Gå til innhold

Hvem brus, hvem mat osv...

Gjest Winza

Hva synes du?  

118 stemmer

1. 1. Hva synes du?

• Jeg bryr meg ikke
      8
    • Det plager meg...
      108
    • Jeg har aldri sett noen bruke ordet hvem på den måten
      2

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Winza skrev:

Hm, dette er noe jeg har tenkt på selv. Ville vel virket rart om man skrev

Jeg hater å gjøre husarbeid å trene (to ting som forøvrig er ren fakta 😅)

For meg ville det høres mer rett ut å skrive "Jeg hater å gjøre husarbeid og å trene" - altså begge deler.

Kobler på litt mer kompetanse;

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

F,eks: Jeg liker å jogge og spille fotball(forøvrig ren løgn). Hvis det er flere ting du gjør, så er det "og" etter den første tingen. Jeg pleier å se på tv og surfe samtidig. 

Anonymkode: f697d...3fe

Hva tenker du?
Bare "og" eller "og... å.."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Jolene skrev:

Har ingenting med Østfold å gjøre.

Jo. Det er et østfoldsfenomen. Sier ikke at alle i Østfold snakker sånn, langt i fra, men mange gjør det. De jeg vet om som snakker/skriver sånn bor alle i Østfold. Neppe tilfeldig. Ei jeg kjenner fra Aremark er ekstrem på det der. Hvem brus, hvordan bil har du kjøpt, hvem farge, hvem ditt og hvem datt. Går ikke an å si fra til henne på en pen måte heller, for da blir hun bare sur. 

Anonymkode: 04272...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helvete! Jeg kjenner jeg får lyst til å twiste nakken på folk, som skriver det. 

Anonymkode: f350e...45b

Twiste nakken? Sist jeg sjekket, het det vri om nakken på folk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Winza skrev:

Er det andre her som er mektig lei av folk som bruker ordet på den måten? Jeg er på ingen måte en språk nazi men jeg kjenner at jeg vrir meg innvendig hver gang jeg ser titler som

Hvem brus liker du best?

Hvem kaffi liker du best?

:haar:

Jeg har sett hvordan også brukt på denne måten... Hvordan brus liker du? Bedre å si åssen da. På min dialekt sier jeg "Ka la" som i hva slags eller hvilken. 

Anonymkode: d2a05...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Det er et østfoldsfenomen. Sier ikke at alle i Østfold snakker sånn, langt i fra, men mange gjør det. De jeg vet om som snakker/skriver sånn bor alle i Østfold. Neppe tilfeldig. Ei jeg kjenner fra Aremark er ekstrem på det der. Hvem brus, hvordan bil har du kjøpt, hvem farge, hvem ditt og hvem datt. Går ikke an å si fra til henne på en pen måte heller, for da blir hun bare sur. 

Anonymkode: 04272...3a5

Bodd i Østfold i mange år, og de stedene jeg har lagt merke til det tilfellet kommer gjerne fra Oslo-området. Ergo tror jeg ikke at det nødvendigvis peker på dialekt, heller det at det har blitt en lettvint måte å si noe på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, applestories skrev:

For meg ville det høres mer rett ut å skrive "Jeg hater å gjøre husarbeid og å trene" - altså begge deler.

Kobler på litt mer kompetanse;

Hva tenker du?
Bare "og" eller "og... å.."?

Hehe ikke sant :P eller

Og så var jeg å og i tillegg til og å få også i tillegg til å få det

😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et kontor der vi holder på med språkrelaterte ting, der alle ansatte har solid akademisk bakgrunn (meg selv inkludert), og jeg sier "hvem dag" osv. Jeg vet at folk misliker det, så jeg gjør det på pur faen. Det er en del av østlandsdialekta - og jeg er stolt av den. Det er ikke noe annerledes enn at folk andre steder sier "kass bil" eller "oss skal på buttikken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.10.2017 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

Hvordan brus liker du? Bedre å si åssen da

Betyr disse det samme? Jeg ville nok svare slik: 
Åssen/Hvilken brus liker du best? Pepsi-max
Hvordan brus liker du best? Sukkerfri  eller  En ikke altfor søt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blir jeg irritert over de som klaver over feil bruk av spørreord samtidig som de klager når andre påpeker deres skrivefeil. 

Anonymkode: e7f94...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv blir jeg irritert over de som klaver over feil bruk av spørreord samtidig som de klager når andre påpeker deres skrivefeil. 

Det er en stor forskjell på skrivefeil og det å bytte "hvilke" med "hvem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Winza said:

Det er en stor forskjell på skrivefeil og det å bytte "hvilke" med "hvem"

Det er ikke store forskjellen på å ta feil av og/ å og å ta feil av "hvilke" og "hvem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke store forskjellen på å ta feil av og/ å og å ta feil av "hvilke" og "hvem".

Jo, en vesentlig stor forskjell. "Å" og "og" er de mest vanlige ordene å slite med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutes ago, Winza said:

Jo, en vesentlig stor forskjell. "Å" og "og" er de mest vanlige ordene å slite med

Det er da ikke verre å påpeke språkfeil bare fordi mange gjør feilen. Men klart det kan oppleves verre når noen påpeker ens egne språkfeil enn om man påpeker andres språkfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Jeg ser at å bytte hvem og hvilke  er feil, men det er ikke noe som plager meg mye. kan gjøre mange feil selv, jeg snakker flytende norsk, når jeg skriver kan jeg bli usikker på div grammatikk. Og -å kan bli feil og orddeling siden  flere ord deles på engelsk, men er slått sammen på norsk. Gått både på engelsk skole og norsk skole.

Det verste jeg hører er når unge ikke sier kylling, kjære, kjøkken kino og kjole riktig men med skylling, skjære osv. Mange skylder på talefeil, men for de fleste er det latskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Det verste jeg hører er når unge ikke sier kylling, kjære, kjøkken kino og kjole riktig men med skylling, skjære osv. Mange skylder på talefeil, men for de fleste er det latskap. 

Jeg lurer på hvordan de unge sier setningen "Kjerringa skylte kyllingen". "Schærringa schylte schyllingen"? Etter hva jeg vet er det vanskelig å skylle en skylling :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
På 11.10.2017 den 16.45, WubWub skrev:

I byen min er dette en helt vanlig taleform, det hender jeg bruker slikt selv. 

Men å skrive slikt blir noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...