Gå til innhold

Nybegynner:hjelp med oppskrift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Jeg skal strikke tubesokker til babyen min :)

Jeg er nybegynner og oppskrifter er veldig vanskelig for meg å forstå.

Har 40 masker :) Er nå ferdig med  vrangboden på 2 cm (jippii). Så sier oppskriften:

Deretter strikkes det 1 omg der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: Over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strikk 3 omg med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre på neste omg (= 4 omg) *, gjenta fra *-* til arb måler 10

Dette er HELT GRESK.

Slik jeg har forstått det er 1,2 og 3 omgang: 1 vr,1rett,1,rett,1 vr ut omgangene

så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre i 4 omgang.....

Anonymkode: 853c6...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei og hå.

Jeg skal strikke tubesokker til babyen min :)

Jeg er nybegynner og oppskrifter er veldig vanskelig for meg å forstå.

Har 40 masker :) Er nå ferdig med  vrangboden på 2 cm (jippii). Så sier oppskriften:

Deretter strikkes det 1 omg der vrborden forskyves 1 m til venstre slik: Over 2 r, 2 vr blir det 1 vr, 2 r, 1 vr. * Strikk 3 omg med r over r og vr over vr, forskyv vrborden 1 m til venstre på neste omg (= 4 omg) *, gjenta fra *-* til arb måler 10

Dette er HELT GRESK.

Slik jeg har forstått det er 1,2 og 3 omgang: 1 vr,1rett,1,rett,1 vr ut omgangene

så skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre i 4 omgang.....

Mønsteret dannes av 4 omganger. Hver omgang er 1 vr, 2 r, 1 vr  som du strikker 3 omganger. På 4.omgang forskyver du 1 maske til venstre og strikker det samme: 1 vr, 2 r, 1 vr. Strikk så 3 omganger likedan før du forskyver med 1 maske til venstre igjen og deretter 3 omganger med  1 vr, 2 r, 1 vr

Lykke til!

Anonymkode: 6830a...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mønsteret dannes av 4 omganger. Hver omgang er 1 vr, 2 r, 1 vr  som du strikker 3 omganger. På 4.omgang forskyver du 1 maske til venstre og strikker det samme: 1 vr, 2 r, 1 vr. Strikk så 3 omganger likedan før du forskyver med 1 maske til venstre igjen og deretter 3 omganger med  1 vr, 2 r, 1 vr

Lykke til!

Anonymkode: 6830a...ddc

Takk :) Det hjalp masse! Det jeg ikke forstår er når du skriver:  På 4.omgang forskyver du 1 maske til venstre. Hva betyr dette og hvordan gjør man det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forklarer jeg sikkert helt annerledes, og ikke helt etter oppskriften du viser men i mitt hode er det enklere å forklare forskyvningen på denne måten :P 

For å få mønsteret slik at det går som en spiral må du jevnlig "flytte" mønsteret 1 maske, altså hver 4. omgang. Hele tiden skal du jo gjenta 2r, 2vr. Jeg syns dette var enklest å skrive ned, for å få forskyvningene rett (da jeg strikket de), helt til du ser mønsteret begynner å danne seg - da er det mye enklere å gjøre det uten å tenke så mye :P

r - r - v - v (vrangborden)

v - r - r - v (første forskyvning)

v - v - r - r (andre forskyvning)

r - v - v - r (trede forskyvning) osv :)

Endret av Titania
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Titania skrev:

Nå forklarer jeg sikkert helt annerledes, og ikke helt etter oppskriften du viser men i mitt hode er det enklere å forklare forskyvningen på denne måten :P 

For å få mønsteret slik at det går som en spiral må du jevnlig "flytte" mønsteret 1 maske, altså hver 4. omgang. Hele tiden skal du jo gjenta 2r, 2vr. Jeg syns dette var enklest å skrive ned, for å få forskyvningene rett (da jeg strikket de), helt til du ser mønsteret begynner å danne seg - da er det mye enklere å gjøre det uten å tenke så mye :P

r - r - v - v (vrangborden)

v - r - r - v (første forskyvning)

v - v - r - r (andre forskyvning)

r - v - v - r (trede forskyvning) osv :)

TAKK!!! ENDELIG klarer jeg å forstå :)

så det vil si:

1,2,3 omgang: V-R-R-V

4,5,6 omgang: V-V-R-R

7,8,9 omgang: R-V-V-R

Stemmer dette?:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TAKK!!! ENDELIG klarer jeg å forstå :)

så det vil si:

1,2,3 omgang: V-R-R-V

4,5,6 omgang: V-V-R-R

7,8,9 omgang: R-V-V-R

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette?:))

Håper det, for det er det jeg har gjort :P

Takk for hjelpen :) Wehhhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det, for det er det jeg har gjort :P

Takk for hjelpen :) Wehhhe

Helt riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en liten sikkerhetsnål til å merke hver gang jeg forskyver, da blir det lettere å holde styr på sakene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...