Gå til innhold

Kløe grunnet?

Ceau

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har et spørsmål relatert til en skoleoppgave.
Veldig kort forklart ønsker jeg svar på hva kløe i hud kan forekomme av? Dette gjelder en pasient på 93 år som nylig er operert grunnet et lårhalsbrudd, men er på bedringens vei. Han begynner å bli glemsk og forvirret, og vegrer seg for å benytte seg av urinflaske. Han spiser også lite. Men i tillegg har personen kløe og er derfor oppskrapet på overarmen. Jeg lurer altså på hva kløen kan forekomme av? Kan det forekomme av underernæring, at elektrolyttbalansen er forstyrret? Spiller alderen mye inn?

Har noen her noen erfaringer?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en oppdiktet case, eller er dette en pasient du har kontakt med? Om det er sistnevnte, bør en lege undersøke pasienten.

Anonymkode: 3dddb...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en oppdiktet case, ja. Jeg skal altså svare på en oppgave, som akkurat her er litt diffust beskrevet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ha fått liggesår?
Kløe kan jo komme av så mangt. Men det er trolig at kløen skal forklares ut i fra de opplysningene som du fikk i oppgaven, og det kan jeg dessverre ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenker når jeg fikk lest oppgaveteksten, er at han ikke har det bra psykisk (han er utrygg, mistrives, greier ikke å gjøre seg forstått, er mye alene, får ikke gjort ting som han var glad i å gjøre (som det å lese). Alle de faktorene tilsammen er mer enn nok til å bli deprimert av. Noen blir deprimert av færre faktorer en det. Dårlig matlyst er også typisk ved depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Jeg vil absolutt tro at det kan stemme, men hvordan kan kløen forklares videre? Hvordan spiller ernæringen inn for at kløen kan forekomme? Kan stoffskiftet spille inn her?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i magen er også noe man kan få av å ikke ha det godt.

At han klør seg på overarmene, trenger ikke å bety at det klør. Det kan være at han gjør det fordi han har det vondt, på samme måte som annen selvskading.

Eller at han klør seg fordi han opplever stor stress og/ eller angst, fortvilelse, hjelpeløshet, håpløshet, stor sorg og andre vonde følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ceau skrev:

Takk for svar!
Jeg vil absolutt tro at det kan stemme, men hvordan kan kløen forklares videre? Hvordan spiller ernæringen inn for at kløen kan forekomme? Kan stoffskiftet spille inn her?

Det vet jeg ikke. Det er ikke sikkert at han har kløe, selv om han klør seg.

Det er så mange opplysninger om hans psykiske helse i oppgaven, at jeg tror at grunnen til at han klør seg ikke er fordi det klør, men fordi han har det psykisk vondt. Svært vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han klør seg. Det står ikke at han har kløe.

Jeg tror at denne oppgaven er laget for  få mer fokus på og mer kunnskap om psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hovedtemaet her er forsåvidt ernæring, eliminasjon og elektrolyttbalansen, noe jeg glemte å nevne. Så tror svaret bør foreligge innenfor disse emnene. Jeg vet veldig lite om hva jeg bør svare, føler, som dere skriver, at dette kan være så mangt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ceau skrev:

Men hovedtemaet her er forsåvidt ernæring, eliminasjon og elektrolyttbalansen, noe jeg glemte å nevne. Så tror svaret bør foreligge innenfor disse emnene. Jeg vet veldig lite om hva jeg bør svare, føler, som dere skriver, at dette kan være så mangt.

Jeg forstår. Håper at du får svar fra noen som har greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tusen takk for svar!
Jeg ser nå at forstoppelse kan lede til hudproblemer... Kanskje dette kan gi et større svar på oppgaven? Uff jeg føler meg virkelig på ville veier...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ceau skrev:

Men tusen takk for svar!
Jeg ser nå at forstoppelse kan lede til hudproblemer... Kanskje dette kan gi et større svar på oppgaven? Uff jeg føler meg virkelig på ville veier...

Tiltagende glemsk og forvirret den siste tiden, sto det. Det høres alvorlig ut. Noen får det slik ved lungetetennelse dersom de har alt for lavt surstoffinnhold i blodet. Men ettersom det ikke er nevnt noe om lungebetennelse og / eller lavt surstoffnivå i blodet i oppgaveteksten, så er det vel ikke dette.

Noen får en eller flere blodpropper etter operasjon. Men det er jo ikke beskrevet noen ytre (hevelse m.m.)  symptomer på dette i oppgaven.

Mangelfull ernæring og forstoppelse er kanskje årsaken til at han klør seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lurt å få slått sammen begge trådene? Du kan spørre moderator om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Ceau said:

Første jeg tenker er at det er knyttet til ernæringen. 
Forverring av psyke er ett tegn på feilernæring. 
Det kan også gi nedsatt nyrefunksjon, hvilket kan påvirke elektrolyttbalansen. 
Kløen kan være en distraksjon fra angst. 
Men kvalme, nedsatt apetitt, kløe er også tegn på nyresvikt...

Anonymkode: 28d1f...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite væske gir tørr hud - kløe.

Medisiner? Smertestillende kan gi kløe.

Psykisk, uro, "pelling". Blir fort til kløe selv om det ikke klør. 

Å sitte stille, ikke få beveget seg, bli tatt på osv kan skape kløe. 

Anonymkode: c1e35...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg tenker er at det er knyttet til ernæringen. 
Forverring av psyke er ett tegn på feilernæring. 
Det kan også gi nedsatt nyrefunksjon, hvilket kan påvirke elektrolyttbalansen. 
Kløen kan være en distraksjon fra angst. 
Men kvalme, nedsatt apetitt, kløe er også tegn på nyresvikt...

Anonymkode: 28d1f...1e1

Jeg skulle også til å foreslå nyresvikt. Leverproblematikk kan også gi kløe.

Anonymkode: 5f276...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...