bopera Skrevet 8. oktober 2017 #61 Del Skrevet 8. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ? Da or jeg at du egentlig Ikke tror pa to, men via diskuterer Anonymkode: 9b1d8...658 Da en venninne av meg først flyttet til Oslo for å studere, så var hun helt blakk etter to år som student i utlandet. Hun måtte betale på gjeld fra et lån, samtidig som hun måtte betale alle de andre tingene pengene fra Lånekassen er ment å dekke. Dette betydde at hun hadde meget dårlig råd, og måtte finne en så billig plass å leie som mulig! Hun endte opp med å bo på to rom, som var skilt ut fra en større leilighet i en veldig gammel bygård i Oslo. Det ene rommet var soverom/stue. Det andre rommet fungerte som inngang/bad/kjøkken. Der hadde hun en utslagsvask med kun kaldt vann, en dobbel elektrisk kokeplate, og en liten pizzaovn som komfyr. Badet var et gjestetoalett i fellesgangen, med toalett og håndvask. Så ja, jeg kan lett tro på ts sin historie. Venninnen min tok med seg klærne sine til vaskeri, eller stappet koffertene fulle av skittentøy og dro hjem til moren. Hun brukte få låne maskinen til naboen en gang i måneden til sengklær - hun tilbød seg å betale, men de ville ikke ta imot penger. Å basere seg på å leve av andres fasiliteter, er ikke greit. Jeg hadde ikke gitt dem muligheten til å få bruke vaskemaskinen min som sitt eget lille gratisvaskeri. Jeg har tidligere lånt bort vaskemaskinen til venner med glede, der de i en lengre periode har vært uten. Men det er fordi jeg vet de jobber med å få til en ny løsning. Og en venninne kom til meg med en betalingsplan, da hun visste at hun måtte spare i fire måneder for å kjøpe en ny. Men å skulle bruke min vaskemaskin for å spare penger, det kommer ikke på tale... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #62 Del Skrevet 8. oktober 2017 Ser ikke hva problemet er når det er vaskerier i Oslo man kan bruke. Verre er det for eksempel i Trondheim. Her finnes det ikke (som jeg vet) noe vaskeri alle kan bruke. Anonymkode: a0d71...4aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 8. oktober 2017 #63 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, tusen takk for mange svar, TS her Det er en del av en hytte rett utenfor byen, slik jeg har forstått det, er det vann (men ikke varmtvannstank), utedo og strøm der men ikke dusj eller komfyr, vet de har hatt bål mange ganger og kanskje de har microbølgeovn, men jeg har ikke vært der så skal ikke si det 100% sikkert. Jeg aner ikke om det er lov å bo der, men det har jeg ikke tenkt å blande meg bort i uansett. Det er ikke lov å ha boliger regulert som hytter eller fritidsbolig, som fast adresse i Norge. I Oslo er det ikke lov å ha fritidsboliger med dårlige vann- og avløpsforhold som fast bolig. Husker at det var en sak i bl.a. Hytteliv om folk som hadde gjort hyttene i Maridalen til fastbolig - de måtte flytte, da de dårlige avløpsanleggene førte til at avføring endte opp i Maridalsvannet, som er drikkevann. Så jeg tror ikke de vennene dine har lov til å bo der... Endret 8. oktober 2017 av bopera 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest C.Tramell Skrevet 8. oktober 2017 #64 Del Skrevet 8. oktober 2017 Kan du ikke bare si at de godt kan få vaske en enkelt gang, men at du ikke vil ha noen fast vaskeavtale fordi det gir høy strømregning, kan bli masete for deg og vil slite på den splitter nye vaskemaskinen din? Jeg er nok litt ujentete sånn, for jeg bryr meg ikke så mye om hva folk tenker så lenge jeg selv mener jeg har gode grunner for å si nei. Her der det vel dessuten de som er frekke som faktisk mener at andre skal holde dem med vaskemaskin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #65 Del Skrevet 8. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Yes, og da var hun på hyttetur eller bodde utlandet Anonymkode: 9b1d8...658 Haha faktisk ikke! Hun bodde der mens hun studerte. Og det var i Norge i fjor. Ekstremt billig leie! Anonymkode: 5e30f...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #66 Del Skrevet 8. oktober 2017 1 hour ago, bopera said: Da en venninne av meg først flyttet til Oslo for å studere, så var hun helt blakk etter to år som student i utlandet. Hun måtte betale på gjeld fra et lån, samtidig som hun måtte betale alle de andre tingene pengene fra Lånekassen er ment å dekke. Dette betydde at hun hadde meget dårlig råd, og måtte finne en så billig plass å leie som mulig! Hun endte opp med å bo på to rom, som var skilt ut fra en større leilighet i en veldig gammel bygård i Oslo. Det ene rommet var soverom/stue. Det andre rommet fungerte som inngang/bad/kjøkken. Der hadde hun en utslagsvask med kun kaldt vann, en dobbel elektrisk kokeplate, og en liten pizzaovn som komfyr. Badet var et gjestetoalett i fellesgangen, med toalett og håndvask. Så ja, jeg kan lett tro på ts sin historie. Venninnen min tok med seg klærne sine til vaskeri, eller stappet koffertene fulle av skittentøy og dro hjem til moren. Hun brukte få låne maskinen til naboen en gang i måneden til sengklær - hun tilbød seg å betale, men de ville ikke ta imot penger. Å basere seg på å leve av andres fasiliteter, er ikke greit. Jeg hadde ikke gitt dem muligheten til å få bruke vaskemaskinen min som sitt eget lille gratisvaskeri. Jeg har tidligere lånt bort vaskemaskinen til venner med glede, der de i en lengre periode har vært uten. Men det er fordi jeg vet de jobber med å få til en ny løsning. Og en venninne kom til meg med en betalingsplan, da hun visste at hun måtte spare i fire måneder for å kjøpe en ny. Men å skulle bruke min vaskemaskin for å spare penger, det kommer ikke på tale... Det du skriver tror jeg på, men slik ts skikkesere det må jo de drite og pisse i en bøtte på rommet. Det tror jeg ikke på. Og har man do som du skriver er det også innlagt vann noe som ts skrev de ikke hadde og jo jeg har lest tråden Anonymkode: 9b1d8...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #67 Del Skrevet 8. oktober 2017 1 hour ago, bopera said: Da en venninne av meg først flyttet til Oslo for å studere, så var hun helt blakk etter to år som student i utlandet. Hun måtte betale på gjeld fra et lån, samtidig som hun måtte betale alle de andre tingene pengene fra Lånekassen er ment å dekke. Dette betydde at hun hadde meget dårlig råd, og måtte finne en så billig plass å leie som mulig! Hun endte opp med å bo på to rom, som var skilt ut fra en større leilighet i en veldig gammel bygård i Oslo. Det ene rommet var soverom/stue. Det andre rommet fungerte som inngang/bad/kjøkken. Der hadde hun en utslagsvask med kun kaldt vann, en dobbel elektrisk kokeplate, og en liten pizzaovn som komfyr. Badet var et gjestetoalett i fellesgangen, med toalett og håndvask. Så ja, jeg kan lett tro på ts sin historie. Venninnen min tok med seg klærne sine til vaskeri, eller stappet koffertene fulle av skittentøy og dro hjem til moren. Hun brukte få låne maskinen til naboen en gang i måneden til sengklær - hun tilbød seg å betale, men de ville ikke ta imot penger. Å basere seg på å leve av andres fasiliteter, er ikke greit. Jeg hadde ikke gitt dem muligheten til å få bruke vaskemaskinen min som sitt eget lille gratisvaskeri. Jeg har tidligere lånt bort vaskemaskinen til venner med glede, der de i en lengre periode har vært uten. Men det er fordi jeg vet de jobber med å få til en ny løsning. Og en venninne kom til meg med en betalingsplan, da hun visste at hun måtte spare i fire måneder for å kjøpe en ny. Men å skulle bruke min vaskemaskin for å spare penger, det kommer ikke på tale... Og din venninne hadde kjøkken. Ikke ett bra kjøkken.men kjøkken. Snart får vi vel hørt at heller ikke har strøm Anonymkode: 9b1d8...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 8. oktober 2017 #68 Del Skrevet 8. oktober 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og din venninne hadde kjøkken. Ikke ett bra kjøkken.men kjøkken. Snart får vi vel hørt at heller ikke har strøm Anonymkode: 9b1d8...658 Skal si du liker å gjøre deg vanskelig... Det tok meg forresten 2 minutter på nettet for å finne en hytte med enkel standard til leie rett utenfor Oslo. Vi snakker utedo, kaldt vann i en vask, og matlaging på en vedovn. Så det er absolutt mulig! Og jeg har hørt om studenter som har måtte bo i telt og båter, det har jo til og med blitt laget utallige reportasjer og artikler i nyhetene om dette. Hvorfor er dette så vanskelig å tro på? Endret 8. oktober 2017 av bopera 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #69 Del Skrevet 8. oktober 2017 Sitat Og din venninne hadde kjøkken. Ikke ett bra kjøkken.men kjøkken. Snart får vi vel hørt at heller ikke har strøm Om du leser hele tråden ser du at jeg har svart på dette. Hilsen TS. Anonymkode: 459dc...da6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #70 Del Skrevet 8. oktober 2017 Jeg har ingen problemer med å tro på at noen studenter bor under ganske kummerlige og enkle forhold, da jeg selv har bodd på en knapt bedre hybel selv i min ungdom (90-tallet). Hybelen var svinbillig og ble valgt både på grunn av pris og på grunn av at det var stor mangel på hybler. Det verste var at jeg var og kikket på en hybel til der som var enda verre. Min hybel hadde heldigvis innlagt vann og strøm, men jeg hadde ikke dusj og heller ikke tilgang til vaskemaskin (fikk ikke låne husvertens vaskemaskin på vaskerommet rett over gangen fra hybelen min). Jeg bodde på ett rom som fungerte som både stue/soverom, kjøkken (en kokeplate på en krakk) og bad (en vask på veggen). Toalettet var i enden av gangen utenfor og var bare en do på et knøttlite rom uten vask). Jeg løste problemet ved å vaske klær for hånd og tørke inne på hybelen, og så vasket jeg klær hjemme hos foreldrene mine en gang i måneden. Dusjing foregikk to ganger i uka; en gang på skola og en gang hver helg hos ei venninne med eget bad. Ellers var det god gammeldags kroppsvask med klut ved den ene lille vasken inne på hybelen. Det hendte jeg vasket en maskin klær hos venninna også men dette var overhodet ikke noe jeg forventet og det skjedde sjeldent og kun på hennes initiativ. Helt bedriten måte å bo på men jeg klarte meg da fint. Man klarer da å ordne seg. Hvis man ønsker bedre leveforhold med flere fasiliteter må man legge i mer penger og flytte. Har man strøm og plass/opplegg til vaskemaskin er det ingen problemer å skaffe seg en egen maskin. Bor man i Oslo kan man vaske på vaskeri, så der er det i hvertfall ingen grunn til å snylte på andres private utstyr. La dem bare hinte i vei, og hvis de skulle spørre så svar nei. Si at du er redd for maskinen og at den i tillegg drar mye strøm og det blir ekstrautgifter for deg. Skulle de tilby seg å betale for lånet, får du heller vurdere derfra om du synes det er verdt det. Det er uansett din maskin så du kan absolutt si nei hvis du ikke ønsker å låne den ut. Du er ikke en dårlig venn fordi du ikke låner ut vaskemaskinen din. Anonymkode: c4414...85a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #71 Del Skrevet 8. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Det du skriver tror jeg på, men slik ts skikkesere det må jo de drite og pisse i en bøtte på rommet. Det tror jeg ikke på. Og har man do som du skriver er det også innlagt vann noe som ts skrev de ikke hadde og jo jeg har lest tråden Anonymkode: 9b1d8...658 Tror ikke du har lest tråden. TS sier da ikke at de ikke har do? Hun sier det ikke er innlagt VARMT vann, og ikke dusj. Hvordan får du det til å tilsvare ingen strøm, og å drite i en bøtte? Man kan fint ha do uten varmt vann altså. Anonymkode: 48215...360 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #72 Del Skrevet 8. oktober 2017 Syes ikke du er kjip som ikke deler. Synes heller det er de som er dumme, som takker ja til å leie en plass uten vaskemaskin. Du har ikke plikt til å låne bort din. De kan gå på et vaskeri, eller flytte. Anonymkode: e6272...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #73 Del Skrevet 8. oktober 2017 Ps. Hva om de ødelegger den, hvis de låner den? Anonymkode: e6272...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #74 Del Skrevet 8. oktober 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Tror ikke du har lest tråden. TS sier da ikke at de ikke har do? Hun sier det ikke er innlagt VARMT vann, og ikke dusj. Hvordan får du det til å tilsvare ingen strøm, og å drite i en bøtte? Man kan fint ha do uten varmt vann altså. Anonymkode: 48215...360 Ts har skrevet ikke vann,ikke bad og ikke kjøkken Anonymkode: 9b1d8...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #75 Del Skrevet 8. oktober 2017 1 hour ago, bopera said: Skal si du liker å gjøre deg vanskelig... Det tok meg forresten 2 minutter på nettet for å finne en hytte med enkel standard til leie rett utenfor Oslo. Vi snakker utedo, kaldt vann i en vask, og matlaging på en vedovn. Så det er absolutt mulig! Og jeg har hørt om studenter som har måtte bo i telt og båter, det har jo til og med blitt laget utallige reportasjer og artikler i nyhetene om dette. Hvorfor er dette så vanskelig å tro på? Det er ikke lov og på hytter er do eller utedo, dusj og kjøkken tilgjengelig. Og det er mye dyrere å leie enn ett rom ikke kollektiv Og laaang reisevei,gjerne ved å gå. Så gi meg links til den hyttee du.. Anonymkode: 9b1d8...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #76 Del Skrevet 8. oktober 2017 Høres med ut som de er late og gjerrigknarker og vil ikke bruke penger og tid på kjøpe maskinen eller laundromater. TS jeg tror de juger til deg. Værtfall hvis det gjelder en storby Anonymkode: 9b1d8...658 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #77 Del Skrevet 8. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts har skrevet ikke vann,ikke bad og ikke kjøkken Anonymkode: 9b1d8...658 Nei, for ca tredje gang: Ts skrev at de manglet varmt vann. Det betyr innlagt vann men ikke tilgang til varmt vann. Anonymkode: c4414...85a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 8. oktober 2017 #78 Del Skrevet 8. oktober 2017 Dette høres ut som snyltere. Og bor de virkelig et sted uten bad/toalett, dusj, kjøkken, komfyr og varmtvann? Det jeg rett og slett ikke på, hva gjør de nå som kulden er på vei? Man kan ikke basere sine daglige behov på andre mennesker. Disse folka trenger å våkne opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 8. oktober 2017 #79 Del Skrevet 8. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, for ca tredje gang: Ts skrev at de manglet varmt vann. Det betyr innlagt vann men ikke tilgang til varmt vann. Anonymkode: c4414...85a Og hvordan får de varmet vann uten komfyr, satse på vannkokeren når de skal dusje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 8. oktober 2017 #80 Del Skrevet 8. oktober 2017 Skulle de bare lånt vaskemaskinen i mellomtiden fra gammel til ny, så hadde jeg hatt null problemer med det. Men hadde det vært på ukentlig basis, så hadde jeg sagt nei. Er de så "desperat" etter vaskemaskin, så får de gå til et vaskeri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå