Gå til innhold

Venninne som aldri tilbyr å betale noe av reisen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke rart hun vil at du skal komme til henne. Du fyller jo opp kjøleskapet hennes og sikrer at hun ha dopapir for flere måneder fremover.

Hun tjener jo faktisk penger hver gang du er på besøk. Jeg ville nok tenkt et par ganger ekstra på om et slikt "vennskap" var verd å beholde i lengden gitt.

Anonymkode: 16c30...7e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal hun betale?? Det er du som reiser. Hun skal ikke tilby seg å betale en gang. 

Anonymkode: d2468...52b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen må jeg bare si dette; jeg mente aldri at venninnen min skulle tilby seg å betale hele reisen - men at det hadde vært fint om hun kunne tilbudt seg å betalt halvparten, for eksempel at jeg betalte reisen til henne og hun betalte reisen tilbake - men jeg tenker slik fordi jeg ville gjort det om jeg var henne, og jeg kjenner ingen andre som ikke bruker å tilby å betale litt / spleise på reiser som koster omtrent 1500,- osv, og jeg kjøper jo alt av egen mat når jeg har vært hos henne + dopapir, pålegg, brød osv. Så hun betaler aldri noe "for meg" når jeg er en helg på besøk.

Ts

Anonymkode: 38fab...d78

Jeg er ikke vant med at verten tilbyr seg å betale halve reisekostnaden når noen kommer på besøk. Den tanken har faktisk aldri falt meg inn, verken som gjest eller vertskap. Men det naturlige er vel at man kommer på besøk hver sin gang, så lenge det ikke er praktiske grunner til noe annet. 

Det er vel vanlig at gjester tar med en flaske vin eller et eller annet når de kommer på besøk. Men at gjestene skal måtte kjøpe inn alt de bruker av mat og dopapir under oppholdet er veldig sært, synes jeg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken hadde aldri falt meg inn å betale deler av reisen  til folk som kommer på besøk til meg og i tillegg overnatter gratis. Men jeg hadde ikke giddet å dra på overnattingsbesøk til noen som jeg synes dårlig om, som TS tydeligvis gjør med denne venninnen. Hvis jeg fikk overnattingsbesøk ville jeg spandert maten selvsagt. 

Anonymkode: 9232b...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg syns hun skal betale, men at det er dårlig gjort å aldri tilby seg å betale halve reisen

Ts

Hvorfor skal hun det? Det er jo du som velger å reise, ergo er reiseutgiftene dine. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved link til tråden min der jeg fikk mange gode råd da vi ser ut til å ha samme type venninne :rolleyes:

Edit:  Har flere venner hvor vi bor så langt fra hverandre at vi må overnatte når vi er på besøk. Da sover vi gratis hos hverandre og mat deler vi på. :) Dopapir kunne det ikke falle meg inn å be besøkende sponse med. Reisekostnadene har jeg aldri tenkt på.

Endret av CrazyCat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er dette en problemstilling egentlig? Du skal selvsagt betale dine egne reiser. Jeg har selv bodd langt unna mine venner, og da betalte jeg selvsagt reisene mine selv! 

Anonymkode: 37757...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne. Da hun var student, hadde hun veldig dårlig råd. Når jeg besøkte henne (jeg bodde på en kjedelig plass), så pleide jeg å fylle opp kjøleskapet og kjøpe litt diverse. Men jeg vet at hun ikke kun var gjerrig, men at hun levde nøysommelig ellers også, og at besøket ville veltet økonomien hennes.

Men hvis venninnen din har normal økonomi, så ville jeg forventet å få mat og dopapir påspandert under besøket med tanke på at disse besøkene er noe dere begge ønsker, og at det alltid er hos henne og du betaler reiseutgiftene. Og har hun ikke råd til dopapir, så stikker dere selvsagt ikke på restaurant.

Ha en rull gjemt i vesken, og når hun sier at hun ikke har mat og dopapir, så får du si at endelig får du tatt av noen kilo, og at dere kan jo bare riste dere når dere har vært på do. Så dukker det nok opp noe mat/dopapir til slutt. Du kjøper ikke, for du har dessverre så dårlig råd etter den dyre reisen. Litt gjestfrihet får en forvente. Og ønsker hun ikke å være en skikkelig vert, så får dere være hos deg neste gang.

Anonymkode: 51919...09f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal venninnen din betale deler av din reise?

Og hvorfor i alle dager kjøper du dopapir når du er på besøk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forvente eller tro at hun vil betale halve billetten din når du vet hvor gjerrig hun er. Denne historien blir jo bare verre og verre. Snart skriver du vel at du må betale for strøm og vann når du er der også.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Svigermor skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forvente eller tro at hun vil betale halve billetten din når du vet hvor gjerrig hun er. Denne historien blir jo bare verre og verre. Snart skriver du vel at du må betale for strøm og vann når du er der også.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig vanlig å få påspanderte reisepenger når man reiser et sted? I voksen alder har jeg betalt samtlige av mine reiser selv, uansett hvor og hvem jeg skulle besøke. 

Anonymkode: 9232b...7f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i likhet med de andre at når man er voksen, betaler man selv sine reiseutgifter. Når man besøker venner, er det normal at det hele går opp i opp ved at vertskapet står for mat etc. Det som jeg reagerer på er derfor ikke at din venninne ikke er med på å betale billetten, men at du må betale for mat og t.o.m toalett-papir når du er på besøk. Det er gjerrigknark så det holder! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig venninneforhold... 

I forhold til mine venninner så har den som reiser alltid betalt reisen selv, mens den som ble besøkt sto for husværet og mat. Som studenter spleiset vi riktignok som oftest på middagen eller gikk ut og spiste pizza, men det var fordi vi hadde spleisevanen så godt inne fra tidligere. Etter vi kom i jobb så har det alltid vært den som har gjester som holder maten hjemme, men går vi ut og spiser så betaler hver enkelt for seg selv eller vi spleiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som reiser betaler reisen selv, og verten skal heller ikke måtte tilby å betale deler av det.

Det er derimot naturlig at man veksler på hvem som besøker hvem. Du får heller slutte å være en dørmatte og si at "neste gang kan du komme til meg, si ifra når det passer", og så vente på at det skjer. Skjer det aldri, vet du hvor gode venner dere egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig opplegg, dette? Er det en trolletråd? 

Jeg finner det veldig merkelig at TS alltid går innom kolonialbutikken når hun besøker sin venninne. Er det liksom på veien mellom busstoppet og huset eller må hun dra på butikken etterpå fordi venninna mangler ting? :klo:

Anonymkode: 3f6e9...5a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg syns hun skal betale, men at det er dårlig gjort å aldri tilby seg å betale halve reisen

Ts

Men herregud si det nå bare rett ut! 

Jeg og veninna mi bor i ulik by, og jeg har da ofte sagt "Billettene koster *****, betaler du halve?" uten noe problem. Hun vil vel  at du skal komme, så hun kan da ikke forvente at du skal både betale og reise.

Det er da helt normalt å dele på reisa når dere avtaler at dere skal være med hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rosalie skrev:

Hvorfor skal hun det? Det er jo du som velger å reise, ergo er reiseutgiftene dine. 

Men de er vel enige om at de vil se/være med hverandre? 

Det er jo litt spesielt å tro at den ene skal både betale og reise, mens den andre ikke gjør noen ting? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler all min egen mat, dopapir, pålegg, brød og alt annet jeg skulle trenge - er mer jeg som må betale for det hun ikke har (for eksempel, kan komme til henne også sier hun "har ikke smør jeg.." så må jeg kjøpe smøret, eller at hun kan si "har ikke dopapir da såå ja" så ender det opp med at jeg går å kjøper en stor pakke dopapir, selv om jeg kun er ca 2 dager på besøk)

Ts

Beklager å si det, TS, men dette høres ut som et enveisvennskap. Skjønner ikke at du gidder bruke tid, penger og energi på denne vampyren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betaler all min egen mat, dopapir, pålegg, brød og alt annet jeg skulle trenge - er mer jeg som må betale for det hun ikke har (for eksempel, kan komme til henne også sier hun "har ikke smør jeg.." så må jeg kjøpe smøret, eller at hun kan si "har ikke dopapir da såå ja" så ender det opp med at jeg går å kjøper en stor pakke dopapir, selv om jeg kun er ca 2 dager på besøk)

Ts

SYKT!!

Ja det er faktisk det. At du appåtil må betale mat og dopapir?

Vanvidd at du faktisk gidder å være venn med en så gjerrig og lite generøs person.

Anonymkode: 9351e...3d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...