Gå til innhold

MÅ vi invitere alle??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 8 år som vil ha Halloween-fest hjemme hos oss. Hun ønsker å invitere 5 jenter fra klassen. Det er de jentene som bor nærmest oss. Jeg synes det er helt fint, og har sagt ja, men nå har jeg litt dårlig samvittighet. Burde vi invitere alle jentene? Det er 11 jenter i klassa, så det er ca halvparten som er invitert.

Det er de beste venninnene som er invitert, men datteren min leker fint med de andre også. Alle jentene var her på bursdagsfest rett etter sommerferien. Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker å ha alle her nå, er at vi ikke har så stor plass (bor i en liten leilighet). Det blir også litt mer styr med hvordan de skal komme hit. De som er invitert, bor i nabolaget, og er vant til å gå sammen hjem fra skolen. Jeg vet ikke om alle de andre er vant til det. Jeg orker heller ikke ha ansvar for 11 stykker som skal gå rundt i nabolaget og banke på dører etter at det har blitt mørkt. Kunne sikkert ha spurt noen andre foreldre om hjelp, men synes det er litt koselig at venninnegjengen kan gjøre noe sammen. Men samtidig er jeg foreldrerepresentant i klassa, og er opptatt av at alle skal inkluderes. Jeg er litt redd noen av barna (og foreldrene) skal reagere på at de ikke er invitert. Hadde jo sikkert funnet en løsning der alle kunne være med også, men blir mer styr... Jenta mi er veldig populær i klassen, og jeg vet at noen av de andre jentene hun ikke leker så mye med, likevel omtaler henne som venninne og er veldig opptatt av å leke med henne.

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: 7b9fc...36c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde invitert alle jeg, vil du ikke stå helt aleina med 11 stk så spørr noen av de andre foreldrene. 

Anonymkode: 7cd06...fd6

• Liker 19
Skrevet

Nei det må du ikke.

Anonymkode: 40ded...4b0

• Liker 7
Skrevet

Her er det en liten flokk med barn som bor i samme nabolag, noe som gjør det enklere å gå sammen på Halloween. Synes det er så teit at det alltid skal bli en stor sak av at man alltid må be alle hver gang man skal ha noen. Bursdag er en ting i den alderen, da er jeg for at ingen skal ''holdes utenfor'' og at man skal be alle. Så lenge det ikke bare er 1 som ikke får bli med (og her er det snakk om en større del) så synes jeg dette burde gå helt fint. 

Anonymkode: 203ce...081

• Liker 13
Skrevet

Det skulle vel gå greit når du inviterer halvparten. Det er jo ikke sånn at dere utelater en eller to. 

• Liker 12
Skrevet

Vi pleier å bytte på hvert år

5 jenter i nabolaget som går i samme klasse. Litt fest og så gå knask og knep i nabolaget. Slipper å bli kjørt hjem siden de bor så nært. De andre i klassen går knask og knep i sitt nabolag.

men jeg hater at dette har blitt et problem

.. halloween er en amerikansk og katolsk skikk. Hvor mange her i landet er amerikanske eller katolikker? 

Anonymkode: c0941...56c

Skrevet

Hvis du vinkler det som party for jentene i deres nabolag/gangavstand så er jo det en logisk avgrensning som er ok sålenge du ikke setter igjen 1-2. Da må du ta med alle jentene i deres nabolag, om det skulle være en du ikke har tatt med allerede.

• Liker 3
Skrevet

Feirer ikke halloween i norge. Vi går julebukk her til lands. Dette har jeg lært mine barn. De aksepterer det.

Anonymkode: 92d44...70f

• Liker 7
Skrevet

Om du inviterer alle unngår du utestenging.. og mest sannsynlig er det noen som ikke kan komme..

når det er sagt, så å omtale klassevenninnene som venninner er vanlig selv om man ikke er "venninner" som alltid henger i hop.. betyr ikke at man har en sentral rolle / er mer populær...

Anonymkode: 25c5f...091

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, ViljaH skrev:

Hvis du vinkler det som party for jentene i deres nabolag/gangavstand så er jo det en logisk avgrensning som er ok sålenge du ikke setter igjen 1-2. Da må du ta med alle jentene i deres nabolag, om det skulle være en du ikke har tatt med allerede.

Støtter denne. I klassen til vår datter (samme alder) er det av og til noen som arrangerer noe for noen, som regel da de som bor nærmest. Det har ikke vært noe problem her. I bursdager skal alle med, det er en ufravikelig regel i klassen som jeg er glad for at alle følger, men det må være lov å ha andre typer sammenkomster så lenge det ikke er noen få som blir utelatt når majoriteten får være med. Men vinkle det sånn- kall det for "nabolagsparty" eller noe. Så kan det ikke misforstås.

Anonymkode: fbd88...a01

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du inviterer alle som bor i nærheten og er en "gjeng", så er det greit. Bare pass på at du ikke utelater noen som bare pleier å være sammen med disse jentene, som da ikke har noen igjen å være sammen med på halloween.

Anonymkode: 03b3e...383

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så lenge du inviterer alle som bor i nærheten og er en "gjeng", så er det greit. Bare pass på at du ikke utelater noen som bare pleier å være sammen med disse jentene, som da ikke har noen igjen å være sammen med på halloween.

Sønnen min ville f.eks. invitere en gutt i gata som han er med av og til. Jeg vet denne gutten har en bestevenn som bor lenger unna, og at de henger sammen hele tiden på skolen. Jeg kommer derfor til å invitere ham også, selv om sønnen min ikke kjenner ham så godt, for å unngå at han blir uten noen å være sammen med, samt at det selvsagt øker sjansen for at gutten i gata kommer.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feirer ikke halloween i norge. Vi går julebukk her til lands. Dette har jeg lært mine barn. De aksepterer det.

Joda, Halloween feires i Norge, det er bare å kikke seg rundt 31. oktober så ser man det. At du nekter dine barn å kle seg ut på Halloween, betyr ikke at det ikke feires i Norge, bare at det ikke feires innenfor dine fire vegger. 

• Liker 20
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, Halloween feires i Norge, det er bare å kikke seg rundt 31. oktober så ser man det. At du nekter dine barn å kle seg ut på Halloween, betyr ikke at det ikke feires i Norge, bare at det ikke feires innenfor dine fire vegger. 

Saken er hvorfor vi feirer det. Dette er alle helgens dag. I Norge har vi ikke helgener da vi er protestanter og ikke katolikker.... Butikkene tjener fett på en ny tradisjon som ikke hører hjemme herm

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det svarer jo fint på TS sin problemstilling om hvorvidt det er greit å ikke invitere alle i klassen når man arrangerer andre sammenkomster enn bursdag. 

Noen skal nå absolutt ri kjepphestene sine overalt. 

• Liker 12
Skrevet

ALLE!!!!!

Anonymkode: c8fa9...ede

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg syns du kan invitere en gjeng til halloweenfest, så lenge du ikke utelater noen i "gjengen" barnet ditt bruker å leke med. Men som  foreldrerepresentant i klassen ville jeg ha sendt ut en mail om at foreldre må tørre å ringe hverandre om det skulle vise seg at ett barn er alene på halloween, slik at alle har noen å gå knask eller knep med. 

Endret av Dristu
  • Liker 3
Skrevet

Så Anne inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest, og Stine inviterer sine 5 beste venninner som bor nærmest.

Og Marit som er 11. barnet og bor langt unna, inviteres ikke av noen. Men siden verken Anne eller Stine har bevisst utelatt BARE Marit, så er det selvfølgelig ok.

/hilsen jenta som i alle år var Marit i et slikt scenario. 

Anonymkode: c8f64...14a

• Liker 21
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 8 år som vil ha Halloween-fest hjemme hos oss. Hun ønsker å invitere 5 jenter fra klassen. Det er de jentene som bor nærmest oss. Jeg synes det er helt fint, og har sagt ja, men nå har jeg litt dårlig samvittighet. Burde vi invitere alle jentene? Det er 11 jenter i klassa, så det er ca halvparten som er invitert.

Det er de beste venninnene som er invitert, men datteren min leker fint med de andre også. Alle jentene var her på bursdagsfest rett etter sommerferien. Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker å ha alle her nå, er at vi ikke har så stor plass (bor i en liten leilighet). Det blir også litt mer styr med hvordan de skal komme hit. De som er invitert, bor i nabolaget, og er vant til å gå sammen hjem fra skolen. Jeg vet ikke om alle de andre er vant til det. Jeg orker heller ikke ha ansvar for 11 stykker som skal gå rundt i nabolaget og banke på dører etter at det har blitt mørkt. Kunne sikkert ha spurt noen andre foreldre om hjelp, men synes det er litt koselig at venninnegjengen kan gjøre noe sammen. Men samtidig er jeg foreldrerepresentant i klassa, og er opptatt av at alle skal inkluderes. Jeg er litt redd noen av barna (og foreldrene) skal reagere på at de ikke er invitert. Hadde jo sikkert funnet en løsning der alle kunne være med også, men blir mer styr... Jenta mi er veldig populær i klassen, og jeg vet at noen av de andre jentene hun ikke leker så mye med, likevel omtaler henne som venninne og er veldig opptatt av å leke med henne.

Hva skal jeg gjøre??

Seriøst! Man inviterer alle eller ingen! Det er voksne som deg som bidrar til utestenging og mobbing! Skamme seg skulle du!

Anonymkode: 53424...221

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken er hvorfor vi feirer det. Dette er alle helgens dag. I Norge har vi ikke helgener da vi er protestanter og ikke katolikker.... Butikkene tjener fett på en ny tradisjon som ikke hører hjemme herm

Okay. Men dette kan du ta i en annen tråd! Halloween har blitt feira i Norge siden 2004, let IT go...

Anonymkode: 53424...221

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...