Gå til innhold

Slettet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så enig med de som skriver at kjefting ikke er tingen. Her i huste har vi alltid praktisert "take it or leave it". Alle sitter ved bordet, alle smaker, ingen får kommentere om de "liker" maten eller ikke. Ikke fokuser på hennes matinntak.  Vil hun ikke spise så la henne slippe. Prøv ihvertfall ikke å "please" henne med å bare lage junk food. Det er IKKE å gjøre henne en tjeneste. Hun kommer nok ikke til å sulte ihjel.

Anonymkode: 31b68...ae6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Nattogdag
Skrevet
1 minutt siden, Veslefrikk skrev:

Du kan ikke tvinge en 15-åring til å spise. Det eneste man kan gjøre er å lage sunn og god mat. Dekke et innbydende bord og samle familien til et hyggelig måltid. 

Ikke fokuser på hva hun spiser eller ikke spiser. Når måltidet er over, spør om alle er forsynt og si takk for maten og avslutt måltidet. Etter en stund uten fokus og uten alternativ mat (pizza på rommet o.l), så begynner hun nok å spise normalt igjen. 

Takk for råd :) Må bare sies (ser selv at det kan misforståes i mitt første innlegg), at det er ingen i dette huset som blir tvunget til å spise. Om ikke de ønsker å spise middag, så trenger de heller ikke det :) Da er det bare å vente til kvelds! Og har middagsmeny, slik at de vet hva som er til middag hver dag, den neste uken, i tilegg til at de velger hver sin middag hver sin dag i helgene.. 

Men skal heller begynne slik som du råder oss til, med å ikke ha noe fokus på det fremover. Å håpe det på sikt hjelper! 

Gjest Nattogdag
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig med de som skriver at kjefting ikke er tingen. Her i huste har vi alltid praktisert "take it or leave it". Alle sitter ved bordet, alle smaker, ingen får kommentere om de "liker" maten eller ikke. Ikke fokuser på hennes matinntak.  Vil hun ikke spise så la henne slippe. Prøv ihvertfall ikke å "please" henne med å bare lage junk food. Det er IKKE å gjøre henne en tjeneste. Hun kommer nok ikke til å sulte ihjel.

Anonymkode: 31b68...ae6

Helt enig med at kjefting ikke er tingen. Har heller aldri kjeftet på noen av barna, når det gjelder mat! 

Når det gjelder kjefting og smelling av dører i hovedinnlegget, så er det ikke vi som kjefter å smeller i dører, det er reaksjonen når man spørr om ikke alle kan ta litt grønnsaker.. En reaksjon som jeg er veldig klar over er helt normal for en tenåring :) Men, derfor jeg nå spørr om råd, for at alle skal kunne ha en positiv opplevelse, av middagen. Som jeg prøver å få til å være den arenaen, hvor de forteller om dagen sin, å koser seg. Men som nå er blitt det helt motsatte! 

Kommer ikke til å lage "junk", for å slippe kranglingen. Da hadde jeg begynt med det for lenge siden.. Men takk for tips :)

Vil også si at jeg er helt enig med deg i take it or leave it.. Men grunnen til at jeg spørr om råd er fordi jeg er bekymret for at dette vil gå utover hennes egen helse, energi, konsentrasjon på skolen.. 

Men er jo som du sier, at ho vil nok  ikke sulte ihjel. Vi får  heller begynne å ikke ha noe fokus på det, å håpe det hjelper på sikt :)

Skrevet
4 minutter siden, Nattogdag skrev:

Takk for råd :) Må bare sies (ser selv at det kan misforståes i mitt første innlegg), at det er ingen i dette huset som blir tvunget til å spise. Om ikke de ønsker å spise middag, så trenger de heller ikke det :) Da er det bare å vente til kvelds! Og har middagsmeny, slik at de vet hva som er til middag hver dag, den neste uken, i tilegg til at de velger hver sin middag hver sin dag i helgene.. 

Men skal heller begynne slik som du råder oss til, med å ikke ha noe fokus på det fremover. Å håpe det på sikt hjelper! 

Da tror jeg du og jeg har vidt forskjellig syn på hva som er tvang. Du skriver i hi om så mye krangling at middagene ble ukoselige for alle parter, konsekvenser, skriking og smelling i dører. osv. Dette er i mine øyne en form for tvang og da blir det en maktkamp.

Du skriver videre at dere begynner kampen på nytt hver gang jenta kommer til dere etter å ha vært hos sin andre forelder...

Kamp = tvang! Så enkelt er det faktisk.

Det er sjelden jeg sier sånn her til andre; men du må virkelig gå i deg selv og se på situasjonen med andre øyne og finne helt andre løsninger enn det dere har gjort frem til nå.

Vi har både egne barn, fosterbarn og er beredskapshjem og besøkshjem for barn i mange aldrer og med forskjellige utfordringer. Men vi lager ALDRI noen kamp om maten og måltidene. De skal være hyggelige og om noen velger ikke å spise, så hva så. Da spiser de neste gang. 

Jeg blir så utrolig lei meg på denne jentas vegne. På hele familien faktisk. Dere har kommet inn på et feil spor og måltidene blir tydeligvis ikke koselige for noen av dere. Nullstill dere og lag samlende og hyggelige måltider fra nå av.

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare så lei av tråder hvor stemor klager på stebarna sine uten grunn.

Tenker med gru på alle spiseproblemene som påføres stedøtrene av dere stemødre, ikke skal de få spise rundstykker til formiddagsmat, ikke skal de få kose seg med pizza/taco, for de spiser de "så fort og så mye" (dine ord).

Blir bare kvalm av dere.

Anonymkode: 70466...3a5

Blir så lei av all dømmingen steforeldre må gå igjennom.

Mange av dem er faktisk gode mennesker som tar til seg andres barn og blir glade i dem. Har selv vokst opp med steforeldre på begge sider. I dag har jeg ett kjempeforhold med både mor, stefar og stemor. Den eneste jeg ikke går over ens med er min biologiske far. Alle kan være dårlige foreldre, biologiske eller ei.

Selv har jeg ingen stebarn, men ett biologisk ett. Han får kose seg med både rundstykker, pizza og taco. Men han får det ikke hver dag da jeg er veldig for ett variert og normalt sunt kosthold. Får inntrykk av at det er slik TS gjør det også.

Når det kommer til det opprinnelige spørsmålet så er jeg enig med de som gir råd om å ikke fokusere så mye på det. Matlyst kommer og går. Tilby henne sunn og god mat, men ikke tving. Håper det blir bedre :)

• Liker 5
Gjest Nattogdag
Skrevet
Akkurat nå, Veslefrikk skrev:

Da tror jeg du og jeg har vidt forskjellig syn på hva som er tvang. Du skriver i hi om så mye krangling at middagene ble ukoselige for alle parter, konsekvenser, skriking og smelling i dører. osv. Dette er i mine øyne en form for tvang og da blir det en maktkamp.

Du skriver videre at dere begynner kampen på nytt hver gang jenta kommer til dere etter å ha vært hos sin andre forelder...

Kamp = tvang! Så enkelt er det faktisk.

Det er sjelden jeg sier sånn her til andre; men du må virkelig gå i deg selv og se på situasjonen med andre øyne og finne helt andre løsninger enn det dere har gjort frem til nå.

Vi har både egne barn, fosterbarn og er beredskapshjem og besøkshjem for barn i mange aldrer og med forskjellige utfordringer. Men vi lager ALDRI noen kamp om maten og måltidene. De skal være hyggelige og om noen velger ikke å spise, så hva så. Da spiser de neste gang. 

Jeg blir så utrolig lei meg på denne jentas vegne. På hele familien faktisk. Dere har kommet inn på et feil spor og måltidene blir tydeligvis ikke koselige for noen av dere. Nullstill dere og lag samlende og hyggelige måltider fra nå av.

Hvis du leser innlegget på nytt, så tror jeg du også har misforstått.. Eller at jeg er dårlig til å ordlegge meg. Vi har verken kjeftet eller smelt i dører, men dette er reaksjonen hvis man blir bedt om å forsyne seg litt av grønnsakene også. Valget om ikke å spise middag, hvis man ikke ønsker har de alle. Har ALDRI tvunget noen til å spise noen ting, har heller ALDRI kjeftet ved middagsbordet. Sånn at det kommer tydelig frem. 

Når jeg sier at vi begynner kampen på nytt hver gang, så beklager jeg oppriktig at jeg ordla  meg på den måten. Det er jeg som er dårlig på å ordlegge meg, som skrevet over. Det jeg mener er at det blir som at man starter på nytt hver gang, da de tingene som var godtatt forrige uke, ikke lenger er godt. Eller så liker man plutselig ikke de tingene som man likte forrige gang lenger.. Ergo, må vi på nytt finne ut av hva som kan spises denne uka.. Hvis du forstår hva jeg mener? 

Det skal også sies, som skrevet lenger oppe, at jeg tilbereder maten på den måten jeg får beskjed om at de liker best, for å tilrettelegge for at alle skal få i seg mat, å forhåpentlig også litt grønnsaker, eller annen næringsrik mat  

Skrevet

Snakk til henne med forståelse og forklar gjerne i samme slengen hvorfor hun opplever det hun gjør. 

"Når du spiser fett og sukker så begynner kroppen din å signalisere at det er dette du har lyst på. Dette gjør at du igjen ikke ønsker sunn mat. Du kan ikke styre dette selv fordi det er sånn kroppen din fungerer. Det du kan styre, og som jeg vil at du skal fokusere på er at du balanserer det. Spis sunt nok jevnlig sånn at du kan unne deg noe usunt innimellom." 

Dårlig eksempel, men altså få henne til å forstå at det er kroppen hennes som styrer matcravings. At dette kan styres litt ved å balansere kostholdet. Forklar også for henne at sunn mat ikke trenger å smake sunt, og at du ønsker at dere sammen skal finne noen retter dere begbe liker som er sunne. 

Anonymkode: 77c58...c61

• Liker 1
Skrevet

Sushi, og alt med salmalaks går ned her. Og panert fisk. Og flyndre. Og hjemmelaget fiskegrateng. Alt dette er jo veldig god mat da. Men ellers: "Jeg liker ikke fisk", som en annen fireåring. Men hva så, vi har ofte de nevnte retter. Pluss vanlig annen "barnevennlig mat", fiskekaker, fiskeboller (med revne gulerøtter med sitron og sukker...). Min er 16 og spiser ennå ikke noe særlig salat, men vi har rå gulerøtter og biter med paprika og agurk, akkurat som da hun var fem. Her slukes også taco og pizza, nn jeg skjønner ikke hvorfor det er et stort problem for deg? Vi har ikke det til hverdags av den grunn. Lar dere henne virkelig sitte i to timer og pirke i mat hun ikke spiser? Hvorfor? Kan hun ikke bare gå sulten? Det skal ekstremt mye til for å få mangelsykdommer i Norge i dag. Gi henne en smothie i ny og ne, frukt, juice. Verken vitamin, protein eller omega 3mangel er utbredt, og ungdom spiser mye junk. 

Anonymkode: 8978e...cf0

• Liker 1
Skrevet

Heg gadde ikke giddet å krangle med en femte åring om nat. Hadde, kjøpt laget og servert det jeg hadde lyst på og som var sundt.

vil hun ikke ha, så får hun kp lage sin egrn mat da noe hun jeppe evner eller gidder. Om tre år er hun myndig kan tjente sine egene penger å ete så mye junk hun bare vil til frokost,  lunsj middag og kvelds. 

Mtp. At hun er jente og 15 år, synes jeg det er rart hun ikke vil soise sundt. Synes ungdommer i dag er supersunne. 

• Liker 4
Gjest Nattogdag
Skrevet
21 minutter siden, heipådegsann skrev:

Blir så lei av all dømmingen steforeldre må gå igjennom.

Mange av dem er faktisk gode mennesker som tar til seg andres barn og blir glade i dem. Har selv vokst opp med steforeldre på begge sider. I dag har jeg ett kjempeforhold med både mor, stefar og stemor. Den eneste jeg ikke går over ens med er min biologiske far. Alle kan være dårlige foreldre, biologiske eller ei.

Selv har jeg ingen stebarn, men ett biologisk ett. Han får kose seg med både rundstykker, pizza og taco. Men han får det ikke hver dag da jeg er veldig for ett variert og normalt sunt kosthold. Får inntrykk av at det er slik TS gjør det også.

Når det kommer til det opprinnelige spørsmålet så er jeg enig med de som gir råd om å ikke fokusere så mye på det. Matlyst kommer og går. Tilby henne sunn og god mat, men ikke tving. Håper det blir bedre :)

Tusen takk :) Ser ut som jeg kanskje har ordelagt meg veldig feil i hovedinnlegget, med all denne negative responsen. Men var veldig hyggelig å lese at noen forstod hva jeg faktisk spurte om! :)

Her er det pizza, og alt annet de ønsker i helgene. Og ellers synes jeg at det er viktig med et sunt og variert kosthold som du skriver, med tanke på all energi og næring de trenger på skolen, i barnehagen, på trening, å ellers i en travel hverdag! :)

Dette ble heller en negativ tråd, som får det til å virke som jeg ikke bryr meg, å vil kritisere et barn som jeg faktisk bryr meg veldig om, å ønsker alt godt i livet. 

I mitt hode, hadde jeg nå heller vært sånn hvis jeg bare lot være å bry meg.. Å satt en grandiosa i ovnen hver dag? 

Men igjen, tusen takk for at du så hva jeg ville frem til. Takk for gode råd! Å heretter skal vi som skrevet over, ikke ha noe fokus på dette, tilby den maten vi lager, å håpe det hjelper! (har aldri tvunget noen til å spise:) der er viktig å få frem) 

Skrevet

Take it from me - maten er en av de måtene hun tror hun kan ta kontroll på livet sitt.  Har et barn som gjorde det samme og med din holdning kommer dette til å gå rett i dassen.  Har du spurte om hun vil være med å lage mat?  Dette kunne vært et mulighet for DEG å knytte deg med stedatteren din, kanskje gjør noe med forholdet deres - lage middagsplaner for når hun er der, handler sammen og kanskje du redder en fortvilt jente som sikkert er sint og bitter.  

• Liker 4
Gjest Nattogdag
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sushi, og alt med salmalaks går ned her. Og panert fisk. Og flyndre. Og hjemmelaget fiskegrateng. Alt dette er jo veldig god mat da. Men ellers: "Jeg liker ikke fisk", som en annen fireåring. Men hva så, vi har ofte de nevnte retter. Pluss vanlig annen "barnevennlig mat", fiskekaker, fiskeboller (med revne gulerøtter med sitron og sukker...). Min er 16 og spiser ennå ikke noe særlig salat, men vi har rå gulerøtter og biter med paprika og agurk, akkurat som da hun var fem. Her slukes også taco og pizza, nn jeg skjønner ikke hvorfor det er et stort problem for deg? Vi har ikke det til hverdags av den grunn. Lar dere henne virkelig sitte i to timer og pirke i mat hun ikke spiser? Hvorfor? Kan hun ikke bare gå sulten? Det skal ekstremt mye til for å få mangelsykdommer i Norge i dag. Gi henne en smothie i ny og ne, frukt, juice. Verken vitamin, protein eller omega 3mangel er utbredt, og ungdom spiser mye junk. 

Altså, det er ikke noe stort problem for meg at det slukes! Eneste grunnen til at jeg skrev det i innlegget, var for å påpeke at det ikke er noe spisevegring, ho spiser godt, i helgene hvor vi lager helgemat! Det er IKKE negativt, det er kjempebra at ho spiser :)

Ho velger selv å sitte å pirke i maten.

Har aldri tvunget noen til å spise middag, det er bare å la vær, å vente til kvelds:)

Gjest Nattogdag
Skrevet
Akkurat nå, Nattogdag skrev:

Altså, det er ikke noe stort problem for meg at det slukes! Eneste grunnen til at jeg skrev det i innlegget, var for å påpeke at det ikke er noe spisevegring, ho spiser godt, i helgene hvor vi lager helgemat! Det er IKKE negativt, det er kjempebra at ho spiser :)

Ho velger selv å sitte å pirke i maten.

Har aldri tvunget noen til å spise middag, det er bare å la vær, å vente til kvelds:)

Hadde ho ville hatt frukt, smoothie, eller lignende, så hadde jo ho jo fått i seg litt sunt  innimellom, da ville det ikke bekymret meg like mye, at ho ikke får i seg grønnsaker, salat, fullkorn.. Men ho liker ikke frukt, eller bær, eller grønnsaker, eller salat! Derfor jeg spør om råd til hva man kan gjøre, for at ho kan få i seg noe av dette? :)

Skrevet
2 minutter siden, Nattogdag skrev:

Hadde ho ville hatt frukt, smoothie, eller lignende, så hadde jo ho jo fått i seg litt sunt  innimellom, da ville det ikke bekymret meg like mye, at ho ikke får i seg grønnsaker, salat, fullkorn.. Men ho liker ikke frukt, eller bær, eller grønnsaker, eller salat! Derfor jeg spør om råd til hva man kan gjøre, for at ho kan få i seg noe av dette? :)

Så gjør man vel som med småspiste femåringer: sanasol, tranfisk, vitaminbjørner, rå gulerøtter, eplebiter, fullkornspasta, stavmikser med løk og grønt i pasta-og pizzasausen, råkostsalat, gryter, supper (stavmikser), lapskaus osv. Er hun syk da? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager gjerne sauser med mye grønnsaker. Koker grønnsaker i kjøtt eller fiskekraft og kjører det med stavmikser når grønnsakene er kokt. Blir gode sauser som har endel grønnsaker i seg. Jeg hadde også most gulrot i potetmosen. Revet eller finsnittet gulrot i tomatsausen. Der kan en også bruker stavmikser for å mose det helt. Hjemmelagd tomatsuppe for.eks er jo både sunt og godt

Anonymkode: d40ca...ba2

• Liker 1
Gjest Nattogdag
Skrevet
7 minutter siden, Outlander skrev:

Take it from me - maten er en av de måtene hun tror hun kan ta kontroll på livet sitt.  Har et barn som gjorde det samme og med din holdning kommer dette til å gå rett i dassen.  Har du spurte om hun vil være med å lage mat?  Dette kunne vært et mulighet for DEG å knytte deg med stedatteren din, kanskje gjør noe med forholdet deres - lage middagsplaner for når hun er der, handler sammen og kanskje du redder en fortvilt jente som sikkert er sint og bitter.  

Hei! 

Det kan godt være, å det forstår jeg godt :) men, med min holdning? Jeg spørr om råd, slik at ho kan få i seg de vitaminer og mineraler hun trenger.. Men her tolkes mitt spørsmål som at jeg vil tvinge henne til å spise det jeg lager.

Som skrevet over, tilberedes, ønskes, lages (eller de kan lage selv), maten slik at alle forhåpentlig får i seg mat. Men det hjelper ikke. Derfor spørr jeg om råd! 

Har hatt lange samtaler, har spurt om ho vil være med å lage, eller lage selv. 

Jeg er ikke ute etter å kritisere eller plage noen. Jeg spør om råd fordi jeg bryr meg. Jeg prøver, fordi jeg bryr meg. Selv om det tydeligvis ikke blir trodd her, har vi et veldig godt forhold, ho kommer ofte til meg å snakker når hun trenger det. Jeg var opprinnelig her ute etter et råd som kan gjøre middagen til en positiv opplevelse for henne, og de andre igjen. Ikke om antagelser og kritikk, fordi man tydeligvis ikke oppriktig kan bry seg om barn, hvis man ikke har født de selv? Disse barna behandler jeg som mine egne, om mine holdninger og meninger er så gale.. Er det rart at vi her i hus har tre barn, som er glade og positive, høflige og skoleflinke! Innimellom som alle andre barn, så er de trøtte og slitne, kranglete og sutrer litt, som vi alle gjør innimellom! Som er en helt naturlig ting, barn eller voksen! Jeg er IKKE en ond person fordi jeg spørr om råd, om en ting som er viktig, for en jente jeg bryr meg om. Hvorfor i all verden skal man bli fremstilt som et dårlig menneske i det ordet "ste" kommer inn i bildet?

Beklager til deg, som jeg svarer på innlegget til, dette var igrunnen ikke bare ment til deg. Men jeg blir såret og frustrert over så mye kritikk, over å bry seg. 

Skrevet
22 minutes ago, Nattogdag said:

Altså, det er ikke noe stort problem for meg at det slukes! Eneste grunnen til at jeg skrev det i innlegget, var for å påpeke at det ikke er noe spisevegring, ho spiser godt, i helgene hvor vi lager helgemat! 

Det kan like gjerne tyde på bulimi, du vet det?

Det er alltid den usunne maten jeg overspiser og spyr opp.

Anonymkode: 70466...3a5

Gjest Nattogdag
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gjør man vel som med småspiste femåringer: sanasol, tranfisk, vitaminbjørner, rå gulerøtter, eplebiter, fullkornspasta, stavmikser med løk og grønt i pasta-og pizzasausen, råkostsalat, gryter, supper (stavmikser), lapskaus osv. Er hun syk da? 

Hun er ikke syk, men ho er blir veldig fort sliten, forteller at ho har lite energi i feks gymtimer.. Å selvfølgelig så er jo det vi vil unngå, at ho skal bli syk! Men skal ta dine råd, og skal holde opp å ha fokus på det, så kommer det seg vell på sikt :)

Skrevet

Hva faen er galt med dere som kommer med dette evinnelige stemormaset? Fatter ikke at dere greier å vri dette til at det er TS som er en ond stemor. Skjerp dere, dere virker så urolig bittre. 

Har aldri vært i samma situasjon, men du har min sympati TS, skjønner godt at du syntes situasjonen er vanskelig. Du fikk heldigvis noen gode råd i tråden, ellers vil jeg bare si at i det å ha en avslappet og grei stemmning rundt måltidet er virkig. Husker selv da jeg jeg var yngre å haaatet måltider pga mas og kjefting fra foreldre.

• Liker 6
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 47 og har ennå til gode å spise noe særlig salat. Det er rett og slett ikke godt! Til tross for det spiser jeg nok mer grønnsaker enn de fleste ;)

Pizza er forresten noe som kan gjøres svært sunt hvis man bruker grovt mel i bunnen, mye grønnsaker i sausen/fyllet og begrenser mengden ost. I det hele tatt kan man "lure inn" til dels store mengder grønnsaker i veldig mange matretter i stedet for å servere dem ved siden av. 

Ellers ville jeg kanskje bare ha latt være å stresse så mye med det. Det er svært få i Norge som sulter og/eller er underernært og om 15-åringen kanskje ikke har verdens sunneste kosthold nå, så kan det endre seg radikalt om bare ett år eller to når hun blir mer voksen. Hun lærer jo tydeligvis noe hjemme om hva som er sunn og ordentlig mat og da er mye gjort tror jeg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...