Gå til innhold

Venninne som aldri tilbyr å betale noe av reisen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lest tråden nå, du er urimelig Ts. Du velger selv å dra.

Anonymkode: e7869...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, altflyter said:

Jeg er vandt til at når jeg besøker venninner, så betaler jeg reisen selv, men den jeg besøker betaler for mat under oppholdet. Når venninner besøker meg, betaler de reisen sin og jeg står for mat når de er hos meg. Enkelt og greit, men nå bytter vi også riktignok på å reise til og fra. Betaler hun for maten eller deler dere når du er der? Det går jo en del penger i mat når man får besøk. jeg pleier i hvert fall å bruke en del ekstra når jeg får besøk siden vi gjerne skal kose oss ekstra

Her betaler den som kommer for reisen, også spleiser vi på maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler all min egen mat, dopapir, pålegg, brød og alt annet jeg skulle trenge - er mer jeg som må betale for det hun ikke har (for eksempel, kan komme til henne også sier hun "har ikke smør jeg.." så må jeg kjøpe smøret, eller at hun kan si "har ikke dopapir da såå ja" så ender det opp med at jeg går å kjøper en stor pakke dopapir, selv om jeg kun er ca 2 dager på besøk)

Ts

Anonymkode: 38fab...d78

Dette er utrolig spesielt, at gjester skal betale for smør og dopapir!!   Herregud

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mystix said:

Dette er utrolig spesielt, at gjester skal betale for smør og dopapir!!   Herregud

Men på en annen side er ikke det mange kronene, kanskje venninnen tenker hun skal likevel innom butikkken?

det har hendt at jeg har spurt om det når jeg har gjester på besøk og jeg vet de skal innom butikken og jeg har glemt og ikke rekker det. Det er ytterst sjeldent, men det har hendt. Lo godt av kommentaren til @Svigermor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo helt "Neeei, gidder ikke å reise mange timer, så det kan du gjøre. Neeei, liker ikke så godt å bruke penger, så da kan vel du fylle på med dopapir og sånn siden du liksom er her likevel og har lommebok og alt."

Hun høres jo ut som tidenes egoist, spør du meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Cata skrev:

Merkelig venninneforhold... 

I forhold til mine venninner så har den som reiser alltid betalt reisen selv, mens den som ble besøkt sto for husværet og mat. Som studenter spleiset vi riktignok som oftest på middagen eller gikk ut og spiste pizza, men det var fordi vi hadde spleisevanen så godt inne fra tidligere. Etter vi kom i jobb så har det alltid vært den som har gjester som holder maten hjemme, men går vi ut og spiser så betaler hver enkelt for seg selv eller vi spleiser. 

Sånn har "vi" det også. Typiske studentvenner så spleiser vi gjerne på maten av gammel vane. "Nye" venner står gjerne verten for alt.

Når det er sagt så kan jeg godt ringe og spørre om gjestene kan ta med en pakke med dopapir på veien dersom jeg ser at jeg nesten er tom og gjesten uansett skal kjøre rett forbi butikken på vei til meg. Jeg ville dog aldri bedt gjesten ta med sitt eget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke at du orker å ha henne som venninne, det virker jo som hun skor seg på deg og andre og gir ingenting tilbake. At du gidder!

Anonymkode: 174e0...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er naturlig at hun betaler noe for din reise, men at hun av og til reiser til deg. Du må forklare henne at det blir skjevt, at det blir veldig dyrt for deg å skulle være den som reiser og betaler hver gang, og at det hadde vært fint om hun kunne komme til deg, så det kan bli en balanse.

Hvordan er hennes økonomi? Dersom hun er ufør eller arbeidsledig er det kanskje en grunn til at hun ikke kan bruke særlig med penger.

Anonymkode: b50fb...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjerrigheten du beskriver ellers, gjør at hun fremstår usympatisk. Vet ikke om dette er et vennskap av gammel vane, eller om du virkelig setter pris på henne? Hun høres ikke akkurat ut som en person jeg ville tatt vare på.

Anonymkode: b50fb...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut vennskapet, og sagt ifra hvorfor. Sagt at selv om hun sikkert tror at snyltinga hennes er subtil, at den er veldig merkbar for andre og om hun gjør slik med alle vennene sine, vil hun til slutt ikke ha noen igjen. Vennskap skal gå begge veier, begge skal legge inn en innsats for å vedlikeholde vennskapet (ved å bytte på å være gjest/vert) og at det er dårlig gjort å utnytte andre økonomisk. 

Anonymkode: 674b8...d53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bør fortelle henne at det er dårlig gjort. Dette har pågått i fire år. Du har godtatt dette i fire år uten å si noe. Kun hinting. Om du har et problem bør du ta det opp. Det kan du fortsatt gjøre, men du bør ikke fremstille det som om hun er forferdelig for dette her eller noe sånt når du har gitt uttrykk for at det er greit i fire år. Si heller at det begynner å bli litt dyrt for deg å betale hele tiden. 

Anonymkode: 28c76...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...