AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #21 Skrevet 9. oktober 2017 11 minutter siden, Lavendela skrev: La han bo på gutterommet istedenfor, mot at han bidrar med husvask, barnepass og matbudsjettet 😊 Ja er enig i denne, dersom han garanterer at han vil bidra.. Jeg hadde hvertfall vært litt skuffet (i eget stille sinn) dersom jeg var sønnen din og ikke ble tilbydd å bo der, selv uten rimeligere pris. Men ser at det er en vanskelig situasjon... Anonymkode: abaed...603 1
Jordbæra Skrevet 9. oktober 2017 #22 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min eldste sønn flyttet ut for noen år siden, og har det siste året bodd i kollektiv sammen med noen venner. Nå er kollektivet oppløst, da det var behov for renovering, og de ikke fant noe nytt i tide. Min sønn har derfor midlertidig flyttet hjem til sin far, da far har bedre plass enn meg. Nå er det imidlertid slik at jeg har en utleieenhet i kjeller, som er ledig snart, og grunnet situasjonen virker det derfor unaturlig å ikke tilby denne til min sønn, men jeg er litt betenkt angående dette. 1: Denne enheten finansierer mye av lånet mitt, og jeg brukte tid og penger på å få laget den fordi jeg ønsket å få det litt rommeligere økonomisk. Den er imidlertid litt kostbar for min sønn, så da ligger det i kortene at jeg må leie ut rimeligere til ham. Dette vil få innvirkning på min og småsøskenes økonomi. 2000 kr mindre i måneden, regner jeg med. Altså hele 24000 kr i året. 2: Min sønn er ikke spesielt ryddig og renslig av seg. Nå kan man kanskje si at det er litt min skyld også, siden jeg burde lært ham bedre, men vi er to som deler skyld her, og han har hos far stort sett fått være i fred i kjelleren, uansett hvor mye rot som samlet seg opp, derfor foretrakk han ofte å være hos far de siste årene før han flyttet for seg selv. Større plass, og mindre krav, og han har lagt seg til noen uvaner. Det ser ikke ut som rot plager ham for å si det slik. Ikke innestengt skittlukt heller. 3: Mors kjøkken og mors vaskerom vil være lett tilgjengelig + han får en egen boenhet billigere enn markedsleie = Kommer han noen gang til å flytte ut igjen? Han jobber og tjener for tiden ganske bra, men det er ikke varig. Fra neste høst er det meningen at han skal studere. Han er ikke flink til å spare, så noe voldsom buffer har han ikke jobbet seg opp. Jeg er rett og slett litt redd for at det skal gå på relasjonen vår løs at han skal bo i kjellerleiligheten, og at dette ikke vil bli så midlertidig. Hva om han blir fulltidsstudent til høsten, og ikke får seg noe jobb ved siden av studiene. Vil han da ta som selvfølge at jeg senker leien ytterligere? Om noen lurer, så ja, jeg er veldig glad i min sønn, men jeg er ikke blind for at han har forbedringspotensiale i forhold til å bli en voksen, ansvarlig og fornuftig mann, og jeg er ikke sikker på at det skjer best i mors kjeller. Er det urimelig av meg å sette helt andre krav til min egen sønn enn til vanlige leieboere? Ukentlig inspeksjon på rent og ryddig og krav til sparing f. eks.? Jeg subsidierer jo isåfall bolig for ham, så...??? Er det noen som- på godt og vondt- har erfaringer med å leie ut til egne barn? Anonymkode: d2989...004 Med så mye du må tenke på og ift økonomi ville jeg ikke leid ut til han. Han vil bli fortere voksen om han ikke leier hos deg syns jeg det ser ut som
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #23 Skrevet 9. oktober 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være ærlig... du gjør han en bjørnetjeneste ved å ikke leie ute til han. Anonymkode: 2f652...cda Jeg tror ikke du vet hva en bjørnetjeneste er. Det kommer fra en fabel om en mann som hadde en tam bjørn. En varm dag la mannen seg til å sove under et tre. En flue satte seg på mannens nese, og bjørnen ville gjøre herren sin en tjeneste og drepe flua. Men bjørnen slo så hardt at han slo herren sin i hjel.. . En bjørnetjeneste er altså å gjøre noe velment som får negative, utilsiktede følger. Anonymkode: f1c78...14d 8
Luckiness Skrevet 9. oktober 2017 #24 Skrevet 9. oktober 2017 Kan du leie ut en kortere periode samtidig som du ser etter nye leietakere? Slik du kan si han kan bo hos deg maks så og så lenge for x pris og at deretter må du leie ut til ordinær pris. Da er han nødt å se seg om etter noe annet mens han leier hos deg, han får leie for litt lavere pris noen få mnd og du har "unnskyldning" til at han må flytte ut fordi dealen er at han får det billigere mens han ser seg om, samtidig som du må få nye leietakere som betaler full pris. Når du har fått nye leietakere må han jo uansett flytte ut som avtalt 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #25 Skrevet 9. oktober 2017 TS her. Tusen takk for alle synspunkter! Jeg må si at jeg ikke ble noe særlig mer positiv til tanken på at han flytter inn, når så mange advarer mot det. Ser dette vil bli svært vanskelig for meg dersom han ikke betaler leie, eller ikke holder en orden jeg kan akseptere. Og ja, han er nok litt bortskjemt. Var lenge eneste barnebarn på begge sider, og fikk igrunnen det meste rett i hendene. Fikk han nei fra meg og far var det nesten alltid en av besteforeldrene som sa ja. Jeg ser at dette preger ham noe, og er som mor veldig skuffet over at alt jeg snakker om sparing går rett forbi ham. Han har ikke engang opprettet BSU. Han skulle jobbe mye og spare mye dette året, fordi han tok sikte på et litt dyrt studie. Nå har han noen måneder tjent det jeg forsørger en familie med, med hus, bil og kjæledyr, og han har kun spart 2000 kr mnd. Slik lønn har han kun to måneder til. Jeg har alltid måtte snu på kronene, så inntektene fra kjellerleiligheten skulle nå endelig gjøre ting litt enklere. Jeg har nå fått et lite pust i bakken, men nå ser jeg at det antagelig blir han som får nyte godt av det. Noe som er spesielt urettferdig mot småsøsken, som var med på avgjørelse om å lage kjellerleiligheten, på bekostning av plass til dem og venner. Dette ønsket de fordi de ønsker at vi litt oftere kan dra på ferier og slikt. Storebror fikk mange turer til utlandet da han vokste opp som eneste barnebarn og barn. De yngste har ikke fått oppleve så mye av verden. Jeg ser at dette kan bli veldig feil, men samtidig er det vanskelig å si at han ikke får bo der. Jeg tror det ville såret de fleste barn, at mor "velger penger fremfor meg". Jeg også tror at han lærer mest av å bo et annet sted, men det vil være vanskelig å si nei. At han må betale full leie, enten reelt eller delvis som tvunget sparing var en god ide, men det hjelper lite dersom han for eksempel lar være å betale. Jeg tror ikke det, men vet ikke 100% sikkert. Dersom han opplever at han har dårlig råd er det ikke utenkelig at han vil ta det som selvfølge at jeg da dropper /reduserer leie. Og det vil ikke være rettferdig mot de yngste. TS Anonymkode: d2989...004
Hactar Skrevet 9. oktober 2017 #26 Skrevet 9. oktober 2017 Vet du, som mor må man noen ganger gi barna det de trenger, selv om det ikke er det de har lyst på. Det beste du kan gjøre for sønnen din, er å bidra til at han tvinges til å ta ansvar for seg selv. Han vil sikkert ikke like det, men gjør det likevel nettopp fordi du elsker ham. Han vil ikke ha nytte av at du er krykken hans, han trenger å stå på egne ben. 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #27 Skrevet 9. oktober 2017 Tilby han ett gjesterom og fortell han at leiligheten er endel av jobben din og gir deg lønn du ikke kan være foruten. Om han deretter blir vrang så finn frem annonser med andre leiligheter i samme prisklasse og si at han kan dra på visning på de i stede. Anonymkode: 9c4c0...845 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #28 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, Hactar skrev: Vet du, som mor må man noen ganger gi barna det de trenger, selv om det ikke er det de har lyst på. Det beste du kan gjøre for sønnen din, er å bidra til at han tvinges til å ta ansvar for seg selv. Han vil sikkert ikke like det, men gjør det likevel nettopp fordi du elsker ham. Han vil ikke ha nytte av at du er krykken hans, han trenger å stå på egne ben. Dette! Ser for meg at han lett kan 'glemme' å betale leie også. Da blir det fort enda mer trøbbel i mammahjertet enn hva det allerede er. Han bor allerede hos sin far. Han høres ut som en voksen mann, over 20 år. Nærmere 25 vil jeg faktisk tro han er. Da er det på tide at han klarer å stå på egne bein. Hva man ønsker er ikke alltid det man trenger, noe som Hactar også sier Anonymkode: 48180...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #29 Skrevet 9. oktober 2017 Så, det du sier TS, er at sønnen din bør bo for seg selv for å lære seg å bli mer selvstendig. Anonymkode: ba244...f87
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #30 Skrevet 9. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så, det du sier TS, er at sønnen din bør bo for seg selv for å lære seg å bli mer selvstendig. Anonymkode: ba244...f87 Jeg vil egentlig si at han allerede er ganske selvstendig. Han styrer sitt eget liv, arbeid og aktiv fritid, uten noe støtte fra meg og far. Vi ser ham knapt. Det jeg gjerne skulle se er at han tok mer ansvar for egen fremtid, ved å lære å prioritere bedre økonomisk. Det tror jeg at han lærer bedre helt på egenhånd ja. Og jeg håper at han blir mer renslig og ryddig. Der må det antagelig en stor forelskelse til. At den rette kvinnen krever bedring. En han er langt mer motivert til å lytte til. I kjelleren tror jeg fort han rykker noen skritt tilbake til barndommen, heller enn å gå fremover mot voksenlivet. TS Anonymkode: d2989...004
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #31 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: At den rette kvinnen krever bedring. En han er langt mer motivert til å lytte til. Tingen er at selv om han vasker nå han får dame, så går han tilbake i gamle vaner når det blir trygt nok. det handler vel mer om hvordan ens egne foreldre viste han hvordan samlivet skal være tenker jeg. Anonymkode: d39c8...6a4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #32 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil egentlig si at han allerede er ganske selvstendig. Han styrer sitt eget liv, arbeid og aktiv fritid, uten noe støtte fra meg og far. Vi ser ham knapt. Det jeg gjerne skulle se er at han tok mer ansvar for egen fremtid, ved å lære å prioritere bedre økonomisk. Det tror jeg at han lærer bedre helt på egenhånd ja. Og jeg håper at han blir mer renslig og ryddig. Der må det antagelig en stor forelskelse til. At den rette kvinnen krever bedring. En han er langt mer motivert til å lytte til. I kjelleren tror jeg fort han rykker noen skritt tilbake til barndommen, heller enn å gå fremover mot voksenlivet. TS Anonymkode: d2989...004 En selvstendig person rydder og vasker etter seg, kan tenke fremover og legge av penger. Å vente på at en kvinne skal ta ansvar for at han blir flinkere på rydding og renhold blir veldig feil. For det første kan det hende hun har sluppet unna hele livet og. Og for det andre så kan det bli vanvittig mye jobb for henne Samboeren min er mer ryddig og pirkete enn det jeg er, han har bodd lenge alene før vi flyttet sammen. Egentlig bør din sønn heller leie et rom hos deg, ikke en hel leilighet. Du kan jo ikke sette ned prisen og du skal ikke måtte rydde og vaske etter han. Anonymkode: 521f8...dd7 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #33 Skrevet 9. oktober 2017 Ville leid ut til han med vanlig pris og stilt samme krav til renhold og rydding som enhver annen leietaker. Anonymkode: 573fc...de0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #34 Skrevet 9. oktober 2017 Slik situasjonen er så gjør du nok rett i å ikke leie kjellerleiligheten ut til ham. Bare begrunne det med økonomi, at du trenger full markedspris for å ha mer å rutte med til deg selv og småsøsken i hverdagen, that's it. Samtidig så får jeg en uggen følelse av hvordan du som forelder omtaler ham. Slik du beskriver ham høres han ut som en slabbedask, unnasluntrer, pengesløser og generelt tvilsom type. Han har vel noen ålreite sider også, eller? Jeg vet at mange gutter på 20+ ikke synes vaskekosten er den mest spennende gjenstanden i verden, men de fleste av dem har da et visst begrep om renslighet og ansvar for seg selv og de rundt seg, i hvert fall om de har blitt oppdratt skikkelig og har hatt foreldre som har lært dem ansvar systematisk gjennom oppveksten. Det er ikke en fremtidig kvinne som bør få den kjipe jobben med å lære din sønn om renslighet og penger (i så fall vil han slite med å skape sunne kjærlighetsrelasjoner!), det er det du og far som hadde plikt til å lære ham, og det høres ut som noe har sviktet i den prosessen. Anonymkode: 8e9e1...f41 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #35 Skrevet 9. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eldste sønn flyttet ut for noen år siden, og har det siste året bodd i kollektiv sammen med noen venner. Nå er kollektivet oppløst, da det var behov for renovering, og de ikke fant noe nytt i tide. Min sønn har derfor midlertidig flyttet hjem til sin far, da far har bedre plass enn meg. Nå er det imidlertid slik at jeg har en utleieenhet i kjeller, som er ledig snart, og grunnet situasjonen virker det derfor unaturlig å ikke tilby denne til min sønn, men jeg er litt betenkt angående dette. 1: Denne enheten finansierer mye av lånet mitt, og jeg brukte tid og penger på å få laget den fordi jeg ønsket å få det litt rommeligere økonomisk. Den er imidlertid litt kostbar for min sønn, så da ligger det i kortene at jeg må leie ut rimeligere til ham. Dette vil få innvirkning på min og småsøskenes økonomi. 2000 kr mindre i måneden, regner jeg med. Altså hele 24000 kr i året. 2: Min sønn er ikke spesielt ryddig og renslig av seg. Nå kan man kanskje si at det er litt min skyld også, siden jeg burde lært ham bedre, men vi er to som deler skyld her, og han har hos far stort sett fått være i fred i kjelleren, uansett hvor mye rot som samlet seg opp, derfor foretrakk han ofte å være hos far de siste årene før han flyttet for seg selv. Større plass, og mindre krav, og han har lagt seg til noen uvaner. Det ser ikke ut som rot plager ham for å si det slik. Ikke innestengt skittlukt heller. 3: Mors kjøkken og mors vaskerom vil være lett tilgjengelig + han får en egen boenhet billigere enn markedsleie = Kommer han noen gang til å flytte ut igjen? Han jobber og tjener for tiden ganske bra, men det er ikke varig. Fra neste høst er det meningen at han skal studere. Han er ikke flink til å spare, så noe voldsom buffer har han ikke jobbet seg opp. Jeg er rett og slett litt redd for at det skal gå på relasjonen vår løs at han skal bo i kjellerleiligheten, og at dette ikke vil bli så midlertidig. Hva om han blir fulltidsstudent til høsten, og ikke får seg noe jobb ved siden av studiene. Vil han da ta som selvfølge at jeg senker leien ytterligere? Om noen lurer, så ja, jeg er veldig glad i min sønn, men jeg er ikke blind for at han har forbedringspotensiale i forhold til å bli en voksen, ansvarlig og fornuftig mann, og jeg er ikke sikker på at det skjer best i mors kjeller. Er det urimelig av meg å sette helt andre krav til min egen sønn enn til vanlige leieboere? Ukentlig inspeksjon på rent og ryddig og krav til sparing f. eks.? Jeg subsidierer jo isåfall bolig for ham, så...??? Er det noen som- på godt og vondt- har erfaringer med å leie ut til egne barn? Anonymkode: d2989...004 Man tar ikke betalt av egne barn! Han bør få bo der gratis inntil han er klar for å flytte. Anonymkode: 93f74...331 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #36 Skrevet 9. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik situasjonen er så gjør du nok rett i å ikke leie kjellerleiligheten ut til ham. Bare begrunne det med økonomi, at du trenger full markedspris for å ha mer å rutte med til deg selv og småsøsken i hverdagen, that's it. Samtidig så får jeg en uggen følelse av hvordan du som forelder omtaler ham. Slik du beskriver ham høres han ut som en slabbedask, unnasluntrer, pengesløser og generelt tvilsom type. Han har vel noen ålreite sider også, eller? Jeg vet at mange gutter på 20+ ikke synes vaskekosten er den mest spennende gjenstanden i verden, men de fleste av dem har da et visst begrep om renslighet og ansvar for seg selv og de rundt seg, i hvert fall om de har blitt oppdratt skikkelig og har hatt foreldre som har lært dem ansvar systematisk gjennom oppveksten. Det er ikke en fremtidig kvinne som bør få den kjipe jobben med å lære din sønn om renslighet og penger (i så fall vil han slite med å skape sunne kjærlighetsrelasjoner!), det er det du og far som hadde plikt til å lære ham, og det høres ut som noe har sviktet i den prosessen. Anonymkode: 8e9e1...f41 Han er ingen tvilsom type, men har fine sunne interesser. Men slabbedask? Ja! Og noe gikk galt i prosessen ja! En spurte tidligere om samarbeidet mellom meg og far er bra. Nei, det har det aldri vært. Vi var unge da vi fikk gutten, og han var baby da jeg forlot faren hans, fordi han var svært uansvarlig økonomisk. Han var også svært rotete. Far flyttet heldigvis bort flere år, men dessverre kom han tilbake til byen da gutten ennå var i barneskolen. Satte jeg krav til gutten stakk han til far, og fikk fullt medhold i at jeg krevde for mye av ham. Jeg krevde at han holdt seg selv og rommet rent, og at han gjorde lekser. Han var forsåvidt enig selv, men rydding og vasking skulle alltid gjøre "etterpå". Noe som ikke er uvanlig med barn, men det uvanlige var at når jeg sa "Nei nå! Du har allerede utsatt det lenge nok!" så klaget han til far og fikk medhold. Vi var til mekling og alt mulig, men ingenting hjalp på samarbeidet. Når jeg lærte gutten helt normale ting om å ta ansvar fikk jeg høre at jeg var urimelig. Jeg krevde for mye! Ga jeg gutten plikter ble jeg skjelt ut. Og gutten fikk stadig høre hvor urimelig jeg var. Fra han var 11 bodde han mye hos faren. Mindre krav der! Det vittige er at fra gutten var 16 år ringte far og klaget til meg om at han rotet så fælt. Da var han visst plutselig gammel nok til å ta ansvar. Men stort sett har han fått rote fritt i farens kjeller. Gutten er en flott gutt, som er svært aktiv med sunne interesser, men rotete ja. Og uansvarlig økonomisk. Det er dette med eplet og stammen dessverre! Nei, det burde ikke være en kjæreste sin jobb å lære ham. Vi sviktet der! Far synes ikke det var viktig, og jeg ga til slutt opp å kjempe mot far. Det er en lang historie som ble veldig forkortet her. Mine to yngre barn har jeg lært godt opp, men der har ingen pappa jobbet imot. Nå er dessverre en kjæreste mitt håp om at han blir mer opptatt av slikt. Fremdeles er det slik at når han er hos meg så gir jeg ham ansvar og oppgaver. For eksempel å lage mat. Fordi jeg fremdeles forsøker å lære ham iallefall noe av det som glapp på veien. Og mine foreldre setter også krav til ham. Men mye gikk galt på veien ja. Han er også svært snill og har mange gode verdier. Fester lite, og er heller rundt i skog og mark. Det er mye godt i gutten, og ennå håp der det er litt mangler, håper jeg! Anonymkode: d2989...004 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #37 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man tar ikke betalt av egne barn! Han bør få bo der gratis inntil han er klar for å flytte. Anonymkode: 93f74...331 Det har jeg faktisk ikke råd til. Og akkurat nå tjener han det samme som meg. Er det rimelig å la en gutt på noen og tyve ha leilighet gratis for å sløse bort mer penger? Han kan alltid få en sengeplass og mat her i huset, i enheten jeg og søsknene hans bor i, men den leiligheten har jeg tatt opp mer lån for, fordi den skulle hjelpe oss økonomisk når den er utleid. Jeg har ikke råd til å låne den bort gratis, og det ville vært svært urimelig ovenfor yngre søsken, som må ta konsekvensene ved at vi ikke får bedre, men dårligere økonomi. Anonymkode: d2989...004 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #38 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg blir litt trist når jeg leser så mange slike tråder på KG. Barn skal vokse opp. De skal betale regninger, de skal klippe plenen i hagen sin, de skal lage egen mat osv. Foreldre kan selvfølgelig stille opp hvis barnet skal flytte, passe barnebarn, hjelpe med penger så de kommer inn på boligmarkedet. Det er mye man kan gjør for sine barn, men man trenger en viss avstand. Har man et barn som hjelper til, og må flytte hjem for en liten periode så syns jeg det er greit de kanskje ikke betaler leie, MEN hvis du trenger de leieinntektene, og du føler det slik du har beskrevet så leier du ikke ut til han. Han har ansvar for seg selv, og du utsetter bare prosessen med å bli selvstendig når han skal flytte tilbake hjem. Hvorfor skal du føle dårlig samvittighet for det? Han er en voksen mann, og da må du kunne forvente at han gjør som voksne mennesker. De flytter ut fra foreldrene sine, og bygger opp sitt eget liv. Du risikerer at det bare blir betente krangler mellom dere. Har du vært slapp tidligere så har du vel ingen god grunn til å fortsette å være slapp. Anonymkode: baf85...d58
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #39 Skrevet 10. oktober 2017 Ut i fra det du skriver så ville jeg ikke ha leid ut leiligheten til han. Du skriver at søskene har ofret seg for at denne leiligheten skal bli laget. Ikke la eldstesønnen ødlegge mulighetene til søskene. Tilby han heller å overnatte i din boenhet. Dette vil motivere han til å finne noe eget. Når det gjelder BSU. Krev at han oppretter en BSU-konto, det kan gjøres via nettbank. Når han får penger i gave, del summen på to, halve setter du på BSU og resten får han velge selv hva han vil gjøre med. Dette er en grei måte å få de til å spare på. Anonymkode: 20e6c...274 1
pressplay Skrevet 10. oktober 2017 #40 Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Her har du en glimrende anledning til voksenopplæringen for din sønn. Sett deg ned med ham og forklar hvorfor du trenger å få betalt full husleie og hvordan det går ut over din og hans søskens økonomi om du lar ham bo til redusert pris. Så setter du opp krav til hva som skal til. Da kan du f. eks kreve at han setter av mellomlegget til egen sparing til han blir student. Så hva du krever av husarbeid. Da tilbyr du deg å vaske sammen med ham et par ganger og viser ham hvordan det skal gjøres og triks for å gjøre det lettere. Så kan du setter du sammen med ham opp et vaskeskjema og sier at det vil bli inspisert. Mye av motvilje mot å gjøre husarbeid ligger i at man ikke vet hva som må gjøres. Man må tørre å sette krav til ham Endret 10. oktober 2017 av pressplay 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå