Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #41 Skrevet 8. oktober 2017 3 minutter siden, Tanuki skrev: Hva faen er galt med dere som kommer med dette evinnelige stemormaset? Fatter ikke at dere greier å vri dette til at det er TS som er en ond stemor. Skjerp dere, dere virker så urolig bittre. Har aldri vært i samma situasjon, men du har min sympati TS, skjønner godt at du syntes situasjonen er vanskelig. Du fikk heldigvis noen gode råd i tråden, ellers vil jeg bare si at i det å ha en avslappet og grei stemmning rundt måltidet er virkig. Husker selv da jeg jeg var yngre å haaatet måltider pga mas og kjefting fra foreldre. Tusen takk! 😊 Ja, det får være målet fremover! Er selv klar over at det har blitt for mye fokus på det, så vi får begynne på nytt der, å prøve på en avslappet og grei stemning 😊
Outlander Skrevet 8. oktober 2017 #42 Skrevet 8. oktober 2017 20 minutes ago, Nattogdag said: Hei! Det kan godt være, å det forstår jeg godt men, med min holdning? Jeg spørr om råd, slik at ho kan få i seg de vitaminer og mineraler hun trenger.. Men her tolkes mitt spørsmål som at jeg vil tvinge henne til å spise det jeg lager. Som skrevet over, tilberedes, ønskes, lages (eller de kan lage selv), maten slik at alle forhåpentlig får i seg mat. Men det hjelper ikke. Derfor spørr jeg om råd! Har hatt lange samtaler, har spurt om ho vil være med å lage, eller lage selv. Jeg er ikke ute etter å kritisere eller plage noen. Jeg spør om råd fordi jeg bryr meg. Jeg prøver, fordi jeg bryr meg. Selv om det tydeligvis ikke blir trodd her, har vi et veldig godt forhold, ho kommer ofte til meg å snakker når hun trenger det. Jeg var opprinnelig her ute etter et råd som kan gjøre middagen til en positiv opplevelse for henne, og de andre igjen. Ikke om antagelser og kritikk, fordi man tydeligvis ikke oppriktig kan bry seg om barn, hvis man ikke har født de selv? Disse barna behandler jeg som mine egne, om mine holdninger og meninger er så gale.. Er det rart at vi her i hus har tre barn, som er glade og positive, høflige og skoleflinke! Innimellom som alle andre barn, så er de trøtte og slitne, kranglete og sutrer litt, som vi alle gjør innimellom! Som er en helt naturlig ting, barn eller voksen! Jeg er IKKE en ond person fordi jeg spørr om råd, om en ting som er viktig, for en jente jeg bryr meg om. Hvorfor i all verden skal man bli fremstilt som et dårlig menneske i det ordet "ste" kommer inn i bildet? Beklager til deg, som jeg svarer på innlegget til, dette var igrunnen ikke bare ment til deg. Men jeg blir såret og frustrert over så mye kritikk, over å bry seg. Beklager at du tok det som kritikk - jeg mente den evig kritisering av å spise sunt - denne holdningen. Da er det et evig mas av en jente i en vanskelig alder og tror du meg, jeg skjønner veldig VELDIG godt hvordan dere har det - Det beste råd jeg kan gi deg er å lage maten dere skal spise og ikke si et eneste ord til henne, eller få henne med på banen slik at dere to kan stå for å lage noe bra mat sammen. Kampen ødelegger begge deg og henne.
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #43 Skrevet 8. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er stemor selv, så det handler ikke om mine følelser angående det når jeg kommenterer. Jeg synes bare synd på barna som må kritiseres for alt av sine stemødre, især når det kommer til mat. I tenårene er man gjerne sensitiv for kommentarer angående matinntak eller type mat man velger. Min egen spiseforstyrrelse ble utløst av slike kommentarer og mas, så jeg vet litt om hvordan det er å være tenåringen som får mye fokus på matvaner. Det kan slå negativt ut og prege et menneske for livet. Anonymkode: 70466...3a5 Selfølgelig, dette forstår jeg godt. Å er selvfølgelig ikke noe jeg, eller vi ønsker. Men hvorfor, og hvor får dere det fra at jeg sitter å kritiserer henne?? For det første så er det faktisk hennes pappa, min samboer som også bekymrer seg. For det andre har verken jeg eller han kritisert henne for noenting. Vi har spurt, å prøvd å få henne til å få i seg næringsrik mat, slik man bør prøve å få barna sine til å gjøre. Ikke tvunget, ikke kjeftet.. LES innlegget, og svarene mine, jeg har virkelig forklart meg det jeg kan. At en tenåring reagerer med å smelle i dører eller krangle, er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #44 Skrevet 8. oktober 2017 Så mange ufortjente svar☺ tror ikke du får gjort så mye ts..du har hvertfall prøvd. Flott at du bryr deg☺ la 15 åringen spise det hun vil..så får du vel en haug med kommentarer på at du ikke bryr deg om stedatter og hennes usunne kosthold, også får du bare ikke bry deg om det☺ Anonymkode: 391a3...1b8
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #45 Skrevet 8. oktober 2017 5 minutter siden, Outlander skrev: Beklager at du tok det som kritikk - jeg mente den evig kritisering av å spise sunt - denne holdningen. Da er det et evig mas av en jente i en vanskelig alder og tror du meg, jeg skjønner veldig VELDIG godt hvordan dere har det - Det beste råd jeg kan gi deg er å lage maten dere skal spise og ikke si et eneste ord til henne, eller få henne med på banen slik at dere to kan stå for å lage noe bra mat sammen. Kampen ødelegger begge deg og henne. Helt greit med kritikk, ble bare litt mye fokus på alt annet enn hva jeg spurte om her.. Så jeg har sikkert svart masse feil og misforstått flere som har ment det godt også nå, eller som vell ment kritikk 🤣 Skal absolutt prøve det, å fjerne fokuset på det nå Takk for råd
Snowbrigade Skrevet 8. oktober 2017 #46 Skrevet 8. oktober 2017 Det er veldig mange som ikke liker salat før de bikker 20-års alderen, Jeg tror nok ikke smaksløker fortsatt utvikler seg da (salat er jo ofte for bittert for mange barn) så det er kanskje bare at det først er når man er såpass voksne at folk klarer å lide seg gjennom det, og etter en stund ende opp med å like det. Hvertfall, jeg spiste aldri salat selv før jeg var langt forbi myndig alder (som godt voksen elsker jeg det), og det var litt mas om det hjemme som gjorde at jeg likte det enda mindre. Men jeg kunne like grønnsakssupper, kanskje blomkålsuppe med masse fløte og bacon kan prøves, selv om det kanskje blir protester først. Altså, ikke vær så opptatt av at maten er sunn, bare det er sunne ting i måten. Det er også mange som synes grønnsaker og og så frukt smaker for mye, Hvertfall når man bøanfet det sammen. Slik at blandede salater og fruktsalater er noe av det verste. Isåfall blir det enten å ha det i sauser, supper og pastaretter som døyver smaken litt, eller å prøve å servere ting litt separat. Søte cherrytomater av et ok merke blir feks ganske milde når de varmes opp. Er mye som kan prøves.
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #47 Skrevet 8. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mange ufortjente svar☺ tror ikke du får gjort så mye ts..du har hvertfall prøvd. Flott at du bryr deg☺ la 15 åringen spise det hun vil..så får du vel en haug med kommentarer på at du ikke bryr deg om stedatter og hennes usunne kosthold, også får du bare ikke bry deg om det☺ Anonymkode: 391a3...1b8 Nei, det er kanskje ikke så mye å gjøre, annet enn å vente å se, å la være å fokusere Skulle iallefall latt vær å spørre her! Hehe.. Men tar med meg rådene fra de som kom med råd, også får de andre her mene og tro hva de vil
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #48 Skrevet 8. oktober 2017 jeg er sammen med en slik mann, og hadde inderlig håpet foreldrene hadde gjort seg ferdig med dette så jeg slapp å ta disse diskusjonene man vanligvis har med barn... Anonymkode: 62853...d7d 3
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #49 Skrevet 8. oktober 2017 6 minutter siden, Snowbrigade skrev: Det er veldig mange som ikke liker salat før de bikker 20-års alderen, Jeg tror nok ikke smaksløker fortsatt utvikler seg da (salat er jo ofte for bittert for mange barn) så det er kanskje bare at det først er når man er såpass voksne at folk klarer å lide seg gjennom det, og etter en stund ende opp med å like det. Hvertfall, jeg spiste aldri salat selv før jeg var langt forbi myndig alder (som godt voksen elsker jeg det), og det var litt mas om det hjemme som gjorde at jeg likte det enda mindre. Men jeg kunne like grønnsakssupper, kanskje blomkålsuppe med masse fløte og bacon kan prøves, selv om det kanskje blir protester først. Altså, ikke vær så opptatt av at maten er sunn, bare det er sunne ting i måten. Det er også mange som synes grønnsaker og og så frukt smaker for mye, Hvertfall når man bøanfet det sammen. Slik at blandede salater og fruktsalater er noe av det verste. Isåfall blir det enten å ha det i sauser, supper og pastaretter som døyver smaken litt, eller å prøve å servere ting litt separat. Søte cherrytomater av et ok merke blir feks ganske milde når de varmes opp. Er mye som kan prøves. Skal prøve Har prøvd i supper og slikt med masse annet godt, for å "fjerne" eller gjemme de sunne smakene.. Men det har ikke fungert.. Men får prøve som dere foreslår, i sauser og sånt, for det har jeg ikke tenkt på! Ellers så er det kanskje noe i det du sier, at noen først begynner å like frukt og grønt, når de blir litt eldre! Så får fjerne fokuset på det, å servere det som er, så spiser de hvis de er sultne som flere skriver Takk for masse gode råd!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #50 Skrevet 8. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bare så lei av tråder hvor stemor klager på stebarna sine uten grunn. Tenker med gru på alle spiseproblemene som påføres stedøtrene av dere stemødre, ikke skal de få spise rundstykker til formiddagsmat, ikke skal de få kose seg med pizza/taco, for de spiser de "så fort og så mye" (dine ord). Blir bare kvalm av dere. Anonymkode: 70466...3a5 Blir mer kvalm av folk som gjør sine egne tolkninger og ikke tar utgangspunkt i det som faktisk står: et barn som ikke vil spise noe grønt, frukt eller grovt (og det er ikke et spesielt godt kosthold). Det står ingensteder at barnet ikke får spise pizza/taco fordi det spiser for fort og for mye. Om barnet et stedatter eller biologisk barn er irrelevant, det er lov å være bekymret for helsen til et barn som ikke spiser noe av grønnsaker eller frukt. Anonymkode: 532c6...e0a 1
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #52 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg velger nå å ta til meg alle gode råd, også håper vi det på sikt hjelper henne:) Velger også å slette dette innlegget, å min bruker her på forumet. Dere som synes det er ok, å dra ting helt ut av proposjoner, å være så nedlatende, kritiserende og usaklige som skremmende mange her har vært. Ta dere sammen! Det er veldig mange, inkludert meg selv, som faktisk spørr om råd å erfaringer, å faktisk tar til seg svarene man får.. Greit at man skal tåle litt på nettet, men ærlig talt! Dette er et forum, som er ment for at man skal hjelpe hverandre i slike situasjoner som mange må gjennom, en arena der man kan dele både positive og negative erfaringer i forskjellige faser av livet. Å sitte å lese såpass stygge kommentarer som er kommet her, fordi flere her tydeligvis mener at alle stemødre er fæle mot barna til partneren å bare er ute etter å plage de? Ærlig talt, voks opp, å tenk dere om før dere kommer med slike kommentarer! Å få lov å ta del i min samboers barn sine liv, er noe jeg er ufattelig takknemlig for at jeg får lov til. Å jeg prøver ikke å ta noens plass, jeg prøver rett og slett bare være en ekstra voksenperson, som de vet bryr seg, å er der når de trenger det. Dette har ingenting med innlegget å gjøre i det hele tatt, men jeg må bare få det ut! Lar innlegget stå litt før både tråden, å min bruker fjernes..
MrsRose Skrevet 8. oktober 2017 #53 Skrevet 8. oktober 2017 Noen tips som kan forsøkes: 1) Går det an for en periode å anrette maten til alle på tallerken? Altså at ingen forsyner seg selv i første omgang i hvertfall. Jeg tror jeg hadde forsøkt det samtidig som jeg ikke hadde fokusert på det. "Maten er klar, kom og spis". Hvis hun usjer, æsjer seg så bare parkere det. Hvis hun pirker i maten, overse det. Det er take it or leave it som nevnt tidligere her. 2) ikke ha usunne ting i hus heller, slik at hun kan gå etter det senere på kvelden. 3) prøv å innføre dessert også i hverdagen. Dette kan være sundt. F.eks bringebær og mager vanilje kesam. Eplekompott. Osv. Da kan det bli mer innbydende for å få henne til å like frukt og bær i alle fall.
sofie777 Skrevet 9. oktober 2017 #54 Skrevet 9. oktober 2017 Tråd og innlegg er ryddet for avsporing, latterliggjøring og brukerdebatt, samt svar til dette sofie777, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå