AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #21 Skrevet 5. oktober 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så Anne inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest, og Stine inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest. Og Marit som er 11. barnet og bor langt unna, inviteres ikke av noen. Men siden verken Anne eller Stine har bevisst utelatt BARE Marit, så er det selvfølgelig ok. /hilsen jenta som i alle år var Marit i et slikt scenario. Anonymkode: c8f64...14a Skriver under her! Det er faktisk de voksnes ansvar å invitere alle og ikke bare de som bor i nærheten. At voksne ikke kan tenke.. blir helt matt når jeg ser at folk fortsatt kun inviterer noen. Anonymkode: 53424...221 5
plastfolien Skrevet 5. oktober 2017 #22 Skrevet 5. oktober 2017 Alle eller ingen. Hvertfall når de er så små. "Klikker" har ikke dannet seg enda og er "under arbeid". Ved å unngå å invitere halvparten er du med på å danne klikker og utestengelse. 4
Arkana Skrevet 5. oktober 2017 #23 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg hadde selvsagt invitert alle. Det kan fint være noen i den andre gruppen som aldri blir invitert noen steder og det er viktig å være, og å lære barna å være, inkluderende. Vil du ikke være alene med 11 barn inviterer du også noen av foreldrene. Det gjør vi på Halloween. Vi får med oss et par andre foreldre og tar med oss en skokk unger på knask eller knep. Det ødelegger da virkelig ikke opplevelsen for barna at det er voksne med. 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #24 Skrevet 5. oktober 2017 så lenge det er en så stor del som ikke er invitert, synes jeg det er helt greit Anonymkode: 63d1b...61a 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #25 Skrevet 5. oktober 2017 I utgangspunktet mener jeg at dette bør vre greit, fori det ikke er snakk om å utelate noen få. Samtidig har "anonym Marit" over her et poeng. Jeg tenker at det er viktig å kjenne hele miljøet som barnet går i, så man vet om det hvis det er noen som ikke er med i gjengene, og dermed blir utelatt hvis f.eks.to stykker inviterer ca halve klassen hver. Har foreldrene i klassen en facebookgruppe? Jeg tror jeg hadde skrevet et innlegg der, hvor jeg forklarte at dere u utgangspunktet hadde invitert de jentene som bor i nabolaget, fordi det er litt trangt hos dere når alle sammen kommer, men at dere likevel er åpne for flere gjester, hvis det er noen som ikke har noen andre å være med den kvelden. Da er det mye lettere for andre foreldre å invitere sitt barn med på festen hvis det er behov for det. Bakgrunnen for enn sånn invitasjon hadde selvfølgelig blitt kamuflert litt for ungene. Vi hørte at Marit hadde så lyst å komme på festen, så da innviterte vi henne også høres mye bedre ut en Marit hadde ingen andre å være med, så da inviterte vi henne også. Anonymkode: 0fb4d...52d 12
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #26 Skrevet 5. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter på 8 år som vil ha Halloween-fest hjemme hos oss. Hun ønsker å invitere 5 jenter fra klassen. Det er de jentene som bor nærmest oss. Jeg synes det er helt fint, og har sagt ja, men nå har jeg litt dårlig samvittighet. Burde vi invitere alle jentene? Det er 11 jenter i klassa, så det er ca halvparten som er invitert. Det er de beste venninnene som er invitert, men datteren min leker fint med de andre også. Alle jentene var her på bursdagsfest rett etter sommerferien. Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker å ha alle her nå, er at vi ikke har så stor plass (bor i en liten leilighet). Det blir også litt mer styr med hvordan de skal komme hit. De som er invitert, bor i nabolaget, og er vant til å gå sammen hjem fra skolen. Jeg vet ikke om alle de andre er vant til det. Jeg orker heller ikke ha ansvar for 11 stykker som skal gå rundt i nabolaget og banke på dører etter at det har blitt mørkt. Kunne sikkert ha spurt noen andre foreldre om hjelp, men synes det er litt koselig at venninnegjengen kan gjøre noe sammen. Men samtidig er jeg foreldrerepresentant i klassa, og er opptatt av at alle skal inkluderes. Jeg er litt redd noen av barna (og foreldrene) skal reagere på at de ikke er invitert. Hadde jo sikkert funnet en løsning der alle kunne være med også, men blir mer styr... Jenta mi er veldig populær i klassen, og jeg vet at noen av de andre jentene hun ikke leker så mye med, likevel omtaler henne som venninne og er veldig opptatt av å leke med henne. Hva skal jeg gjøre?? Anonymkode: 7b9fc...36c Hvordan vet du at datteren din er populær ? - De er 8 år. Syns slike merkelapper er trist å sette allerede i den alderen. Pass på så ikke dette går i hodet på henne fordi hun kanskje hører det fra deg. Ender opp med at hun ekskluderer andre i klassen etterhvert å blir høy på pæra, og mobber medelever. - Mulig dette ikke er ditt tilfelle, men greit å passe på. Er faktisk foreldre som ofte påvirker sine barn på dette området. SÅ i ditt tilfelle så syns jeg alle burde bli invitert for ikke å skille klassen fra de "populære" og "upopulære" Anonymkode: 859a8...c33 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #27 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg synes du bør invitere alle. Kan du spørre om en eller to av de andre foreldrene vil være med? Jeg vil tro de har forståelse for at det blir stress for deg å gå rundt alene i nabolaget med 11 barn. Anonymkode: c7932...116 1
Lou Salome Skrevet 5. oktober 2017 #28 Skrevet 5. oktober 2017 Du MÅ ikke, ingen kan tvinge deg. Men du BØR. Og tenk på hvordan det virker når du står der på neste foreldremøte og skal anbefale (du kan ikke befale) at "enten alle jenter, hele klassen eller ikke, Halloween er litt utsatt, FAU anbefaler felles klassearrangement". Hvordan vil det føles? 1
Arkana Skrevet 5. oktober 2017 #29 Skrevet 5. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har foreldrene i klassen en facebookgruppe? Jeg tror jeg hadde skrevet et innlegg der, hvor jeg forklarte at dere u utgangspunktet hadde invitert de jentene som bor i nabolaget, fordi det er litt trangt hos dere når alle sammen kommer, men at dere likevel er åpne for flere gjester, hvis det er noen som ikke har noen andre å være med den kvelden. Da er det mye lettere for andre foreldre å invitere sitt barn med på festen hvis det er behov for det. Bakgrunnen for enn sånn invitasjon hadde selvfølgelig blitt kamuflert litt for ungene. Vi hørte at Marit hadde så lyst å komme på festen, så da innviterte vi henne også høres mye bedre ut en Marit hadde ingen andre å være med, så da inviterte vi henne også. Anonymkode: 0fb4d...52d Dette synes jeg er en dårlig idé. Terskelen for å invitere seg selv og dermed gjøre det klart for klassen at ens barn er upopulært og aldri har blitt invitert med på fest eller i bursdag er sannsynligvis svært høy. I tillegg risikerer man at alle jentene i klassen synes festen høres så gøy ut at de vil bli med og da ender man fort opp med alle jentene likevel. Man trenger ikke ha god plass for å ha en fin fest. Det er mange fine aktiviteter som samler dem på et lite område, f.eks. brettspill, sitte rundt bordet og pynte muffins/kjeks, legge madrasser/puter foran TVen og se på en passe skummel film mens man spiser popcorn og snop osv. Møbler kan skyves unna så det blir plass til aktiviteter. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #30 Skrevet 5. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Feirer ikke halloween i norge. Vi går julebukk her til lands. Dette har jeg lært mine barn. De aksepterer det. Anonymkode: 92d44...70f Halloween er ikke tradisjonelt fra Norge, men det feires likevel. Julebukk var populært før i tiden, nå er det halloween som er inn. Samfunnet utvikler seg. Å si noe annet er benektelse. Om mine barn ønsker å gå knask eller knep skal de selvfølgelig få lov. Hadde vært utrolig kjipt om de ble utestengt fra dette fordi jeg synes tradisjonen er teit. Anonymkode: 1bdc9...7b3 1
Arkana Skrevet 5. oktober 2017 #31 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg synes det er en merkelig holdning å være så imot alt som er nytt og annerledes. Verden utvikler seg, den står heldigvis ikke stille. De fleste juletradisjonene vi alle driver med hvert år har heller ikke sin opprinnelse i Norge uten at jeg hører noen uffe og akke seg over det eller nekte å følge dem fordi de heller insisterer på å feire jól. 1
ViljaH Skrevet 5. oktober 2017 #32 Skrevet 5. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så Anne inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest, og Stine inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest. Og Marit som er 11. barnet og bor langt unna, inviteres ikke av noen. Men siden verken Anne eller Stine har bevisst utelatt BARE Marit, så er det selvfølgelig ok. /hilsen jenta som i alle år var Marit i et slikt scenario. Anonymkode: c8f64...14a Da må jo foreldrene til Marit, eller Marit gi et pip om det. Man kan alltids slenge på en til, uten å ta ALLE hver gang. Da mitt barn gikk i første klasse, visste vi at det var en gutt som ikke kjente noen barn i klassen fra før, og ikke helt hadde funnet seg tilrette enda i oktober. Dette visste vi fordi vi snakket med foreldrene når vi traff dem. Så da inviterte vi ham til å komme henge med våre barn og gå knask eller knep. Vi visste han ikke hadde noen å gå med, smal sak for oss å være ekstra real da.
Olsen Skrevet 5. oktober 2017 #33 Skrevet 5. oktober 2017 Du MÅ ingenting. Jeg tenker at det likevel kan være smart av deg å invitere alle. Som foreldrerepresentant er det særlig smart. Du kan også vedlikeholde din datters antatte popularitet ved å invitere alle. Jeg er ingen "alle må inviteres"- dame, men jeg synes faktisk en slik fest er mer "alle må inviteres" enn eget barns fødselsdag. Jeg trodde "Halloween-fest" var litt for å unngå at barna gikk rundt for å tigge godteri. Hvis de MÅ ut for å sanke godteri; går det an å invitere alle, og så avtale med to-tre-fire naboer at de kommer? Avgrense hvor mange hus de går i, evt dele gruppa i to og sende dem i to hus hver? Når det gjelder innendørs plass, er det noe voksne er mer opptatt av enn barn for den korte tiden dette varer. Ja, jeg er ingen Halloween-fan, men har innsett at dette har kommet for å bli, iallfall for en stund. Jeg liker dårlig tigging av godteri, og ønsker at det skal være avtalt på forhånd- litt avhengig av hvilket nabolag man har. Ikke forvent at alle står klar med godkjent godteri og synes barna er kjempesøte. 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #34 Skrevet 6. oktober 2017 15 timer siden, Arkana skrev: Dette synes jeg er en dårlig idé. Terskelen for å invitere seg selv og dermed gjøre det klart for klassen at ens barn er upopulært og aldri har blitt invitert med på fest eller i bursdag er sannsynligvis svært høy. I tillegg risikerer man at alle jentene i klassen synes festen høres så gøy ut at de vil bli med og da ender man fort opp med alle jentene likevel. Man trenger ikke ha god plass for å ha en fin fest. Det er mange fine aktiviteter som samler dem på et lite område, f.eks. brettspill, sitte rundt bordet og pynte muffins/kjeks, legge madrasser/puter foran TVen og se på en passe skummel film mens man spiser popcorn og snop osv. Møbler kan skyves unna så det blir plass til aktiviteter. Mulig jeg var noe uklar på hvor og hvordan jeg mente dette skulle legges fram? Jeg mente dette skulle legges frem som et tilbud til foreldrene. Et tilbud som barna selvsagt ikke skulle vite noe om. Hvis foreldrene til et av barna opplever at barnet deres ikke har noen å være med på hallowen, kan foreldrene til det barnet da ta kontakt med foreldrene til det barnet som holder fest. Så kan disse seg imellom ordne det så barnet blir invitert. Akuratt hvordan man sørger for det er jo situasjonsbetinget, men jeg poengterte jo at man skulle sørge for at ungene ikke viste at det var fordi barnet ikke hadde noen andre å være med. Anonymkode: 0fb4d...52d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #35 Skrevet 7. oktober 2017 Hvis alle inviterer 5-6, så er det stor sannsynlighet for at den som er litt utenfor i klassen ikke blir invitert i noen av selskapene. Anonymkode: 76a1d...b83 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #36 Skrevet 9. oktober 2017 On 05.10.2017 at 2:32 PM, AnonymBruker said: Hvordan vet du at datteren din er populær ? - De er 8 år. Syns slike merkelapper er trist å sette allerede i den alderen. Pass på så ikke dette går i hodet på henne fordi hun kanskje hører det fra deg. Ender opp med at hun ekskluderer andre i klassen etterhvert å blir høy på pæra, og mobber medelever. - Mulig dette ikke er ditt tilfelle, men greit å passe på. Er faktisk foreldre som ofte påvirker sine barn på dette området. SÅ i ditt tilfelle så syns jeg alle burde bli invitert for ikke å skille klassen fra de "populære" og "upopulære" Anonymkode: 859a8...c33 Selfølgelig vet man det, akkurat som jeg vet at den ene nevøen er populær og den andre er ikke det. For ett merkelig spørsmål. Anonymkode: 40ded...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #37 Skrevet 9. oktober 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selfølgelig vet man det, akkurat som jeg vet at den ene nevøen er populær og den andre er ikke det. For ett merkelig spørsmål. Anonymkode: 40ded...4b0 Ja, det er lett å se hvem som får venner på døren hver dag. Den ellevte jenten får ingen på døren. Og når alle inviterer 5-6 i bursdagen, så får den ellevte jenten ingen invitasjon. TS sin jente får invitasjoner uansett, derfor ser ikke TS problemet. Anonymkode: 76a1d...b83
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #38 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg har ikke barn selv enda, så beklager at jeg er litt "grønn" på området. Jeg bare lurer på hvor dere mener grensen går for "alle eller ingen"? Da jeg var barn var vi 12 jenter i klassen. Mine foreldre tok ofte med seg meg og 3-4 venninner til svømmehallen (fylte bilen). Er ikke dette ok i dag? Jeg kunne også ta med meg 3-5 venninner hjem etter skolen for å leke? Hva med denne situasjonen? Jeg tenker det er en sak med bursdagsselskap, men ville egentlig også her tenkt at om "flertallet" ikke blir bedt er det ok? I dette tilfelle tenkte jeg det var helt ok. Ser ikke på det som fest, men 5 venninner som skal gå knask eller knep i samme nabolag. Anonymkode: 4cd0e...4fd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #39 Skrevet 9. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke barn selv enda, så beklager at jeg er litt "grønn" på området. Jeg bare lurer på hvor dere mener grensen går for "alle eller ingen"? Da jeg var barn var vi 12 jenter i klassen. Mine foreldre tok ofte med seg meg og 3-4 venninner til svømmehallen (fylte bilen). Er ikke dette ok i dag? Jeg kunne også ta med meg 3-5 venninner hjem etter skolen for å leke? Hva med denne situasjonen? Jeg tenker det er en sak med bursdagsselskap, men ville egentlig også her tenkt at om "flertallet" ikke blir bedt er det ok? I dette tilfelle tenkte jeg det var helt ok. Ser ikke på det som fest, men 5 venninner som skal gå knask eller knep i samme nabolag. Anonymkode: 4cd0e...4fd I gamle dager var dette greit, for da var det kun foreldrene til de som var utestengt som måtte ta tak. I dag, så er man mer opplyst, og man har skjønt at hvis alle foreldrene (også de som har populære unger) tar ansvar for at alle blir inkludert, så er det mindre sjans for mobbing og at noen er utenfor. Det er vanskelig for de som står utenfor å komme innenfor. Men om de får være med på bursdagsfeiringer fra starten av og jevnlig oppover årene, så blir de mer kjent med hverandre og finner venner som en har kjemi med! Og skulle man ikke få en nær venn, så er det likevel greit å få være med på noen bursdager. Ja, det er bursdager det er snakk om, alle eller ingen (kjønn). Og det er også sagt (som regel) at man kan bryte det, men da sende invitasjonen privat, og ikke via skolen/barnehagen. Men i andre sammenhenger, så er det jo fint om foreldre inkluderer noen de vet ikke har noen å være med på f.eks. en halloween-runde, kino, svømmehall el.l. Da ikke hele klassen, selvsagt. Angående at flertallet er greit, så er det alltid de mest populære som nesten alltid vil bli bedt, og de minst populære som nesten aldri blir bedt, OG den aller aller minst populære ungen som ALDRI blir bedt (kanskje - men ikke usannsynlig!). Anonymkode: 76a1d...b83 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #40 Skrevet 9. oktober 2017 Så lenge det er så få hun ber så er det greit. Men hadde det vært slik at 1-3 stykker ble utelatt så hadde det vært dårlig gjort. Anonymkode: 10ce3...060
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå