Gå til innhold

Har ikke lyst til å låne bort, men er jeg skikkelig kjip som ikke tilbyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig med Coolaid over her. 

Og synes det er snylting om man ikke tenker å betale. 

Jeg har også ymse erfaring m folk som leier eller låner av andre og fra vaskekjellere i sameier; mens noen er veldig ordentlige og holder ting i stand, så er det andre som slurver - bevisst eller ubevisst - med tingene når det ikke er deres eget. Glemmer å ta ting ut av lommene og setter seg fast, lesser på for mye, vasker ting som er i dårlig stand (dunputer som det er eller går hull på inni vasken...) el ikke egnet (matter, filleryer), åpner luke med makt før maskinlåsen er oppe osv. Ikke sikkert dine venner er slik, det vet man ofte ikke om på forhånd, de fleste kan overraske, men om det først skjer; hvem betaler reparasjon? 

Synes akkurat klesvask er noe man burde klare å finne løsning på selv, det er like naturlig som å dusje.

Anonymkode: 506cf...bea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får tipse dem om myntvaskeri. Det er ikke mer styr for dem å gå på et slikt enn å komme hjem til deg, med mindre de har tenkt du skal vaske for dem.

De håper vel kanskje å spare penger ved å vaske privat, men da de valgte å bo billig uten vaskemaskin, valgte de også å ta den utgiften utenom. Det er i alle fall ikke rimelig at du skal sponse dem. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som leier og som ikke har vaskemaskin. Det er fordi huseier ikke har opplegg til vaskemaskin og heller ikke ønsker det. Studenten reiser til nærmeste familie 2 timer unna, og vasker klær der noen ganger i måneden. Tungvint og dyrt. Tror vedkommende der hadde satt pris på å få vasket av og til hos venner, mot betaling selvsagt. 

Anonymkode: 77197...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som leier og som ikke har vaskemaskin. Det er fordi huseier ikke har opplegg til vaskemaskin og heller ikke ønsker det. Studenten reiser til nærmeste familie 2 timer unna, og vasker klær der noen ganger i måneden. Tungvint og dyrt. Tror vedkommende der hadde satt pris på å få vasket av og til hos venner, mot betaling selvsagt. 

Vedkommende kunne sikkert valgt mynntvaskeri.

Anonymkode: 35993...ab9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende kunne sikkert valgt mynntvaskeri.

Anonymkode: 35993...ab9

Nei, det finnes ikke slike løsninger der vedkommende bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Du mener altså at de ikke har leid en leilighet, men et skur? 

Er da vel ingen studenter som leier et sted uten bad, kjøkken, vann? Nekter jeg å tro på...

En venninne av meg bodde et sted der det ikke var vann.. utedo, og vann måtte hentes utenfor. Dermed kunne hun ikke vaske klær eller dusje. Hun dusjet på treningsstudio, og tok klærne med hjem til mamma eller annen familie. Hun hadde komfyr da..

Anonymkode: 5e30f...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mitt studie er det to personer som bor på en plass hvor det ikke er vaskemaskin, disse hinter hele tiden til at de håper de blir bedre kjent med folk slik at de får lånt vaskemaskin. Jeg og noen andre møter disse personene ofte, ut på byen og slikt så vi har blitt venner.

Jeg har spart lenge til å kjøpe meg vaskemaskin, her jeg leier har det vært en gammel en siden jeg flyttet inn, som jeg har brukt i 3 år, den luktet skikkelig, var helt ødelagt i gummien og ingen mengde med maskinrens eller eddik fikk bort lukten. Den var også sånn som spiste klær og laget hull i alt selv om jeg ikke fant noe skarpt i den. Fikk huseier til å kjøre den bort, han kunne skaffe en brukt, eller så kunne jeg kjøpe en selv som jeg får ta med meg når jeg flytter ut om 1 1/2 år. Kjøpte meg en kjempefin vaskemaskin for noen måneder siden, og jeg har ikke lyst til å låne den bort til noen! Etter å ha brukt den urgamle som mange andre før meg, og som ikke var tatt vare på og var skikkelig ekkel føles det nå som skikkelig luksus å ha en splitter ny, helt egen vaskemaskin.

Men.. føler meg litt kjip da som ikke tilbyr meg å låne bort til de som ikke har selv, de hinter hele tida om at de bare må få lånt en vaskemaskin snart, og vet de også har hintet og forklart at man kan låne av de som har kort for å bruke i kollektivenes vaskekjeller.. Det finnes helt sikkert plasser her man kan betale for å vaske klær (Oslo), men det har de ikke nevnt, synes kanskje det er for mye styr? Jeg vet ikke.

sliter litt med dårlig samvittighet, selv om jeg synes de kunne ha tenkt på dette før de flyttet inn en billig plass som mangler vaskemaskin.

Hva synes dere? Bør jeg si noe? Forklare hvorfor jeg ikke vil låne bort? Eller bare låne bort og prøve å ikke irritere meg? Må få si at jeg ikke er så kjip ellers, låner gjerne bort bøker, notater, klær, sykkel, penger og legger gjerne ut om vi skal på konsert eller noe annet (og de har alltid betalt tilbake).

Anonymkode: 459dc...da6

Kan de ikke bare dra på vaskeriet, der de legger på mynter/bankkort?

Anonymkode: 3a212...c65

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at det ikke finnes myntvaskeri, er ikke dette Oslo da?

Da får de prøve Frelsesarmeen, Bymisjinen, Blåkors, NAV, Barnevernet, FINN.no og Facebook: der de spør om det norske folk kan hjelpe de.

Anonymkode: 3a212...c65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, AnonymBruker said:

En venninne av meg bodde et sted der det ikke var vann.. utedo, og vann måtte hentes utenfor. Dermed kunne hun ikke vaske klær eller dusje. Hun dusjet på treningsstudio, og tok klærne med hjem til mamma eller annen familie. Hun hadde komfyr da..

Anonymkode: 5e30f...ce2

Yes, og da var hun på hyttetur eller bodde utlandet:laugh:

Anonymkode: 9b1d8...658

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende jeg trenger noe en dag, men som nevnt har jeg jo lånt bort alt mulig annet. Det er jo heller ikke det at det er dårlige tider for de, men de har valgt en veldig billig leilighet som ikke har de tingene vanlige studenter har behov for (som varm vann, dusj, vaskemaskin og komfyr). Vi andre som har vaskemaskin betaler mye mer i husleie, så jeg forstår egentlig ikke hvorfor de ikke benytter seg av vaskeri om det finnes, noen som vet om det gjør det? er det veldig dyrt? For jeg kan godt kjøre de til å fra et vaskeri for å hjelpe, det hadde vært en bedre løsning for meg.

Anonymkode: 459dc...da6

Jeg tror jeg ville sjekket om den leiligheten faktisk er lov å bo på :blink:

Om den er uten varmtvann, baderom og kokemuligheter så er vel det grunn til å bli litt i tvil.

Det er myntvaskerier i Oslo, så det er ingen grunn for dem til å flytte strømregningen for en vaskemaskin over på venner.

Alternativt kan de leie seg en bedre leilighet..

Anonymkode: 9593a...889

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som baserer livet sitt på hjelp og velvilje fra andre er rett og slett frekke. Spesielt når de garantert har andre muligheter. Selvfølgelig får naboen her låne både vaskemaskin, komfyr og alt mulig annet hvis deres er i stykker, de skal ha mange gjester etc., men på daglig/ukentlig basis som en fast ordning er det, like selvfølgelig, uaktuelt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ville sjekket om den leiligheten faktisk er lov å bo på :blink:

Om den er uten varmtvann, baderom og kokemuligheter så er vel det grunn til å bli litt i tvil.

Det er myntvaskerier i Oslo, så det er ingen grunn for dem til å flytte strømregningen for en vaskemaskin over på venner.

Alternativt kan de leie seg en bedre leilighet..

Anonymkode: 9593a...889

Jeg tror ikke på Ts, eller så overdriver hun.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får kjøpe en balje og pulver til å vaske klærne for hånd, det blir vel billigere enn vaskeri. 

Synes absolutt du kan si nei, jeg hadde syntes at det hadde vært utrolig slitsomt å ha folk hjemme hos meg "hele tiden" for å få vasket klærne sine. 

Anonymkode: cbf3b...db7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke kjip ts. Neste gang de hinter får du si fra at det finnes myntvaskeri, og at det antagelig blir vanskelig å finne noen som vil fungere som gratisparkering de neste årene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gliffy said:

Du er ikke kjip ts. Neste gang de hinter får du si fra at det finnes myntvaskeri, og at det antagelig blir vanskelig å finne noen som vil fungere som gratisparkering de neste årene. 

Men tror du at de bor ett sted uten tilgang til bad, kjøkken og ikke har innlagt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutes ago, Leo said:

Folk som baserer livet sitt på hjelp og velvilje fra andre er rett og slett frekke. Spesielt når de garantert har andre muligheter. Selvfølgelig får naboen her låne både vaskemaskin, komfyr og alt mulig annet hvis deres er i stykker, de skal ha mange gjester etc., men på daglig/ukentlig basis som en fast ordning er det, like selvfølgelig, uaktuelt. 

Just now, AnonymBruker said:

Men tror du at de bor ett sted uten tilgang til bad, kjøkken og ikke har innlagt vann?

@Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Igjen hvor troverdig er det å bo oslo uten innlagt vann?

eller uten toalett?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om studenter som har bodd i gapahuk, så det har jeg ingen problem med å tro.

9 minutes ago, AnonymBruker said:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...