Gå til innhold

Empati


Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp på TV at kvinner har mye lettere enn menn for å tolke andres følelser.... vil det si at kvinner generelt er mer empatiske?

Og så må vi ikke blande begrepene empati og sympati, da dere...

Jeg kan godt ha empati med folk, selv om de tenker og handler annerledes enn meg. Jeg kan godt forstå hvorfor noen er som de er, selv om deres meninger og tanker for meg er helt vanvittige. Og godta at de er som de er, uten å se på dem som dårligere mennesker enn meg av dem grunn. Er det empati? Men folk som er skjære egoister, og som driter i alle andre enn seg sjøl og sin nærmeste familie - DE har jeg ingen empati med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg så nettopp på TV at kvinner har mye lettere enn menn for å tolke andres følelser.... vil det si at kvinner generelt er mer empatiske?

Og så må vi ikke blande begrepene empati og sympati, da dere...  

Jeg kan godt ha empati med folk, selv om de tenker og handler annerledes enn meg. Jeg kan godt forstå hvorfor noen er som de er, selv om deres meninger og tanker for meg er helt vanvittige. Og godta at de er som de er, uten å se på dem som dårligere mennesker enn meg av dem grunn. Er det empati? Men folk som er skjære egoister, og som driter i alle andre enn seg sjøl og sin nærmeste familie - DE har jeg ingen empati med.

Nei, det å kunne tolke andres følelser er ikke å være empatisk. Empatisk blir du først når du oppfører deg medfølende overfor dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man kan tolke andres følelser og faktisk forstå at de er lei seg for noe, så er det vel også ganske naturlig at man vil føle med dem? Man skal være rimelig kald for ikke å føle med et menneske man vet har det vanskelig? Men kan ikke empati også gå på positive følselser - at man kan glede seg på andres vegne og sammen med dem? MÅ det kun gjelder å ta del i deres sorg? Det tror ikke jeg.... medfølelse er medfølelse, uanstt hva den opprinnelige følelsen er, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...