietagere på plass? Det kan jo være de gamle leietagerene vil flytte fortere og da er det helt vanlig at utleier går med på det, mot at de er behjelpelige med å finne nye leietagere. Sønnen din er jo hjertelig velkommen hos begge foreldrene sine, så han er ikke bostedsløs. Hvorfor mener du at det skal være sårt for ham og ikke bli spurt? Er dette noe han har snakket med deg om og antydet at han vil? Jeg hadde tilbudt han å bo på gutterommet, mot en liten sum i matpenger og en rettferdig andel av husarbeidet Hvis du føler det blir vanskelig å ikke tilby ham leiligheten kan du jo gjøre det vanskligere for ham og akseptere. Da tar du kontakt med utleiemegleren og ber de administrere leieforholdet for deg, på den måten er det de som krever inn husleie og evt. kaster ham ut hvis han ikke kan betale. Jeg hadde bare lagt det frem som at det å leie ut til familie og venner ikke var noe du hadde tenkt deg, men hvis han er i en presset situasjon så kan han få leie hos deg. Siden du ikke vil at det skal oppstå konflikter mellom deg og sønnen din, så har du kontaktet utleiemegleren og de tar seg av leieforholdet. De krever at han har x i depositumpenger og husleien blir på y kr i mnd. Pga. økonomi, har du ikke råd til å gi ham billigere husleie, men vil gjerne tilby ham leiligheten hvis han ikke orker å bo i kjelleren hos faren eller på gutterommet. Siden han ikke klarer å spare, vil han vel neppe kunne stille depositum på kort varsel. Hvis du er avhengig av pengene, så må han være klar til å overta leiligheten fra de andre leietagerene flytter ut. Ikke 2 mnd. etter, for da har han endelig klart å spare opp nok, det har ikke du råd til. Jeg leide ut en bolig til en venninne, som opplevde samlivsbrudd og trengte et sted å bo. Det er det dummeste jeg har gjort og det endte med at namsmannen måtte kaste henne ut. Vi er ikke venner idag...... Problemet med å leie ut til folk man har en relasjon til, er at de og alle rundt forventer at man har forståelse for ting som skjer i deres liv. Og det har man jo, som venn. Som utleier har man ikke råd til å gi bort pengene sine, slik at andre skal klare seg bedre. Likevel blir man fort sett på som både grådig og ufølsom hvis man ikke tar manglende betaling av husleie med et smil og legger til rette for en avbetalingsplan. Så du kanskje får de pengene en gang. I en nær relasjon risikerer du å få et godt innblikk i hva de pengene som skulle gått til husleie egentlig går til, det fører til negative følelser, dårlig stemning og endel konflikter Anonymkode: 1686d...f90 4
Stjerneku Skrevet 12. oktober 2017 #59 Skrevet 12. oktober 2017 Ettersom det du tar inn på å leie ut leiligheten er viktig for din totale økonomiske situasjon, og du har flere mindreårige barn å forsørge, så bør du kun ta full leie av sønnen din - dersom du skulle ta ham som leieboer. Han er voksen og bør selv kunne sørge for å betale sin husleie. Du har andre forpliktelser enn ham, og det ville ha veid tyngst dersom jeg var i dine sko. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå