Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #1 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Slettet Endret 8. oktober 2017 av Nattogdag
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #2 Skrevet 8. oktober 2017 Lag sunn junk! Anonymkode: 4275a...d98 3
Kvinne87Rogaland Skrevet 8. oktober 2017 #3 Skrevet 8. oktober 2017 Du kan jo raspe gulrøtter og ha i lasagnen, pastasausen osv. Løk og grønnsaker kan finhakkes og skjules i allslags mat. 9
Drakan Skrevet 8. oktober 2017 #4 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Taco er da sunt. -_- Hva med å i stede for å kjefte og smelle om mat, prøv å forstå datteren din? Prøv mat hun har lyst å prøve som også er sunt. Lag noe annet en i hjell kokte grønnsaker og fisk. Om ungdom krangler, og foreldre responderer med roping tilbake, kan du ikke forvente at hun vil forstå. Hun tar det som en kamp. Skjønner om hun ikke vil spise om du skal være sur. Jeg pleide å sulte meg fremfor å spise dritten foreldrene mine serverte (men i mitt tilfelle var det motsatt, de serverte usunn mat og jeg blir kvalm av feit mat). Prøv å engasjer henne i god mat heler fremfor å klage over det. Mange fine kokebøker. Du kan lage sunn mat som ser ut som frosk eller noe søt. Gjør maten engasjerende og spennende, og kanskje du får hjelp på kjøkkenet også. Ikke rop eller krangle. Om hun ikke vil spise maten får det være. Men du burde se det fra hennes perspektiv også. Hun har mange hormoner som går amok, og da er det viktig at du som voksen er stabil i respons og vennlig med henne. finnes være ting en taco å spise. Endret 8. oktober 2017 av Drakan 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #5 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) har samme kampen bare i mye mindre grad her i huset med en ti-åring som helst vil ha Grandiosa og fiskepinner hver dag når han har vært hos sin far. Heldigvis er det lite kjefting og smelling rundt middagsbordet her Anonymkode: 45a2a...5dc Endret 9. oktober 2017 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #6 Skrevet 8. oktober 2017 Enig til dem som sier at det er uproblematisk å lage sunn "junk" Anonymkode: 7724a...1da 2
Drakan Skrevet 8. oktober 2017 #7 Skrevet 8. oktober 2017 Her har du en kokebok med en del enkle og søte oppskrifter. Har denne selv, og er mye sunt og fint oppi her. Jenter flest elsker søte ting, så... kan hende du vinner henne over med litt kreative utforminger.
Svigermor Skrevet 8. oktober 2017 #8 Skrevet 8. oktober 2017 Stakkars barn. Hun kommer til å få et enda mer problematisk forhold til mat hvis dere ikke tar til vettet asap. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #9 Skrevet 8. oktober 2017 28 minutter siden, Nattogdag skrev: Har en 15åring i hus. Som ikke liker noenting som er sunt. Ingen grønnsaker, ingen frukt, står det grovt på brødet, kan det ikke spises.. Dette har resultert i mye krangler ved bordet de siste 3 årene, da ho får beskjed om å spise ting som er sunt også.. Etter så mye krangling at middagen bare ble ukoslig for alle parter, ble det konsekvenser når det bare var skrik og smelling i dører.. (ingen tv på rommet feks.) dette hjalp på kranglinga.. Men, får ho nå noe som kan minne om å være sunt på tallerkenen (spiller ingen rolle, om vi er hjemme eller på besøk hos noen) kan ho gjerne sitte 2 timer, å så vidt røre maten.. Får ho derimot pizza, Taco eller all annen fastfood.. Så spiser ho fortere, og mye mer enn alle andre.. (kommenteres den sakte spisingen, så sier ho at ho alltid spiser så sakte) noe ho altså ikke gjør hvis det er noe junk er er snakk om.. Middagene hos oss er derfor blitt noe hvertfall jeg som står å lager maten, nesten går å gruer meg til.. Vi kan heller ikke la ho slippe å spise alt som er sunt, først og fremst pga hennes egen helse, å utvikling, mangler på vitaminer og alt som fører med..Men også fordi ho har to mindre søsken, som blir påvirket av dette.. Føler nå vi har prøvd ALT! Noen som har hatt samme problemet, som har gode råd? (har 50/50 med annen forelder, uten noe godt samarbeid. Derfor begynner kampen på nytt hver gang ho kommer derfra) Får vondt i øynene av manglende og/å regler... Anonymkode: f83d3...589 9
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #10 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Hadde ikke på noen måte prøvd å ta denne kampen hadde det ikke vært for at jeg BRYR MEG om helsa til mine barn, og mine stebarn. Ingen forskjell på en eneste regel i dette huset, sånn at det er sagt. Her har vi prøvd å være positive, engasjerte, snakket masse om det, laget ting på hennes måter, lagd det selv.. Men desverre, hjelper det ikke! Taco er sunt, så lenge man spiser noe av det som er sunt Taco lefse med ost og kjøttdeig, er ikke veldig næringsrikt! Hvis denne tråden blir enda en tråd på dette forumet, hvor man skal snu det til at steforelder bare er ute etter å kritisere stebarn? (sånn alvorlig talt, så hadde jeg aldri i verden delt mitt liv med mann og barn som jeg skulle være ute etter å kritisert?) Men.. Ja, dette er min stedatter. Og, jeg har tilogmed 2 stedøtre, som jeg behandler akkurat sin jeg behandler mitt biologiske barn. De har samme regler, jeg behandler de alle 3 helt likt, og jeg er like stolt, like streng, og følger de alle like godt opp. Men på dette forumet, bør det ikke på noen måte komme frem at man ikke er biologisk mor eller far, for da er man ute etter å ødelegge for de? Jeg spørr om råd, og jeg har her i denne tråden fått ETT råd.. Ellers bare kritikk.. Jeg blir kritisert for skrivefeil, og jeg blir kritisert for å spørre om råd.. Hvis dette er hjelpen man får, velger jeg faktisk heller å slette denne tråden, å slette min bruker her på forumet. Endret 9. oktober 2017 av Nattogdag
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #11 Skrevet 8. oktober 2017 Om dere skal lage pizza eller spagetti. Hva med å lage tomatsausen selv? Så kan du tilsette tomater osv. Bruk grov spagetti og grovt mel når du baker. Anonymkode: d64e7...56e 1
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #12 Skrevet 8. oktober 2017 Ja, selvfølgelig gjør jeg det. Hvorfor skulle jeg ikke gjort det, når det er det som nå er blitt temaet her? Men jeg hadde da vittelig valgt å spørre hvis det gjaldt min biologiske sønn også. Er ikke dette forumet til for at man skal kunne spørre om råd, av andre som kanskje har funnet en god løsning på det man spørr om?
Gjest making.a.mess Skrevet 8. oktober 2017 #13 Skrevet 8. oktober 2017 Ha kun sunn mat i huset så er valget å spise sunt eller sulte ihjel. Da spiser hun når hun blir sulten nok. Men du må ha et par gode, sunne alternativer liggende så det ernoe å velge i. Jeg vil tro hun helst vil spise når dere ikke er hjemme. Etter at matbordet har blitt gjort til en negativ opplevelse med denne metoden din så er d sikkert viktig for henne å spise i fred. Det er drepen for all matlyst å bli påtvingt mat ved bordet, og det særlig mens alle ser på. Det blir en dårlig greie.La henne ta med mat på rommet om hun vil og la henne velge når hun vil spise selv.
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #14 Skrevet 8. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om dere skal lage pizza eller spagetti. Hva med å lage tomatsausen selv? Så kan du tilsette tomater osv. Bruk grov spagetti og grovt mel når du baker. Anonymkode: d64e7...56e Takk for råd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #15 Skrevet 8. oktober 2017 Just now, Nattogdag said: Ja, selvfølgelig gjør jeg det. Hvorfor skulle jeg ikke gjort det, når det er det som nå er blitt temaet her? Men jeg hadde da vittelig valgt å spørre hvis det gjaldt min biologiske sønn også. Er ikke dette forumet til for at man skal kunne spørre om råd, av andre som kanskje har funnet en god løsning på det man spørr om? Jeg er bare så lei av tråder hvor stemor klager på stebarna sine uten grunn. Tenker med gru på alle spiseproblemene som påføres stedøtrene av dere stemødre, ikke skal de få spise rundstykker til formiddagsmat, ikke skal de få kose seg med pizza/taco, for de spiser de "så fort og så mye" (dine ord). Blir bare kvalm av dere. Anonymkode: 70466...3a5 3
Ulrikke Skrevet 8. oktober 2017 #16 Skrevet 8. oktober 2017 Lag den maten du hadde tenkt å lage uansett. Når det er middag, er det middag. Hvem som spiser hvor mye blåser dere i. Når måltidet er over, rydder dere bort. Det er ikke lov med sju brødskiver til kvelds fordi man ikke spiste middag. Ha kun sunne ting i hus. Ingen kjefting. Forklar ungdommen (om det blir nødvendig) at maten som serveres er dagens mat, hun velger selv om hun vil spise eller la være, men furting og surmulig og kjefting er uakseptabelt. Hvis hun velger å gå fra bordet er det hennes valg, hvis hun velger å sitte med dere er det veldig hyggelig. Ingen blikk, ingen kommentarer om spising eller ei. Men selvfølgelig er det ikke lov til å BARE spise en ting sånn at det blir for lite igjen av akkurat den tingen til de som spiser litt av alt - men DET gjelder jo alle.... Samme mengde beregnet til alle, av alt, og ikke lov til å ta av andres kvote... 9
Gjest Nattogdag Skrevet 8. oktober 2017 #17 Skrevet 8. oktober 2017 3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Ha kun sunn mat i huset så er valget å spise sunt eller sulte ihjel. Da spiser hun når hun blir sulten nok. Men du må ha et par gode, sunne alternativer liggende så det ernoe å velge i. Jeg vil tro hun helst vil spise når dere ikke er hjemme. Etter at matbordet har blitt gjort til en negativ opplevelse med denne metoden din så er d sikkert viktig for henne å spise i fred. Det er drepen for all matlyst å bli påtvingt mat ved bordet, og det særlig mens alle ser på. Det blir en dårlig greie.La henne ta med mat på rommet om hun vil og la henne velge når hun vil spise selv. Blitt gjort til en negativ opplevelse med min metode? Forklar gjerne nærmere hva du mener med dette Hun velger selv når hun spiser, hun kan velge å sitte alene på bordet, vi har laget maten slik hun ønsker. Hvis ditt råd er at vi bare skal la det være, så for all del Skal ta det til meg.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #18 Skrevet 8. oktober 2017 Men om du serverer fisk til middag og hun ikke spiser, så er det da hun som går sulten? Ikke ha snacks, dårlig pålegg osv i skapene så hun kan lage seg snacks istedetfor mat. Vil hun spise brød istedetfor fisk får hun spise brød med et av de sunne påleggene dere har Er du forresten at det ikke er noe psykisk bak spisevegrningen? Hun har ikke matangst? Eller problemer med teksuturen på visse typer mat? Traumer eller vanskelige opplevelser knyttet til mat kan gjøre at noen holder seg til noen få matvarer. Har hun for eks asperger kan det være hun har vansker med teksturen, smaken, konsistensen på normal mat Anonymkode: 20e50...5f4 5
Gjest making.a.mess Skrevet 8. oktober 2017 #19 Skrevet 8. oktober 2017 Akkurat nå, Nattogdag skrev: Blitt gjort til en negativ opplevelse med min metode? Forklar gjerne nærmere hva du mener med dette Hun velger selv når hun spiser, hun kan velge å sitte alene på bordet, vi har laget maten slik hun ønsker. Hvis ditt råd er at vi bare skal la det være, så for all del Skal ta det til meg. Det høres jo ut som om det har blitt mye snakk og en stor greie at hun ikke spiser sunt. Det jeg sier er at :ha kun sunn mat i huset og ikke snakk om mat eller hennes matinntak igjen. Så ordner det seg selv. (Nå går jeg ut fra at hun ikke er syk med spiseforstyrrelser, men kun ønsker å spise junk fremfor fornuftig mat. )
Veslefrikk Skrevet 8. oktober 2017 #20 Skrevet 8. oktober 2017 Du kan ikke tvinge en 15-åring til å spise. Det eneste man kan gjøre er å lage sunn og god mat. Dekke et innbydende bord og samle familien til et hyggelig måltid. Ikke fokuser på hva hun spiser eller ikke spiser. Når måltidet er over, spør om alle er forsynt og si takk for maten og avslutt måltidet. Etter en stund uten fokus og uten alternativ mat (pizza på rommet o.l), så begynner hun nok å spise normalt igjen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå