Gå til innhold

Hvem brus, hvem mat osv...

Gjest Winza

Hva synes du?  

118 stemmer

1. 1. Hva synes du?

• Jeg bryr meg ikke
      8
    • Det plager meg...
      108
    • Jeg har aldri sett noen bruke ordet hvem på den måten
      2

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller når folk bruker hun og henne feil. Arg! 

Anonymkode: ce4ec...20e

Som for eksempel

Henne der er en fin dame

eller

Henne gjør en god jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutes ago, Winza said:

Hadde man snakket slik i virkeligheten så ville det hørtes veldig rart ut :P

At man snakker slik, er ikke så rart egentlig. Det er mange ting ved dialekter som er grammatisk feil. Det er skriftlig det blir helt galt. Jeg sier selv: "Hvem bil har du?", men det er rett og slett dialekt.

Anonymkode: 5a8ab...5e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At man snakker slik, er ikke så rart egentlig. Det er mange ting ved dialekter som er grammatisk feil. Det er skriftlig det blir helt galt. Jeg sier selv: "Hvem bil har du?", men det er rett og slett dialekt.

Anonymkode: 5a8ab...5e1

Men hvilke dialekter gjelder dette? Det må da være et ganske nytt fenomen? Og det forekommer bare på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Winza skrev:

Det verste er "å" og "og" Jeg sliter selv ofte med å vite om jeg skal bruke å eller og..

Hvorfor klager du over hva andre sliter med da? Og/å-feil er verre.

Anonymkode: 0190a...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Winza skrev:

Det verste er "å" og "og" Jeg sliter selv ofte med å vite om jeg skal bruke å eller og..

Og har man endelig forstått det, tar man en test på nett, en av de som dukker opp på VG og DB med jevne mellomrom, og får opplyst at man har ikke har skjønt det allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De "enkle" feilene er irriterende - " jeg skal på butikken for og kjøpe brød", "Maria å jeg skal på kino".

Men de med både å og og i samme setning er verre. Uten at jeg klart komme på noen eksempler her og nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor forskjell, bruken av "å" og "og" er det mest vanlige å slite med. Hvis man leser sine egne setninger før man publiserer noe å skjønner man ganske enkelt at «hvem brus liker du best» er helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sånn respekt for autoriteter? Hvorfor skal andre bestemme det? Syns man "hvem" er greiere/enklere å bruke, så bare bruk det. At folk irriterer seg er ikke noe å bry seg om. Det burde være verre ting å irritere seg over.

Jeg syns det er litt dumt når noen skriver "vell" i stedet for "vel". ganske mange gjør det faktisk, og det er jo ingen forenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med: Det kommer Ann på? Hva pokker har Ann med saken å gjøre? Skjønner at det sikkert har noe med autokorrektur å gjøre, men det går an (ikke Ann) å sjekke før man poster... 

Anonymkode: f697d...3fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller hva med: Det kommer Ann på? Hva pokker har Ann med saken å gjøre? Skjønner at det sikkert har noe med autokorrektur å gjøre, men det går an (ikke Ann) å sjekke før man poster... 

Haha det slet jeg med før inntil jeg forsto at det er "an" samme med viste du? Og så fikk jeg forklar at det heter "visst/visste" ikke "vist/viste" Man lærer så lenge man lever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, applestories skrev:

De "enkle" feilene er irriterende - " jeg skal på butikken for og kjøpe brød", "Maria å jeg skal på kino".

Men de med både å og og i samme setning er verre. Uten at jeg klart komme på noen eksempler her og nå..

F,eks: Jeg liker å jogge og spille fotball(forøvrig ren løgn). Hvis det er flere ting du gjør, så er det "og" etter den første tingen. Jeg pleier å se på tv og surfe samtidig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Winza skrev:

Haha det slet jeg med før inntil jeg forsto at det er "an" samme med viste du? Og så fikk jeg forklar at det heter "visst/visste" ikke "vist/viste" Man lærer så lenge man lever :)

Det er sikkert og visst. Nå skal jeg vise deg noe. Jammen er du vis(klok). Jeg visste at jeg var forsinka. Jeg ringer deg hvis jeg blir forsinka. Ikke så lett å holde styr på alle sammen :) Men, noen bruker "hvist", og det tror jeg ikke det er noe som heter engang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Undermann skrev:

Hvorfor sånn respekt for autoriteter? Hvorfor skal andre bestemme det? Syns man "hvem" er greiere/enklere å bruke, så bare bruk det. At folk irriterer seg er ikke noe å bry seg om. Det burde være verre ting å irritere seg over.

Jeg syns det er litt dumt når noen skriver "vell" i stedet for "vel". ganske mange gjør det faktisk, og det er jo ingen forenkling.

Problemet er hvis hele skriftspråket blir infisert med slike feil. Hadde jeg fått et brev fra f.eks kommunen, eller legen min, fullt (ikke fult som mange feilaktig skriver) av skrivefeil så hadde jeg ikke klart å ta vedkommende seriøst. Og nei, det hjelper ikke at dette bare er et forum, jeg nekter å tro at disse folka skriver ting riktig ellers...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, boblevann skrev:

Synes det ser helt forferdelig ut, jeg gidder faktisk ikke lese tråder med slik grammatikk. Jeg er på INGEN måte noen guru i skriftspråk, men det fins da grenser. Hvem i alle dager er det som snakker slik? Hvor har de det fra? 

Samme med folk som skriver "oss" til alt! Hvor skal oss dra, hva skal oss gjøre osv. DET HETER VI! 

Det er dialekt enkelte steder. Det er likevel ingen grunn til å skrive det på forum! Utrolig irriterende med dialekt på forum og i FB-grupper. At folk bruker "hvem" feil skjønner jeg bare ikke...

Anonymkode: e634b...755

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LÆR DERE NOOOORSK FOR SVARTE F...!!!

Anonymkode: 86a18...48d

Som om jeg skulle sagt det selv. Uten banneordene da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal snakke ordentlig NORSK, så må man til Island. Det språket vi bruker her, er egentlig Dansk. Just saying...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke lese de trådene, men det er fordi 99% av svarene handler om å kjefte på noen for skrivefeil, og absolutt ikke noe relatert til spørsmålet som faktisk blir stilt. 
Jeg synes der er mye mer irriterende med folk som ikke klarer holde seg til saken, enn folk som skriver feil. 
Mange av disse trådene er nok laget for å provosere, og hva skjer? jo, halve KG slenger seg på, kjefter og roper om skrivefeil, slenger rundt seg med kallenavn og hersketeknikker, ingen holder seg til saken, og noen synes dette er så underholdende at dem slenger ut fem nye tråder med skrivefeil for å se at halve KG slenger seg på, kjefter og roper om skrivefeil and so on.... 
Om KG-gjengen hadde bitt tennene sammen, og sluttet fore opp om troll, holdt seg til saklige svar og diskusjoner, så hadde vi klart minske all trollingen, og gjort forumet til en koseligere plass... 
meeeeen, drama er nok mer moro for folk flest... Hva er vel livet om man ikke kan kjefte masse på troll og folk som skriver feil, henge seg opp i uviktige detaljer og rakke ned på andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete! Jeg kjenner jeg får lyst til å twiste nakken på folk, som skriver det. 

Anonymkode: f350e...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...