AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Min eldste sønn flyttet ut for noen år siden, og har det siste året bodd i kollektiv sammen med noen venner. Nå er kollektivet oppløst, da det var behov for renovering, og de ikke fant noe nytt i tide. Min sønn har derfor midlertidig flyttet hjem til sin far, da far har bedre plass enn meg. Nå er det imidlertid slik at jeg har en utleieenhet i kjeller, som er ledig snart, og grunnet situasjonen virker det derfor unaturlig å ikke tilby denne til min sønn, men jeg er litt betenkt angående dette. 1: Denne enheten finansierer mye av lånet mitt, og jeg brukte tid og penger på å få laget den fordi jeg ønsket å få det litt rommeligere økonomisk. Den er imidlertid litt kostbar for min sønn, så da ligger det i kortene at jeg må leie ut rimeligere til ham. Dette vil få innvirkning på min og småsøskenes økonomi. 2000 kr mindre i måneden, regner jeg med. Altså hele 24000 kr i året. 2: Min sønn er ikke spesielt ryddig og renslig av seg. Nå kan man kanskje si at det er litt min skyld også, siden jeg burde lært ham bedre, men vi er to som deler skyld her, og han har hos far stort sett fått være i fred i kjelleren, uansett hvor mye rot som samlet seg opp, derfor foretrakk han ofte å være hos far de siste årene før han flyttet for seg selv. Større plass, og mindre krav, og han har lagt seg til noen uvaner. Det ser ikke ut som rot plager ham for å si det slik. Ikke innestengt skittlukt heller. 3: Mors kjøkken og mors vaskerom vil være lett tilgjengelig + han får en egen boenhet billigere enn markedsleie = Kommer han noen gang til å flytte ut igjen? Han jobber og tjener for tiden ganske bra, men det er ikke varig. Fra neste høst er det meningen at han skal studere. Han er ikke flink til å spare, så noe voldsom buffer har han ikke jobbet seg opp. Jeg er rett og slett litt redd for at det skal gå på relasjonen vår løs at han skal bo i kjellerleiligheten, og at dette ikke vil bli så midlertidig. Hva om han blir fulltidsstudent til høsten, og ikke får seg noe jobb ved siden av studiene. Vil han da ta som selvfølge at jeg senker leien ytterligere? Om noen lurer, så ja, jeg er veldig glad i min sønn, men jeg er ikke blind for at han har forbedringspotensiale i forhold til å bli en voksen, ansvarlig og fornuftig mann, og jeg er ikke sikker på at det skjer best i mors kjeller. Er det urimelig av meg å sette helt andre krav til min egen sønn enn til vanlige leieboere? Ukentlig inspeksjon på rent og ryddig og krav til sparing f. eks.? Jeg subsidierer jo isåfall bolig for ham, så...??? Er det noen som- på godt og vondt- har erfaringer med å leie ut til egne barn? Anonymkode: d2989...004
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 Ikke lei ut til ham. Punktum. Anonymkode: 45d92...b73 36
Gjest NotNaomi Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Med alle disse negative aspektene bør du ikke leie ut til ham. Så får du bare si ting som det er.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Hva med å tilby han få bo der men at han må betale fullpris, fordi selv om du er hans mor ser du dessverre at han er så rotete og lite ansvarlig at det å gi han redusert pris er å gjøre han en bjørnetjeneste. Da flytter han gjerne i nytt kollektiv i stedet, eller vil gjøre det ganske raskt. Anonymkode: 24d39...516 13
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 Så fremt han er frisk og rask kan han jobbe ved siden av studiene og dermed tjene nok til å kunne betale deg full leie. Dersom han hadde vært renslig av seg kunne han eventuelt betalt noe av husleien i for, av husarbeid hos deg og barnepass. Anonymkode: 57e0e...35e 3
calavi Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg forstår godt du kjenner på at du bør tilby han leiligheten, men ut i fra hva du skriver så høres det ikke ut som det er så veldig lurt. Om han ikke er den mest ansvarlige så er nok ikke det å bo under mor det lureste, og mest sannsynlig så vil han utnytte situasjonen og du få mer å bekymre deg over. Å bo hjemme hos far er jo heller ingen varig løsning, men det beste for sønnen din vil nok være å finne et nytt kollektiv han kan bo i. 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min eldste sønn flyttet ut for noen år siden, og har det siste året bodd i kollektiv sammen med noen venner. Nå er kollektivet oppløst, da det var behov for renovering, og de ikke fant noe nytt i tide. Min sønn har derfor midlertidig flyttet hjem til sin far, da far har bedre plass enn meg. Nå er det imidlertid slik at jeg har en utleieenhet i kjeller, som er ledig snart, og grunnet situasjonen virker det derfor unaturlig å ikke tilby denne til min sønn, men jeg er litt betenkt angående dette. 1: Denne enheten finansierer mye av lånet mitt, og jeg brukte tid og penger på å få laget den fordi jeg ønsket å få det litt rommeligere økonomisk. Den er imidlertid litt kostbar for min sønn, så da ligger det i kortene at jeg må leie ut rimeligere til ham. Dette vil få innvirkning på min og småsøskenes økonomi. 2000 kr mindre i måneden, regner jeg med. Altså hele 24000 kr i året. 2: Min sønn er ikke spesielt ryddig og renslig av seg. Nå kan man kanskje si at det er litt min skyld også, siden jeg burde lært ham bedre, men vi er to som deler skyld her, og han har hos far stort sett fått være i fred i kjelleren, uansett hvor mye rot som samlet seg opp, derfor foretrakk han ofte å være hos far de siste årene før han flyttet for seg selv. Større plass, og mindre krav, og han har lagt seg til noen uvaner. Det ser ikke ut som rot plager ham for å si det slik. Ikke innestengt skittlukt heller. 3: Mors kjøkken og mors vaskerom vil være lett tilgjengelig + han får en egen boenhet billigere enn markedsleie = Kommer han noen gang til å flytte ut igjen? Han jobber og tjener for tiden ganske bra, men det er ikke varig. Fra neste høst er det meningen at han skal studere. Han er ikke flink til å spare, så noe voldsom buffer har han ikke jobbet seg opp. Jeg er rett og slett litt redd for at det skal gå på relasjonen vår løs at han skal bo i kjellerleiligheten, og at dette ikke vil bli så midlertidig. Hva om han blir fulltidsstudent til høsten, og ikke får seg noe jobb ved siden av studiene. Vil han da ta som selvfølge at jeg senker leien ytterligere? Om noen lurer, så ja, jeg er veldig glad i min sønn, men jeg er ikke blind for at han har forbedringspotensiale i forhold til å bli en voksen, ansvarlig og fornuftig mann, og jeg er ikke sikker på at det skjer best i mors kjeller. Er det urimelig av meg å sette helt andre krav til min egen sønn enn til vanlige leieboere? Ukentlig inspeksjon på rent og ryddig og krav til sparing f. eks.? Jeg subsidierer jo isåfall bolig for ham, så...??? Er det noen som- på godt og vondt- har erfaringer med å leie ut til egne barn? Anonymkode: d2989...004 La han bo hos far. Du ramser opp her, og selv om du er mor så kan det ikke gå på bekostning av økonomi og søsken. Anonymkode: 265e6...e45 10
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 Hadde satt meg ned med han og kommet med en "kontrakt", der du forteller om hvilke kriterier som må innfris for å bo der. Da ser du litt hvordan han reagerer, og om det er verdt å gi det et forsøk. Anonymkode: e94cd...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #9 Skrevet 9. oktober 2017 Ikke lett å svare på Dette. Hadde det gått an at han hadde bodd sammen med dere, og at du leide ut til noen andre under? at han f.eks bidro med matbudsjettet, og plikter for å få lov til å bo? Lært seg husarbeid og tatt del i barnepass? Er du og faren på talefot? Kunne dere vekslet på å ha ham hos dere, mot at han faktisk bidrar? Kanskje satt dere bed og blitt enige om hvordan dere kan løse dette på en best mulig måte for alle? Anonymkode: 4454a...f28 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #10 Skrevet 9. oktober 2017 Hva med å eventuelt leie ut til ham, der noe av husleien blir tatt som tvungen sparing? En slags forvaltning. Enig med en her over, at du trenger en solid kontrakt. Anonymkode: 4454a...f28 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #11 Skrevet 9. oktober 2017 JEg skjønner at du føler at du burde la han bo der, men med alt du ramser opp så ville jeg ikke gjort det. Ikke flink økonomisk- hva om han ikke betaler fordi han mener at du som mor burde unne han såppas? Rotete- lar man et fuktig håndkle ligge på gulvet for lenge så ber man jo om muggflekker Du har selv behov for de pengene leiligheten kan dra inn. Nei, la han bo hos far Anonymkode: 2a2df...7df 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #12 Skrevet 9. oktober 2017 Er han voksen nok til å leie bolig, så er han voksen nok til å forstå at du ikke har råd til å gi ham rabatt. Anonymkode: 6e852...77e 11
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #13 Skrevet 9. oktober 2017 For å være ærlig... du gjør han en bjørnetjeneste ved å ikke leie ute til han. Hadde det vært slik at han ikke hadde noen steder å bo. Da hadde det vært en grei nødløsning, en midlertidig løsning. Nå så har han en plass å bo. Det er sjeldent lurt å leie ut til familie. Det må være snakk om pliktoppfyllende og noen du virkelig kan stole på. Som ikke sluntrer unna med husleie eller rett og slett snylter på utleier. Bare fordi det er familie. Du kjenner din sønn best. Følg magefølelsen din. Ikke gjør det for enkelt for han, for da lærer han aldri å bli ansvarsfull. Anonymkode: 2f652...cda 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #14 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg ville ikke leid ut til ham. Hva skjer dersom han ikke kan/vil betale husleie en måned eller to. Tipper det er rimelig kjipt å være tøff huseier når leieboer er din egen sønn...... Anonymkode: 51e8e...001 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #15 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg er også veldig glade i mine barn. En måte å vise kjærlighet på er å ikke skjemme de bort og heller de gi mulighet for å lære det ansvaret man trenger å ta som voksen. Bare hvis jeg hadde et ekstremt velorganisert barn ville jeg hatt det boende hjemme og da til den prisen jeg forventer å få i markedet. Har ikke barnet råd må det finne seg et annet sted. Foreldrene kan ikke fortsette å subsidiere barnet. Hvis barnet flytter hjem og opplever det som mindre press å måtte jobbe for å betale leie så vil det være veldig uheldig for barnets utvikling. Bedre at barnet leier hos noen andre som kan sette grenser og som barnet ikke så lett vil "utnytte". Anonymkode: 821e7...871 2
Lavendela Skrevet 9. oktober 2017 #16 Skrevet 9. oktober 2017 La han bo på gutterommet istedenfor, mot at han bidrar med husvask, barnepass og matbudsjettet 😊 7
Juniper Skrevet 9. oktober 2017 #17 Skrevet 9. oktober 2017 Han trenger å lære selvstendighet og ansvar. Kjelleren hos mamma er ikke stedet for sånt! Han må bli satt krav til av folk som ikke gir han noe gratis på grunn av slektskapet. Bare sett leiligheten ut på Finn og lat som ingenting. Om han spør om den så si at du mener det er for dyrt for han å leie den, og at det er bedre for modningen hans å leie hos noen andre. Du trenger pengene selv, og kan ikke gi han rabatt. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 9. oktober 2017 #18 Skrevet 9. oktober 2017 Her synes jegdet riktige blir å si at du trenger full leie. Og derfor ikke akn leie ut til ham.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #19 Skrevet 9. oktober 2017 Hvis han boe gratis hos far, gidder han bel ikke betale hos deg. Logisk løsning for han Anonymkode: 441db...594 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #20 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg synes generelt man skal stille opp for barna sine, f.eks ved å leie ut billig mens de studerer (de studerer jo tross alt for senere å få en grei jobb og tjene egne penger, noe jeg synes det er bra å sponse). Men, har du ikke råd til det så må du selvsagt gjøre det som er best for deg. Du skriver at du har bygd denne leiligheten for å få mer romslig økonomi. Det er fullt forståelig, og jeg ville i et slikt tilfelle ikke satt meg i en vanskeligere økonomisk situasjon (som også går utover søsken). Han har i utgangspunktet råd til å bo i kollektiv - da finner han et nytt Anonymkode: e589b...4c9 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå